صنایع دستی کردستان را بشناسید


صنایع دستی کردستان را بشناسید

‌استان کردستان دارای صنایع دستی بسیار متنوعی است، برخی از این آثار هنری بسیار معروف‌ بوده و برخی دیگر شهرتی محلی دارند، بسیاری از گردشگران این دسته از سوغاتی‌های کردستان را برای خرید انتخاب می‌کنند.

‌به گزارش ایسنا، کردستان است و قالی‌های دستبافش! صنعت فرش و قالی بافی، یکی از صنایع رایج در استان کردستان است، قالی‌های شهرهایی همچون سنندج و بیجار شهرت زیادی دارند.

کافیست به بازار این شهرها سری بزنید تا فرش‌های دستباف و قالی‌های پر نقش و نگار کردی را در حجره‌های آن پیدا کنید.

هنر قالی‌بافی و گلیم‌بافی با طرح‌های اصیل و رنگ‌های بسیار شاد و زیبا شهرت جهانی را به خود اختصاص داده در واقع طبیعت کوهستانی و سرمای زیاد منطقه از یک سو و فقدان ارتباطات و قرار نگرفتن بر سر، راه های بازرگانی داخلی یا بین المللی از سوی دیگر، موجب شد تا مردم نیازهای اولیه خود را از قبیل منسوجات، پوشاک، پای پوش، لوازم منزل را خود تامین کنند.

تنوع زیاد صنایع دستی در زمینه تولیدات کالاهای ضروری زندگی روزمره مردم، نتیجه همین عواملی و شرایط است؛ کالاهایی از قبیل موج، شال، جانماز، جاجیم، گلیم، نمد، سفال، کلاش، پوستین، فرنجی، کاسه و قاشق چوبی نمونه‌هایی از تولیدات سنتی این استان در گذشته است.

مهمترین رشته‌های صنایع دستی استان شامل گلیم کردستان است که مشهورترین و پر استفاده‌ترین آن نوع چاکدار است، بافت چاکدار موجب ایجاد ظریف‌ترین بافت گلیم شده، نوعی گلیم که در سنندج بافته شده دارای ویژگی منحصر به فرد است که از نوع بافت چاکدار که بافتی منحنی را ایجاد کرده و نسبت به سایر مناطق در ارجحیت است.

گلیم‌های سنه کردستان شهرت زیادی دارند، گلیم‌هایی که توسط زنان هنرمند کرد، به صورت دو رو بافته می‌شوند، اگر می‌خواهید بهترین گلیم سنه را در کردستان خریداری کنید، باید به شهر سنندج و بازار تاریخی آن بروید.

صنایع دستی کردستان را بشناسید

گیوه کردستان

گیوه پاپوش محلی و سنتی مردمان منطقه زاگرس است و قدمتش به هزاران سال قبل باز می‌گردد، گیوه بافی از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغاتی‌های کردستان محسوب می‌شود.

خوشبختانه جوانان هنرمند این دیار، امروزه با راه انداختن کارگاه‌های گیوه بافی در برخی از شهرهای کردستان، این سنت دیرینه را دوباره احیا کرده‌اند.

گیوه‌های کردستان کیفیت بسیار بالایی دارد و امروزه نیز توسط مردمان کرد مورد استفاده قرار گرفته، در سفر به کردستان، می‌توانید گیوه‌های سنتی کردی را برای آشنایانتان سوغات ببرید، به گیوه‌های کردستان، کلاش هم می‌گویند.

صنایع دستی کردستان را بشناسید

گلیم بیجار

رنگ غالب در گلیم بیجار کرم و سفید با ترکیب گل خاری، سبز، زیتونی، سرمه ای، آبی، و طوسی است، گلیم بیجار را طرح‌های زیبای آن که با استفاده از گل، شاخ و برگ درخت، پرنده، ماهی، و خطوط و اشکال هندسی کشیده می‌شود ممتاز ساخته و جنبه تزیینی به آن داده است.

طرح های متنوع گلیم این منطقه ذهنی باف و برگرفته از تخیل هنرمندان محلی است. مهم ترین طرح گلیم بیجار طرح چاک دار است که با ردیف های پود به رنگ مغایر نقش شده، در طرح های گلیم نقوش لاک پشتی، سماوری، سرمه دان، اره ای، باغی، چادری، شش پر، و جناغی با ترکیب بندی مناسب استفاده می‌شود.

سایر نقش های متداول در این گلیم ها جنبه هنری این دست باف را افزایش داده است. به جز گلیم بافی، بافت انواع رختخواب پیچ، نمکدان، سفره، و خورجین و کیسه حمام با تزیینات بسیار زیبا نیز در مناطقی از بیجار رایج است.

صنایع دستی کردستان را بشناسید

محصولات چوبی کردستان

محصولات چوبی کردستان از جمله آثار نازک کاری بر روی چوب، از معروف‌ترین صنایع دستی این منطقه است، نازک کاری در واقع ترکیب کردن قطعات بسیار کوچک چوبی در کنار هم و ساخت محصولات بسیار زیبا و ظریف از این طریق است.

امروزه در خیابان شهدای شهر سنندج، می‌توانید انواع تخته نرد، شطرنج‌های چوبی، جعبه جواهرات، قلمدان و غیره را با بهترین کیفیت تهیه کنید .

ابزار آلات موسیقی از جمله دف و تنبور، از دیگر سوغاتی‌های کردستان هستند که شهرتی ملی دارد، در واقع بسیاری از نوازندگان کشور، ادوات موسیقی خود را از استان کردستان تهیه می‌کنند.

لباس‌های زیبای زنان و مردان کرد از زیباترین لباس‌های محلی کشور محسوب می‌شود، و از سوغاتی مطرح استان کردستان است.

هنر سفال‌گری از زمان‌های بسیار کهن در کردستان رایج بوده و کشف اشیای سفالین در گورستانهای موجود در کردستان گواه این ادعاست، در دوره ساسانیان جنس لعاب تکامل یافته و هنر کاشیکاری نیز در قرن 13 هجری به بعد رو به پیشرفت کرد، نمونه بارز این مطلب کاشی کاری مسجد دارالاحسان و دارالامان سنندج و خانه‌های قدیمی آن است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا