پلیس آمریکا درباره مجوز فنی هواپیمای بویینگ 737 تحقیق می‌کند


پلیس آمریکا درباره مجوز فنی هواپیمای بویینگ 737 تحقیق می‌کند

تهران - ایرنا -مقام‌های آمریکایی تحقیقاتی را درباره هواپیمای بویینگ 737 شروع کردند و کارشناسان باور دارند که مدل مکس 8 این هواپیما اشکالاتی دارد که نحوه دریافت مجوز پرواز آن را با ابهاماتی روبرو می‌کند.

به گراش ایرنا ، تارنمای دویچه وله صدای آلمان گزارش داد، کمیته تخصصی مجلس سنای آمریکا برای اولین بار مدیران شرکت هواپیماسازی بویینگ را احضار می‌کند تا درباره دو مورد سقوط مدل مکس 8 این هواپیما اظهارنظر کنند.
بویینگ که رقیب اصلی شرکت ایرباس شناخته می‌شود، با انتقادات فزاینده روبرو شده است.
دهم مارس یک هواپیمای بویینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اتیوپی سقوط کرد . در پاییز گذشته هواپیمای مشابهی متعلق به شرکت هواپیمایی اندونزی سقوط کرده بود.
یک خلبان خطوط هوایی اتیوپی که مایل نیست نام خود را فاش کند، پنجشنبه (21مارس) ایرادهای سنگینی هم به شرکت بویینگ و به کارفرمایان خود وارد کرد.
این فرد به خبرگزاری رویترز گفته است که شرکت بویینگ برای هواپیمایی که فروخته است، کتابچه راهنمای مناسبی تحویل نداده و خلبانان درباره این مدل آموزش و تمرین کافی انجام نداده‌اند.
هنوز تاریخ دعوت از مدیران بویینگ به مجلس سنا روشن نیست. پیش از آن کمیته سنا قصد دارد با نمایندگان اداره نظارت بر حمل و نقل هوایی گفت‌وگو کند. این اداره باید توضیح دهد چرا و چگونه به بویینگ 737 مجوز پرواز داده شده است.
در سقوط هواپیمای اتیوپی تمام 157 سرنشین و در سقوط هواپیمای اندونزی تمام 189 سرنشین جان خود را از دست دادند.
تا کنون کشورهای زیادی اعلام کرده‌اند که پرواز این نوع از هواپیماها را متوقف کرده‌اند. متعاقب این امر ارزش سهام بوئینگ ناگهان حدود ده درصد کاهش یافت.

*نارسایی‌های مشابه
کارشناسان در شیوه سقوط دو هواپیمای بویینگ، که هر دو نو بوده‌اند، نکات مشابهی یافته و گفته‌اند که مدل مکس 8 این هواپیما دارای نقص فنی است.
در تحقیقات بازرسان و پژوهشگران آژانس امنیت ترابری اندونزی درباره هواپیمای خطوط لاین‌ایر، گفته شد که حین پرواز دماغه هواپیما دایم به سوی زمین متمایل شده و همین سرانجام باعث سقوط هواپیما شده است.
در پرواز هواپیمای اتیوپی نیز مورد مشابهی گزارش شده است. خلبان‌های هر دو هواپیما تقلا کرده‌اند که از متمایل شدن دماغه هواپیما، که درباره آن آموزشی ندیده بودند، جلوگیری کنند.
در هواپیمای خطوط لاین‌ایر اندونزی، خلبان کوشیده است به کمک کتابچه راهنما مشکل را برطرف کند، اما اطلاعات کافی در اختیارش نبوده است.
خطای شرکت‌های هواپیمایی نیز آشکار است، زیرا برای نمونه خلبان شرکت هوایی اتیوپی قرار بوده تازه در اواخر ماه مارس دوره آموزش با این نوع هواپیما را بگذراند.
پلیس فدرال آمریکا (FBI) نیز تحقیقاتی درباره چندوچون جواز فنی و پروانه پرواز بوئینگ 737 شروع کرده است.
این موضوع اما هنوز نه از جانب اف‌بی‌آی تأیید شده و نه از سوی شرکت بوئینگ.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگستری آمریکا و دادستانی کل، تحقیقات خود را درباره مدل مکس 8 هواپیمای بوئینگ شروع کرده‌اند.
شبس*9386**1917

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی