خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر


خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

افتتاح و بازدید رییس جمهور از فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی ،تخت‌گاز در پیچ تحریم‌ها، پایان واردات بنزین، دورخیز نظامی چین برای عبور از آمریکا و دستکاری پرونده پتروشیمی گیت از از مهمترین عناوین روزنامه های امروز دوشنبه - 27اسفند-است.

به گزارش ایمنا، فازهای ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی روز یکشنبه-۲۶ اسفند- با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت به‌طور رسمی افتتاح شد تا پرونده توسعه این میدان مشترک گازی به خط پایان نزدیک‌تر شود. هرچند سرنوشت فاز ۱۱ بعد از خروج شرکت فرانسوی توتال هنوز مشخص نیست، اما همین حالا ایران بعد از سال‌ها نه تنها به رقیب قطری خود در پارس‌جنوبی رسیده، بلکه حتی این کشور را پشت سرگذاشته و گاز بیشتری از این میدان مشترک استخراج می‌کند. البته سبقت از رقیب قطری تنها موضوع مورد توجه در افتتاح فازهای پارس جنوبی نبود، اظهارات بیژن زنگنه در نشست خبری که شامگاه یکشنبه از مراسم افتتاحیه در مرتفع‌ترین نقطه فاز ۱۳ مطرح شد؛ حاوی نکاتی بود که حاشیه را از متن مهم‌تر کرد و جزء مواردی بود که در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته‌تر از سایر اخبار منعکس شده است.

روزنامه شرق صفحه نخست امروز خود را به حاشیه‌های نشست خبری بیژن زنگنه، وزیر نفت اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دستکاری پرونده پتروشیمی گیت» روزنامه شرق در ادامه افزود: آمده بود تا چهار فاز باقی مانده از شش فاز تحویلی به قرارگاه خاتم الانبیا را تا آنجایی که آماده کرده بودند افتتاح کند، اما پروشیمی گیت، نشست خبری زنگنه را کاملا به حاشیه برد. با اینکه افتتاح این پالایشگاه سبب شده تا ایران در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی بگیرد، اما خبرهای پرونده ۶،۶ میلیارد دلاری در لحظات پایانی نشست، زنگنه را به هیجان آورده بود، اگر چه از بی رقیب بودن بابک زنجانی در کلاهبرداری گفت و تاکید کرد کسی نمی تواند رکورد او را بشکند. اشاره او به تخلفات بزرگ شرکت بازرگانی پتروشیمی و قدرت نفوذ افراد پشت پرده آن بوده که حتی هنوز نام برخی از آنها در این پرونده شنیده نمی شود. او همچنین با رد اتهامات محمود احمدی نژاد گفت: آقای احمدی نژاد مطالبی گفتند که همه آنها دروغ بود که ما جواب دادیم.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به سخنان رییس جمهور در آیین افتتاح ۴ فاز میدان گازی پارس جنوبی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «پایان واردات بنزین». حجت الاسلام حسن روحانی در آیین افتتاح ۴ فاز میدان گازی پارس جنوبی با بیان اینکه بهره‌برداری از این فازها برای ملت ایران مبارک و خوشحال‌کننده است، گفت: این بهره‌برداری ضربه محکمی به دشمنان این مرز و بوم به‌ویژه آمریکا است که با اعمال تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی، تصور می‌کردند تمامی طرح‌ها و پیشرفت‌های ملت ایران متوقف می‌شود. روحانی ادامه داد: دشمنان ملت ایران و آمریکایی‌ها بدانند بر فرض اینکه در این ۵ سال، هیچ اقدامی انجام نگرفته است، اما همین که تولید بنزین را از ۵۲میلیون لیتر در سال ۹۲ به بیش از ۱۰۱ میلیون لیتر رسانده‌ایم، افتخاری برای صنعت نفت و ملت ایران است. البته شاید برخی خوش‌شان نیاید که بگوییم این افتخار دولت است، اما همه مسئولان رده بالای کشور از طرف مردم این بار مسئولیت را برعهده دارند و اگر افتخاری وجود دارد، متعلق به مردم است. روحانی با اشاره به قدرت فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، فنی و انرژی ملت ایران و بهره‌مندی کشور از منابع گسترده خدادادی، گفت: امروز از لحاظ منابع خدادادی، در سطح اول و در زمینه تولید در سطح چندم جهان قرار داریم و این در حالی است که قدرت نظامی در کنار قدرت فرهنگی، تاریخی و تأثیرگذاری در منطقه و جهان معنا پیدا می‌کند.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر



روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی تنش‌های واشنگتن و پکن در زمینه های اقتصاد و تسلیحاتی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«دورخیز نظامی چین برای عبور از آمریکا» روزنامه ابتکار در ادامه افزود:مناسبات میان آمریکا و چین و تنش‌هایی که میان این دو کشور در عرصه بین‌المللی جریان دارد، فارغ از جنگ تجاری گسترده ای است که اکنون در حالت آتش‌بس ۹۰ روزه به سر برده و به مثابه آتش زیر خاکستر هر لحظه ممکن است بار دیگر با دامنه‌هایی وسیع‌تر فوران کند، به موضوع رقابت‌های نظامی نیز وارد شده است.در همین راستا پکن در حالی قدرت‌نمایی خود در مقابل آمریکا در عرصه اقتصادی را به نمایش گذاشته‌ که اکنون با تمرکز بر کیفیت سلاح‌های نظامی، ساخت انواع جنگ‌افزارهای پیشرفته را نیز در دستور کار دارد. افزایش ۱۳.۵ درصدی بودجه نظامی این کشور در سال جاری میلادی، با برگزاری رزمایش بزرگ چین با مشارکت سایر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی پیوند خورده که در نوع خود بزرگ‌ترین برنامه نظامی نیروی دریایی چین طی چند دهه گذشته محسوب می‌شود. در این میان تمرکز ظرفیت ناوگان دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی و همزمان شدن آن با خیزش نظامی پکن در منطقه، ناظران را بر آن داشته که این رویارویی را نوعی جدال برای در دست گرفتن ابتکار عمل در نظم بین‌الملل تعبیر کنند.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه ایران نیز در صفحه نخست خود به سخنان بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین افتتاح ۴ فاز میدان گازی پارس جنوبی، پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: ٰ«خبر خوش نفتی» روزنامه ایران در ادامه افزود: اکنون ۲۷ فاز بخش دریایی و ۲۵ فاز خشکی (پالایشگاه) این میدان در مدار تولید قرار گرفته است که تا پیش از دولت یازدهم و دوازدهم فقط ۱۰ فاز آن در حال تولید بود.

با تکمیل فاز ۱۴، پرونده توسعه اولیه فازهای این میدان که بزرگترین میدان گازی جهان است، در بخش ایرانی آن بسته می‌شود. فقط فاز ۱۱ این میدان باقی می‌ماند که بر اساس طرح توسعه تعریف شده برای آن قرار است، بخش توسعه اولیه و فشار افزایی آن همزمان انجام شود. ۴ فاز میدان مشترک پارس جنوبی با هدف پیشی گرفتن از کشور رقیب یعنی قطر، افزایش رفاه عمومی، درآمد زایی و از همه مهمتر ایجاد امید در مردم افتتاح شد.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه جوان نیز صفحه نخست امروز خود را به بازدید رییس جمهور از فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در شهرستان کنگان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«تخت‌گاز در پیچ تحریم‌ها» روزنامه جوان در ادامه افزود: بیژن زنگنه با قدردانی از عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در احداث و تکمیل شش فاز پارس جنوبی، گفت: قرارگاه توانست دو فاز را در سال ۹۴ تکمیل کرده و هم‌اکنون نیز چهار فاز دیگر را به مدار بهره‌برداری برساند که البته کمی از بخش دریایی این چهار فاز ۱۳ و ۲۲، ۲۳ و ۲۴ باقی مانده که این بخش نیز در نیمه نخست سال ۹۸ تکمیل می‌شود. زنگنه با بیان اینکه «ما همواره در بخش کارفرمایی با بخش پیمانکاری جدل‌ها و دعواهای طبیعی حین انجام پروژه را داریم»، تصریح کرد: من هیچ‌گاه به‌صورت علنی انتقادی را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام نکرده‌ام، خیلی‌ها می‌خواستند بین ما و قرارگاه خاتم و بین ما و سپاه فاصله بیندازند که ما نگذاشتیم. این عضو کابینه دولت ادامه داد: دوستان جوان و پرتلاش ما در مجموعه سپاه و قرارگاه از ظرفیت‌های کشور و از رفقای نزدیک ما هستند که با کمک هم پروژه‌های مختلف را برای ایران به سرانجام رسانده‌ایم.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه خراسان در صفحه نخست خود از سالروز تولد قدیمی ترین روزنامه در حال انتشار کشور خبرداد در تیتر یک خود نوشت:«ورود روزنامه خراسان به ۱۱۱سالگی » روزنامه خراسان در ادامه افزود:۲۷ اسفند ماه سال ۱۲۸۷، درست ۱۱۰ سال پیش، چشم مردم مشهد، به جمال جریده معظّم «خراسان» روشن شد؛ جریده‌ای که قرار بود هفته‌ای دوبار، آن هم به صورت مخفیانه، به همت میرمرتضی موسوی، در دارالطباعه طوسِ بالا خیابان منتشر شود و محلی باشد برای انتشار اخبار و اخلاق آزادی خواهی در عصر اختناق محمدعلی‌شاهی. این‌که چرا سید حسین اردبیلی، مؤسس جریده، نام «خراسان» را برای آن برگزید، به تحقیق معلوم نیست؛ اما می‌دانیم که خراسان، از همان روز نخست، فریادگر صدای فروخفته ملتی بود که از بیداد استبداد به جان آمده بودند. «خراسان» نور امید را در دل مردم روشن نگه می‌داشت که بخت، به امید خدا، بیدار است و زوال استبداد صغیر نزدیک. قلم تند و تیز سید حسین اردبیلی و اشعار نغز ملک‌الشعرا بهار، خراسان را به یکی از جراید پرطرفدار مشهد در آن دوره تبدیل کرد.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست خود به بررسی ابزارهایی که می‌تواند نوسان‌گیری را رقیق کند پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«فن مواجهه با سفته‌بازان». روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: سفته‌بازی، نوعی کنش سرمایه‌گذارانه است که در پی کسب سود از طریق ‌سوار شدن بر موج نوسانات قیمتی، به بهای خریدن ریسک این نوسانات است. اگرچه عبارت سفته‌باز، تصویر یک بازیگر مخرب اقتصادی را در ذهن تداعی می‌کند؛ اما به عقیده اقتصاددانان تمام گونه‌های سفته‌بازی مخرب نیست و بخشی به جهت تداوم بخشیدن به جریان نقدینگی به سوی بازارها، عنوان سفته‌بازان تثبیت‌کننده می‌گیرند؛ اما رفتارهای سفته‌بازان از طریق ایجاد هیجان و سوار شدن بر موج التهابات، می‌تواند اثر مخربی بر اقتصاد یک کشور داشته‌باشد؛ حمله «جورج سوروس» و چند سرمایه‌دار دیگر به پول ملی انگلیس در سال ۱۹۹۲ یکی از معروف‌ترین نمونه‌های چنین حملاتی است. تجارب نظری و عملی نشان می‌دهد سیاست‌گذار در ارتباط با سفته‌بازان ابتدا باید تمایز آنها را درک کند و سپس به مواجهه با آنان برود. سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف برای مدیریت اقدام تخریبی سفته‌بازانه تلاش می‌کنند، از طریق سازوکارهایی چون افزایش نرخ بهره، اعمال مالیات پلکانی بر کسب سود از طریق سفته‌بازی، محدود کردن قدرت مانور بانک‌ها و نهادهای عمومی در عملیات سفته‌بازانه، تعریف دقیق عملیات سفته‌بازانه در چارچوب قانون و ثبات‌بخشی به محیط کلان اقتصادی رویکرد تثبیت‌کنندگی را جایگزین رویکرد نوسان‌سازی در بین سفته‌بازان کنند.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به سخنان فرمانده پایگاه خاتم الانبیا در آیین افتتاح ۴ فاز میدان گازی پارس جنوبی، اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت :«بهره‌برداری از ۴فاز پارس‌جنوبی پتک محکم توان داخلی بر دیوار تحریم» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با تأکید براینکه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دولت و در پیشانی مقابله با تحریم‌ها است گفت: این قرارگاه به عنوان یک پیمانکار عمومی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نموده و امروز توانسته‌ایم در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی در طراحی، اجرا و راه‌اندازی به ۱۰۰ درصد اتکا به توان داخلی و در تأمین کالا به ۷۰ درصد برسیم و با بهره‌برداری از فازهای جدید در پارس جنوبی به آرزوی دیرینه در پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز تعامل مجموعه سپاه و دولت برای پیشبرد پروژه‌های کشور در راستای اعتلای ایران اسلامی است، گفت: آمادگی داریم و درخواست می‌کنیم که به ما اجازه دهند یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در غرب فاز ۱۳ ایجاد کنیم. همچنین آمادگی داریم مجتمع تولید پروپیلن و پولی پروپیلن در این منطقه احداث کنیم؛ همچنین قرارگاه با تجربیات گرانقدر خود در اجرای فازهای پارس جنوبی آمادگی دارد که فاز ۱۱ پارس جنوبی را در دست گرفته و این پروژه مهم را اجرا کند.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه صدای اصلاحات صفحه نخست خود را به تجلیل متفاوت پاکبانان شهرداری برازجان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«تجلیل یا تحقیر؟» روزنامه صدای اصلاحات در ادامه افزود: این هفته شهرداری برازجان مراسمی برای تقدیر از کارگران و پاکبانان این شهر در حوزه خدمات شهری برگزار کرد، اما آنچه این مراسم را به ترند شبکه‌های اجتماعی طی ۱۲ ساعت اخیر بدل کرده، اقدام تعجب آور مدیران برگزار کننده این مراسم است. ماجرا از این قرار است که آنها در اقدامی توهین آمیز کارگران خدمات شهرداری را روی زمین نشانده اند و باقی حاضران که لباس پاکبانی بر تن ندارند را، روی صندلی؛ این تصویر در شبکه اجتماعی توئیتر دست به دست شد و عمده واکنش ها به این اقدام، واکنش های تند و منفی بود. فعالان کارگری به این تمایز گذاری ناعادلانه انتقاد کرده اند و آن را مصداق بی احترامی به کارگران زحمتکش شهرداری دانسته اند.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

روزنامه همدلی در صفحه نخست خود به بررسی آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ بر مبنای نقل قول خاتمی و توصیه‌ اخیرش به حسن روحانی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «پیشنهاد استعفا» روزنامه همدلی در ادامه افزود: «علی صوفی»، مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات به جزییات دیدار فراکسیون امید با سیدمحمد خاتمی و همینطور دیدارهای دوجانبه «خاتمی ـ روحانی» پرداخت و عنوان کرد: «من شنیدم که خاتمی به روحانی گفت: اگر نمی‌تواند، از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند».

با توجه به فضای غیر شفاف سیاسی و از آنجایی که جریان اصلی اصلاحات، تریبون و رسانه‌ای به‌طور رسمی برای طرح گفته‌ها و راهبردهای خود ندارند، باید نقل قول صوفی را مورد توجه قرار داد و گمانه‌ها را بر اساس گفته‌های او مطرح کرد. اگر نقل قول صوفی از خاتمی دقیق و نزدیک به مضمون باشد می‌توان چنین دریافت که اصلاح‌طلبان بالاخره به آن نقطه رسیده‌اند که با حضور کمینه و حداقلی قادر به پیگیری مطالبات انباشته شده مردم نیستند و در چنین فضایی کارآمدی آنان نمودی پیدا نمی‌کند و برای همین احتمالا تصمیم دارند که به‌طور کلی از حضور در حکومت کنار بکشند و اصلاحات را به صورت «جامعه محور» دنبال کنند.

خبرهای خوش نفتی؛ پایان واردات بنزین، سبقت از قطر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا