«نقاشی‌ آرزوها» در انتظار برآورده شدن


«نقاشی‌ آرزوها» در انتظار برآورده شدن

آرزوهای ما رویاهایمان را شکل می دهند و رویاها نوعی امید برای ادامه ی زندگی هستند. وقتی بدانیم زمینه رسیدن به آرزوها و تحقق رویایمان وجود دارد با انگیزه بیشتر و روحیه ی بالاتری به زندگیمان دل بسته و روزهایمان را می گذرانیم. امروز از نمایشگاه متفاوتی از آرزوهای بخشی از کودکان جامعه مان تحت عنوان کودکان کار نوشته ایم، نمایشگاهی که نقش...

به گزارش ایسنا، نمایشگاه آرزوها مربوط به مرکز حمایتی-آموزشی کودک و خانواده است. اینجا نمایشگاه کوچکی از آرزوهاست... آرزوهای کودکانی که "کار" نام گرفته‌اند، آرزوهایی گاه آنقدر کوچکند که دلت به درد می‌آید...

یکی دوچرخه خواسته و دیگری حل مشکل بیکاری و فرج آقا امام زمان (عج)، دیگری تختخواب خواسته و یکی هم از همه دردناک تر نوشته «دلم برنج و خورشت و گوشت و مرغ خیلی می‌خواهد...»

آرزو دارم به کلاس‌های تقویتی بروم...

یکی از این کودکان بالای کاغذش یک جدول نقاشی درست کرده و آرزوهایش را کشیده، بعد شماره زده و پایین کاغذش شماره‌ها را توضیح داده: آرزو دارم که یک گوشی و یک دوچرخه داشته باشم، دوست دارم در کارت عابربانکم پول داشته باشم.

آرزو دارم یک خانه قشنگ، وسایل اتاق و طلا داشته باشم. آرزو دارم ماشین داشته باشم و به شهرهای دیگر سفر کنم و آرزو دارم به کلاس‌های تقویتی بروم...

کد 32 نوشته "من یک جوان 15 ساله‌ام که به خاطر کمبود درآمد چیزهایی که دلم می‌خواهد را ندارم، یکی از آنها کامپیوتر است که راجع به کارهای مدرسه و کارهایی که می خواهم انجام بدهم تحقیق کنم که در توان خانواده‌ام نیست که بتوانند برای من مهیا کنند تا بماند چیزهای دیگر."

یکی عنوان آرزوهایش را گذاشته کامپیوتر و نوشته است: "آرزو دارم خانواده‌ام مریض نباشند و مریض نشوند، و بعد از آن آرزو دارم یک کامپیوتر، گوشی و دوچرخه داشته باشم چون بیشتر بچه‌های کوچه ما کامپیوتر و گوشی و دوچرخه دارند و پدر آنها ماشین دارد، ولی پدر من ماشین ندارد. من دلم می‌خواهد پدرم ماشین داشته باشد و یک خانه خوب و زیبا داشته باشیم تا در آن زندگی کنیم."

نقش یک تختخواب آبی و یک کمد کوچک کنارش، با یک قاب عکس دوست داشتنی... و آرزو می‌کند که مثل دوستانش در اتاقش یک تخت داشته باشد تا دوستانش به او نگویند که تو تخت خواب نداری... و تمام!

دلم برنج و خورشت و گوشت و مرغ خیلی می‌خواهد!

کد 24 اول کاغذش نوشته که آرزوهایش به امید خدا برآورده خواهد شد، این یعنی امیدواری؛ آرزوهایش موفقیت و سلامتی و رها شدن از خانه قدیمی است، نوشته آرزو می‌کنم یک مسکن مناسب داشته باشیم و بعد از این چهار آرزو، پنجمین آرزویش داشتن دوچرخه است.

کد 38 با نقاشی کردن یک کیسه برنج و یک دست پیراهن و شلوار نوشته: "دلم برنج و خورشت و گوشت و مرغ خیلی می‌خواهد، آرزو دارم لپ تاپ داشته باشم و یک دست لباس قشنگ. این آرزوهای من است."

کد 14 خودش را کشیده، با یک لباس و لبی خندان. در هیبت یک شعبده باز شاد که پنج حباب آرزوهایش دایره‌وار میان دستانش می‌چرخند... و در شرح آرزو تنها لیستی از حباب‌ها را آورده "دوچرخه"، "لباس"، "شلوار"، "کفش"، "کیف"، "موبایل"...

کد 6 - «بِسم الله الرَّحمن الرَحیم» و یک دوچرخه قرمز... آرزو دارد یک لپ تاپ یا کامپیوتر و مثل پسر همسایه یک دوچرخه داشته باشد. آرزوهای بعدی‌اش یک میز و صندلی و ماشین برای پدرش است تا بتوانند به مسافرت بروند...

کار ما در درجه اول تشویق کودکان به تحصیل و منع از کار است

مسئول مرکز مسئول مرکز حمایتی-آموزشی کودک و خانواده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: تعداد 80 کودک کار تحت پوشش این مرکز هستند. نحوه پذیرش و شناسایی آنها به این شکل است که به اورژانس اجتماعی یا تیم سیار معرفی می‌شوند و یا مددکار آنها را از سطح شهر شناسایی و سپس پذیرش کرده و واحد مددکاری از منازل این کودکان بازدید و با توجه به بازدیدها نوع مشکلات‌شان بررسی می‌شود. این افراد معمولا از نظر اقتصادی در سطح پایینی هستند و در درجه ی اول کاری که ما انجام می‌دهیم تشویق کودکان به تحصیل و منع از کار است.

لیلا سلامت با اشاره به این‌که سن این بچه‌ها زیر 18 سال است، گفت: کار برای این قشر ممنوع است، و خدماتی که ما به آنها ارائه می‌دهیم آموزش و معرفی به مراکز مربوط است. هم‌چنین آموزش‌هایی در ارتباط با مهارت‌های زندگی، خودایمنی بچه‌ها، آشنایی با محیطی که ممکن است برای آنها آسیب خیز باشد، آگاهی بخشی و کمک‌های نقدی و غیرنقدی از جمله دیگر موارد حمایتی است که از طریق این مرکز برای کودکان کار است.

امیدواریم شرایط برآورده شدن این آرزوها فراهم شود

وی افزود: برای ایجاد روحیه نشاط و شادی، مرکز کودک کار جشنی را با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تحت عنوان جشن نوروز همراه با آیتم‌های طنز و موسیقی برای این کودکان برگزار کرده است. دومین کاری که ما بیشتر مدنظرمان بود در مورد آرزوها و خواسته‌های بچه‌ها بود که از طریق نوشتن و نقاشی و سپس نمایش آنها، آرزوهای بچه‌ها را به گوش مردم برسانیم تا بدانند یک گروه کودک کار وجود دارد که چنین آرزوهایی دارند تا شرایط برآورده شدن این آرزوها فراهم شود.

مسئول مرکز حمایتی-آموزشی کودک و خانواده تصریح کرد: گفتنی است که ما آرزوهای بچه‌ها را با نام‌شان بیان نکرده‌ایم، بلکه کدگذاری کرده و آنها را براساس کد نمایش دادیم. افرادی هم چندین مورد از این کدها را برداشته و قول برآورده نمودن این کد آرزوها را داده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...