زندگی نامه سرتاب ارنر خواننده و ترانه سرای موفق ترکیه


سرتاب ارنر Sertab Erener خواننده، آهنگساز و ترانه سرای ترک از معروف‌ترین چهره‌های موسیقی ترکیه در دهه‌های اخیر بوده است. او تحصیلات خود را در دشته موسیقی کلاسیک و اوپرا ادامه داد اما در نهایت به دنیای موسیقی پاپ ترکیه وارد شد. سرتاب ارنر اولین آلبوم خود را در دهه 90 و با کمک سزن […] نوشته زندگی نامه سرتاب ارنر خواننده و ترانه سرای موفق ترکیه...

مهشید ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۴۳ 2
زندگی نامه سرتاب ارنر خواننده و ترانه سرای موفق ترکیه
0
زندگی نامه سرتاب ارنر خواننده و ترانه سرای موفق ترکیه

سرتاب ارنر Sertab Erener خواننده، آهنگساز و ترانه سرای ترک از معروف‌ترین چهره‌های موسیقی ترکیه در دهه‌های اخیر بوده است. او تحصیلات خود را در دشته موسیقی کلاسیک و اوپرا ادامه داد اما در نهایت به دنیای موسیقی پاپ ترکیه وارد شد. سرتاب ارنر اولین آلبوم خود را در دهه ۹۰ و با کمک سزن آکسو تهیه کرد و با ۱۲ آلبومی که در طول ۲۵ سال منتشر کرد توانست تحولی در موسیقی پاپ ترکیه به وجود آورد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به بیوگرافی سرتاب ارنر خواهیم پرداخت و با این خواننده و ترانه سرای موفق کشور ترکیه بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیوگرافی سرتاب ارنر

سرتاب ارنر در چهارم دسامبر ۱۹۶۴ در استانبول ترکیه به دنیا آمد. او دومین فرزند نظام الدین و یوسل ارنر بود و کودکی خود را در محله ایوب استانبول گذراند. مادر سرتاب از یک خانواده آلبانیایی و یوگوسلاویایی بود که در زمان جنگ در شرق اروپا به ترکیه مهاجرت کرده بود. مادر سرتاب در رشته نقاشی در دانشگاه هنرهای زیبای استانبول تحصیل کرده و در سال ۱۹۵۷ فارغ التحصیل شد اما پس از ازدواج تحصیلات خود را ادامه نداد. مادربزرگ پدری سرتاب از اعراب ترکیه و از اهالی شهر سعرد بود. پدر سرتاب از اهلی دیاربکر بود که با موسیقی میانه خوبی داشت و به عنوان نوازنده در رادیو استانبول مشغول به کار شده بود اما در نهایت تصمیم گرفته بود وکیل شود.

علاقه شدید پدر سرتاب به موسیقی کلاسیک ترکی، روی وی اثر عمیقی داشت. او حتی نام سرتاب را نیز از روی ترانه Ey Şûh-i Sertab انتخاب کرده بود که به معنای درخشش و نور اصلی است. سرتاب پس از پایان تحصیلات ابتدایی او به دبیرستان رفت اما در یازده سالگی به یرقان مبتلا شد و پزشکان تشخیص دادند که او به کولیت زخمی روده دچار است. در دوران دبیرستان سرتاب بارها در بیمارستان بستری شد و در همین زمان بود که علاقه به موسیقی کلاسیک و اوپرا در وی شکل گرفت. پس از پایان دبیرستان او در دانشگاه استانبول در رشته اوپرا پذیرفته شد و پس از آن به دانشگاه معنار سینان رفت و پیش از پایان تحصیلات، آن را رها کرد اما آموزش اوپرا را ادامه داد و به عنوان خواننده حرفه‌ای مشغول به کار شد.

سرتاب ارنر در ۲۱ سالگی ازدواج کرد و این ازدواج سه سال دوام داشت. او در سال ۱۹۸۷ در مراسم تولد سزن آکسو به عنوان خواننده حضور داشت. در همین مراسم سزن آکسو متوجه استعداد و صدای فوق العاده وی شد و به وی پیشنهاد داد تا به عنوان خواننده پشت صحنه با او همکاری کند. او ابتدا این پیشنهاد را نپذیرفت اما با وساطت یکی از دوستان مشترک، او در نهایت به عنوان خواننده با سزن آکسو همکاری کرد. چند ماه بعد او با نام سرتاب آلتین (نام خانوادگی همسرش) در مسابقه موسیقی کبوتر طلایی کوش آداسی شرکت کرد و ترانه Akdeniz “دریای سفید” را اجرا کرد.

دو سال بعد او در مسابقه Klips ve Onlar ترانه حسرت را اجرا کرد که به مرحله نهایی نرسید. در سال ۱۹۹۰ او با لونت یوکسل ازدواج کرد، بعدها در مصاحبه‌ای عنوان کرد که “لونت یکی از دوستان نزدیک من بود که در ارکستر با هم کار می‌کردیم اما ما هرکدام زندگی خودمان را داشتیم. نمی‌دانم چطور شد که جذب او شدم اما او همیشه برای من خاص باقی خواهد ماند.”

فعالیت‌های حرفه‌ای سرتاب ارنر

از اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که به تدریج نام سرتاب ارنر بر سر زبان‌ها افتاد و او این موفقیت را بیش از هر کسی، مدیون سزن آکسو بود. او با کمک سزن اولین آلبوم استودیویی خود را تهیه کرد و سزن برای این کار هزینه و وقت زیادی را صرف کرد. اولین آلبوم سرتاب ارنر Sakin Ol! نام داشت که به سرعت او را به قله موفقیت رساند. در مدت ۲۵ روز، ۳۰۰ هزار نسخه در نهایت ۷۵۰ نسخه از این آلبوم به فروش رسید و برای تعدادی از ترک‌های آن نیز موزیک ویدئو ساخته شد. در سیزدهم مارس ۱۹۹۳ او در مسابقات یوروویژن، به اجرا پرداخت و مجله Hey Girl او را به عنوان یکی از آینده دارترین خواننده‌های سال معرفی کرد. او در سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ به آمریکا رفت و برای درمان کولیت روده که از کودکی او را رنج می‌داد تحت عمل جراحی قرار گرفت.

در بین همین جراحی‌ها بود که سرتاب ارنر برای آلبوم جدید خود با نام Lâ’l آماده می‌شد. این آلبوم که بیشتر ترانه‌های آن توسط سزن آکسو سروده شده بود در سال ۱۹۹۴ منتشر شد و ۶۴۰ هزار نسخه از آن به فروش رسید. پس از آن او کنسرتی برای تبلیغ آلبوم جدیدش برگزار کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد. او در سال ۱۹۹۵ به عنوان بهترین هنرمند زن سال معرفی شد و در همان سال مسابقات دختر شایسته ترکیه را اجرا کرد. در سال ۱۹۹۶ سرتاب ارنر از همسرش جدا شد و به سیزده سال زندگی مشترک خود با یوکسل پایان داد. همان سال او در نسخه ترکی انیمیشن گوژپشت نتردام به جای شخصیت اسمرالدا صحبت کرد و در همین زمان با دمیر دمیرکان گیتاریست معروف، شروع به همکاری کرد. او برای تولید آلبوم سومش، یک قرارداد صدهزاردلاری با شرکت سونی امضا کرد و دمیر دمیرکان نیز در تهیه این آلبوم مشارکت داشت و در مجموع ۱۴۷ هزار کپی از آن به فروش رسید. آلبوم بعدی او نیز در سال ۱۹۹۹ با تهیه کنندگی سونی تولید شد و ۴۲۷ هزار نسخه از آن به فروش رسید.

زندگی نامه سرتاب ارنر خواننده و ترانه سرای موفق ترکیه

در همین زمان او ترانه Private Emotion را با همکاری ریکی مارتین تولید کرد و قرار بود تور کنسرتی در ترکیه برگزار کند که به دلیل زلزله مهیب ۱۹۹۹ در ازمیر این کنسرت لغو شد. چند ماه بعد او تور کنسرت خود را ادامه داد و درآمد آن را به زلزله زدگان تقدیم کرد. در سال ۲۰۰۰ او کنسرت بزرگی را با حضور ۲۰ هزار نفر در یونان برگزار کرد که باعث افزایش شهرت وی در اروپا و به خصوص یونان شد. در می سال ۲۰۰۱ سرتاب ارنر پنجمین آلبوم خود را با نام Turuncu “نارنجی” منتشر کرد که با فروش ۲۶۰ هزار نسخه ای به یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های سال تبدیل شد.

در ژانویه سال ۲۰۰۳ اعلام شد که سرتاب ارنر قرار است در مسابقات یورو ویژن ترانه Everyway I can را به نمایندگی از کشور ترکیه اجرا کند که این خبر با مخالفت‌هایی همراه بود چون مقامات معتقد بودند یک ترانه ترکی باید نماینده کشور ترکیه باشد. اما سرتاب ارنر در جواب منتقین گفت: “نصف مردم دنیا به ترانه‌های انگلیسی گوش می‌کنند پس چرا خواننده‌های ترک نباید به زبان انگلیسی بخوانند؟ بیشتر مردم دنیا زبان ترکی را نمی‌فهمند و اگر قرار نیست کسی ترانه‌های ما را بفهمد چرا باید به این زبان ترانه بسراییم؟” این ترانه در هشتم مارس همان سال منتشر شد و برنده مسابقات یورو ویژن شد. ترانه Everyway I can به یکی از موفق‌ترین ترانه‌های سال تبدیل شد و در سوئد و یونان به رتبه اول رسید.

در سال ۲۰۰۴ آلبوم انگلیسی سرتاب با نام “بدون مرز” در اروپا منتشر شد که به پرفروش‌ترین آلبوم ترکیه تبدیل شد. او در همان سال مسابقات یورو ویژن ۲۰۰۴ را با ترانه‌های Everyway I can و Leave را که با میزبانی ترکیه برگزار می‌شد افتتاح کرد. چند ماه بعد او کنسرتی برای کمک به آسیب دیدگان سونامی اقیانوس هند برگزار کرد. خود او نیز به کشور سریلانکا سفر کرد و اعلام کرد “این بزرگ‌ترین مصیبتی است که در تمام زندگی‌ام از نزدیک مشاهده کردم.” او در می ۲۰۰۵ آلبوم هفتم خود را با نام “عشق نمی‌میرد” منتشر کرد که ۱۶۰ هزار نسخه از آن به فروش رسید. در ژوئن ۲۰۱۰ هشتمین آلبوم سرتاب ارنر با نام Rengârenk منتشر شد و دو سال بعد او آلبوم موسیقی کلاسیک Ey Şûh-i Sertab را تولید و به پدرش تقدیم کرد. سرتاب در سال ۲۰۱۵ با امره کولا که یک گیتاریست است ازدواج کرد.

صدای سرتاب ارنر یک صدای سوپرانو با دامنه سه اکتاوی است و سبک موسیقی وی نیز چیزی بین ترانه‌های کلاب و ملودی‌های خاورمیانه‌ای است. او در دهه هشتاد زمانی که دید با موسیقی اوپرا به موفقیت نمی‌رسد وارد موسیقی پاپ شد و به گفته خود آن را با سبک و سلیقه اوپرایی خود تغییر داد. تینا ترنر، استینگ و آلانیس موریست خواننده‌های محبوب سرتاب هستند و با وجود تاثیری که از سزن آکسو گرفته است او باربارا استرایسلند را الگوی زندگی خود می‌داند و سبک خوانندگی خود را مدیون او است.

آلبوم های سرتاب ارنر

زندگی نامه سرتاب ارنر خواننده و ترانه سرای موفق ترکیه

حضور سرتاب ارنر در تلویزیون

زندگی نامه سرتاب ارنر خواننده و ترانه سرای موفق ترکیه

اطلاعات ارتباطی سرتاب ارنر

سایت رسمی

صفحه اینستاگرام

صفحه فیسبوک

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه بیوگرافی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

گالری تصاویر سرتاب ارنر

کپی شد

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...