توسل به اهل بیت(ع)؛ ضمانت تحقق آرزوها/ظهور، برترین خواسته ها در «لیله الرغائب»


توسل به اهل بیت(ع)؛ ضمانت تحقق آرزوها/ظهور، برترین خواسته ها در «لیله الرغائب»

حجت الاسلام اسحاقیان با بیان اینکه به واسطه امام زمان (عج) بیش از رغبت ها و خواسته هایی که داریم، به ما عطا می شود، گفت: پناه بردن به اهل بیت(ع) هم در بعد رفتاری و اخلاقی و هم معنوی، تنها راه نجات و ضامن دستیابی به آرزوها است.

حجت الاسلام «جواد اسحاقیان» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن «لیله الرغائب» نخستین شب جمعه ماه رجب انجام شده است و در پاسخ به این سوال که «چه میزان از تحقق آرزوها و تمایلات انسان ها در دنیا به ویژه در لیله الرغائب متاثر از آرزوی بزرگ جهانیان یعنی ظهور امام زمان (عج) است؟»، اظهار کرد: اصل مهدویت و ظهور به معنای دستیابی بهترین خواسته ها و بالاترین آرزوهاست به این معنا که در متون و مفاهیم مهدویت، همواره به بالاترین خواسته و تلاش ها اشاره می شود.

کارشناس مهدوی اضافه کرد: در دعای افتتاح می خوانیم: «وَاَعْطِنا بِهِ فُوْقَ رَغْبَتِنا؛ و بوسیله او بیش از آنچه ما خواهانیم به ما بده» و این به آن دلیل است که انسان ها همواره سقفی از آرزو را برای خود قائل هستند، به طور مثال فرد می گوید به این آرزو برسم همه چیز کامل می شود اما در دعای افتتاح می خواهیم به واسطه امام زمان (عج) بیش از رغبت ها و خواسته ها به ما عطا شود زیرا انسان از برخی خواسته ها و آرزوها بی خبر است اما به واسطه نظام امامت و مهدویت این خواسته‌های پنهان نیز مدنظر قرار گرفته می شود.

اسحاقیان با اشاره به دعای معروف ماه رجب گفت: در این دعا می خوانیم: «یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً؛ اى کسی که عطا کنى به هر که از تو درخواست کند، ای کسی که عطا کنى به کسى که از تو درخواست نکرده و نه تو را بشناسد، از روى نعمت بخشى و مهرورزى».

وی تصریح کرد کرد: از ترکیب این ادعیه نتیجه می شود که اگر انسان کمال پیشرفت و خواسته های متعدد خود را به امامت و مهدویت متصل کنند قطعاً به جایگاهی خواهد رسید که به آن فوق رغبت ها توجه خواهد کرد.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه هر دعای انسان دارای یک سطح ظاهری است که انسان تصور می کند به آن دست پیدا کرده است، ابراز کرد: در قنوت نماز عید فطر می خوانیم: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ ؛ خدایا از تو خواهم بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات» یعنی زمانی که انسان به مهدویت همان اوج آرمان‌های الهی است متصل می شود، بهترین ها را هدف قرار می دهد و این نیز صرفاً در دعا خلاصه نمی‌شود و قطعاً امکان تحقق آن در دنیا وجود دارد.

حجت الاسلام اسحاقیان با اشاره به اعمال سفارش شده برای لیله الرغائب، بیان کرد: در این شب سفارش شده است که ۷۰ مرتبه گفته شود: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد النَّبِیِّ الاُمِّیِّ وَ عَلی آلِهِ» این تکرارها در شب لیله الرغائب و ماه رجب نشان می دهد که پیامبر (ص) و اهل بیت شان(ع) هم در سطح تحقق دعا و هم در سطح تعالی انسان ها نقش آفرین هستند.

وی ادامه داد: خداوند در ماه رجب تا این میزان لطف دارد که ملکی مامور است تا در هر روز و شب ندا سر دهد کدام یک از بندگان خواستار همنشینی با خداوند است: «اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی»، من هم‌نشین کسانی هستم که با من همنشین شوند! «وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی»، این خیلی بالا است! اطاعت می‏کنم کسانی را که از من اطاعت ‏کنند! «وَ غافِرُ مَن اَستَغفَرَنی»، می‌آمرزم کسانی را که از من درخواست غفران و آمرزش نمایند!» یا در لیله الرغائب فرشته ای مأمور است تا خواسته ها و رغبت های انسان را ثبت کند تا در روز قیامت که این نماز به شکلی خاص ظاهر می شود، انسان را به درجات بالا می رساند.

اسحاقیان با اشاره به فراز های زیارت جامعه کبیره، تصریح کرد : در این زیارت پیرامون جایگاه اهل بیت علیه السلام که امام زمان (عج) نیز یکی از آنان است، مطرح شده که آنان معدن خیر هستند و ابتدا و انتهای هر کاری از آنان شروع و به آنان ختم می شود و هیچ انسان عالم و شریفی وجود ندارد که به مقامات آنها دست پیدا کند که مجموعه این ویژگی ها به انسان نشان می دهد که اگر می‌خواهند از مشکلات عبور کنند و به خواسته های مشروع و مقبول خود دست پیدا کنند و یا حتی به خواسته هایی فراتر از آنچه تصور می‌کنند، نایل شوند باید به این خاندان پناهنده شوند و پناه بردن به این خانواده هم در بعد رفتاری و اخلاقی و هم معنوی تنها راه نجات و ضامن دستیابی به آرزوها است.

وی تاکید کرد: خداوند این عنایت را داشته است تا فردی که در ذیل روش و الگوی رفتاری اهل بیت علیه السلام و همچنین سیاست و مدیریت آنان عمل کند، به خواسته هایش دست پیدا کند و اگر سبک رفتاری و سیاست و مدیریت آنان در جامعه پیاده نشود، تمام خواسته های مطرح شده انسان در لیله الرغایب یا شب قدر امری محال و غیر معقول است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه ابراز کرد: تمامی دعاهای اهل بیت علیه السلام نیز همین روش را نشان می دهد و همانگونه که در لیله الرغائب ۷۰ مرتبه ذکر صلوات توصیه شده است، در دیگر دعاها نیز بارها صلوات بر محمد و آل محمد مطرح شده است که نشان می‌دهد گرایش و تمسک به این بزرگواران راهی است که هم حریم انسانی و هم حریم اسلامی را حفظ می‌کند و هم فراتر از آمال و آرزوهای انسانی را محقق می‌کند.

وی در پایان با اشاره به توصیه هایی برای بهره برداری هر چه بهتر و بیشتر منتظران ظهور امام زمان (عج) از لیله الرغائب خاطرنشان کرد: منتظران ظهور ابتدا نباید از مناسبت هایی همچون ماه رجب و به ویژه شب لیله الرغائب و ایام اعتکاف غافل شوند زیرا استفاده نکردن انسان از مستحبات موجب محروم شدن از بسیاری امور می شود و در گام دوم انسان باید در کنار انجام هر کدام از این مستحبات یک امر واجب دیگر را نیز ضمیمه کند به طور مثال در لیله الرغائب که خواندن نماز و گرفتن روزه توصیه شده است این اعمال مستحب را با فعل واجبی مانند گذشت و بخشش فردی که از او دلخوری داریم، همراه کند که این گره زدن مستحبات و واجبات بهترین کارها در این ایام مناسبتی است.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی