39 هزار درگیری مسلحانه علیه باندهای موادمخدر


سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پس از پیروزی انقلاب تاکنون، 39 هزار فقره درگیری مسلحانه علیه باندهای مواد مخدر به عنوان باندهای تروریسم جهانی از سوی ایران انجام شده است.

آفتاب‌‌نیوز :
حمید صرامی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره اقداماتی که در چهل سال پس از پیروزی انقلاب برای مقابله با مواد مخدر از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، افزود: در این مدت، سه هزار و 811 شهید و 12 هزار جانباز در مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب شده است.

وی ادامه داد: در چهل سال مبارزه، 11 هزار تن انواع مواد مخدر و 27 تن شیشه کشف شده است و میزان کشفیات شیشه در هیچ کجای دنیا به این اندازه نیست. همچنین، 48 هزار باند مواد مخدر متلاشی و 195 هزار دستگاه خودرو از قاچاقچیان ضبط و توقیف شده است.

صرامی اظهار داشت: فعالیت هزار و 197 مرکز اقامتی میان مدت، 252 مرکز گذری برای معتادان آخر خط و 90 مرکز سرپناه (شلتر) برای معتادان از دیگر اقدامات ایران برای کنترل و درمان اعتیاد است.

سرپرست معاونت کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 750 هزار نفر نیز تحت پوشش درمان های نگهدارنده قرار گرفتند.

صرامی خاطرنشان کرد: صرف سالانه 199 هزار میلیارد تومان برای تامین هزینه ها و جبران خسارت های ناشی از مصرف مواد مخدر و همچنین هزینه های کاهش عرضه و تقاضا و پیشگیری و درمان قابل توجه است.

وی گفت: برخی می گویند اقدامات انجام شده برای مبارزه با مواد مخدر چندان تاثیری نداشته است اما آمارها بیانگر این است که ایران در زمینه مقابله با مواد مخدر و درمان عزم راسخ دارد ضمن اینکه می توان استنباط کرد اگر این اقدامات در امر مبارزه انجام نمی شد، با چه سیل تهاجمی از مشکلات و آسیب های ناشی از مواد مخدر مواجه بودیم.

صرامی به روند فزاینده عرضه مواد در کشور افغانستان اشاره کرد و یادآور شد: میزان تولید تریاک در کشور افغانستان از 185 تن در سال 2001 به 9 هزار تن در سال 2017 رسید و به این ترتیب با رشد چهار هزار و 765 درصدی در تولید مواد مخدر روبرو هستیم.

وی همچنین درباره رشد فزاینده تقاضای مواد مخدر افزود: مصرف کنندگان مواد در سال 2006 میلادی، 208 میلیون نفر بودند که تعداد معتادان در سال 2016 به 275 میلیون نفر رسید. در واقع طی یک دهه مصرف کنندگان مواد مخدر 32 درصد رشد داشتند و نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه جهانی از 4.9 درصد به 5.6 درصد افزایش یافت.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: مبارزه با مواد مخدر علاوه بر نقش همه دستگاه های حاکمیتی، نیازمند مشارکت جدی مردم است و باید از طریق اجتماعی شدن، فعالیت های پیشگیری، مقابله و درمان اعتیاد جدی تر پیگیری شود تا در دهه پنجم انقلاب به دستاوردهای بیشتری دست یابیم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید