ماجرای جنجال ترامپ و ترند «سلام برادر، خوش آمدی» چه بود؟


ماجرای جنجال ترامپ و ترند «سلام برادر، خوش آمدی» چه بود؟

توئیت رئیس جمهور آمریکا درباره حمله تروریستی نیوزیلند همچنان در کانون توجه رسانه های خبری قرار گرفته است.همچنین بار دیگر هشتگ دوربین ما اسلحه ماست در میان کاربران مسلمان در شبکه های اجتماعی فعال شده است.

زهره نوروزپور: روز جمعه جهان اسلام در شوک یک حمله قرار گرفت. (اینجا) یک تروریست استرالیایی با انتشار تصاویری از حمله به مسجدالنور نیوزیلند که بی رحمانه نمازگزاران مسلمان را زیر آتش گلوله های مسلسل گرفته بود(اینجا) اعلام کرد که از هواداران ترامپ است و از مسلمانان و مهاجران نفرت دارد.(اینجا)

این حمله تروریستی دهشتناک که منجر به کشته شدن 50 نمازگزار و 40 مجروح شد، با واکنش شدید محافل بین المللی و رهبران جهان مواجه شد و نیز بازتاب گسترده ای تا به امروز در رسانه های خبری جهان خصوصا جهان عرب و جهان اسلام داشته است تا جایی که پاکستان امروز را عزای عمومی اعلام کرد.(اینجا)

ماجرای جنجال ترامپ و ترند «سلام برادر، خوش آمدی» چه بود؟

در میان این واکنش ها، ترامپ بار دیگر شگفتی ساز شد و توئیت جنجالی او در صدر اخبار قرار گرفت. (اینجا) چراکه منتقدین به توئیت ترامپ معتقد هستند که عاملی که جهان را به سمت افراط گرایی و یکجانبه گرایی سوق داده است کسی نیست جز شخص رئیس جمهور آمریکا، بنابراین موضع او بسیار در کانون توجه قرار گرفت و انتقادهای تند کاربران فضای مجازی را به همراه داشت. تا جایی که برخی کاربران او را رهبر نژادپرستان جهان معرفی کردند.(اینجا)

این سبب شد که میان سیاستمداران و افکار عمومی آمریکا بار دیگر جنجال تازه ای مبنی بر نژادپرست بودن ترامپ به پا شود، در این باره کاخ سفید عنوان کرد که هرگونه تلاش برای مرتبط کردن دونالد ترامپ با مهاجم جنایت مساجد نیوزیلند را که جان ۵۰ تن را گرفت، رد می‌کند.

همچنین ترامپ در این باره مجبور شد در پیام های توئیتری خود اظهارات مجری فاکس نیوز درباره اسلام هراسی را توجیه کند و در قامت دفاع از خود برآید.

ترامپ در پیام‌هایی توییتری با درخواست برای بازگرداندن "جنین پیرو" مجری فاکس نیوز که اظهارات اسلام‌هراسانه مطرح کرده بود، دموکرات‌ها را بابت تلاش برای "ساکت کردن اکثریت کشورمان" (داخل آمریکا) و "حمایت از عدم تلاش سخت برای انجام اقدامات درست سیاسی" مورد سرزنش قرار داد.

ماجرای جنجال ترامپ و ترند «سلام برادر، خوش آمدی» چه بود؟

همزمان میک مولوینی، رئیس دفتر موقت کاخ سفید یکشنبه در برنامه‌ای تلویزیونی تلاش کرد تا از انتقادها علیه ترامپ مبنی بر اینکه او اقدامات کافی برای محکوم کردن گفتمان نفرت انجام نداده است و احساسات ضد مسلمانان را تحریک کرده است، کم اهمیت جلوه دهد.

میک مولوانی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا " نژاد پرست سفید پوست نیست" و هرگونه تلاش برای ارتباط وی با تیراندازی در مسجد نیوزیلند را " بی معنی" می داند.

میک مولوانی رئیس موقت ستاد کارکنان کاخ سفید، عامل تیراندازی در نیوزیلند را " فردی آشفته" و " بیمار" توصیف کرد و افزود، غیرمنصفانه است که این شهروند 28 ساله استرالیایی را حامی دونالد ترامپ و یا هم ردیف نانسی پلوسی یا خانم اوکاسیو کورتز بدانیم.

مولوانی ترامپ را مدافع اقلیت های مذهبی در جهان خواند و تاکید کرد، وی مرد عمل است نه حرف!

وی افزود، نگاه کنید زمانی که ما در این کشور بودیم اقدامات زیادی انجام دادیم و از اینرو فکر نمی کنم کسی بتواند بگوید رئیس جمهور ضد مسلمانان است.

رئیس موقت کارکنان کاخ سفید تصریح کرد، برای خود رئیس جمهور آمریکا هم ناامید کننده است که هر وقت هر اتفاق نادرست و غلطی در جهان روی دهد ، نه دقیقا در داخل آمریکا، رئیس جمهور این کشور باید پاسخگو باشد.

و از این رو، چنین تصوراتی پوچ و بی معنی است و به بهبود روند گفتمان که برای رفع اینگونه مشکلات بسیاری ضروری است کمک نمی کند.


خبرگزاری صدا و سیما نیز به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد: این در حالی است که رئیس موقت ستاد کارکنان کاخ سفید در حمایت از ترامپ ناموفق شد زیرا می بایست به پرسش هایی که معمولا از سوی دموکرات ها مطرح می شود پاسخ دهد.

بسیاری از مقامات احزاب از جمله جمهوری خواهان از ترامپ خواسته بودند بیانیه ای در محکومیت و بیزاری از نژادپرستی سفید پوستان صادر کند.

منتقدان بر این باورند، اظهارات تند ترامپ شامل سخنان تند وی در باره مهاجران و مسلمانان سبب تشویق افراد همچون عامل تیراندازی در نیوزیلند می شود.

برنتن هریسون تارنت، متهم به تیراندازی های مرگبار در مساجد کرایست چرچ نیوزیلند اکنون با پرونده ای سنگین درباره حمایت وی از ملی گرایی سفید پوستان و همچنین تنفر از مهاجران، مورد حملات مسلمانان و اروپائی ها قرار گرفته است.(اینجا)

ماجرای جنجال ترامپ و ترند «سلام برادر، خوش آمدی» چه بود؟

آیا او حامی ترامپ بود؟

در دادگاه دادستان از برینتون هریسون تارنت پرسید: آیا شما طرفدار دونالد ترامپ هستید؟ یکی از پرسش هایی بود که وی از خودش پرسیده بود.

و پاسخش این بود: به عنوان نمادی از هویت تجدید شده سفید پوستان و اهداف عمومی، بله کاملا.

به عنوان سیاست گذار و رهبر؟ نه خدای من!

همچنین پس از این جنجال رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وی ملی گرایی سفید پوستان را تهدید جهانی می داند گفت: واقعا اینطور نیست.

وی با شخصیت پردازی در باره جنبش ملی گرایی گفت: این جنبش از چند گروه کوچک درست شده که مشکلات بسیار بسیار جدی دارند و به نظر می رسد در صورتی که کسی حادثه نیوزیلند را بررسی کند نمونه خوبی است و من اطلاعات بیشتری در این باره ندارم.

سناتور دموکرات تیم کاین ضمن مخالفت با دیدگاه ترامپ در باره افزایش خطر ملی گرایی سفید پوستان هشدار داد و افزود، رئیس جمهور باید چنین اقدامی را لغو کند که متاسفانه هیچ کاری وی در این زمینه انجام نمی دهد.

ماجرای جنجال ترامپ و ترند «سلام برادر، خوش آمدی» چه بود؟

اقدامات خانم نخست وزیر

اما حواشی این حمله مذموم تروریستی تنها حول و حوش ترامپ نبود، این مساله نخست وزیر نیوزیلند را هم درگیر کرد چرا که همان روز ساعاتی پس از حمله و واکنش های جهانی تروریست استرالیایی اعلام کرد که 9 دقیقه قبل از حمله به نخست وزیر این کشور ایمیل زده است.(اینجا) این در حالی است که نخست وزیر نیوزیلند این ایمیل را تایید کرد و گفت: من یکی از ۳۰ نفری بودم که این ایمیل را ۹ دقیقه قبل از وقوع حمله تروریستی دریافت کرده بودند. آردرن همچنین گفت: این ایمیل شامل نام هیچ مکان یا جزئیات مشخصی نبود. این ایمیل دو دقیقه پس از دریافت جهت بررسی به نیروهای امنیتی ارسال شد..(اینجا)

اقدامات نخست وزیر نیوزیلند نیز در کانون توجه رسانه های خبری قرار گرفت از تغییر سیاست در حمل اسلحه(اینجا) تا حجاب گرفتن و نوع همدردی او با مسلمان و جمله معروفی که در توئیتر بسیار بازتاب داشت. او در دیدار با مسلمانان گفت که شما (مسلمانان) از ما هستید، او (تروریستی مسیحی سفید پوست) از ما نیست و ما او را محکوم می کنیم.(اینجا)

موضوع دیگری که در شبکه های اجتماعی بسیار بازتاب داشت جمله «سلام برادر» بود که در روزهای گذشته در توئیتر ترند شد. «سلام برادر» عبارتی است که تنها ساعتی پس از حمله تروریستی و وحشیانه به دو مسجد در نیوزیلند، در زمره داغ‌ترین‌ هشتگ‌های توئیتر نشست و بار دیگر چهره رحمانی اسلام را جهانی کرد.

شاید «برینتون تارانت»، عامل تروریستی حادثه وحشیانه نیوزیلند هیچوقت فکر نمی‌کرد که رفتار ساده و معمولی یک مسلمان، او را منفور و همچنین به طور ناخواسته «اسلام رحمانی» را به صدر پست‌های شبکه‌های اجتماعی می آورد.

زمانی که یکی از قربانیان در ورودی مسجد النور به محض دیدن تروریست استرالیایی بلند می‌گوید: «سلام برادر، خوش آمدی»! و در پاسخ، گلوله‌های خشم و جهل تروریست بر جانش می‌نشیند...(اینجا)

در همین باره علی نصری فعال صلح طلب در توئیتر خود نوشت: دوربین ما اسلحه ماست...

ماجرای جنجال ترامپ و ترند «سلام برادر، خوش آمدی» چه بود؟

تصاویر و منبع گزارش از رویترز

49310

کد خبر 1242059

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری که هواداران احسان علیخانی را حسابی نگران کرد؛ جنجال برای یک عکس فوتوشاپی!