نگاهی به تاریخچه رشته بسکتبال


نگاهی به تاریخچه رشته بسکتبال

بسکتبال یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزش در جهان و ایران است که از هواداران خوبی هم برخوردار است.

به گزارش خبرنگار توپ و تورگروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رشته بسکتبال هم یکی از ورزش‌های توپی قدیمی در جهان محسوب می‌شود. این رشته برای نخستین بار در سال ۱۸۹۱ و در آمریکا توسط یک معلم ورزش به نام جیمز نای اسمیت شکل گرفت و در به سرعت در دیگر نقاط این کشور و حتی جهان معروف شد.

البته بسکتبال قدمت بسیار بیشتری دارد و شواهدی وجود دارد که نشان دهنده انجام این رشته ورزشی در قاره آمریکا در سال‌های پیش از میلاد مسیح و پیش از ورود کلمب به این قاره دارد.

همچنین بسکتبال هم همانند دیگر رشته‌های توپی در جهان تحت تاثیر رثقابت‌های توپی است که در پیش از آن در جهان رواج داشته است.

نگاهی به تاریخچه رشته بسکتبال

بسکتبال نوین

یکی از دلایل شکل گیری این رشته درخواست رئیس دانشگاه اسپیرینگ فیل از یکی از استادان این دانشگاه برای به وجود آوردن رشته‌ای ورزشی که بتوان آن را در سالن انجام داد بود.

ظاهرا این رئیس دانشگاه درخواست کرده بود تا رشته‌های ورزشی طراحی شود تا ورزشکاران بتوانند در زمستان به انجام آن بپردازند و آمادگی خود را برای انجام ورزش‌های فوتبال، بیسبال و هاکی حفظ کنند.

اما بسکتبال در سال‌های ابتدایی خود شاهد تغییرات بزرگ و شگرفی در قوانینش بود و بار‌ها شاهد تحولات مختلفی بود به طور مثال این رشته در ابتدا با نفرات بیشتری نسبت به امروز برگزار نمی‌شد، اما در ادامه و بسته به دلیل مختلفی، تعداد آن کمتر شد و در نهایت به ۵ نفر رسید.

همچنین از دیگر قوانین تغییر پیدا کرده بسکتبال می‌توان به نوع حلقه آن اشاره کرد در ابتدا حلقه بسکتبال دارای توری بسته بود که هر بار توپ به داخل آن می‌افتد باید داوری با نردبان آن را از حلقه در می‌آورد اما تنها یک سال پس از شکل گیری این رشته قوانین آن تغییر کرد.

همگانی شدن بسکتبال

جذاب و هیجان انگیز بودن این رشته ورزشی در کوتاه مدت سبب شد تا بیشتر دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مدارس آمریکا در همان سال‌های ابتدایی آن را انجام دهند و به سرعت باعث شکل گیری گونه‌های مختلف آن از جمله بسکتبال ۳ در ۳، خیابانی و ... شوند. همچنین این رشته یکی از ورزش‌هایی بود که مردم علاقه‌مند به آن به انجام آن بر روی اسفالت هم پرداختند.

نگاهی به تاریخچه رشته بسکتبال

شکل گیری فدراسیون جهانی

فدراسیون جهانی بسکتبال برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ در ژنو سوئیس تشکیل شد وباری نخستین بار در سال ۱۹۳۶ وارد بازی‌های المپیک شد و با حضور ۲۳ تیم برگزار شد.

البته رقابت‌های قهرمانی بسکتبال جهان برای نخستین بار پیش از تشکیل فدراسیون جهانی آن در پاریس و با حضور چهار تیم فرانسه، آمریکا، انگلیس و ایتالیا در سال ۱۹۲۴ برگزار شد.

بسکتبال در ایران

بسیاری از شواهد نشان دهنده آن است که بسکتبال از سال ۱۹۰۱ مطابق با سال ۱۲۸۰ هجری شمسی قمری وارد ایران شده است و کارگران خارجی و اعضای سفارت خانه‌ها نخستین گروهی بودند که این رشته را به ایران آوردند.

همچنین فریدون شریف زده از جمله کسانی بود که در دبیرستان البرز به آموزش این رشته به دانش آموزان پرداخت و سرانجام در سال ۱۳۲۴ شمسی مطابق با ۱۹۴۵ میلادی فدراسیون بسکتبال در ایران تاسیس شد و این رشته برای نخستین بار به نمایندگی ایران در سال ۱۹۴۸ در رقابت‌های المپیک هم حاضر شد.

نگاهی به تاریخچه رشته بسکتبال

شباهت‌های بسکتبال و پولو

در ایران، نوعی بازی سنتی و قدیمی در میان گله‌دار‌ها متداول بود در این بازی، دو تیم سوار بر اسب در میدانی وسیع به تاخت و تاز می‌پردازند و هر تیم تلاش می‌کرد توپی را که شش حلقه (مانند دستگیره) بر بدنه آن هست، با پرتاب کردن و پاس دادن به یاران خودی، به آن سوی میدان برساند و از حلقه و توری سبدی که در انتهای میدان بر روی ستونی چوبی نصب شده عبور دهد. این بازی تا حدی شبیه بسکتبال است، اما شباهت بازی پوک تا پوک با ورزش بسکتبال بیش از پیش است. پوک تا پوک، در میان اقوام متمدن قاره آمریکای جنوبی و مرکزی رواج بسیار داشت به ویژه اقوام مایا و تولتک (در ناحیه مکزیک کنونی) این بازی با توپ و حلقه‌های ثابت در میدانی وسیع انجام می‌شد.

انتهای پیام /

رشته جذاب بسکتبال و تاریخچه آن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا