سبکبار شوید تا برسید …/ برگی از نهج البلاغه


سبکبار شوید تا برسید …/ برگی از نهج البلاغه

شفقنا – خطبه 21 نهج البلاغه که  به عنوان  «راه رستگاری» نیز نامیده شده، بخشى از خطبه 167 است که امام علی (ع) در سال 35 هجرى در آغاز خلافت ایراد فرمود. امام علی (ع) فرمود: قیامت پیش روى شما و مرگ در پشت سر، شما را مى راند.  سبکبار شوید تا برسید. همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن […]

سبکبار شوید تا برسید …/ برگی از نهج البلاغهنهج البلاغه

شفقنا – خطبه ۲۱ نهج البلاغه که به عنوان «راه رستگاری» نیز نامیده شده، بخشى از خطبه ۱۶۷ است که امام علی (ع) در سال ۳۵ هجرى در آغاز خلافت ایراد فرمود.

امام علی (ع) فرمود:
قیامت پیش روى شما و مرگ در پشت سر، شما را مى راند. سبکبار شوید تا برسید. همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن شمایند.

سید رضی: (این سخن امام علیه السّلام پس از سخن خدا و پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) با هر سخنى سنجیده شود بر آن برترى دارد و از آن پیشى مى گیرد و از جمله «سبکبار شوید تا برسید» کلامى کوتاهتر و پر معنى تر از آن شنیده نشده چه کلمه ژرف و بلندى چه جمله پر معنى و حکمت آمیزى است که تشنگى را با آب حکمت مى زداید ما عظمت و شرافت این جمله را در کتاب خود به نام «الخصائص» بیان کرده ایم) .

متن عربی

۲۱- و من خطبه له (علیه السلام) و هی کلمه جامعه للعظه و الحکمه :
فَإِنَّ الْغَایَهَ أَمَامَکُمْ وَ إِنَّ وَرَاءَکُمُ السَّاعَهَ تَحْدُوکُمْ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا فَإِنَّمَا یُنْتَظَرُ بِأَوَّلِکُمْ آخِرُکُمْ .
قال السید الشریف : أقول إن هذا الکلام لو وزن بعد کلام الله سبحانه و بعد کلام رسول الله (صلى الله علیه وآله) بکل کلام لمال به راجحا و برز علیه سابقا.فأما قوله (علیه السلام) تخففوا تلحقوا فما سمع کلام أقل منه مسموعا و لا أکثر منه محصولا و ما أبعد غورها من کلمه و أنقع نطفتها من حکمه و قد نبهنا فی کتاب الخصائص على عظم قدرها و شرف جوهرها .

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق