گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان


فرمول یک ایران – کمتر کسی انتطار چنین شروعی را داشت. گرندپری استرالیا 2019 تئاتر شگفتی ها بود. فراری که سلطان بلا منازع تست های پیش فصل بود نتوانست آن طور که باید فصل را شروع کند اما در عوض رقیب اصلی آن ها مرسدس، قدرت خود را در استرالیا به رخ همگان کشید. چه کسانی مزد زحمات خود را در استرالیا دریافت کردند و چه کسانی دست خالی این گرندپری را ترک...

فرمول یک ایران – کمتر کسی انتطار چنین شروعی را داشت. گرندپری استرالیا 2019 تئاتر شگفتی ها بود. فراری که سلطان بلا منازع تست های پیش فصل بود نتوانست آن طور که باید فصل را شروع کند اما در عوض رقیب اصلی آن ها مرسدس، قدرت خود را در استرالیا به رخ همگان کشید. چه کسانی مزد زحمات خود را در استرالیا دریافت کردند و چه کسانی دست خالی این گرندپری را ترک کردند؟

برندگان

والتری بوتاس

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان والتری بوتاس – استرالیا 2019

اولین برنده ی لیست ما، شایسته ترین فرد لیست ماست. والتری بوتاس در سال 2018، فصلی فاجعه بار را در فرمول یک گذراند. نتوانست هیچ بردی کسب کند و در نیمه ی دوم فصل نیز بسیار وحشتناک و ضعیف ظاهر شد.

بر اساس آن چه که در استرالیا دیدیم، او با روحیه ی مضاعف و ظاهر جدیدی به مسابقات بازگشته است. او در خارج از پیست قوی تر و سر سخت تر به نظر می رسد و در پیست نیز تهاجمی و قاطع ظاهر شد. نتیجه ی این موارد، اولین برد او در فصل 2019 فرمول یک را رقم زد.

بوتاس، پول پوزیشن مسابقه را فقط با یک دهم ثانیه اختلاف نسبت به هم تیمی اش لوییس همیلتون از دست داد اما در مسابقه با اختلاف 20.8 ثانیه ای نسبت به همیلتون اول شد. این برد با این اختلاف زمانی، بیشتر از هر مقدار اختلاف زمانی است که در همه ی مسابقات فصل 2018 برنده مسابقه با نفر دوم داشته است.

او حتی در اواخر مسابقه، در دور یکی مانده به آخر توانست سریعترین دور مسابقه را به نام خود ثبت کند و بدین ترتیب یک امتیاز دور سریع که قانون جدید مسابقات می باشد را نیز کسب کرد. او عملکرد فوق العاده ای در این مسابقه داشت اما آیا می تواند آن را در طول فصل حفظ کند؟

قانون جدید فرمول یک؛ رانندگان و تیم ها برای سریع ترین دور امتیاز دریافت می کنند

مکس ورشتپن

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان سبقت مکس ورشتپن از سباستین فتل – استرالیا 2019

ما در مسابقه ی استرالیا، شاهد یک مکس ورشتپن با کیفیت بودیم و مرد هلندی هر لحظه سعی می کرد که از خودروی خود صدم ثانیه های بیشتری را بیرون بکشد و این دقیقا کاری بود که او در اولین مسابقه ی فصل انجام داد.

مدیریت عالی او در حفظ و نگهداری از تایر ها، به او این امکان را داد که مدت بیشتری در پیست بماند و بدین ترتیب برای اولین بار از فصل 2008، هوندا توانست رهبری مسابقه را تجربه کند. او همچنین پس از انجام پیت استاپ، با یک سبقت عالی از سباستین فتل توانست سکوی مسابقه را به چنگ آورد.

او منتظر ماند تا یک فرصت مناسب نصیب او شود، سپس از خارج پیچ 3 به سمت فتل حمله ور شد و با یک سبقت زیبا اولین پودیوم فصل خود و همچنین اولین پودیوم هوندا پس از گرندپری کانادا سال 2008 را بدست آورد.

او همچنین با کسب این سکو و 5 سکویی که در 5 مسابقه ی آخر فصل 2018 بدست آورده است، ششمین سکوی متوالی خود را کسب کرد و این رقم علاوه بر این که رکورد بیشترین سکو های کسب شده ی متوالی در کارنامه ی شخصی او می باشد، در مقایسه با سایر رانندگان نیز بیشترین می باشد. او اگر بتواند همین روند خود را ادامه دهد ممکن است به یکی از مدعیان جدول قهرمانی رانندگان بدل گردد.

دنیل کویات

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان دنیل کویات و پیر گسلی در تعقیب او – استرالیا 2019

هیچ راننده ای در فرمول یک شانس دوم دریافت نمی کند، چه رسد به شانس سوم اما دنیل کویات در مسابقه ی استرالیا هر چه در توان داشت انجام داد و در نهایت توانست رتبه ی دهم مسابقه را کسب کند. تک امتیازی که پس از یک سال دوری از فرمول یک هم برای خود و هم برای تیمش به ارمغان آورد.

البته او در این مسابقه فراز و فرود های بسیاری داشت همانند تلاش برای سبقت از لنس استرول که در نهایت نه تنها سبقت او تکمیل نشد بلکه با رفتن روی سنگ ریزه ها فاصله اش با استرول بیشتر نیز شد اما او این حرکت خود را با یک سبقت عالی از پیر گسلی بعد از خروج او از پیت لین جبران کرد. باید ببینیم که آیا او می تواند این عملکرد خود را در طول فصل ادامه دهد؟

نبرد تیم های میانه جدول

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان ریسینگ پوینت و آلفا رومئو – استرالیا 2019

در مرحله اول دور تعیین خط (Q1)، اختلاف زمانی میان دور های 17 راننده اول راه یافته به مرحله دوم، فقط یک ثانیه بود اما با راه یافتن ربه مراحل بالاتر، سه تیم برتر (مرسدس، فراری و ردبول) فاصله ی خود را بیشتر نیز کردند اما این اختلاف در میانه های جدول همچنان بسیار نزدیک دنبال می شد.

در مرحله دوم تعیین خط (Q2) فقط نیم ثانیه رده های پانزدهم تا هفدهم را از هم جدا می کرد. این بدان معناست که ممکن تیم هایی که در جایگاه های آخر مرحله سوم تعیین خط (Q3) مشاهده می شوند در همان مرحله اول حذف شوند. بنابراین از این به بعد تیم ها باید اهمیت بیشتری برای دور های تعیین خط قائل شوند.

در شرایط مسابقه نیز، تیم هایی نظیر هاس، رنو، آلفا رومئو، ریسینگ پوینت، تورو روسو و مک لارن، تیم هایی تقریبا نزدیک به یکدیگر هستند که برای موفقیت در مسابقه، باید تلاش بیشتری در دور های تعیین خط از خود نشان دهند و یک استراتژی مناسب برای مسابقه اتخاذ کنند. یعنی ممکن است 8 تیم مختلف در ده تای اول قرار گیرند. به نظر می رسد بالاخره تغییر قوانین توانسته تا قدری برخی تیم ها را به یکدیگر نزدیک تر کند. پس ممکن است فصل هیجان انگیزی پیش روی ما باشد.

تیم هاس

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان کوین مگنوسن – استرالیا 2019

گرندپری استرالیا به غیر از فصل 2016 که در آن رومن گروژان توانست رده ششم مسابقه را کسب کند، یادآور خاطرات بدی برای تیم هاس می باشد.

فصل 2018 دردناک تر بود، چرا که هر دو راننده ی این تیم یعنی رومن گروژان و کوین مگنوسن در آستانه ی کسب یکی از بهترین نتایج این تیم از زمان حضور آنان در فرمول یک یودند که اشتباه در پیت استاپ برای هر دو راننده موجب خروج آن ها از مسابقه شد.

اما کوین مگنوسن بعد از دو فصل سنت شکنی کرد و با یک رانندگی فوق العاده و تقریبا بی نقص توانست رده ششم مسابقه را کسب کند و بعد از اولین و تنها پودیوم خود در استرالیا 2014، بار دیگر در استرالیا موفق به کسب امتیاز شود.

بازندگان

فراری

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان مرسدس، فراری، ردبول – استرالیا 2019

فراری اولین بازنده ی لیست ما می باشد چرا که پس از نمایش قدرت خود در تست های پیش فصل، در گرندپری استرالیا 2019 عملکردی ضعیف و دور از انتظار از خود نشان داد.

سباستین فتل ادعا کرد که فراری فقط قدری آهسته می باشد اما او بی راه نمی گوید چرا که فراری مسابقه را تقریبا یک دقیقه پس از برنده ی مسابقه، والتری بوتاس به پایان رساند. این عملکردی دور از انتظار برای همه و به خصوص طرفداران فراری می باشد چرا که سباستین فتل از زمانی که به فراری ملحق شده است این اولین بار است که در این گرندپری موفق به کسب سکو نمی شود و علاوه بر آن، آن ها از ردبولی شکست خوردند که از موتور هوندا استفاده می کند اما در اولین مسابقه خود عملکردی فوق العاده از خود نشان داد.

مدیر تیم فراری، متیا بینوتو اذعان کرد که تیم دلیل کمبود چسبندگی خودرو و همچنین چرایی اینکه آن ها در تمام آخر هفته نتوانستند چسبندگی و عملکرد مورد انتظار خود را کسب کنند، نمی داند. بنابراین فراری قبل از گرندپری بحرین کار های بسیاری باید انجام دهد تا این عقب ماندگی را جبران کند.

دنیل ریکاردو

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان دنیل ریکاردو – استرالیا 2019

دنیل ریکاردو هرگز در گرندپری خانگی خود موفق نبوده است و این عدم موفقیت در سال 2019 و در اولین مسابقه او برای رنو نیز تکرار شد.

همه چیز از همان ابتدا اشتباه پیش رفت. او پس از استارت مسابقه بلافاصله روی چمن ها رفت و با شیب تقریبا ملایمی که در مسیرش قرار داشت برخورد کرد و بدین ترتیب بال جلوی خودرویش را از دست داد. سپس او با یک پیت استاپ بال جلوی خود را تعویض کرد اما در نهایت مجبور به خروج از مسابقه شد.

نتیجه ی ایده آلی برای اولین مسابقه ی او با رنو نبود و همچنین با قرار گرفتن نیکو هالکنبرگ در رده ی هفتم مسابقه و کسب چهارمین رده ی هفتمی خود در پنچ سال گذشته در استرالیا، ممکن است کمی اضطراب و نا امیدی نیز گریبان گیر دنیل ریکاردو شود.

تیم مک لارن

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان کارلوس ساینز – استرالیا 2019

پس از اینکه لاندو نوریس توانست در دور تعیین خط رده هشتم را کسب کند به نظر می رسید که این آخر هفته ای باشد که مک لارن وعده آن را داده بود.

با وجود اینکه استارت مسابقه نا امید کننده بود اما با این حال امتیازات تا زمانی که آن ها پشت سر آنتونیو جیوویناتزی که با اتومبیل آسیب دیده ی خود زمان بیشتری نیز در پیست مانده بود و برای تعویض لاستیک به پیت نرفته بود، گیر نکرده بودند، در دسترس بود اما پس از آن امید ها برای کسب امتیاز از بین رفت.

نوریس که در طول مسابقه مدیریت قوی خود در حفظ تایر ها و همچنین سوخت خودرو را نشان داد، در نهایت مسابقه را در رده دوازدهم به پایان رساند. اما هم تیمی او کارلوس ساینز به دلیل خرابی سیستم بازیابی انرژی جنبشی (MGU-K) موتور اتومبیل خود از دور مسابقه کنار رفت.

بیشتر بدانید؛ با سیستم بازیابی انرژی پاور یونیت فرمول یک بیشتر آشنا شوید

تیم ویلیامز

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان رانندگان ویلیامز – استرالیا 2019

خودروی تیم ویلیامز قبل از شروع گرندپری استرالیا 2019 غیر قانونی شناخته شد اما آن ها در رساندن این خودرو و تهیه یک شاسی مطابق با فوانین دست به کار بزرگی زدند تا حداقل فصل برای آنان مانند تست های پیش فصل فاجعه بار آغاز نشود.

اما سرعت خودرو بسیار بدتر و افتضاح تر از آن چه بود که آن ها تصورش را می کردند. جورج راسل گفته است که خودرو از یک مشکل کاملا اساسی رنج می برد.

راسل نسبت به هم تیمی با تجربه تر خود رابرت کوبیتسا که پس از مدت ها به فرمول یک بازگشته است عملکرد بهتری در مسابقه داشت اما اتمام مسابقه در حالی که هر دو راننده 2 و 3 دور لپ شده اند بسیار دلسرد کننده می باشد.

اگر آن ها همه چیز را به سرعت بهبود ندهند، فصلی بسیار طولانی و اسف بار پیش روی این تیم پر افتخار در فرمول یک خواهد بود.

تیم هاس

گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان گرندپری استرالیا 2019؛ برندگان و بازندگان رومن گروژان – استرالیا 2019

مسابقه استرالیا هر چند برای کوین مگنوسن به خوبی پیش رفت اما برای رومن گروژان یک دژاوو بود. (آشناپنداری یا دژاوو یا حالت پیش‌دیده، حالتی از ذهن است که در آن فرد پس از دیدن صحنه‌ای احساس می‌کند آن صحنه را قبلاً دیده‌است و در گذشته با آن مواجه شده‌است) مسابقه او در حالی که می توانست با یک رده خوب به اتمام برسد بار دیگر با یک اشتباه در پیت استاپ به پایان رسید و به همین دلیل است که آن ها در لیست بازندگان نیز قرار می گیرند.

مدیر تیم هاس، گانتر اشتاینر درباره ی این مشکل بیان کرد که تیم در فصل گذشته در تمام پیت استاپ های بعد از مسابقه استرالیا هیچ مشکلی نداشته است اما نفرین تعویض تایر دوباره در بدترین زمان و باز هم در گرندپری استرالیا گریبان گیر آنان شد.

آن ها هنوز هم دقیق نمی دانند که این مشکل از کجا ناشی می شود اما قطعا برای مسابقه ی بعدی راهی پیدا خواهند کرد تا امتیازات از دست رفته را جبران کنند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش