امام باقر(ع) با نهادینه کردن لقب «قائم آل محمد»، باب انحرافات مهدوی را مسدود کرد


امام باقر(ع) با نهادینه کردن لقب «قائم آل محمد»، باب انحرافات مهدوی را مسدود کرد

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه امام باقر(ع) باب انحرافات مهدوی را در جامعه شیعی بست، گفت: ایشان به منظور جلوگیری از سوءاستفاده بنی عباس، به جای لقب مهدی از عنوان «قائم آل محمد(ص)» برای حضرت(عج) استفاده و آن را نهادینه کردند.

حجت الاسلام «محمد اسدی» در گفتگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت میلاد امام باقر علیه السلام انجام شد با اشاره به احادیث و روایت‌های این امام بزرگوار پیرامون مهدویت، اظهار کرد: امام باقر علیه السلام یکی از ذخیره های الهی برای پیامبر اسلام(ص) است و رسول خدا(ص) به واسطه ایشان چند کار مهم را انجام داده است که یکی از آنها تثبیت برخی از احکام مانند حج است که بسیاری از روایات اهل سنت نیز در مورد حج به رویداد دیدار جناب جابر با امام باقر علیه السلام باز می گردد.

دبیر ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور ادامه داد: امام باقر علیه‌السلام در این دیدار عملاً تصویر روشنی از حج پیامبر (ص) را به مردم ارائه و معارف حج نبوی را احیا کردند.

اسدی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات مهم امام باقر علیه السلام حفظ امامت و جایگاه آن است، گفت: جابر در دیدار با امام باقر علیه‌السلام فراموش می کند که امانت پیامبر (ص) را به ایشان برسانند که حضرت علیه السلام فرمودند: امانت‌داری نکردی که کنایه به غفلت از جایگاه امامت داشت.

این کارشناس مهدوی با اشاره به اقدامات امام باقر علیه السلام پیرامون تبلیغ و ترویج آموزه های مهدویت، ابراز کرد: بسیاری از روایات مطرح شده پیرامون حکومت امام زمان (عج) از سوی امام باقر علیه السلام برای آشناسازی مردم با حکومت واقعی اسلام مطرح شده است.

وی تاکید کرد: ایشان بنا داشتند با طرح شاخصه های حکومت مهدوی، مردم را هوشیار کنند تا اگر منتظر امام زمان (عج) هستند فردی نتواند سوء استفاده کند و خود را به عنوان مهدی امم معرفی کند.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه این روشنگری ها باعث شد در زمان اوج گیری حکومت بنی عباس در دوره امامت امام صادق علیه السلام شیعیان امامی منحرف نمی شوند، تصریح کرد: شیعیانی که امام صادق علیه السلام را قبول داشتند به دلیل روشنگری های امام باقر علیه السلام پیرامون شاخصه های حکومت مهدوی منحرف نشدند و حکومت بنی عباس را همراهی نکردند.

وی ابراز کرد: امام باقر علیه السلام در روایات خود ویژگی های مختلف حکومت مهدوی از جمله مباحث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیت، توجه به قرآن و ... را مورد تشریح کرده اند و در این راستا برنامه های امام و دستاوردهای حکومت مهدوی را بیان کرده اند.

دبیر ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور با اشاره به دومین اقدام مهم امام باقر علیه السلام در زمینه تبلیغ و ترویج آموزه‌های مهدوی، گفت: تا زمان امام باقر(ع) در تمام روایات و احادیث امام زمان (عج) لقب مهدی معرفی می‌شدند اما امام باقر(ع) به منظور جلوگیری از سوءاستفاده بنی عباس از لقب مهدی کمتر استفاده می کنند و به نهادینه‌سازی لقب «قائم آل محمد(ص)» می پردازند.

وی اضافه کرد: امام باقر علیه السلام پیش بینی کردند که بنی‌عباس درصدد است از مهدویت سوء استفاده کنند لذا بیشتر از لقب قائم در روایات خود برای معرفی امام زمان (عج) استفاده کرده‌اند و از زمان ایشان به بعد اکثر روایات بر این لقب امام زمان(عج) تاکید داشته است.

حجت الاسلام اسدی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته از سوی امام باقر علیه السلام مانع از انحراف شیعیان امامی در زمان امام صادق علیه السلام و پس از آن در زمان دیگر ائمه اطهار علیه السلام شد.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران