رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان


رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان

پیروی از رژیم غذایی آبله مرغان بر تسریع روند درمان این عارضه تأثیرگذار است. برای این منظور ماست، ماهی، گوشت گاو و بره، مرغ، پنیر، شیر و... را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان
ستاره | سرویس سلامت - آیا می‌دانستید استراتژی‌های تغذیه‌ای ساده‌ای وجود دارند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا فرآیند درمان را بهتر و سریع تر انجام شود؟ البته هیچ مواد خوراکی قادر به درمان آبله مرغان نیست. اما یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش شایانی در روند درمان ایفا کند. پس توصیه می کنیم به رژیم غذایی پیشنهادی زیر توجه ویژه داشته باشید.


اصول رژیم غذایی آبله مرغان

ابتلای به آبله مرغان وضعیتی دشوار و ناراحت کننده است. جوش‌های فراوانی در سراسر بدن بیمار سر در می‌آورند و موجب ناراحتی بیشتر انسان می‌شوند. به هر حال، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اجازه دهید ویروس خود از بدن تان خارج شود. در عین حال، بیمار باید از استراحت فراوان و مراقبت‌های کمکی بهره‌مند شود. یکی از بخش‌های اساسی روند درمانی این بیماری، رژیم غذایی آبله مرغان، وعده‌های غذایی کامل است.

برخلاف بسیاری از ویروس‌های دیگر، آبله مرغان اشتهای بیمار را از بین نمی‌برد؛ بنابراین می‌توانید رژیم غذایی مناسبی را تهیه کنید. برای این منظور یک رژیم غذایی چهار لایه را به شما پیشنهاد می‌دهیم:
غذا‌های ضد ویروسی آب رسانی به بدن کاهش هیستامین درمان پوست

۱. غذا‌های ضد ویروسی

رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان
آبله مرغان یک بیماری ویروسی است. پس خوراکی‌های ضد ویروسی از قبیل: سیر و زردچوبه اولین خوراکی‌های رژیم غذایی آبله مرغان هستند. همچنین ویتامین ث (یک ضد ویروس قوی) و روی را می‌توانید با یک نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و لیزین میل کنید.

اما آبله مرغان یک ویروس ساده نیست. این یک ویروس تبخال است که به نام زونای آبله مرغان شناخته می‌شود. تعدادی از خوراکی‌ها ویروس تبخال را تحریک می‌کنند و تعدادی هم آن را از تحرک باز می‌دارند.

ویروس‌های تبخال زمانی رشد می‌کنند که سطح اسید آمینه آرگنین در خون نسبت به اسید آمینه دیگری به نام لیزین، بالا باشد. به همین دلیل لازم است خوراکی‌های حاوی لیزین را صرف کنید. در اینجا خوراکی‌های حاوی لیزین را معرفی می‌کنیم تا بتوانید آن‌ها را در رژیم غذایی آبله مرغان خود استفاده کنید:

ماست؛ ماست پروبیوتیک طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ماهی؛ ماهی چرب حاوی امگا ۳‌های ضد التهابی سودمندی هستند. گوشت، مانند گوشت گاو، بره، مرغ و بوقلمون؛ بهتر است گوشت حیوانی را صرف کنید که در مرتع رشد کرده است. پنیر و شیر ارگانیک. تعدادی از میوه‌ها: میوه‌های هسته دار (عنبه، زرد آلو، خانواده چری، آووکادو، عنبه هندی)، سیب، انواع گلابی، انجیر و آناناس.

اغلب سبزیجات و برخی از میوه‌ها تأثیری بر ویروس ندارند. اما تعدادی از مواد خوراکی را باید از رژیم غذایی آبله مرغان حذف کنید:

آجیل و دانه: این خوراکی‌ها حاوی بدترین نرخ لیزین آرگنین هستند. غلات: از قبیل گندم، جو و برنج. توفو میوه‌ها: انگور، تمشک، بلوبری، گریپ فروت و پرتقال (همچنین آب میوه‌های اشاره شده). کافئین شکلات پیاز و سیر – اما به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد هیستامینی می‌توانید مقدار اندکی از آن‌ها را نیز در رژیم غذایی آبله مرغان مرغان بگنجانید.

۲. آب رسانی به بدن

گاهی اوقات آبله مرغان با طب همراه است. پس آب رسانی به بدن اهمیت دارد. برای این منظور آب، آب نارگیل و بستنی چوبی خانگی عملکرد مطلوبی دارند. این کار را به ویژه زمانی انجام دهید که داخل دهان نیز جوش درآورده است.

۳. کاهش هیستامین

جوش‌های آبله مرغان همراه با خارش هستند. ولی اگر بدن خود را خارش دهید، جوش‌ها عفونت می‌کنند. پس کوتاه کردن ناخن‌های تان را فراموش نکنید. برای این منظور گاهی اوقات ضد هیستامین‌ها مفید هستند.

رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان
اما در عوض می‌توانید خوراکی‌های حاوی مواد ضد هیستامینی را در رژیم غذایی آبله مرغان خود بگنجانید. این خوراکی‌ها شامل مواد غذایی سرشار از ویتامین سی، از قبیل: سوپ کلم، کلم بروکلی، فلفل، عنبه هندی، کیوی و توت فرنگی می‌شوند. می‌توانید از ویتامین ث موجود در سوپ کلم، سیب، اسفناج و پیاز نیز استفاده کنید. توصیه می‌کنیم روزانه یک سیب مصرف کنید.

۴. درمان پوست

رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان
لایه پایانی رژیم غذایی آبله مرغان عبارت است از خوراکی‌های حامی سلامت پوست. به این ترتیب می‌توانید از ماندگاری جای جوش‌ها جلوگیری کنید.
برای این منظور خوراکی‌های زیر را میل کنید:
میوه‌های با رنگ روشن و سبزیجات (برای دریافت ویتامین ث، آ. و ای) گوشت گاو و بره، اسفناج، قارچ و مارچوبه (برای دریافت روی مورد نیاز سلامت پوست) روغن زیتون، آووکادو و ماهی چرب (برای دریافت چربی‌های سالم) بعد از اینکه بیماری را پشت سر گذاشتید، می‌توانید از نارگیل و روغن گل رز برای کاهش جوش‌ها استفاده کنید.

چند نکته

روغن نارگیل دارای خاصیت‌های ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی است. پس حتماً آن را چه همراه با غذا یا جدا میل کنید. غذا‌های سرد می‌توانند در تسکین درد‌های دهان مفید باشند. یک ایده فوق العاده قرار دادن ماست در یخچال قبل از صرف آن است. سیر را رژیم غذایی آبله مرغان خود اضافه کنید. این خوراکی نه فقط دارای قدرت باورنکردنی درمانی است، بلکه به عنوان یک انتی بیوتیک طبیعی پیشگیرانه نیز عمل می‌کند. سیر را می‌توانید به صورت خام، رنده شده و اضافه شده به سوپ یا به هر نوع دیگری میل کنید. خوراکی‌های شور، تند و اسیدی را از برنامه غذایی خود خط بزنید. در صورت وجود جوش در داخل دهان، این خوراکی‌ها موجب تحریک آن‌ها می‌شوند. به یاد داشته باشید که خوراکی‌های شور آب بدن را کاهش می‌دهند. مواد غذایی ترد را نیز تا پایان روند درمانی بیماری فراموش کنید. این خوراکی‌ها می‌توانند باعث التهاب شده و سرعت درمان بیماری را کاهش دهند. خوراکی‌های سرپایی و بی فایده را از برنامه غذایی خود خارج کنید. این‌ها نیز همان تأثیر خوراکی‌های ترد را خواهند داشت.

نکات بهداشتی

توصیه می‌کنیم که در دوران بیماری از رژیم غذایی آبله مرغان پیروی کنید. اما چند نکته بهداشتی ضروری نیز وجود دارند که باید در هنگام ابتلای به این بیماری مورد توجه قرار دهید:

شستن دست‌ها

شستن مرتب دست‌ها از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند. دست‌های تان را مرتب بشوئید و ناخن‌های تان را کوتاه کنید تا احتمال درد و عفونت ناشی از خارش جوش‌ها را کاهش دهید. اهمیت بهداشت شخصی بیمار و سایر اعضای خانواده را فراموش نکنید. به هیچ وجه از فنجان، ظروف، حوله، پتو و لباس‌های آلوده به ویروس مشترک استفاده نکنید.


نظارت بر دمای بدن

رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان
داروی پاراستامول "paracetamol" (یک داروی ضد درد و ضد تب) را تهیه کنید. این دارو برای تب بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت و سردرد مناسب است. یک دوش فوری هم برای کاهش دمای بدن مفید است. اگر پس از یک ساعت تب بیمار پایین نیامد، با پزشک تماس بگیرید. او می‌تواند روش‌های بیشتری را به شما پیشنهاد دهد. در هر صورت باید بدن خود را خنک نگه دارید. فراموش نکنید که گرما و عرق بدن خارش جوش‌ها را افزایش می‌دهد.

مصرف دارو

در کنار رژیم غذایی آبله مرغان و سایر موارد مذکور، دارو یکی از گزینه‌های مهم است. به یاد داشته باشید که از آسپرین یا دارو‌های بدون نسخه حاوی آسپرین استفاده نکنید. تنها مصرف پاراستامول برای تسکین تب و درد بدن کافی است. با پزشک مشورت کنید تا در صورت ضرورت مصرف دارو‌های دیگری برای تب، عفونت پوست، عفونت ضد ویروسی و ... اطلاع یابید.

جلوگیری از انتشار بیماری

بیماری آبله مرغان به شدت واگیردار است. پس سایر اعضای خانواده و افراد نزدیک نیز در معرض ابتلای به آن هستند. آبله مرغان از ۱ تا ۲ روز قبل از ظاهر شدن جوش‌ها واگیردار است. این بیماری از ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از ظاهر شدن جوش‌ها نیز عفونتی است. پس در کنار پیروی از رژیم غذایی آبله مرغان، با رعایت نکات بهداشتی از انتشار بیماری جلوگیری کنید. این بیماری تا پس از درمان می‌تواند واگیردار باشد. فراموش نکنید که تنها تماس مستقیم با بیمار مهم نیست، بلکه بیماری می‌تواند از طریق هوا منتقل شود.

برای سایر اعضای خانواده

توجه کنید که تمام افراد باید فوراً واکسینه شوند. این کار از ۳ تا ۵ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس مفید است. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

علائم خطرناک آبله مرغان

رژیم غذایی آبله مرغان برای جوانان و بزرگسالان
در صورت مشاهده علائم خطرناک زیر فوراً با پزشک تماس بگیرید:

تب بالا رفته و پایین نمی‌آید؛ مصرف paracetamol جوابگو نیست. اندازه جوش‌ها افزایش یافته و زیر پوست خارش دارد. بیماری شدید است و رژیم غذایی آبله مرغان و آب جوابگو نیستند. بیدار شدن بیمار دشوار است و هوشیاری خود را از دست داده است. راه رفتن برای بیمار دشوار است یا دچار ضعف شده است. گردن بیمار سفت شده است. بیمار به طور مداوم استفراغ می‌کند. نفس کشیدن بیمار دشوار است. بیمار سرفه‌های شدیدی می‌کند. بیمار شکم درد شدید دارد. جوش‌ها خونریزی دارند.

در برخی موارد آبله مرغان مشکلاتی جدی به دنبال دارد:

عفونت پوست خشک شدن بدن عفونت ریه عفونت مغز

نباید‌های بیماری آبله مرغان

بدون مشورت پزشک آسپرین یا دیگر دارو‌های خوردنی را مصرف نکنید. در مکان‌های شلوغ نمانید. از صرف غذا و مایعات پرهیز نکنید. علائم خطرناک را نادیده نگیرید.

بیشتر بخوانید: آبله مرغان در کودکان؛ علائم، راه های پیشگیری و درمان

به نظر شما چه غذاهایی باید در رژیم آبله مرغان قرار بگیرند؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در انتهای صفحه در قسمت "ارسال نظر" به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403