توقف رشد جنین، علت و عواقب آن


توقف رشد جنین، علت و عواقب آن

توقف ناگهانی رشد جنین در رحم یکی از مسائل ناراحت کننده‌ای است که ممکن است عواقب بدی داشته باشد.

توقف ناگهانی رشد جنین در رحم یکی از مسائل ناراحت کننده‌ای است که ممکن است عواقب بدی داشته باشد. دلایل توقف رشد جنین بسیار متفاوت است اما شایع­‌ترین آنها را در گفتگو با دکتر معصومه یونسی، جراح و متخصص زنان و زایمان ـ فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و جراحی لاپاراسکوپی بررسی کردیم که در ادامه می­­خوانید.

رشد جنین در داخل رحم به چه دلایلی متوقف می‌شود؟
این مسئله دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل که در رشد جنین تاثیرگذار است، تغذیه نامناسب مادر است. اگر مادر از فست فود، غذاهای سوپری که در تهیه و تولید آن مواد نگهدارنده استفاده شده، شیرهایی که میتوان آنها را چند ماه نگه داشت و ... استفاده کند روی رشد جنین تاثیر دارد. البته گاهی اوقات فشار خون بالای مادر هم مانع از رشد کامل جنین می‌شود و بعضا در این مورد مادر هم از این مسئله با خبر نمی­شود و ممکن است برای جنین مشکلات زیادی ایجاد شود. گاهی اوقات هم «هماتوم های» پشت جفتی مانع از رشد جنین میشوند.

بعضی مواقع ویروسهایی مانند «سایتومگال» هم می‌توانند علتی باشند که رشد جنین متوقف می شود. مشکلات ژنتیکی جفت هم در این زمینه تاثیرگذار است و باید به آن به شکل ویژهای توجه کرد. مسئلهی دیگری که روی رشد کودک تاثیرگذار است سن مادر است. اگر سن بالای 40 سال باشد برای بارداری بهتر است تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفت و در هر برههای با پزشک صحبت کرد. مادرهای که مصرف الکل و سیگار دارند هم اگر این مصرف را در زمان بارداری ادامه بدهند رشد جنین متوقف می­شود یا اینکه با مشکلاتی مانند عقبماندگی ذهنی، مشکلات زبانی و بیش­فعالی به دنیا می­آید.

سایتومگال چه ویروسی است؟
سایتومگال شایuترین علت عفونت ویروسی مادرزادی است که گاهی جنین به آن دچار مdشود و مشکلات زیادی را رقم می­زند.

کمی درباره­ ی هماتوم­های پشت جفتی توضیح می‌دهید؟
اگر در نقطه ای از بدن که خون نمی­تواند از آن خارج شود، خونریزی اتفاق بیفتد لخته ای ایجاد میشود که به آن هماتوم میگویند. این خونریزی می­تواند پشت جفت هم اتفاق بیفتد. این اتفاق معمولا در سه ماهه ی اول بارداری رخ می­دهد و ممکن است باعث سقط جنین شود.

امکان دارد مادر هیچکدام از این مشکلات را نداشته باشد اما رشد جنین متوقف شود؟
بله. امکان دارد جنین بدون هیچ دلیل خاصی از یک زمانی به بعد دیگر رشد نکند.

توقف رشد جنین باعث بروز چه اتفاقاتی می‌شود؟
نه تنها توقف رشد، بلکه کم شدن میزان رشد جنین هم هشدارهای خطرناکی دارد که باید خیلی حواس­مان به آن باشد در بعضی مواقع حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.

برای چک کردن رشد جنین باید چه کرد؟
سونوگرافی داپلر باید در هفته‌های آخر بارداری به شکل مداوم با تجویز پزشک انجام شود. در این سونوگرافی میزان خون رسانی به جنین مشخص میشود. هر زمان که داپلر مشکلاتی را نشان بدهد باید جنین سریعا از رحم مادر خارج شود چون در این صورت جنین شروع می­کند به دفع کردن مدفوع و باعث مرگش می­شود. البته این خارج کردن جنین از شکم مادر باید بعد از معاینات متعددی صورت بگیرد. مثلا اینکه ببینیم نوار قلب جنین چطور است و ... در این شرایط جنین در هر سنی که باشد باید از بدن خارج شود.

این مسئله برای خانم­های خاصی بیشتر اتفاق می­افتد یا هر شخصی ممکن است دچارش می­ شود؟
ممکن است برای هر شخصی بوجود بیاید خصوصا خانمهایی که دارای فشار خون بالا هستند بعضی­ها هم در خانوادهشان مشکلات ژنتیکی دورهی بارداری دارند که باید قبل از بارداری این مسئله را با پزشک­شان در میان بگذارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی