برای عتبات نوروزی از خطبا و مادحین به نام دعوت کرده ایم/ همه چیزدر مورد روند جذب روحانیون کاروان های حج تمتع


حجت الاسلام پروانه گفت: در ایام نوروز از سوی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری سخنران و مداح به عتبات اعزام می شوند که همه آنها جزء خطیبان و مادحین مشهور و خوشنام کشور هستند.

خبرگزاری شبستان_ گروه قرآن و معارف : درنشست سرپرست حجاج ایرانی با معاونین و مدیران بعثه مقام معظم رهبری، حدود ۵۰۰ روحانی حج ۹۸ برای معرفی به کاروان‌ها مشخص شده‌اند.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین علی پروانه، مدیرجذب وسازماندهی معاونت امورفرهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری اعلام کرد: با هماهنگی انجام شده با مسئولان دفاتر نمایندگی بعثه در مناطق و استان ها حدود ۵۰۰ نفر از روحانیون حج ۹۸ برای معرفی به کاروانها مشخص شده اند و درخصوص معرفی معین و معینه های کاروان ها و برگزاری جلسات آموزشی برای کارشناسان استانها نیز هماهنگی و برنامه ریزی لازم انجام شده است.

پیرو این خبر خبرنگار حوزه حج و عتبات خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام «علی پروانه» مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ترتیب داد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کند که در زیر مشاهده می کنید؛

برای عتبات نوروزی از خطبا و مادحین به نام دعوت کرده ایم/ همه چیزدر مورد    روند جذب روحانیون کاروان های حج تمتع

روند جذب روحانیون کاروان های حج تمتع به چه صورتی است؟

با توجه به اینکه سازمان حج تعداد کاروان ها را تعیین کرده ما هم به تناسب تعداد کاروان ها باید روحانیون را به مناطق بعثه مقام معظم رهبری در استان ها اعلام کنیم، این روحانیون در مرحله اول بر اساس محل سکونتشان به بعثه منطقه مراجعه و فرم خود اظهاری را که شامل مشخصات اولیه فرد می باشد را تکمیل می کنند. بعد از تکمیل این فرم این افراد توسط بعثه مناطق به هیئت پزشکی معرفی می شوند تا معاینات سلامت بر روی آنها صورت پذیرد.

بعد ازمرحله معاینات پزشکی و تایید هیئت پزشکی، تخصیص استانی این روحانیون مشخص خواهد شد، یعنی مشخص می شود که هر روحانی از کدام استان دعوت شده است. وقتی تخصیص استانی مشخص شد و روحانیون اعلام آمادگی کردند جهت تشرف، مسئولین مناطق روحانی قبول شده را به کاروان مربوطه تخصیص خواهند داد و با هماهنگی مدیر کاروان جلسات آموزشی قبل از اعزام را برای زائرین تشکیل داده می دهند.

آیا اعزام روحانی و تشکیل جلسات توجیهی برای مدینه قبل و مدینه بعد متفاوت است؟

برای کاروان های مدینه قبل 10 جلسه و برای کاروان های مدینه بعد 12 جلسه آموزشی برگزار می شود، بعد از ثبت نام زائرین و مشخص شدن تعداد زائرین هر کاروان که شامل زائر خواهر و برادر می باشد معین (روحانی) و معینه (خانم مبلغه) تخصیص داده می شود.

روحانیونی که تا سال 93 به عنوان معین، سه سفر تمتع تشرف به حج داشته باشند پرونده آنها بررسی شده و از افرادی که شرایط ارتقا را داشته باشند به عنوان روحانی کاروان دعوت به عمل می آوریم.

روحانیونی که 6 تشرف عمره داشته باشند، اگر همه شرایط مطلوب بعثه را دارا باشند پرونده آنها را بررسی می کنیم و آنها را هم ارتقا می بخشیم و به عنوان معین کاروان تلقی خواهند.

برای عتبات نوروزی از خطبا و مادحین به نام دعوت کرده ایم/ همه چیزدر مورد    روند جذب روحانیون کاروان های حج تمتع

آیا تعداد روحانیون کاروان ها مشخص شده است؟

کاروان ها مرحله ای اعلام خواهند شد و ما به تناسب اینکه سازمان حج چه تعداد کاروان اعلام می کند روحانی معرفی می کنیم. کلیات این موضوع معلوم شده است و تعداد کاروان های شیعه فعلا 423 عدد است که به تناسب عددی که سازمان حج به ما اعلام کرده روحانی مشخص می کنیم.

در رابطه با معین و معینه ها چطور؟

فراخوان معین و معینه ها را هم ابلاغ کرده ایم که به محض روشن شدن وضعیت درصد زائرین کاروان ها، آنها را هم معرفی خواهیم کرد.

برای اهل تسنن به چه نحوی صورت می پذیرد؟

این موضوع ربطی به ما ندارد و باید با مدیریت اهل تسنن صحبت کنید، وظیفه ما فقط معرفی روحانی شیعه برای زائرین اهل تشیع است.

نحوه گزینش و آزمون روحانیون به چه نحوی است؟

این موضوع یک پروسه طولانی دارد و ابتدای امر روحانی مورد نظر را به عنوان روحانی عمره جذب می کنیم، این افراد حد اقل باید 6 سفر عمره به حج مشرف شده باشند و بعد از این موضوع، پرونده آنها بررسی می شود. اگر امکان ارتقا داشته باشند به عنوان معین یا معاون روحانی معرفی می شوند. وقتی 3 سفر حج به عنوان معین مشرف شدند دوباره پرونده آنها مورد بررسی قرار می گیرند و اینبار به عنوان روحانی کاروان قلمداد خواهند شد.

تمام هزینه های روحانی و معین کاروان ها بر عهده بعثه مقام معظم رهبری است؟

هر کاروان یک تعداد کارگزار فرهنگی و اجرایی دارد، مدیر و معاون کاروان و... کارگزار اجرایی کاروان هستند که سازمان حج آنها را تامین خواهد کرد و کارگزار فرهنگی هر کاروان که شامل معین و روحانی است را بعثه تامین می کند، یعنی کاروان یکسری عواملی دارد که یک بخشی از آن را سازمان حج و بخش دیگر آن را بعثه مقام معظم رهبری تامین می کند.

درباره عتبات عالیات چه برنامه ای دارید؟

با توجه به اینکه ثبت نام نوروزی صورت گرفته و شاهد استقبال خوبی هم بودیم، به تناسب تعداد کاروان هایی که هر منطقه دارد روحانی و مداح اعزام می کنیم. بعثه مقام معظم رهبری درنجف، کربلا و کاظمین در خدمت زائرین گرامی خواهد بود و قرار بر این است تا برنامه های مختلف فرهنگی را در حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام، حرم حضرت اباالفضل علیه السلام، حرم حضرت امیر المومنین در درنجف اشرف و کاظمین اعم از روایتگری، برنامه های معرفت افزایی برگزار کنیم.

برای عتبات نوروزی از خطبا و مادحین به نام کشور دعوت کرده ایم و سخنرانان و مداحان را به نجف و کربلای معلی اعزام خواهیم کرد.لازم به ذکر است که در کربلای معلی صبح در حرم امام حسین(ع) و شب در حرم اباالفضل (ع) جلسه عمومی برگزار می شود.

برای عتبات نوروزی از خطبا و مادحین به نام دعوت کرده ایم/ همه چیزدر مورد    روند جذب روحانیون کاروان های حج تمتع

در حرم حضرت امیر سلام الله هم آیا برنامه ای دارید؟

در نجف و حرم حضرت امیر هم بعد از نماز صبح و بعد از نماز مغرب و عشاء جلسات سخنرانی و مداحی معین کرده ایم که عموم مردم از آحاد مختلف می توانند در آن شرکت کنند.

آیا اسامی خطبا و مداحان مشخص شده است یا خیر؟

هر ماه یک سخنران و یک مداح به عتبات عالیات اعزام می شود و ایام عید هم به همین شکل است، در ایام عید هم سخنران و هم مداح به عتبات خواهیم فرستاد که همه آنها جزء خطیبان و مادحین مشهور و خوشنام کشور می باشند.

آیا روحانیون و مداحانی که قصد اعزام به عتبات دارند هم باید آزمون بدهند؟

بله، حتما برای این موضوع هم باید مراحل مختلف گزینش انجام شود. در بعثه مقام معظم رهبری در جذب و گزینش کاگزاران فرهنگی ابتدا افرادی که شرایط عمومی و اختصاصی جذب را دارند امتحان داده اند و مصاحبه شده اند. حتی برای اینکه تخصص آنها نسبت به موضوعات پیرامون حج و عتبات بیشتر برای محرز بشود سخنرانی های خود را برای ما ارسال کرده اند و متخصصین بعثه این فیلم ها را مورد ارزیابی و بازبینی قرار داده اند.

بعد از قبولی در امتحان و مصاحبه همه روحانیون باید در کلاس های توجیهی شرکت کنند تا تجارب اساتید بعثه به آنها نیز منتقل شود. بحث هایی مثل مقتل، اماکن، احکام و آداب مختلف، گزینه هایی است که باید افراد در این زمینه ها تخصص لازم را داشته باشند.

در بعثه مقام معظم رهبری پرونده راکد، فعال و غیر فعال داریم و فقط افرادی که پرونده فعال دارند و از همه حیث دارای شرایط مطلوبی هستند می توانند کد اعزام دریافت کنند.

آیا ثبت نام و جذب جدید هم دارید یا خیر؟

اگر ما ثبت نام جدید داشته باشیم بر مبنای نیاز نیروی انسانی در حوزه های مختلف فرهنگی است، جذب و گزینش در طول سال به اقتضای نیاز و کمبودی که داریم انجام می گیرد. به عنوان مثال بعضی از روحانیون ما بازنشسته می شوند و یا با پالایشی که انجام می دهیم مداحان و معینان و روحانیون مورد پالایش قرار می گیرند و بر اساس همین پالایش، جذب جدید انجام می پذیرد ولی افرادی که می خواهند ایام عید اعزام بشوند کسانی هستند که قبلا مراحل مختلف گزینش را طی کرده اند و کد اعزام فعال دارند.

پایان پیام/649

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری