جایگاه امیرالمومنین(ع) در کلام پیامبر اسلام/ چرا عده‌ای باوجود اعتراف با شخصیت حضرت علی(ع) شیعه نمی‌شوند؟


جایگاه امیرالمومنین(ع) در کلام پیامبر اسلام/ چرا عده‌ای باوجود اعتراف با شخصیت حضرت علی(ع) شیعه نمی‌شوند؟

آیت‌الله حسینی مازندرانی گفت: پیامبر اسلام فرمودند «علیٌّ مِنّی بمنزلةِ رَأسی مِن بَدَنی: على نسبت به من، به منزله سر من است براى پیکرم.»

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون های مساجد: ماه رجب از ماه های پرفضیلت است و اهل بیت(ع) تاکید زیادی بر استفاده از فیوضات این ماه دارند. ضمنا اعتکاف و ایام البیض در این ماه واقع شده و فرصت بی نظیری است برای تقویت ارتباط مردم با مساجد. خبرنگار ما به منظور بررسی این موضوعات، گفت و گویی با آیت‌الله «سیدرضا حسینی مازندرانی» امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهر ری، استاد اخلاق حوزه های علمیه و فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) داشته است که مشروح آن در ادامه می آید.

مهم ترین دلایل فضیلت ماه رجب چیست و انجام چه اعمالی در آن توصیه شده است؟

ماه رجب از با فضیلت ترین ماه ها است و پیامبر اسلام در این باره فرمودند ماه رجب، ماه خداوند است «شهرالله الأصمّ» است؛ و وجه تسمیه آن به این دلیل است که هیچ ماهى به پایه عظمت آن نمى رسد، البته عظمت ماه رمضان، جای خود را دارد.

امام موسی بن جعفر(ع) درباره این ماه فرمودند «رجب، نام نهرى در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است؛ بنابراین هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.»

با توجه به عظمی که ماه رجب دارد، ثواب روزه در این ماه، چقدر است؟

از امام کاظم(ع) نقل شده است که «رجب ماه بزرگى است که خداوند حسنات را در آن چند برابر مى‏کند و گناهان را مى‏زداید. هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش دوزخ به فاصله صد سال راه از او دور مى‏شود، و هر کس سه روز روزه بگیرد، بهشت براى او واجب خواهد شد.»

همچنین در روایت داریم که «هر کس دو روز از رجب را روزه بگیرد، هیچ کس از اهل آسمان و زمین نمى‏تواند کرامتى را که او نزد خدا دارد وصف کند، و براى او پاداشى نوشته مى‏شود، مانند پاداش ده نفر از راستگویانى که در دوران عمر خود- هر چند طولانى باشد- یک دروغ هم نگفته ‏اند، و در قیامت مانند آن ده نفر شفاعت مى‏کند، و در زمره آنان محشور مى‏شود، تا آنکه وارد بهشت مى‏گردد و از رفقاى آنان به شمار مى ‏آید.»

ماه رجب را اصَبّ نیز نامیده اند، دلیل این نامگذاری چیست؟

امام صادق(ع) از پیامبر اسلام(ص) نقل فرمودند که «رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است. رجب را اصَبّ می گویند چون رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می شود. پس بسیار بگویید: اَسْتَغْفِرُاللّه وَ اَسْئَلُه التَّوبَة؛ یعنی از خداوند به خاطر کارهای بدم پوزش می طلبم و از او فرصت بازگشت می خواهم.»

جایگاه امیرالمومنین(ع) در کلام پیامبر اسلام/ چرا عده‌ای باوجود اعتراف با شخصیت حضرت علی(ع) شیعه نمی‌شوند؟

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ: و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد، و خدا نسبت به [این‏] بندگان مهربان است.»(سوره بقره، آیه 207). این آیه به نظر علمای شیعه و سنی در شأن امام علی(ع) نازل شده است، زیرا خداوند به دلیل فداکاری حضرت علی(ع) این آیه را در شان ایشان نازل کرد.

روایات پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع) درباره عظمت شخصیت امیرالمومنین(ع) چیست؟

حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَارَ: علی با حق است و حق با علی. هر کجا علی باشد، حق هم آن جاست. حق به دور علی می ‌گردد، نه این که علی به دنبال حق باشد»( الأمالی، ص 89). همچنین پیامبر اسلام فرمودند «علیٌّ مِنّی بمنزلةِ رَأسی مِن بَدَنی: على نسبت به من، به منزله سر من است براى پیکرم»(کنز العمال، حدیث 32914).

نقش حضرت علی(ع) در غزوات صدر اسلام چیست؟

امیرالمومنین(ع) در غزوات مختلفی، همراه حضرت محمد(ص) بودند و نقش مهمی در پیروزی ارتش اسلام داشتند. پیغمبر اکرم اسلام در این باره فرمودند «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن‌: ضربه (کار) علی در جنگ خندق (کشتن عمرو بن عبدود) برتر از عبادت جن و انس است.» جایگاه حضرت علی(ع) آنقدر مهم است که پیامبر اسلام، ایشان را برادر خود نامیدند «انت اخی فی الدنیا والآخرة و الذی بعثنی بالحق ما اخرتک الا لنفسی. انت اخی فی الدنیا و الآخرة: تو برادر من در این جهان وسرای دیگر هستی. به خدایی که مرا به حق برانگیخته است من کار برادری تو را به عقب انداختم که تو را برادر خود انتخاب کنم.»

جایگاه امیرالمومنین(ع) در کلام پیامبر اسلام/ چرا عده‌ای باوجود اعتراف با شخصیت حضرت علی(ع) شیعه نمی‌شوند؟

جایگاه شیعیان امام علی بن ابی طالب(ع) در کلام روایات چیست؟

پیامبر اسلام فرموند «تو و شیعیانت، روز قیامت در حالی خواهید آمد که از خدا خشنود و خدا از شما خشنود خواهد بود، اما دشمنان تو خشمگین و سرافکنده خواهند بود. حضرت علی (علیه السلام) پرسید: چه کسی دشمن من است؟ حضرت فرمود: کسی که از تو بیزاری جوید و تو را لعن کند.» همچنین حضرت محمد(ص) فرمودند «شیعه علی هم الفائزون یوم القیامه: فقط شیعیان علی رستگار روز قیامت هستند.» همچنین از پیامبر اسلام نقل شده است کسی که علی بن ابی طالب(ع) را دوست بدارد، وارد بهشت می شود. پیامبر اکرم(ص) همچنین تاکید کردند «أنا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیأت الباب: من شهر دانش‌ام و علی دروازه آن است؛ هر کس دانش می‌جوید، باید از آن دروازه وارد شود.»

یکی از معروف ترین مطالب درباره حضرت علی(ع) این حدیث قدسی است «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»، ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم.»

یکی از توصیه های امام علی(ع) خطاب به مسلمانان را بیان فرمائید.

حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند «اخلصو اعمالکم تسعدو: اعمال خود را خالص کنید تا سعادتمند شوید.» همچنین امام علی(ع) فرمودند «افضل الاعمال التفکر: تفکر بهرین اعمال است.»

چگونه است عده ای باوجود اعتراف به فضائل و مناقب بی نظیر و بی شمار حضرت علی(ع)، شیعه نمی شوند؟

این واقعیت تاسف آور، در حوادث پس از رحلت حضرت محمد(ص) ریشه دارد و به دلیل نبود تقوی الهی و وجود حب و بغض است. بعد از وفات پیامبر اسلام، عده ای برای کسب مقام و ریاست و حب دنیا، حق الهی حضرت علی(ع) را غصب کردند.

اشاره خوبی به موضوع تقوی و حب دنیا کردید، چگونه است در کشور ما که پرچم محبت اهل بی عصمت و طهارت(ع) را در جهان برافراشته است عده ای، اختلاس می کنند؟

به نظرم این افراد، تقوی ندارند و شیعه واقعی حضرت علی(ع) نیستند. امام علی(ع) در برابر برادر خود، از بیت المال دفاع کردند و هیچ امتیازی برای عقیل قائل نشدند «عقیل برادرم را دیدم که به شدت فقیر شده بود و از من می خواست کیسه ای از گندم های شما را به او ببخشم، کودکانشان را دیدم که از گرسنگی موهایشان ژولیده و رنگشان بر اثر فقر دگرگون گشته بود، عقیل باز هم اصرار کرد من به سخن او توجه کردم. او تصور نمود که من دینم را به او می فروشم و به دلخواه او قدم برمی دارم و از راه و رسم خویش دست می کشم. آهنی در آتش گداختم، سپس آن را به بدنش نزدیک ساختم تا با حرارت آن عبرت گیرد، ناله ای سر داد! گفتم: هان! ای عقیل از آن تفتیده ای که انسانی آن را به بازیچه سرخ کرده ناله می کنی، اما مرا به سوی آتشی می کشانی که خداوند جبار با شعله ی خشم و غضبش آن را برافروخته است.»

آیا به عنوان امام جماعت مسجد امام حسین(ع) مراجعاتی از سوی نیازمندان به شما می شود؟

درحالی که عده ای گرفتار روزمرگی های خود هستند و من به عنوان امام جماعت مسجد امام حسین(ع) شهر ری، هر روز با مراجعه افرادی روبرو هستم که گرفتار مشکلات مالی هستند، اما هر روز خبر اختلاس های بزرگ به گوش می رسد. اختلاسگران، مطئنا اعتقادی به قیامت ندارند. مردم ایران، با وجود تمام مشکلات مالی، حامی انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری هستند، همچنان که امسال نیز شاهد حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن بودیم. انشالله آیت الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه که حدود 17 سال در حوزه علمیه (مسجد امام حسین) شهر ری درس خارج فقه تدریس می کردند، با روحیه ولایی و انقلابی خود، دست اختلاسگران و مفسدان اقتصادی را کوتاه خواهند کرد.

در ادامه ذکر این نکته را ضروری می دانم که نظام جمهوری اسلامی، حائز قدرت و آبروی عظیمی در جهان است. اخیرا حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی؛ رئیس جهموری کشورمان با عزت و احترام به عراق سفر کردند و با استقبال خوبی از سوی مردم این کشور روبرو شدند. ضمنا دیدار خوبی با حضرت آیت الله العظمی سیستانی؛ از مراجع عظیم الشان جهان تشیع داشتند. این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شبانه و مخفیانه به کشور عراق سفر کرد. انقلاب اسلامی به ایرانیان، عزت بی نظیری در جهان بخشید.

جایگاه امیرالمومنین(ع) در کلام پیامبر اسلام/ چرا عده‌ای باوجود اعتراف با شخصیت حضرت علی(ع) شیعه نمی‌شوند؟

توصیه شما به مردم برای گسترش حضور در مساجد و برگزاری جشن های ولادت امام علی(ع) در این خانه های خدا چیست؟

انشالله مردم ما سنت های پسندیده ای مانند صله رحم را که در ایام نوروز انجام می دهند، در اعیاد مذهبی مانند عید غدیر و 13 رجب نیز انجام دهند و بهتر است مساجد، اولویت مردم در برگزاری سنت های حسنه و جشن های مذهبی باشند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هند چگونه می تواند جای چین را بگیرد؟/ نسخه دهلی نو برای دور زدن رقبا+نمودار