سوپ مقوی برای نوزادان، دستور پخت


سوپ مقوی برای نوزادان، دستور پخت

سبزی ها باید در آخرین لحظات پخت سوپ اضافه شوند. در ظرف را نیز ببندید تا ویتامین های آن از بین نرود.

پرسش: مادر فرزند هفت ماهه هستم تقریبا از شش ماهگی غذای کمکی را شروع کردم. الان فرنی، حریره بادام، زرده تخم مرغ وسوپ(فقط برنج و هویج) به او می دهم. لطفا دستور پخت چند سوپ مقوی که مناسب سن فرزندم باشد برایم ارسال کنید. و اینکه اگر در سوپی گوشت ریختم می توانم از مخلوط کن یا غذا ساز برای نرم کردنش استفاده کنم؟ اگر خیر پس چگونه گوشت را در سوپ برای خوردن راحت تره فرزندم له کنم؟

پاسخ: بهتر است از کوشت کوب استفاده شود تا غذا خیلی نرم نباشد و کودک بتواند کم کم بجود.
سوپ مقوی برای نوزادان، دستور پخت
دو هفته آخر ماه هفتم:
ضمن ادامه تغذیه با شیرمادر قبل از هر وعده غذای کمکی، در این دو هفته، شیرخوار با غذای جدیدی اشنا شده و سوپ به رژیم غذایی او اضافه می شود. به این ترتیب که روز اول، صبح و عصر و شب هر بار از 3 قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام استفاده می کند و ظهرعلاوه بر فرنی یا حریره بادام، یک قاشق مرباخوری سوپ هم می خورد. به این ترتیب هر روز 1 قاشق مرباخوری به سوپ ظهر و شب اضافه، ولی از فرنی یا حریره بادام کم می شود تا بر حسب اشتهای کودک مقدار سوپ به 3 تا 6 قاشق مرباخوری در هر وعده برسد. برای سهولت کار و رعایت تنوع در غذای شیرخوار، می توان یک روز در میان از فرنی و حریره بادام استفاده کرد.

تغذیه کودک در ماه هفتم:
شروع غذای کمکی، از پایان ماه ششم است که اولین غذایی که به کودک می دهیم، فرنی است.
هفته اول ماه هفتم:
فرنی شروع مقدار تغذیه روزانه: از یک قاشق مرباخوری شروع می شود. مواد لازم: یک قاشق مرباخوری سرصاف ارد برنج نصف قاشق مرباخوری سرصاف شکر 5 قاشق مرباخوری( که بهتر است شیرمادر باشد) شیر کمی( برای پختن اردبرنج مصرف می شود) آب طرز تهیه: آب و شکر و ارد برنج را با هم مخلوط می کنیم و بر روی حرارت می گذاریم.
بعد از اینکه آرد برنج پخته شد، 5 قاشق شیر را اضافه کرده و می گذاریم بجوشد تا قوام بیاید. قوام ان باید کمی از شیرمادر بیشتر باشد. روز به روز بر حسب تحمل کودک، قوام ان بیشتر می شود تا به غلظت فرنی واقعی نزدیک شود. در روش دیگر می توان بعد از اینکه اب و شکر و ارد برنج روی حرارت قوام امد شیرمادر را اضافه کرد تا کمی رقیق تر شود. در طول ماه ششم پس از شیرخوردن، بر حسب تمایل کودک 3 تا 4 بار در روز به او فرنی بدهید.
هفته دوم ماه هفتم:
حریره بادام مقدار مصرف روزانه: از یک قاشق مرباخوری و یک بار در روز شروع می شود. به تدریج که مقدار تغذیه با حریره بادام افزایش می یابد، مقدار و دفعات تغذیه با فرنی کم می شود. مواد لازم برای تهیه حریره بادام: نصف لیوان شیر پاستوریزه ربع قاشق چایخوری شکر 1 قاشق مرباخوری سرصاف ارد برنج 5 عدد مغز بادام شیرین پوست گرفته و رنده شده. طرز تهیه: بادام ها را رنده کرده و در یک پارچه ململ می ریزیم و داخل شیر فشار می دهیم تا شیره خود را پس دهد. ارد برنج را در ان حل کرده و شکر را نیز به آن اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا قوام بیاید. توجه: از زمان شروع غذای کمکی، باید اب جوشیده خنک شده را به اندازه کافی به شیرخوار داد.
حریره بادام نیز مانند فرنی از یک قاشق مرباخوری، یک بار در روز شروع می شود تا روز ششم و هفتم به 12 قاشق مرباخوری در روز می رسد. فراموش نشود که در این هفته به تدریج مقدار و دفعات تغذیه با حریره بادام افزایش می یابد و تغذیه با فرنی کم می شود. بنابراین در هر وعده یا در تمام دفعات می توان حریره بادام را جایگزین فرنی کرد.
دو هفته آخر ماه هفتم:
ضمن ادامه تغذیه با شیرمادر قبل از هر وعده غذای کمکی، در این دو هفته، شیرخوار با غذای جدیدی اشنا شده و سوپ به رژیم غذایی او اضافه می شود. به این ترتیب که روز اول، صبح و عصر و شب هر بار از 3 قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام استفاده می کند و ظهرعلاوه بر فرنی یا حریره بادام، یک قاشق مرباخوری سوپ هم می خورد.
به این ترتیب هر روز 1 قاشق مرباخوری به سوپ ظهر و شب اضافه، ولی از فرنی یا حریره بادام کم می شود تا بر حسب اشتهای کودک مقدار سوپ به 3 تا 6 قاشق مرباخوری در هر وعده برسد. برای سهولت کار و رعایت تنوع در غذای شیرخوار، می توان یک روز در میان از فرنی و حریره بادام استفاده کرد. مواد لازم برای تهیه سوپ: یک تکه خورشی( معمولاً به اندازه یک تخم مرغ متوسط) به ترتیب اولویت و ارحجیت گوشت گوسفند، مرغ و گوساله گوشت بدون چربی یک قاشق مرباخوری برنج یک سوم هویج متوسط هویج طرز تهیه: بعد از این که گوشت کمی پخته شد، برنج و هویج به ان اضافه می شود. پس از پختن کامل باید همه مواد سوپ را مخلوط و نرم کرد تا به غلظت فرنی برسد.

توجه:
1- هر سه روز یک بار یک نوع سبزی به مقدار کم به سوپ اضافه می شود، مانند جعفری، گشنیز و یا لوبیا سبز، کدوی سبز، کرفس و....
2- به سوپ، نمک، شکر یا چاشنی نباید اضافه کرد.
3- بهتر است کدو، کرفس و لوبیا سبز را اول پخته بعد به سوپ اضافه کرد.
4- اسفناج تا 1 سالگی مجاز نبوده و نباید به سوپ شیرخوار اضافه شود.
5- سبزی ها باید در اخرین لحظات پخت سوپ اضافه شوند. در ظرف را نیز ببندید تا ویتامین های ان از بین نرود.
سوپ مقوی برای نوزادان، دستور پخت
مهمترین مطالب در این باره
سوپ مرغ و سبزیجات 1
مواد لازم برای سوپ مرغ و سبزیجات
- فیله ران مرغ ۱ عدد
- سیب زمینی ۱ عدد کوچک
- برنج ۱ قاشق غذاخوری
- هویج ۱ عدد کوچک
- آب به مقدار لازم
- آب لیموی تازه چند قطره
همه مواد به جز آب لیمو را با هم مخلوط کرده و در قابلمه ای کوچک بپزید. بعد از پخت آن را خوب له کرده و آب لیمو را اضافه کنید.
سوپ سبزیجات و لوبیا
بهتر است قبل از استفاده از حبوبات آن ها را خیس کنید و در صورت تمایل پوستشان را جدا کنید.
- یک کدوی حلوایی (بخارپز کنید یا بجوشانید تا کاملاً نرم شود)
- یک هویج (بخارپز کنید یا بجوشانید تا کاملاً نرم شود)
- ½ فنجان لوبیای قرمز پخته شده
- ½ فنجان سینه مرغ کاملاً پخته شده
- ۱ فنجان عصاره مرغ یا سبزیجات (برای رقیق‌تر کردن سوپ)
همه مواد را در قابلمه ای مخلوط کرده و اجازه دهید ۳۰ دقیقه با هم بپزند سپس آن را خوب له کرده و به کودک خود بخورانید.
سوپ ساده و فوری کدو حلوایی
مواد لازم برای سوپ کدو حلوایی
- ۲۰۰گرم کدو حلوایی
- ۱ عدد سیب زمینی
- ۱۰۰ میلی لیتر شیر
- ۲۰ گرم کره
- ۲ شاخه جعفری
پوست سخت الیاف و دانه های کدو را جدا کنید .سیب زمینی را پوست کنده وبشویید. سبزی ها را ریز کرده و۳۰دقیقه بابخار بپزید. سبزی های پخته شده را توسط مخلوط کن به صورت پوره در بیاورید .پوره را داخل قابلمه بریزید وشیر به ان اضافه کرده وبه مدت ۲تا۳دقیقه حرارت بدهید تا جوش اید.سپس ظرف رااز روی اجاق برداشته وکره را به ان اضافه کنید. بافی مواد را اضافه کرده و اجازه دهید با هم بپزند سپس سوپ در مخلوط کن بریزید تا حوب له شود.
سوپ مقوی برای نوزادان، دستور پخت
سوپ ساده و فوری گوشت و سبزیجات
مواد لازم برای سوپ گوشت و سبزیجات
- ماهیچه گوسفند ۱۰۰ گرم
- هویج متوسط ۱ عدد
- سیب زمینی متوسط ۱ عدد
- برنج ۱ قاشق غذاخوری
- جعفری خرد شده ۱ قاشق غذا خوری
گوشت و هویج را با هم در قابلمه بریزید تا خوب بپزد. سیب زمینی و برنج را اضافه کنید و بعد از کامل شدن پخت آن ها جعفری را اضافه کنید. سوپ را خوب له کنید. می توانید از چند قطره لیمو ترش برای طعم دار کردن آن استفاده کنید.
سوپ حبوبات و گیاهی
مواد لازم برای سوپ حبوبات
- عدس و لوبیا ۱ قاشق غذا خوری
- گوشت چرخ کرده گوسفند ۱ قاشق غذاخوری
- پیاز چهارم یک پیاز
- برنج ۱ قاشق غذاخوری
- سبزی(جعفری، شوید، گشنیز ریز شده) قاشق غذاخوری
- کره نصف قاشق غذا خوری
عدس و لوبیا را که قبلاً خیس گذاشته اید و چند بار آب آن را عوض کرده اید با گوشت و پیاز کاملاً بپزید. بعد برنج و سبزی را اضافه کنید تا برنج لعاب بیندازد. در انتها کره را هم اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری ماست نیز به غذا اضافه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر