آمریکا باید بالغ شود و به استقلال ایران احترام بگذارد+ فیلم


آمریکا باید بالغ شود و به استقلال ایران احترام بگذارد+ فیلم

کوین زیس و مارگارت فلاورز در یادداشتی پس از سفر به تهران نوشته‌اند کلید اصلاح روابط آمریکا با تهران در واشینگتن است.

سرویس جهان مشرق - کوین زیس و مارگارت فلاورز از فعالان سیاسی آمریکا و عضو جنبش مقاومت مردمی پس از سفر به تهران و دیدار با مقامات وزارت خارجه و اساتید دانشگاه تهران طی یادداشتی از مقامات آمریکا خواستند به جای تعیین تکلیف برای ایرانیان رفتار خود را تغییر دهند.

در سفر به ایران فهمیدیم یک کشورِ بالغ است

آنها در ابتدای یادداشت با سابقه تمدن ایران در ۷ هزار سال پیش از میلاد و تشکیل حکومت از حدد ۲۵۰۰ سال پیش اشاره کرده و در مقابل به سابقه تشکیل کشور آمریکا که حدود ۲۲۰ سال پیش تشکیل شده و اصلاً قابل قیاس نیست یعنی به یک دهم ایران نیز نمی رسد. سپس به سفر هیأت آشتی از سوی سازمان مقاومت مردمی به تهران و دیدار با وزیر خارجه پرداخته و بر این گفته دکتر ظریف صحه می‌گذارند:

«مشکل آمریکا با ایران بخاطر نفت، حقوق بشر، تسلیحات یا مسأله هسته‌ای نیست. فقط بخاطر این است که ما تصمیم گرفتیم که مستقل باشیم. همین! این بزرگترین جرم ما است».

دانلود میزگرد انتقادی سه تن از سران نهضت مقاومت مردمی و گروه کدپینگ بعد از سفر به ایران

به نظر آنها به همین خاطر ایالات متحده از ابتدا تا کنون با زبان تهدید نظامی و تحریم با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است اما ایران به عنوان یک کشورِ بالغ، در نهایت رویکرد مذاکره را جایگزین کرد که به توافق هسته‌ای انجامید. با این حال ایالات متحده بار دیگر به روش سابق خود بازگشت و تحریم و تهدید نظامی را برگرداند.

چرا ایالات متحده دست از این لجبازی بچگانه برنمیدارد؟

واقعیات زننده از تاریخ روابط ایالات متحده با ایران

برای اصلاح روابط دو کشور، زیس و فلاورز پیش از هر چیز «یک بازخوانی صادقانه از سیاست آمریکا از سال ۱۹۵۳» را ضروری می‌دانند، آنچه به نظر آنها «واقعیات زننده» نام دارد:

۱- کودتای ۲۸ مرداد

بر اساس مدارکی که خود وزارت خارجه آمریکا و دولت بریتانیا منتشر کرده‌اند، دخالت این دو کشور در کودتای اوت ۱۹۵۳ میلادی که به برکناری محمد مصدق از نخست‌وزیری ایران انجامید، بر همه محرز شده است. کرمیت روزولت از اعضای سازمان سیا مدیر «عملیات آژاکس» بوده است.

۲- نصب مجدد شاه و استقرار دیکتاتوری

محمدرضاشاه پس از آن کودتا به «مجری ایالات متحده در خاورمیانه» تبدیل شد. چند سال بعد و زمانی که آمریکا مشغول مداخله نظامی در ویتنام بود، خریدهای نظامی ایران از آمریکا رو به روز افزایش یافت تا نهایتاً در یک جهش بیسابقه در دوره نیسکونِ جمهوری‌خواه در سال ۱۹۷۲ به سه میلیارد دلار رسید.

چند سال بعد که کارترِ دموکرات بر سر کار آمد باز هم خریدهای نظامی شاه از آمریکا بیشتر شد و رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز در پاسخ به این ولخرجی، سفر کریسمس خود را در تهران برنامه‌ریزی کرد و ایران را «جزیره ثبات» نامید. طی همین سال‌ها «ساواک در بازداشت‌های گسترده، مخالفان سیاسی را شکنجه می‌کرد و می‌کشت».

آمریکا باید بالغ شود و به استقلال ایران احترام بگذارد+ فیلمحضور اعضای نهضت مقاومت ملی و گروه کدپینک در وزارت خارجه

۳- تحریم ایران و حمایت از صدام در جنگ

تهاجم عراق «بدون تشویق آمریکا و حمایت مالی، دریایی و تسلیحاتی آن کشور» ممکن نبود. ده‌ها کشته و مجروح، اعم از مجروحان جسمی و شیمیایی از نتایج این حمله بود.

۴- سرنگون‌کردن هواپیمای مسافربری

در سال ۱۹۸۸ میلادی یک هواپیمای مسافربری با ۲۸۹ مسافر در اثر حمله موشکی ایالات متحده سرنگون شد و ایالات متحده هیچ‌گاه به خاطر این حمله، عذرخواهی نکرد. زیس و فلاورز می‌نویسند وقتی به ایران رفتند، به جای مقامات کشورشان از ایرانیان عذرخواهی کرده‌اند.

۵- خروج غیرقابل توجیه از توافق هسته‌ای

آخرین مورد از لجبازی‌های بچگانه ایالات متحده به خروج از برجام برمی‌گردد در حالی که ایران هیچ‌کدام از مفاد توافق را نقض نکرده است. واشینگتن حتی به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی نیز در مورد غیرقانونی بودنِ تحریم‌های ثانویه اعتنایی نکرده و حتی شرکای خود در برجام را در صورت همکاری اقتصادی با ایران تهدید می‌کند. کاهش ارزش ریال، سه برابرشدن قیمت کالاهای وارداتی و تورم لحظه به لحظه از نتایج تصمیم غیرقابل توجیه واشینگتن بود.

ایران تهدیدی برای آمریکا است یا به عکس؟

به نظر زیس و فلاورز، سیاست تحریمی نه تنها موجب اتحادِ بیشتر مردم ایران علیه آمریکاییان شده و نظر بسیاری از جوانان را نسبت به ایالات متحده منفی کرده است، بلکه در انتخابات‌های بعدی نیز احتمال رأی‌آوری سیاستمداران آمریکاستیز را بیشتر می‌کند و عملاً این خود آمریکا خواهد بود که با سیاست‌هایش به منافع خود صدمه می‌زند. اساساً سیاست تحریم یکجانبه از سوی آمریکا، قدرت‌های جهانی را به دلارزدایی از معاملات بین‌المللی تشویق کرده است.

آمریکا باید بالغ شود و به استقلال ایران احترام بگذارد+ فیلمنشانه‌گذاری پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه بدون در نظرگرفتن پایگاه‌های جدید در سوریه

از سوی دیگر ایالات متحده دائماً از تهدید منافعش از سوی تهران شکایت دارد در حالی که نه تنها منافع، بلکه بقای جمهوری اسلامی را با ایجاد بی‌ثباتی در داخلی ایران و استقرار پایگاه‌های نظامی در اطراف آن به خطر انداخته است.

۱- ایجاد بی‌ثباتی برای «تغییر رژیم»

نویسندگان تصریح می‌کنند دولت آمریکا «یک مرکز عملیات در سیا تأسیس کرده که بر تغییر رژیم در ایران تمرکز دارد و میلیون‌ها دلار برای تحریک معترضان و سوق‌دادن آنها به سمت حمایت از دستورالعمل مورد نظر آمریکا خرج می‌کند». در واقع آمریکا نه تنها برای دولت ایران بلکه برای مخالفان و براندازان نیز تعیین تکلیف می‌کند و هر جور مخالفتی آن را ارضا نمی‌کند.

۲- تهدید به جنگ

با ورود تندروان جنگ‌طلبی مانند مایک پمپئو و جان بولتون به تیم امنتی ترامپ، اولویت گزینه جنگ بار دیگر ارتقا یافته است. از آن سو پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و افزایش روزافزون عملاً تهدیدی برای بقای جمهوری اسلامی است.

جمع‌بندی

نویسندگان در نهایت سه پیشنهاد دارند برای سه مخاطب:

۱- مخاطب اول: دولت آمریکا

ایالات متحده بخاطر «موارد بسیاری» در تاریخ روابط دو کشور باید عذرخواهی کند و سپس سیاستش را در قبال ایران اصلاح کند. آنها به طوماری از سوی ایرانیان مقیم آمریکا خطاب به مایک پمپئو اشاره می‌کنند که در آن آمده است «اگر شما واقعاً می‌خواهید به ایرانیان کمک کنید محدودیت مسافرت را بردارید، به توافق هسته‌ای پایبند باشید و شرایط بهبود اقتصادی که به آنها وعده داده شده و سه سال است منتظر آن هستند برایشان فراهم کنید».

آمریکا باید بالغ شود و به استقلال ایران احترام بگذارد+ فیلماگر پمپئو و بولتون واقعاً می‌خواهند به ایرانیان کمک کنند محدودیت مسافرت را بردارند و به توافق هسته‌ای پایبند باشند.

۲- مخاطب دوم: دولت ایران

نویسندگان از سوی دیگر این حق را برای ایران قائل هستند که در صورت تداوم سیاست‌های کنونی آمریکا، تهران به تقویت اقتصاد مقاومتی و روابط با سایر کشورهایی که از سیاست آمریکا صدمه دیده‌اند ادامه دهد، از جمله روسیه، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا، سومالی، بلاروس، عراق، چندین کشور آفریقایی و چین. پیشنهاد خاص آنها بدین صورت است:

«ایجاد روابط از طریق جامعه مدنی، جوامع دانشگاهی و شغلی و نهادهای حکومتی یک ضرورت برای ساختن اپوزیسیون متحد برای چالش با تحریم‌های آمریکا است».

۳- مخاطب سوم: اندیشمندان آمریکایی

زیس و فلاورز به امثال خود نیز پیشنهاد می‌دهند هر چه بیشتر فرصت تبادل با ایران را به ویژه برای مخالفان سیاست واشینگتن فراهم سازند تا بتوانند با دست پر و اطلاعات بیشتر از مواضع مشترکی که این اندیشمندان با ایرانیان دارند، دولت آمریکا و نمایندگان کنگره را قانع کنند دست از تحریم ایران و تهدید به جنگ برداشته، به برجام برگردند.

منابع

https://www.globalresearch.ca/the-us-must-grow-up-and-respect-irans-independence/5671059

https://twitter.com/kbzeese

https://popularresistance.org

https://therealnews.com/stories/u-s-peace-delegation-to-iran-welcomed-by-foreign-minister-met-by-fbi-agents-on-return

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص