حمام کردن کودکان، کودک‌تان کف صابون خورده است؟


همیشه استفراغ چاره کار نیست خیلی از پدر و مادرها تصور می‌کنند برگرداندن موادی که باعث مسمومیت شده می‌تواند بهترین اقدام و موثرترین راه برای درمان و جلوگیری از آسیب دیدگی باشد.

نی نی بان: اگر هنگام حمام کردن کودک متوجه شدید که در حال خوردن کف صابون است، نگران نشوید، تقریباً هیچ مشکلی پیش نمی‌­آید. البته نباید کودک را به این کار تشویق کرد، بلکه او را از کاری که می‌­کند بازدارید، اما خودتان دچار نگرانی نشوید. در واقع تا به حال هیچ کودکی به خاطر خوردن کف صابون دچار بیماری نشده است.

حمام کردن کودکان، کودک‌تان کف صابون خورده است؟

خوردن کف صابون ممکن است به دلیل دردهای شکمی کودک باشد و اگر کودک بیش از حد کف صابون بخورد، آن را بر می­‌گرداند. بسیاری از کودکان نیز اولین باری که کف صابون می‌­خورند به دلیل طعم ناخوشایند صابون آن را به بیرون تف می‌­کنند و دیگر هرگز این کار را تکرار نمی‌­کنند. اگر هم آن را قورت دهند باز هم جای نگرانی نیست، چون مقدار صابون حل شده در حجم آبی که کودک خورده است بسیار ناچیز است.حتی اگر پیش از حمام کردن کودک، وان را با مواد تمیزکننده شسته‌­اید، باز هم مشکلی پیش نمی­‌آید، فقط سعی کنید او را از ادامه دادن به این کار بازدارید. در واقع مقداری از مواد تمیز کننده که کودک با این کار به درون معده خود می­‌برد بسیار کمتر از زمانی است که به استخر می‌­رود.البته بهتر است به جای این‌که کودک را درون آب آغشته به کف قرار دهید، وان حمام را از آب تمیز پرکنید و تعدادی اسباب بازی مخصوص حمام هم کنار دست‌اش بگذارید. این کار باعث می‌­شود کودک چنان سرگرم بازی با این وسایل در آب شود که فرصتی برای خوردن آب داخل وان پیدا نمی‌کند.همچنین می‌­توانید یک لیوان کوچک لیموناد برای کودک درست کنید و زمانی که او در وان است این لیموناد را برایش بیاورید. به این ترتیب یک مهارت جدید را هم به او آموزش داده‌­اید. با این کار کودک یاد می­‌گیرد که تنها باید از لیوان بنوشد.بچه است دیگر هر وقت تشنه باشد ظرفی که فکر می‌کند آب است را بر می دارد و سر می‌کشد. بچه است دیگر از ظرفهای رنگی و خوش رنگ و لعاب خوشش می‌آید، نه بوی این مواد آزارش می‌دهد و نه مزه‌اش. فکر می‌کند آب است یا شربت. می‌خورد و اتفاقی که نباید بیفتد، می‌افتد. روزهای پایانی سال همیشه با خانه تکانی و سفید کردن و برق انداختن خانه همراه است. روزهایی پر از بوی مواد شیمیایی شوینده و سفید کننده .روزهای پر خطری که با کمی مراقبت و مراعات می‌تواند به خوشی به پایان برسد و سال نو بی هیچ دغدغه ای تحویل شود.

مسمومیت کودکان با مواد شوینده
همیشه استفراغ چاره کار نیست خیلی از پدر و مادرها تصور می‌کنند برگرداندن موادی که باعث مسمومیت شده می‌تواند بهترین اقدام و موثرترین راه برای درمان و جلوگیری از آسیب دیدگی باشد. اما دکتر فرسار معتقد است استفراغ و برگرداندن مواد چاره کار نیست و حتی ممکن است خطرناک هم باشد. :«اولین اقدام موثر برای اینکه کودک آسیب بیشتری نبیند این است که مطمئن شویم که چه موادی خورده است. اگر مواد شوینده ای که خورده از نوع کف کننده و سوزاننده باشد. به هیچ وجه نباید کودک را مجبور به استفراغ کنید. این مواد باید با آب رقیق شود. یعنی فقط مجاز هستید به کودکتان آب بدهید. ما به پدر و مادرها توصیه می‌کنیم خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرند تا کودک در بیمارستان مداوا شود. » برگرداندن مواد شوینده سوزاننده می‌تواند آسیب‌های بیشتری به کودک بزند. دکتر فرسار می‌گوید:« زمانی که کودک ماده شوینده را می‌خورد به هیچ‌ عنوان نباید او را وادار به استفراغ نکنید. استفراغ و برگرداندن این مواد باعث می‌شود سوختگی دستگاه گوارش بیشتر شود و وضع خیلی از قبل بدتر می‌شود.»

حمام کردن کودکان، کودک‌تان کف صابون خورده است؟
خودتان به فکر باشید
بچه‌های دو تا چهار سال همیشه به سمت بسته بندی های خوش رنگ و لعاب جذب می‌شوند پس حواستان باشد که این مواد را در دسترس قرار کودک قرار ندهید. سعی کنید این مواد را در یک کمد قفل دار نگه دارید و در آن را محکم ببندید. از ریختن این مواد در شیشه‌هایی که بچه ها از آن ها خاطره خوشی دارند مثل شیشه شربت و نوشابه خودداری کنید. بچه‌ها نمی‌توانند تشخیص بدهند مواد داخل شیشه نوشابه و شربت است یا مواد شوینده سوزاننده.

مسمومیت با مواد شوینده چه علائمی دارد؟
بعضی وقت‌ها بچه ها دور از چشم مادر این مواد را می‌خورند و ممکن است مادر متوجه این اتفاق نشود. پس بهتر است با علائم این مسمومیت آشنا شوید. دکتر فرسار دراین باره می‌گوید:« قرمزی پوست و ورم دهان و بی قراری شدید کودک از نشانه های مسمومیت با مواد شوینده است.» البته بازهم علائم مسمومیت بستگی به نوع این مواد دارد. اگر کودک با مواد شوینده قوی مسموم شود معمولا استفراغ می‌‌کند و ممکن است در این استفراغ‌‌ها، خون هم دیده ‌‌شود. درد شکم و خون در مدفوع از دیگر علائم مسمومیت‌‌های حاد است. اگر ماده شوینده قوی باشد، ممکن است حتی مری کودک آسیب ببیند و دچار سوختگی شود.

حمام کردن کودکان، کودک‌تان کف صابون خورده است؟

کودک را در حالت مسمومیت به بیمارستان ببرید
لطفا اشتباه نکنید لطفا خلاقیت به خرج ندهید. خوراندن هر موادی می تواند خطرناک و جبران ناپذیر باشد. به هیچ وجه سراغ درمان‌های من در آوردی نروید. دکتر فرسار می‌گوید:« فقط در بیمارستان می‌توان این مسمومیت را درمان کرد. به‌هیچ وجه به فکر درمانهای گیاهی و خوراندن مایعات و موادی که باعث خنثی شدن آن مواد در بدن می‌شود، نباشید. کودک خیلی سریع باید به بیمارستان رسانده شود و بسته به نوع موادی که خورده درمان شود.» دکتر فرسار معتقد است کودکی با مواد شوینده مسموم شده در دوران نقاهت هم به مراقبت زیادی نیاز دارد. دکتر فرسار به نی نی سایت می‌گوید:« بعد از مداوا در بیمارستان مادرها باید بسته به مسمومیت کودک حتما رژیم غذایی را که پزشک دستور داده رعایت کنند. اگر کودک با مواد سوزاننده مسموم شده باشد گاه تا سه ماه بعد از درمان باید رژیم غذایی دستور پزشک را رعایت کند. اما مسمومیت با مواد شوینده سبک‌تر و بی‌خطرتر به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارد. فقط کودک باید بیشتر از قبل میوه بخورد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر