سنگ نگاره خان تختی یادگاری از دوران ساسانی


سنگ نگاره خان تختی یادگاری از دوران ساسانی

نگاره سنگی خان تختی سلماس، مربوط به شاپور اول ساسانی، گویای قدمت طولانی تاریخی شهرستان سلماس است.

‌به گزارش ایسنا، کتیبه معروف به خان تختی که در ضلع جنوب شرقی سلماس در 16 کیلومتری جاده اصلی سلماس به ارومیه و بر روی کوه های معروف به پیرچاوش که گفته می شود در گذشته یک قلعه نظامی بوده، کنده شده و مربوط به تصرف سرزمین آذربایجان در 262میلادی است که این تصرف پس از 30 سال مقاومت قوای آذربایجان در مقابل ارتش ساسانی است.

سلماس کنونی در دوره اشکانیان یکی از ایالتهای حائل بین ایران و روم بود و پس از آن به محل نزاع دو ابر قدرت ایران ساسانی و امپراطوری روم بدل شد. این نقش برجسته یادگار یکی از پیروزیهای ایرانیان بر رومیان است و در آن اردشیر پادشاه ساسانی و ولیعهدش شاپور اول تصویر شده است که در بازگشت از فتح ارمنستان و غلبه بر سپاهیان روم، عده ای از حکمرانان محلی برای نشان دادن حسن نیت خود هدایایی را به او تقدیم می کنند.

دو سواره و دو نفر پیاده مجموعه نقوش این حکاکی همراه با نمادهای امپراطوری ساسانی را تشکیل می دهند که بر اساس اسناد تاریخی این سواره ها اردشیر و پسرش هستند.

از چپ به راست: نجیب‌زاده ارمنی در حال هدیه دادن به اردشیر بابکان، اردشیر سوار بر اسب، نجیب‌زاده ارمنی در حال هدیه دادن به شاپور یکم، شاپور سوار بر اسب.

کمی بالاتر از دماغه کوهی که این نقش بر روی آن حکاکی شده است و در قله کوه یکی از قلعه های معروف سلماس یا همان قلعه اورارتویی خان تختی قرار گرفته است.

پله های تراشیده شده در دامنه کوه که تا قله آن امتداد یافته است از جمله از اندک بقایای این قله باستانی با عهدی بیش از 3 هزار ساله را تشکیل می دهد که در دامنه شرقی کوه وجود دارد و جذابیت خاصی را به این آثار تاریخی و ملی داده است‌.

این کتیبه به تنهایی گویای قدمت طولانی سلماس است، زیرا تعدادی از پژوهشگران صاحب نام و مورخان متبحر بر این باور خود پافشاری می کنند مردی که در پیشاپیش دو نفر دیگر سوار بر اسب دیده می شود؛ اردشیر پادشاه نامدار سلسله ساسانیان است.

این اثر تاریخی و ارزشمند در سال 1347 به شماره 161 به عنوان یکی از آثار ارزشمند آذربایجان غربی در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است‌.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فریبا کوثری