فتیله آخرین فانوس ها در روستاهای خراسان شمالی پایین کشیده شد


فتیله آخرین فانوس ها در روستاهای خراسان شمالی پایین کشیده شد

بجنورد- ایرنا- برق رسانی به آخرین روستاهای فاقد برق خراسان شمالی، خوشه های نور را بر تارک خانه های کاهگلی شکوفا کرد و کوچه پس کوچه های دور دست ترین روستاهای این خطه را روشن ساخت.

به گزارش ایرنا، با پایان یافتن ضرب الاجل 2 ماهه استاندار خراسان شمالی، مبنی بر ضرورت برق رسانی به همه نواحی روستایی، این طرح در هفته جاری محقق شد و همه روستاهای این استان برقدار شدند.
به عقیده کارشناسان، در کنار ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای روستاییان، ارائه خدمات زیربنایی شامل راه، آب، برق، مخابرات و گاز می تواند ماندگاری روستاییان را تثبیت و از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری کند.

** استانی با 43 درصد جمعیت روستانشین
شرایط خاص اقلیمی و اشتغال روستایی خراسان شمالی سبب شده نزدیک به نیمی از ساکنان این استان ترکیب روستایی و عشایری داشته باشند.
این در حالی است که شمار زیادی از جمعیت شهرنشین استان نیز به دلیل شرایط کاری و فعالیت در حوزه های کشاورزی و باغی، همچنان با روستاها پیوستگی دارند.
بر اساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته عمران و آبادانی روستا، تاثیر مستقیمی بر مناطق شهری دارد و می تواند بر چرخش توسعه در یک استان اثر بگذارد.
رساندن آب، برق، راه و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله اقدامات ضروری برای رشد و توسعه روستاها است.
ارائه خدمات در روستاها، اگرچه به دلیل پراکندگی مناطق، دوری، سخت گذر بودن و جمعیت کم، با هزینه‌ بیشتری از شهرها انجام می شود، اما این می تواند از تحمیل هزینه آسیب هایی چون حاشیه نشینی، بیکاری و اعتیاد بکاهد.

** 100 درصد روستاهای خراسان شمالی برقدار شدند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با بیان اینکه 100 درصد روستاهای این استان از نعمت برق برخوردار شده اند، گفت: اکنون 947 روستای خراسان شمالی برقدار هستند.
علیرضا صبوری در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه تا 13 دیماه امسال تنها 924 روستای استان برق داشتند، افزود: با تاکیدات استاندار مبنی بر برق رسانی به همه روستاها، تمام روستاییان این استان از نعمت برق برخوردار شده اند.
وی اظهار داشت: در 2 ماه اخیر به 23 روستا که بعضا جمعیتی زیر 10 خانوار داشتند برق رسانی شد و 348 خانوار روستایی از برق برخوردار شدند.
صبوری افزود: برای اجرای عملیات برق رسانی به این روستاها افزون بر 130 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی بیشترین آبادی های برق رسانی شده جدید را در شهرستان مزری راز و جرگلان با 13 آبادی دانست که عمدتا فاصله بسیار زیادی از شبکه برق داشته اند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، برق را زیربنای صنعت، توسعه و اشتغال دانست و تاکید نماینده عالی دولت برای برق رسانی به روستاها را بر این اساس ارزیابی کرد.

** تحقق اهداف وزارت نیرو در استان تا سال 96
صبوری افزود: وزارت نیرو، برق رسانی به روستاهای بالای 20 خانواری را تا سال 94 عملیاتی کرد و پس از آن، رساندن برق به روستاهای بالای 10 خانوار در دستور کار قرار گرفت که استان ما تا سال 96، تمام روستاهای دارای کد را برقدار کرد.

** انقلاب در برق رسانی خراسان شمالی
صبوری با اشاره به طرح های افتتاحی این اداره در دهه فجر امسال گفت: در بهمن امسال 60 طرح برق رسانی با 413 میلیارد و 698 میلیون ریال اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفته بود.
وی گفت: تا پیش از سال 57، هیچ نیروگاه برقی در استان وجود نداشت و میزان برق تولیدی توسط مولدهای دیزلی پراکنده تنها 50 مگاوات بود که اکنون تنها نیروگاه شیروان در این استان یکهزار و 114 مگاوات تولید برق دارد.
صبوری با بیان اینکه هم اکنون در این استان یکهزار و 440 مگاوات برق تولید می شود، اظهار داشت: کل برق مصرفی مشترکان استان در اوج مصرف تابستانی 340 مگاوات است.

** خراسان شمالی چهار برابر مصرف خود تولید برق دارد
معاونت بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، تولیدی برق این استان را چهار برابر مصرف آن دانست و گفت: ارزش سرمایه گذاری های برق در استان تنها در نیروگاه شیروان 1.2 میلیارد دلار است.
علی باکند اظهار داشت: هم اکنون تمام روستاهای دارای سکنه استان از نعمت برق برخوردار شده اند.

** خاموشی در خراسان شمالی یک پنجم کشور
باکند گفت: شاخص خاموشی در این استان به ازای هر یک نفر 151 دقیقه است که یک پنجم میانگین کشوری این شاخص است.
وی اظهار داشت: نرخ خاموشی در سال 96، در کشور به طور متوسط 600 دقیقه به ازای هر مشترک بود که این رقم در استان ما نیز 184 دقیقه بود.
باکند به تبدیل 3000 کیلومتر شبکه فشار ضعیف استان به کابل خودنگهدار اشاره و بیان کرد: از سویی با روکش دار کردن شبکه ها، شاخص خاموشی در استان پایین آمد که برای این طرح ها 950 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
اکنون 342 هزار خانوار در استان خراسان شمالی مشترک برق خراسان شمالی هستند.
947 روستای خراسان شمالی در استان خراسان شمالی برق دار هستند.
3007/5132

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول