عوارض تزریق آمپول HCG


عوارض تزریق آمپول HCG

از بعد از تزریق آمپول ها احساس درد خفیف در هر دو تخمدان دارم و موقع نزدیکی درد دارم

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من 33 سال دارم، دارای یک فرزند 8 ساله، پارسال یک سقط داشتم و پس از آن مبتلا به pco شدم. چند ماه زیر نظر متخصص هستم و دو دوره کلومیفن و یک دوره لتروزل خوردم که نتیجه نداشت، این ماه از روز 3 پریودی کلومیفن و از روز 8 تا 11 تزریق اچ ام جی داشتم. روز 13 پریودی سونو کردم که یک فولیکول 20 در تخمدان راست و دوتا 23 و 15 در تخمدان چپ داشتم. در روز 13 دو تا آمپول اچ سی جی همزمان زدم. من از بعد از تزریق آمپول ها احساس درد خفیف در هر دو تخمدان دارم و موقع نزدیکی درد دارم جوری که احساس می کنم تخمدانم بزرگ شدند و مجرا را تنگ کردند. هیچ وقت آبریزش نداشتم اما الان چند روزه لباس زیرم کثیف می شه و یک بار در حین شستن خودم دستم پر از آب (مثل منی مرد) شد. در صورتیکه قبلش نزدیکی نداشتم. احتمال عفونت هست؟
عوارض تزریق آمپول HCG
پاسخ دکتر فرزانه جعفری، متخصص زنان و نازایی:
بعد از تزریق آمپول ها به دلیل تحریک تخمدان و ایجاد ورم احساس درد و گرفتگی معمولا ایجاد می شود. دردهای خفیفی که در هنگام نزدیکی و بعد از آن تا حدی تشدید می شوند. البته در صورتیکه این درد ادامه پیدا کند و تشدید شود باید با متخصص مشورت کنید. ضمن اینکه ترشحات شما به مصرف این دارو ها ربطی ندار و احتمال عفونت هست که باید با معاینه تشخیص داده شده و کنترل شود.
مهمترین مطالب در این‌باره:
عوارض جانبی
این دارو برای تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور و به همراهHCG برای مردان نابارور استفاده می شود. که با توجه به میزان هورمون آنها و کشور و کارخانه سازنده آنها انواع متفاوت و نامهای متفاوتی دارند مانند: مریونال، فوستیمون، گونال اف، منوپور، منوگون، هومگون و غیره. این داروها به صورت آمپول تزریقی (عضلانی یا زیر پوستی) می باشند و در حین مصرف حتما باید زیر نظر پزشک باشند.
از عوارض جانبی ی داروها تهوع و استفراغ، چند قلوزائی و بزرگ شدن تخمدانها و تحریک بیش از حد تخمدان می باشد که جهت کنترل و پیشگیری از این حالت سونوگرافی واژینال و گاهی آزمایش خون انجام می گیرد ولی با وجود کنترل مداوم و پیشرفتهای بعمل آمده عارضه تحریک بیش از حد تخمدان، در برخی بیماران اجتناب ناپذیر بوده وهنوز یکی از عوارض این داروها می باشد.
یه داروی بیمارستانی است که در داروخانه های عادی ارایه نمیدهن. گنادوتروپین کریونیک انسانی هست که از کرون انسانی گرفته شده است چون کریون دارای هورمون های بسیاری از جمله گنادوتروپین هاستو گنادوتروپین از هیپوفیز یا هیپوتالاموس ترشح میشه و عامل ترشح هرمون های گنادی است یعنی هورمون گنادی تروف میکند.تولید میکند.هورمون گنادی مثل ال اچ و اف اس اچ. برای القای تخمک گذاری بصورت اگزوژنوس از این هورمون استفاده میشود . به این صورت که اول بصورت سه روز متمادی هورمون پی ام اس جی و در روز چهارم اچ سی جی تزریق میکنند. ۲۴ ساعت بعد تخمک گذاری رخ میدهد. در ای وی اف ازش استفاده میکنند.
نمیدونم چی دقیقا میخوایید بدونید.مکانیسمش هم مسلما تحریک ترشح LH ازهیپوفیز افزایش می یابد و نیز گیرنده های LH روی سلول های تکای تخمدان افزایش می یابد. یعنی حساسیت به LH افزایش می یابد تا سرج و پیک ال اچ بتوان تخمک گذاری را راه اندازی کند.
این آمپول به منظور آزاد کردن تخمک ها در روز و ساعت مشخصی تزریق می شود.
روز و ساعت تزریق این آمپول بسیار مهم است و باید دقت شود. تزریق این آمپول عضلانی می باشد.
عوارض تزریق آمپول HCG
عوارض جانبی این دارو سردرد، خستگی و تحریک پذیری می باشد. آمپول HCG در درمان ناباروری ناشی از بیکفایتی عملکرد هیپوفیزدر مردان و نیز نازایی در خانمها به تنهایی و یا درترکیب با منوتروپینها یا کلومیفن استفاده می شود.با تقلید پیک طبیعی LH در زنان موجب تحریک تخمک گذاری ودر مردان موجب افزایش تولید آندروژن توسط غدد فوق ‌کلیوی می گردد.در خانمهااغلب ۳۲-۳۶ ساعت پس از تجویز تخمک گذاری رخ می دهد.بایدبه بیمار توصیه شود علاوه بر تحت نظر پزشک بودن ,تا پس از مصرف دارو زمان مقاربت و نیز درجه حرارت بدن را به طور روزانه ثبت نماید. در کل آمپول HCG دارویی از دسته داروهای هورمونی است که نقش تحریک کننده غدد جنسی برای انجام وظائف خود می باشد معمولاً در ناباروری و یا اختلال رشد و تمایز کاربرد دارد
هورمون مذکوریکی ازهورمونهایی است که ازجفت ترشح می شود وخفف Human chorionic gonadotropin میباشدتست های بارداری به دنبال هورمونی مخصوصی در ادرار یا خون می گردند. این هورمون خاص فقط در زنان باردار تولید می شود. این هورمون معروف به هورمون بارداری است با نام hCG . هورمون بارداری بعد از جایگزینی تخمک بارور در دیواره رحم ترشح می شود جایگزینی بطور معمول ۶ روز بعد لقاح انجام می شود. مقدار این هورمون با گذشت زمان بارداری افزایش می یابد.
در دامپزشکی HCG داریم با نام تجاری کرولون که برای درمان کیست های تخمدانی در نازایی به کار می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک