تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟


تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟

ساک حاملگی (gestational sac) ساختاری است که جنین را در مراحل اولیه رشد و نمو احاطه می کند.

ساک بارداری (GS) اولین نشانه ای از بارداری زود هنگام در سونوگرافی است و می تواند با سونوگرافی واژینال در حدود هفته 3-5 بارداری دیده شود، در حالی که قطر متوسط ساک (MSD) حدود 2-3 میلی متر است .با توجه به این که یک ساک بارداری واقعی می تواند از یک ساک شبه بارداری متمایز شود:
- محل طبیعی خارج از مرکز: در اندومتری به جای مرکز درون حفره رحم
- حضور علامت دو طرفه (بیشتر از هفته 4.0-6.5 مفید است)
- حضور یک کیسه زرده: در حدود هفته 5/5 دیده می شود (شواهد بی قاعده یک ساک بارداری)
تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟
با این حال، باید در تشخیص ساک شبه بارداری احتیاط انجام شود. در یک زن با بتا-hCG مثبت، هر سیکل مایع داخل ساک مانند در سونوگرافی به احتمال زیاد ساک بارداری است. برخی معتقدند اگر سطح بتا hCG- بیشتر از 1800 باشد، سونوگرافی واژینال باید قادر به شناسایی ساک بارداری داخل رحمی باشد. درمان بارداری مشکوک به شکست ناپذیر نباید بر اساس بارداری همودینامیک سطح بتا hCG شود. اگر نمی توانید کیسه زرده را در ساک بارداری با قطر 16-24 میلیمتر مشخص کنید، مشکوک است، اگر چه تشخیص زود هنگام بارداری ناموفق است.
ساک حاملگی معمولا در سونوگرافی شکمی در هفته پنجم بارداری دیده می شود. اولین نشانه های بارداری در سونوگرافی دیده می شود.
سونوگرافی برای مشاهده ساک حاملگی زود انجام شده است :
- ساک حاملگی معمولا بین هفته سوم بارداری تا هفته پنجم بارداری ، یا در زمانی که سطح hCG به 1500 تا 2000 برسد توسط سونوگرافی واژینال قابل مشاهده است.
- قبل از آن، حتی در یک بارداری های قطعی نیز ساک حاملگی در سونوگرافی قابل مشاهده نیست.
- اگر که قطعا 5 هفته از بارداری گذشته باشد و یا سطح hCG بالاتر از 2000 باشد دیده نشدن ساک حاملگی نشانه وجود مشکل است. اما هنگامی که مقدار hCG زیاد نباشد یا هیچ مدرک قطعی از بارداری وجود نداشته باشد احتمالا بارداری در مراحل اول خود می باشد. در این مورد سونوگرافی ضروری است.
یک ساک شبه بارداری، بارداری است که مقدار کمی مایع داخل رحمی در محدوده آزمون مثبت بارداری وجود دارد و باعث اشتباه با بارداری خارج از رحم می شود. این علامت در ابتدا قبل از استفاده از تصویربرداری اولتراسوند واژینال گزارش شده است و باید با توجه به تشخیص کیسه شبه بارداری با تجهیزات سونوگرافی مدرن، در نظر گرفته شود. در یک زن مبتلا به بتا-hCG مثبت، هر سیکل مایع داخلی رحمی که در سونوگرافی دیده می شود احتمالا یک ساک بارداری است.
ویژگی های سونوگرافی ساک حاملگی:
- به طور کلی شکل نامنظم با لبه و / یا پر از ماده باقی مانده است
- در مرکز حفره اندومتر قرار دارد، نه به طور غیر منتظره در داخل اندومتر
- کیسه زرده را نشان نمی دهد
- یک لایه دو بعدی با حاملگی داخل رحمی سازگار است، اما عدم وجود این علامت برای ساک شبه بارداری مشخص نیست
- ممکن است توسط یک لایه جداگانه ضخیم احاطه شود
ایده بتا-hCG نیز تحت بازبینی قرار گرفته است، زیرا این علامت به شکل فرموله شده است. احتیاط باید در تشخیص کیسه شبه بارداری انجام شود زیرا جمع آوری مایع داخل رحمی یک کیسه زرده را در سطح بتا-HCG بیشتر از 72000 نشان می دهد.
سایر تشخیص های افتراقی:
- کیست های جداگانه
- بارداری طبیعی داخل رحمی
- سقط جنین ناقص
- محصولات خون

سن بارداری چگونه در اوایل دوران بارداری تعیین می شود؟
سن بارداری می تواند در ابتدای بارداری با اندازه گیری های سونوگرافی قطر ساک بارداری یا طول جنین (CRL) به منظور تعیین سن حاملگی تعیین شود. نمودارها برای این منظور توسعه یافته اند، اما برخی از قوانین ساده نیز می توانند به طور موثر مورد استفاده قرار گیرند.
ساک حاملگی: یک فرمول ریاضی ساده برای تعیین سن حاملگی بارداری از اندازه گیری ساک حاملگی وجود دارد. شما اندازه گیری های میلی متر از ساک بارداری (GS) را می گیرید و آن را به 28 روز (= 4 هفته) اضافه کنید. این به شما کمک می کند برآوردی کلی از دوران بارداری داشته باشید: سن بارداری= 4 هفته (28 روز) به علاوه (قطر کیسه در میلی متر در روز). این بر رشد قاعدگی طبیعی 1 میلیمتر در روز پس از هفته چهارم حاملگی متکی است. به عنوان مثال، یک ساک بارداری با اندازه 11 میلی متر حدود 5 هفته و 4 روز حاملگی است. (4 هفته به علاوه 11 روز = 5 هفته و 4 روز).
مثال دیگر: ساک بارداری GS 4 میلیمتر است و روزهای کل 32 روز (28 + 4) یا 4 هفته و 4 روز است.
ساک بارداری (میلی متر) در روزها و هفته های بارداری
تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟
طول طوقه تاج: سن حاملگی = 6 هفته به اضافه (روز CRL x). این به رشد طبیعی 1 میلیمتر در روز بعد از هفته شانزدهم بارداری بستگی دارد. به عنوان مثال، CRL 16 میلیمتر به سن حاملگی 8 هفته و 2 روز (6 هفته به اضافه 16 روز= 8 هفته و 2 روز) بستگی دارد.
نتایج مختلف از ساک بارداری:
ساک های بارداری خالی می تواند به علل مختلف باشد:
- زایمان زودرس (داخل رحمی): در هفته 5.5 بارداری، کیسه زرده باید توسط سونوگرافی ترانس واژینال شناسایی شود
- ساک شبه بارداری با حاملگی خارج رحمی
- بیماری تروفوبلاست حاملگی: بعضی از مول های سه ماهه اول ممکن است بارداری ناشی از انسداد را تحریک کنند. همبستگی با سطوح بتای hCG مفید است
ساک بارداری غیرطبیعی ممکن است به علل مختلف رخ دهد از جمله:
- حاملگی خارج رحمی بینابینی
- بارداری طبیعی در رحم دوطرفه
- جابجایی توسط لیومیوم یا سایر توده های میلیومتری رحم
- انقباض ضریب فوکوس در زمان اسکن
- بارداری رحمی
یک ساک بارداری کوچک در سه ماهه اول، یک عامل پیش آگهی ضعیف است. بعضی از نویسندگان از قطر متوسط ساک با استفاده از قطر طوقه تا 5 میلیمتر یا بیشتر به صورت نرمال استفاده می کنند. قطر کمتر از قطر مورد انتظار در روزهای 36-42 از آخرین دوره قاعدگی سقط خودبخودی می باشد. تفاوت بین دو مقدار نباید در جنین های بزرگتر از 9 هفته بارداری استفاده شود.
حاملگی خارج از رحم است:
هر گاه هیچ ساک حاملگی در رحم قابل مشاهده نباشد، امکان حاملگی خارج از رحم وجود دارد. حاملگی خارج از رحم اگر نادیده گرفته شود می تواند منجر به مرگ شود. با علائم بارداری خارج رحم آشنا باشید. هنگامی که سونوگرافی هیچ ساک حاملگی را نشان ندهدو علائم بارداری خارج از رحم داشته باشید پزشک به بررسی احتمال حاملگی خارج از رحم می پردازد.
- اگر مقدار هورمون hCG زیاد باشد ولی ساک حاملگی دیده نشود پزشک بدون انجام سونوگرافی قادر به تشخیص حاملگی خارج از رحم است و درمان های لازم را توصیه می کند.
- ممکن است در مراحل اولیه بارداری، بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد و هیچ علائمی از حاملگی وجود نداشته باشد.

بارداری با سقط جنین مواجه شده است:
اگر در اوایل بارداری خونریزی و یا دیگر علائم سقط جنین را مشاهده کردید دلیل وجود نداشتن ساک حاملگی سقط جنین زودهنگام (بارداری شیمیایی) می باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که بافت بارداری رحم را ترک کرده باشد. اگر مقدار hCG کاهش یافته باشد و ساک حاملگی نیز وجود نداشته باشد، قطعا سقط جنین اتفاق افتاده است.
نکاتی در خصوص ساک حاملگی
تشخیص یکی از موارد بالا و تعیین دلیل بارداری بدون ساک حاملگی برای پزشکان دشوار است. بنابراین نگرانی و اضطراب کاملا طبیعی است. ممکن است پزشک به شما بگوید مکان بارداری شما نامعلوم است به همین دلیل سونوگرافی ساک حاملگی را نشان نمی دهد. در واقع پزشک مطمئن نیست که آیا حاملگی خارج از رحم است، سقط جنین اتفاق افتاده است و یا سونوگرافی در ابتدای بارداری انجام شده است یا خیر. به احتمال زیاد، پزشک از شما می خواهد بعدها دوباره سونوگرافی انجام دهید و سطح hCG بررسی شود. نهایتا تکرار آزمون پاسخ روشنی به شما می دهد. انتظار مشکل است اما برای تشخیص درست ضروری است.
تشکیل ساک حاملگی، در کدام هفته بارداری؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»