نکات طلایی برای رهایی از درد ستون فقرات


نکات طلایی برای رهایی از درد ستون فقرات

درد گردن، پشت و کمر یکی از شایع تریندردها بین مردم است و دلیل اصلی آن عدم مراقبت صحیح از ستون فقرات است نکات طلایی برای پیشگیری و درمان درد گردن، درد پشت و درد کمر حالِ ستون فقرات شما چطور است؟ آیا به‌تازگی درد و سوزش در گردن، کمر و پشت خود احساس کردید یا این دردها دیگر برایتان کهنه شده؟ شاید هم خداروشکر هنوز هیچ درکی از کمردرد و این‌گونه...

درد گردن، پشت و کمر یکی از شایع تریندردها بین مردم است و دلیل اصلی آن عدم مراقبت صحیح از ستون فقرات است

نکات طلایی برای پیشگیری و درمان درد گردن، درد پشت و درد کمر

حالِ ستون فقرات شما چطور است؟ آیا به‌تازگی درد و سوزش در گردن، کمر و پشت خود احساس کردید یا این دردها دیگر برایتان کهنه شده؟ شاید هم خداروشکر هنوز هیچ درکی از کمردرد و این‌گونه دردها ندارید؛ اما خب بهتر است که جمله «پیشگیری بهتر از درمان است» را همیشه با خودتان زمزمه کنید، تا با بروز دردهای مختلف در هر نقطه از بدنتان، غافلگیر نشوید.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که هر روز به محضِ بیدار شدن، از درد کمر و پشت خود شکایت دارند، باید این خبر را به شما بدهیم که والد خوبی برای ستون فقرات خود نبوده‌اید؛ چون این عضو حساس، نیاز به مراقبت اصولی و ناز و نوازشِ بیشتری دارد. پس به خواسته‌هایش گوش دهید و با بدنشستن‌ها و لم دادن‌های اشتباه و کج و معوج، این عضو مظلوم را بیش از این آزار ندهید.

فریاد ستون فقرات را بشنوید

دردِ پشت یا ستون فقرات، یکی از شایع‌ترین دردها در بین مردم است. اکثر ما از ستون فقرات خود مراقبت نمی‌کنیم و این عدم مراقبتِ صحیح منجربه بروز آسیب و دردهای آزاردهنده می‌شود.

شما چه دیسک کمر داشته باشید و چه تنگیِ کانال نخاعی یا گرفتگیِ عضلانی، مدتی طول می‌کشد تا علت کمردردتان را تشخیص دهید. همچنین تا پیدا کردنِ راه درمان، مجبورید در کنار تحملِ استرس‌های روزمره، در مسیر درمانگاه و محل کار هم رفت‌وآمد کنید.

پس اگر می‌خواهید تا پایانِ عمر، ستون فقراتتان سالم باشد، باید در کنار انجام تمریناتِ یک برنامه ورزشی اصولی، به ۹ توصیه کارشناسان ورزشی،‌ در این مطلب، عمل کنید تا دردهای طاقت‌فرسای ستون فقرات به سراغتان نیاید.

خداحافظی با درد ستون فقرات(۲)

توصیه‌هایی برای رهایی از درد ستون فقرات

هنگام خوابیدن به ستون فقرات خود استراحت دهید

وقتی دراز می‌کشید، کل ساختار ستون فقرات شما، که در طول روز به شدت درگیر فعالیت بوده، فرصتی برای آرامش و تجدید قوا پیدا می‌کند. برای استفاده بهینه از این فرصت، نیاز به یک تشک و بالشت راحت دارید تا ستون فقرات شما بتواند در آسایش کامل استراحت کند.

انتخاب بالشت و تشک تا حد زیادی به سلیقه شخصی، حالت خوابیدن و مشکلات خاص در گردن و کمر شما بستگی دارد. برای انتخاب تشکی که مناسب وضعیت خوابیدنتان باشد، گزینه‌های زیادی پیش رو دارید تا تشکی انتخاب کنید که راحت باشد.

در هنگام خوابیدن بهتر است بدن در وضعیت آناتومیکِ صحیحی قرار گیرد

به این‌صورت که اگر به پشت خوابیده یا دراز کشیده‌اید، یک بالشتک کم ارتفاع، زیر گودیِ کمر و یک بالشتکِ کم‌ارتفاعِ دیگر، زیر زانو قرار گیرد تا فشار از روی مفاصل حذف شود.

اگر به پهلو خوابیده یا دراز کشیده‌اید یک بالشتک کم‌ارتفاع بین دو زانویتان قرار دهید تا اصلاح وضعیتِ ستون فقرات انجام گیرد و با تغییر در امور روزمره می‌توان به درمان این عارضه دست پیداکرد.

تمرینات ویژه برای درمان درد ستون فقرات

عضلات شکمتان را ورزش دهید تا کمر و باسن شما هم تقویت شوند. عضلات شکم و کمرتان باید تقویت شوند تا بتوانند به‌خوبی از ستون فقراتتان محافظت کنند و از تحمیل فشار بر قسمت پایین کمر شما جلوگیری کنند.

متأسفانه، عضلات شکم اغلب ما در طول فعالیت‌های روزانه به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عضلات باید از طریق انجام ورزش‌های خاص تقویت شوند. این ورزش‌ها اغلب ساده هستند و می‌توان روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن‌ها را انجام داد.

کفش مناسب و راحت انتخاب کنید

نکات طلایی برای رهایی از درد ستون فقرات

چه بخواهید برای ورزش‌کردن از این کفش استفاده کنید و چه برای پیاده‌روی روزانه، انتخاب کفش مناسب، نقش مهمی در حفظ سلامتی کمرتان دارند. کفش مناسب کمک می‌کند تا ستون فقرات و بدن شما حالت متوازن‌تری داشته باشند؛ مثلاً مطمئن شوید کفشی که می‌پوشید گشاد نباشد و به پاشنه پا بچسبد، اما خیلی هم تنگ نباشد، چرا که اگر پاشنه پای شما در وضعیت مناسبی قرار گرفته باشد، کمرتان هم خمیده نمی‌شود و پاهایتان نمی‌لغزد.

کمرتان را ماساژ دهید

آیا می‌دانید ماساژ چه فواید درمانیِ شگفت‌آوری برای شما دارد؟ این روش درمانی می‌تواند استرس و تنش‌های شما را کاهش دهد. یک ماساژ خوب، میزان ترشح اندروفین در خون را افزایش می‌دهد که یک مسکن طبیعی در بدن است.

ماساژ باعث افزایش جریان خون شده تا مواد غذایی، بهتر به آن نقطه از بدن برسند و روند بهبود تسریع یابد. البته بهترین کار، رفتن پیشِ متخصصِ ماساژ درمانی است؛ اما در صورتی‌که عدم دسترسی، می‌توانید در منزل، از یک صندلی ماساژ استفاده کنید تا انواع ماساژهای تایلندی و سوئدی را با آن انجام دهید.

درست نشستن را تمرین کنید

نکات طلایی برای رهایی از درد ستون فقرات

در هنگام نشستن، ۳ برابر زمانی‌که ایستاده‌اید به دیسک کمرتان فشار وارد می‌شود، بنابراین نشستن طولانی‌مدت می‌تواند باعث ایجاد کمردرد یا افزایش درد آن شود؛ علاوه‌بر این وقتی جلوی میز می‌نشینید و به صفحه رایانه خیره می‌شوید، به‌طور طبیعی بیشتر به سمت جلو خم می‌شوید؛ با این کار باز هم فشار بیشتری به دیسک کمر خود وارد می کنید. برای پیشگیری از این آسیب باید در محل کار از صندلیِ مناسب استفاده کنید و به‌طور صحیح بنشینید تا مانع از انحنای اضافه در کمرتان شوید.

هر کاری می‌توانید انجام دهید تا مجبور نباشید در زمان طولانی، یک جا بنشینید. هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بلند شوید و قدم بزنید، حداقل نیمی از روز در حالت ایستاده باشید؛ برای مثال هنگام حرف‌زدن با تلفن قدم بزنید. یادتان باشد برای اینکه ستون فقرات شما سالم بماند، باید تحرک داشته باشید و ورزش کنید؛ زیرا فعالیت داشتن و تحرک کمک می‌کند تا مواد غذاییِ لازم هم بهتر به ستون فقرات برسند.

ورزش را به زندگی خود سنجاق کنید

ورزش‌کردن و انجام منظم تمرینات برنامه ورزشی کاملاً شخصیِ ، علاوه‌بر تناسب اندام،‌ برای تقویت عضلات و حفظ ستون فقرات، ضروری است. همچنین می‌تواند به بهبود و درمان ستون فقراتِ‌ آسیب‌دیده کمک کند.

از مدیتیشن غافل نشوید

مدیتیشن، از لحاظ جسمی و روانی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بدن دارد. همچنین برخی مشکلات و در ناشی از بیماری‌ها با انجام مدیتیشن، کاهش پیدا کرده یا بهبود می‌یابد. اگر از درد آزاردهنده ستون فقرات و پشت خود رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم هرروز در کنار تمرینات یوگا، مدیتیشن انجام دهید.
پیاده‌روی کنید

راه رفتن، یکی از راحت‌ترین فعالیت‌هایی است که شما می‌توانید حتی با کمردرد هم به‌آرامی، در فضای آزاد یا منزل، پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی دارای فواید فراوانی ازجمله تقویت ماهیچه‌های مرکزی و ساختار استخوان‌ها، افزایش انعطاف بدن و بهبود درد دارد.

در انتخاب غذا دقت داشته باشید

برنامه غذایی انتخابی شما، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت ستون فقرات شما ایفا می‌کند. همیشه سعی داشته باشید تا از یک برنامه غذاییِ سالم (سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات و حبوبات) و کم‌کالری استفاده کنید. همچنین خوراکی‌های فراوری‌شده را کاملاً از برنامه غذاییِ خود حذف کنید.

آب‌درمانی کنید

به استخر بروید و معجزه آب را چشم‌های خود ببینید. ورزش کردن و انجام تمرین ساده در آب، علاوه‌بر کاهش تنش و استرس،‌ ستون فقرات شما را در وضعیتی بدونِ فشار و آرام قرار می‌دهد و به بهبود درد و ناراحتی کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

درد ستون فقرات از آسیب‌های شایع در بین افراد به‌ویژه کارمندان است. مراقبت از این قسمت از بدن، اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم از درد کمر و پشت خود، به‌شدت شکایت دارید، مطمئن باشید که با انجام توصیه‌های کاربردی و ساده‌ای که در این مطلب پیشنهاد داده شد، درد ستون فقراتتان کاهش می‌یابد.

برای داشتنِ‌ تناسب اندام، بهبود سلامتی و پیشگیری و درمان بیماری‌ها، از برنامه ورزشی آنلاین فیتامین استفاده کنید. پس از ثبت نام در این برنامه، با انجام تمرینات کاملاً شخصیِ فیتامین، در کنار پیروی از رژیم غذاییِ دکتر کرمانی، بهترین اندام را بدونِ درد و آسیب بسازید.

fitamin.ir

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید

نکات طلایی برای رهایی از درد ستون فقرات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس