چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟


چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

شهر ساحلی «کرایست‌چرچ» که به واسطه پارکها، فضاهای سبز وسیع و باغچه‌های خانگی زیبا و متنوع یکی از سبزترین نقاط شهری جهان است و به عنوان «شهر باغ‌ها» شناخته می‌شود، روز جمعه شاهد مرگبارترین حادثه تروریستی تاریخ نیوزیلند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیوزیلند یا زلاندنو کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است که از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده است. زلاندنو فاصله زیادی با دیگر خشکی‌های کره زمین دارد و همین مسأله آن را به کشوری آرام و منحصر به فرد تبدیل کرده است. جمعیت زلاندنو حدود ۴٫۳ میلیون نفر است و مقامات این کشور سیاست بسیار بازی نسبت به مهاجران دارند. در سند استقلال زلاندنو حاکمان این کشور تعهد کرده‌اند که هر سال معادل یک درصد جمعیت این کشور مهاجر بپذیرند.

چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

مسیحیت مهم‌ترین دین زلاندنو است و ۴۹٪ مردم این کشور مسیحی هستند. ۴۱٫۹٪درصد مردم این خود را بدون اعتقاد به مذهب معرفی کرده‌اند. بودیسم ۱٫۵٪، هندوئیسم ۲٫۱٪، اسلام ۱٫۲٪، سیک ۰٫۵٪و مذاهب دیگر هم پنج درصد جمعیت زلاندنو را تشکیل می‌دهند. در زلاندنو دین از حکومت جدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد بوده و هر کس می‌تواند آئین‌های ویژه دینی خود را آزادانه به جا بیاورد.

چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

در این میان شهر ساحلی «کرایست‌چرچ» نیز که در سال ۱۸۴۳ توسط مهاجران انگلیسی پایه‌گذاری شد، یک جامعه چند فرهنگی است و قومیت‌های مختلف و متنوعی در آن زندگی می‌کنند. با این وجود، روز جمعه-۲۴ اسفند- برگ جدیدی در تاریخ این جزیره آرام ورق خورد و طومار سالها تساهل مذهبی و مدارا با مهاجران را در هم پیچید. مهاجمان مسلح در دو حادثه تروریستی مرتبط با هم، به دو مسجد حمله کردند، نمازگزاران بی گناه را به رگبار بستند و با انتشار فیلم اقدامات خود در فیس بوک، به جامعه جهانی اعلام کردند که اقداماتشان برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از ورود مهاجران به نیوزیلند بوده است.

اما سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که چه عواملی جوانان اهل تساهل نیوزیلند را دچار تغییر نگرش کرده و سبب بروز چنین حادثه خشونت باری در این کشور آرام شده است؟

ملی گرایی افراطی نقطه اغاز این حملات است

محمد مهدی مظاهری، مشاور وزیر امور خارجه و استاد دانشگاه با بیان اینکه فیلمبرداری مهاجمان از اقدامات تروریستی خود و انتشار آن در شبکه اجتماعی فیسبوک، ابعاد جدیدی به این حمله ترویستی داده است، به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر می رسد آنچه به مهاجمان چنین قدرت و جسارتی داده، صحیح و برحق دانستن موضع خود و رسیدن به این جمع بندی است که چنین رویکردی در قبال مهاجران مسلمان در حال حاضر طرفداران زیادی دارد و به نحوی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

مظاهری افزود: بنابراین هر چند بی رحمی، قساوت و دگم اندیشی شخصی عاملان این حمله تروریستی بر کسی پوشیده نیست، اما ریشه و جرقه چنین اقداماتی زمانی زده شد که سیاستمداران راست گرای افراطی در کشورهای مختلف پروژه دیرینه اسلام هراسی را احیا کردند و تحت لوای «ملی گرایی» و «حمایت از اشتغال و منافع ملی» بر طبل دشمنی با مهاجران به ویژه مهاجران مسلمان کوبیدند.

مقامات تازه کار کشورهای غربی فرهنگ نژاد پرستانه را انتشار دادند

رییس مؤسسسه فرهنگی اکو تصریح کرد: وقتی دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا مهاجران را «حیوان» خواند و در تصمیمی کاملا نژاد پرستانه و اسلام ستیزانه، شهروندان هفت کشور اسلامی را از ورود به آمریکا منع کرد و احزاب راست افراطی در کشورهای مختلف اروپایی مانند مجارستان، لهستان، چک، اتریش، اسپانیا و هلند در تبلیغات انتخاباتی خود شعاری جز ضدیت با مهاجران و لزوم برخورد با آنها نمی دادند، دقیقا همان موقع بود که زنگ خطر علیه مهاجران و به ویژه مسلمانان به صدا درآمد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از این رو می توان گفت این سیاستمداران و مقامات تازه کار کشورهای غربی بودند که فرهنگ روابط بین الملل را به سمت رویکردهای غیر انسانی و نژاد پرستانه سوق دادند و حال این فرهنگ بیش از پیش در حال نهادینه شدن و گسترش یافتن است و در عصر گستردگی ارتباطات و فضای مجازی هیچ یک از قاره های جهان از آن در امان نیستند.

چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

ذات مسیحیان تندرو با ذات داعش یکی است

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم تهران در رابطه با ابعاد و ریشه های حمله تروریستی در نیوزلند به خبرنگار ایمنا گفت: تحلیل این موضوع کمی پیچیده است و در این راستا باید به چند نکته اشاره کنم؛ یکی اینکه غربی ها چون فکر می کنند از نظر تکنولوژی برتر هستند، از نظر فرهنگ نیز خود را برتر می دانند. بنابراین از آنجا که تکنولوژی خود را در ابعاد نظامی و صنعتی به کشورهای جهان سوم و مخصوصاً کشورهای اسلامی صادر می کنند، تصورشان این است که فرهنگشان نیز باید صادر بشود. بنابراین یک نوع خودشیفتگی و خودبزرگ بینی در فرهنگ غربی وجود دارد.

بخشایش اردستانی افزود: نکته دوم این است که جنگ بین غرب و شرق، تمدن اسلام و تمدن غربی یک سابقه دیرینه دارد و به جنگ‌های صلیبیون با مسلمانان برمی گردد و نکته سوم این است که خود غربی ها داعش را به وجود آوردند تا چهره‌ای خشن از اسلام به جهان معرفی کنند و از آنجا که داعشی ها قساوتهای زیادی از خود نشان دادند، غربی ها به این نتیجه رسیدند که ذات اسلام خشونت گرا است.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم تهران تأکید کرد: براین منوال می بینیم که در کشورهای غربی نیز عده ای مسیحی رادیکال، تندرو و افراطی هستند که از مسلمان‌ها خوششان نمی آید و احساس می کنند مسلمان ها با مهاجرت به کشوریشان عرصه را برآنها تنگ کرده اند و امکان اشتغال و رفاه بیشتر آنها را از بین برده اند. از این رو عقده ای برایشان به وجود می آید که منجر به چنین حوادث تروریستی وحشتناکی می شود.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین ذات داعش با ذات این دسته از مسیحیان تندرو که دست به اسلحه هستند، یکی است، هردومورد اقدامات تروریستی است و باید توسط جهانیان محکوم بشود و کشورها همه باید اراده کنند که به طور جدی با تروریستم بجنگند.

چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

تفاوت قابل تأمل رهبران کشورهای مسلمان با رهبران کشورهای غربی

این استاد دانشگاه افزود: نکته دیگر این است که غربی ها دوست ندارند تمدن اسلامی با چهره رحمانی اش به مردم جهان معرفی شود و بنابراین تبلیغات منفی زیادی علیه مسلمانان انجام می دهند؛ اگرچه معتقدم خون بی گناهانی که در مسجد ریخته شده است باعث می شود جمعیت مسلمانان نیوزیلند در آینده بیشتر شود؛ زیرا مردم این کشور تحت تأثیر این خبر کنجکاوی بیشتری نسبت به اسلام و قران پیدا می کنند.

وی گفت: نکته مهم دیگر در این حادثه، عکس العمل غربی ها نسبت به پدیده ترور و خشونت است؛ به عنوان مثال وقتی یک نفر در حادثه ای کشته می شود که عامل آن متعلق به دنیای اسلام و از خاورمیانه است، شاهد هستیم که چقدر روی آن مسئله متمرکز می شوند و مانور رسانه ای می دهند، اما زمانی که این مسئله در غرب برای مسلمانان اتفاق می افتد خیلی توجه نمی کنند و اجازه پوشش رسانه ای وسیع را نمی دهند.

بخشایش اردستانی خاطر نشان کرد: نکته قابل تأمل دیگر در مورد این حادثه تروریستی، رویکرد کشورهای جهان اسلام است که یا عکس العملی نشان نمی دهند و یا عکس العمل آنها قوی و جدی نیست و این تفاوت ناشی از دو حرکت و دو فکر است؛ تفاوت رهبران کشورهای مسلمان با رهبران کشورهای غربی! این در حالی است که کشورهای جهان اسلام باید بدانند دشمنان قدرتمندی در برابر مسلمانان وجود دارد و این امر رویکرد محکم و منسجم آنها را می طلبد.

چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

مسئولان غربی نمی دانند در بین مردم و جوان هایشان چه می گذرد

مجتبی سپاهی، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان در رابطه با ابعاد و ریشه های حمله تروریستی در نیوزلند به خبرنگار ایمنا گفت: شخصیت شناسی افرادی که دست به این اقدام تروریستی زدند، به اطلاعات میدانی و موردی نیاز دارد که طبیعتاً خیلی از ما شاید در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشیم. بنابراین تحلیلمان یک تحلیل فراتر از این ها است و باید باتوجه به جریاناتی که در کل جهان و مخصوصاً روابطی که بین جهان مسیحی و اسلام پیش آمده است،تحلیل کنیم.

وی افزود: نخستین نکته به ناکامی هایی برمی گردد که در دنیای مسیحیت وجود دارد؛ امروزه بسیاری از جوامع غربی دچار یک سری مشکلات زیرساختی هستند که نمود آن را می توان در گرایش شهروندان این کشورها برای پیوستن به داعش و گروه های تروریستی افراط گرا مشاهده کرد، اما متأسفانه مسئولان این جوامع مانند کبکی هستند که سرشان را زیربرف کرده اند و نمی دانند در بین مردم و جوان هایشان چه می گذرد.

چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

نبود فرهنگ گفتگو بین ادیان منجر به تروریسم می شود

سپاهی خاطر نشان کرد: افزایش گرایشهای تروریستی در این جوامع چند علت دارد؛ یکی اینکه مردم این کشورها نسبت به ادیان یک دید انسانی و واقع بینانه ندارند و این امر نشان می دهد که در این جوامع فرهنگ گفتگو و دیالوگ بین ادیان وجود ندارد. اگر در این کشورها زمینه برای مباحثه جدی بین مسیحیت و اسلام فراهم شود، مطمئن باشید تفکر اصیل اسلامی و قرآنی درخشش خودش را نشان خواهد داد.

وی افزود: اما چون شناختی از اسلام وجود ندارد، بخشهایی از شهروندان جوامع غربی دچار یک نوع افراط گرایی همراه با خشونت و خونریزی می شوند و فکر می کنند باید نمادهای مسلمانان از جمله مسجد و محراب و مردمی که در آنجا حضور دارند را مورد تهاجم قرار دهند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: تحلیل جدی دیگر این است که پشت سر این قضایا احتمالاً شبکه های جاسوسی سیا و موساد قرار دارند. در حال حاضر یکی از سیاست های اسرائیل این است که تا آنجا که می توانند روابط جهان اسلام با کشورهای اروپایی و غربی را بهم بریزد و شرایط بحرانی بین آنها ایجاد کند.

سپاهی خاطر نشان کرد: نکته سوم فقر اطلاع رسانی رسانه های غربی است؛ انصافاً نمی توانیم ادعا کنیم که در جوامع غربی اطلاعات شفافی به مردم غرب داده می شود، تمام اطلاعاتی که از طریق رسانه های غربی منتشر می شود، دستکاری شده و با یک سوگیری همراه است؛ بنابراین مردم در کشورهای غربی اطلاعات واقعی از اعتقادات و گرایشهای مسلمانان ندارند و این باعث می شوددست به چنین اقدامات خشونت آمیزی علیه مسلمانان بزنند.

چگونه «شهر باغ‌ها» به قتلگاه مسلمانان تبدیل شد؟

به گزارش ایمنا، جوان ۲۸ ساله ای که حادثه تروریستی خونبار نیوزیلند را برای جامعه مسلمانان این کشور رقم زد، در حالی در دادگاه و مقابل قاضی حاضر شد که هیچ درخواستی برای آزادی به قید ضمانت نداشت و با دستانش علامت برتری نژاد سفید را نشان می داد؛ رویکردی که نشان از اطمینان داشت. برنتون تارانت می دانست این روزها تفکر او طرفدارانی دارد؛ کما اینکه بلافاصله بعد از اقدام تروریستی او، کیلومترها دورتر در لندن نیز دو مرد سفید پوست به تبعیت از شعارهای نژادپرستانه وی با چاقو و سلاح سرد تلاش کردند مردی مسلمان را مورد حمله قرار دهند. تارانت و هوادارانش متعلق به نسلی هستند که در سالهای اخیر همواره در رسانه ها و کمپین های انتخاباتی از لزوم توجه به ملیت، بستن درها به روی آوارگان و هراس از مسلمانان شنیده اند و حال به این باور رسیده اند که باید خودشان دست به سلاح ببرند و با «مهاجرانی» که «مهاجم» می خوانند، مقابله کنند.

دولت نیوزیلند این جوان افراط گرا و همدستانش را دستگیر کرده و محاکمه خواهد کرد، اما سؤالی که در ذهن افکار عمومی جهانی بی پاسخ می ماند این است که ترامپِ آمریکا، مارین لوپنِ فرانسه، جرارد باتون، رهبر حزب دست راستی یوکیپ انگلیس، خائر بولسوناروی برزیل و چندین و چند رهبر ملی گرای افراطی دیگر که آتش این نژادپرستی و ملی گرایی کور را به جان این جوانان انداختند، کی و در کدام دادگاه محاکمه خواهند شد؟!

گزارش از اعظم ملایی- دبیر سیاسی ایمنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم