ضرورت ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری برای برون رفت از مشکلات فرهنگی


ضرورت ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری برای برون رفت از مشکلات فرهنگی

رئیس جهاد دانشگاهی فارس با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های موجود در این مجموعه پتانسیل مطلوبی برای توسعه فرهنگی استان محسوب می‌شود، گفت: نسل جدید به دنبال خلاقیت و نوآوری است و جهاددانشگاهی می‌تواند با تعامل با متولیان فرهنگی این ارتباط را برقرار کند.

به گزارش ایسنا، دکتر مظاهر بابایی در دیدار با مدیرکل و معاونین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه فعالیت‌های مطلوبی بین دو مجموعه ارشاد و جهاد دانشگاهی از ابتدا تاکنون انجام شده است، گفت: فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه قرآنی و هنری بر کسی پوشیده نیست.

وی به پتانسیل‌های بالای جهاددانشگاهی در مباحث فرهنگی هم اشاره و با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگی استان فارس از اولویت‌های این نهاد است، اضافه کرد: حساسیت‌هایی در این حوزه وجود دارد که گاهی موجب سخت شدن تصمیم‌ها توسط متولیان این امر شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: این مجموعه در استان فارس و در زمان اوج فشارهای فرهنگی دهه ۶۰ و ۷۰ با رعایت موازین شرعی اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلفی کرد که در زمان خود با استقبال بالایی رو به رو شد.

بابایی با تاکید بر توجه به نسل جوان و ارتباط آنها با موسیقی خواستار غنی شدن آنها در این حوزه شد و خاطرنشان کرد: امروز نسل جوان متولی برای این امر نمی‌بینید که اگر توجه نشود به سمت موسیقی مبتذل کشیده خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروز از بسیاری از ارزش‌ها فاصله گرفته‌ایم، زیرا نتوانسته‌ایم درک درستی از مباحث فرهنگی را در جامعه رواج دهیم، خاطرنشان کرد: غدغه امروز ما در جامعه بیش از اقتصاد و سیاست، لزوم توجه به جایگاه فرهنگ است.

بابایی که معتقد است فارس نیازمند یک تیم مدیریتی همگام و همسویی در حوزه فرهنگی است، گفت: منیت‌ها در حوزه‌های فرهنگی زیاد است و این امر موجب اختلاف نظرها و جزیره‌ای عمل کردن در حوزه فرهنگ شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تاب شنیدن مخالفت‌ها در حوزه فرهنگ وجود داشته باشد، بر تربیت نیروهای متفکر و متخصص، خلاق و نوآور فرهنگی به عنوان یک راهکار برای برون رفت از معضلات فرهنگی اشاره و عنوان کرد: اثر افراد پرورش یافته فرهنگی را باید در آموزشگاه‌ها و حوزه‌های مختلف ببینیم.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس اظهار کرد: سطحی از فرهنگ در دانشگاه‌های ما در حال افول است که قابل توجیه نیست؛ بودجه و دیگر مسائل بهانه این افول شده در حالی‌که احساس مسئولیت‌ها رو به افول رفته است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس نیز در ادامه این دیدار نسبت به آنچه که تحت عنوان جزیره‌های منفک فرهنگی در استان استنباط می‌شود گلایه و خاطرنشان کرد: جزیره‌های پراکنده فرهنگی همیشه مشکل‌آفرین بوده و کسانی در این حوزه کار کرده‌اند که بعضاً از اهالی فرهنگ نبوده‌اند.

دکتر محمدرضا خالصی افزود: کسانی تولی‌گری فرهنگ در این استان را بر عهده گرفته بودند یا عهده دارند که برخی از آنها شاید تاکنون فیلمی هنری ندیده یا از نزدک با فضای گالری‌ها هم ارتباط برقرار نکرده باشند.

این نویسنده و پژوهشگر، اضافه کرد: بعضی از متولیان فرهنگ در استان فارس، استانداردهای لازم در این حوزه را در شیوه مدیریتی خود اعمال نکرده‌اند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس با تاکید بر اینکه یک گروه مشخص به عنوان سیاستگذار فرهنگی در شهر باید متولی امور فرهنگی شود، بر لزوم رفع خلاء فعالیت‌های فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در نهادهایی نظیر فرهنگ و ارشاد و جهاددانشگاهی تاکید و اضافه کرد: باید فضایی ایجاد شود که وارد عرصه‌های جدی‌تری شویم، خوشبختانه هم‌اینک این فضا در جهاددانشگاهی فارس وجود دارد.

وی معتقد است که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خط دهی فرهنگی دارد و جهاددانشگاهی در کنار آن می‌تواند از ظرفیت‌های خوب دانشجویان در بخش‌های مختلف هنری، استفاده کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس همچنین خواستار انعقاد تفاهم نامه‌ای میان دو نهاد برای هم افزایی با هدف توسعه فعالیت‌های هدفمند فرهنگی در این استان شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در ادامه این دیدار بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد دستگاه‌های هم‌خانواده دارد و احکام آنها توسط شخص وزیر صادر می‌شود.

صایر سهرابی با تاکید براینکه نیازمند ایجاد هم‌افزایی و تعامل بیشتر با دستگاه‌های اجرایی و تأثیرگذار در حوزه فرهنگی هستیم، از برگزاری جلساتی در این راستا خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خواستار تنظیم یک تفاهم‌نامه با حضور دیگر زیرمجموعه‌های این اداره کل و تسری آن به زیرمجموعه‌ها در شهرستان‌ها شد و گفت: خارج از این تفامه‌نامه می‌توان یک تفامه نامه جداگانه برای بهبود اجرای برنامه‌ها با جهاد دانشگاهی نیز منعقد کرد.

سهرابی راه‌اندازی اتاق فکر برای کمک به معضلات فرهنگی را یکی از دغدغه‌های خود از ابتدای تصدی این مسئولیت عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل اختلاف نظرها این مهم تاکنون مسکوت مانده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش