شطرنج در سال 97؛ رکوردشکنی تاریخی با مهره های جوانی


شطرنج در سال 97؛ رکوردشکنی تاریخی با مهره های جوانی

شطرنج بازان جوان ایرانی در سال 1397 عناوین تیمی و انفرادی زیادی را کسب کردند؛ عناوینی که برخی از آنان برای نخستین بار در تاریخ 70 ساله شطرنج ایران به دست آمد.

شطرنج در سال 97؛ رکوردشکنی تاریخی با مهره های جوانی

ایران اکونومیست- موفقیت های شطرنج در سال 1397 با قهرمانی پرهام مقصودلو در مسابقات آزاد شارجه شروع شد. جایی که فیل شطرنج ایران با 7 برد، یک تساوی و یک باخت به عنوان قهرمانی رسید. وی همچینین در مسابقات انفرادی قهرمانی جهان توانست با غلبه بر رقیبان عنوان قهرمانی این دوره از رقابت را از آن خود کند.
مقصودلو با کسب این عنوان به نخستین شطرنج باز ایرانی تبدیل شد که گام در تورنمنت معتبر «تاتا استیل» گذاشت؛ او در جدول اصلی این رقابت ها به عنوان هشتم رسید.
تب و تاب شطرنج در سال 1397 ادامه داشت و تیم ملی شطرنج ایران که از نفرات اصلی آن به عنوان نسل طلایی یاد می شود، در مرداد ماه 97، در رقابت های قهرمانی تیمی آسیا برای نخستین بار در سه بخش استاندارد، سریع و برق آسا عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. پرهام مقصودلو، پویا ایدنی، سیدمحمد امین طباطبایی، علیرضا فیروزجا و مسعود مصدق پور نفرات اصلی تیم ایران در این دوره از رقابت ها بودند.
این رقابت ها به میزبانی ایران و در شهر همدان برگزار شد. با قهرمانی ایران در بخش تیمی شطرنج آسیا، تیم ملی شطرنج ایران در آخرین روزهای سال 1397 با ترکیب سید محمد امین طباطبایی، پرهام مقصودلو، علیرضا فیروزجا، پویا ایدنی و آرین غلامی به رقابت های قهرمانی شطرنج تیمی جهان اعزام شد.
پس از رقابت های تیمی آسیا، تیم ملی شطرنج ایران برای نخستین بار در چهل و سومین دوره مسابقات المپیاد جهانی شطرنج (گروه A) حضور پیدا کرد. در پایان این دوره از رقابت ها که در شهر «باتومی» گرجستان برگزار شد، تیم شطرنج مردان ایران با کسب 15 امتیاز در میان 185 تیم در رده هفدهم قرار گرفت. پرهام مقصودلو، پویا ایدنی، علیرضا فیروزجا، محمدامین طباطبایی و مسعود مصدق پور اعضای تیم ایران در این تورنمنت بودند.
در بخش شطرنج بانوان نیز تیم ایران با 15 امتیاز رتبه چهاردهمی را در بین 151 تیم به خود اختصاص داد. سارا خادم الشریعه، میترا حجازی پور، مبینا علی نسب، مطهره اسدی و آناهیتا زاهدی فر اعضای تیم بانوان ایران بودند.
اما یکی از اتفاقات مهم شطرنج بانوان ایران در سال 1397، توسط «مبینا علی نسب» رقم خورد. جایی که وی با صعود به جمع هشت بانوی برتر جهان، در شطرنج ایران تاریخ ساز شد.
همچنین در آذر ماه سال 1397 تیم زیر 16 سال ایران به رقابت های المپیاد شطرنج این رده سنی اعزام و در پایان توانست در جایگاه پنجم جهان قرار گیرد. در این دوره از رقابت ها علیرضا فیروزجا با کسب 8 امتیاز از 9 دیدار و عملکرد معادل 2736 ریتینگ بهترین بازیکن مسابقات از حیث کسب امتیاز و عملکرد شد.
پس از المپیاد زیر 16 سال نفرات برتر شطرنج ایران به رقابت های قهرمانی انفرادی آسیا اعزام شدند که ثمره آن یک مدال طلا در بخش برق آسا و یک نقره در بخش استاندارد بود. در این رقابت ها «سید محمد امین طباطبایی» پس از 15 سال عنوان نایب قهرمانی آسیا را برای ایران به ارمغان آورد و علیرضا فیروزجا به عنوان قهرمانی بخش برق آسا رسید.
اما اوج هنر شطرنج بازهای ایرانی در سال 1397، رقابت های قهرمانی جهان در روسیه بود جایی که سارا خادم الشریعه در 2 بخش سریع و برق آسا عنوان نایب قهرمانی و در مجموع قهرمان شد. همچنین در این رقابت ها فیروزجا پس از بزرگانی مانند «مگنوس کارلسن» عنوان ششمی بخش سریع را به خود اختصاص داد.
با بازگشت نمایندگان شطرنج ایران از روسیه، فینال شطرنج مردان ایران در بندر جم استان بوشهر برگزار شد و در نهایت علیرضا فیروزجا عنوان قهرمانی رقابت ها را از آن خود کرد.
پس از این تورنمنت، فیروزجا بار دیگر در رقابت های بین المللی شطرنج جام فجر در جدول استاد بزرگ ها به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد.
از دیگر اتفاقات ویژه شطرنج ایران در سال 97، حضور آرین غلامی در رقابت های شطرنج «ریلتون» سوئد بود. نوجوان شطرنج ایران در حالی در کورس قهرمانی قرار داشت در دور هشتم رقابت ها در حمایت از مردم فلسطین از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی خودداری کرد. این اقدام غلامی موجب شد رهبر انقلاب و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از وی تقدیر به عمل آورند.
حضور 2 شطرنج باز جوان ایرانی در جمع صد شطرنج باز برتر دنیا (مقصودلو و فیروزجا) و قرار گرفتن سارا سادات خادم الشریعه در رتبه 16 برترین بانوان شطرنج از دیگر اتفاقات مهم این رشته در سال 97 بود.
همچنین در بخش مدیریتی حضور «مهرداد پهلوان زاده» یکی از داوران بین المللی شطرنج در راس فدراسیون و تعامل وی با کارشناسان و پیشکسوتان این رشته ثبات خاصی به این فدراسیون داده است.
در حوزه بین المللی ایران در سال 1397 توانست پنج کرسی فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) را از آن خود کند. پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در سال 1397 به عنوان عضو ارشد و دبیر کمیته قوانین فدراسیون جهانی شطرنج انتخاب شد. همچنین شهره بیات دبیر سابق فدراسیون به عنوان عضو ارشد کمیته داوران فدراسیون جهانی در این سال انتخاب شد.
سومین عضو ایرانی فیده «شادی پریدر» است که به عنوان عضو ارشد کمیته بانوان معرفی شد. همچنین «مصطفی هاشمی طبا» رئیس دانشگاه علمی و کاربردی شطرنج نیز به عنوان عضو کمیته آموزش فیده در سال 1397 انتخاب شد.
پیش از این نیزفدراسیون جهانی شطرنج «محمدجعفر کامبوزیا» را به عنوان نایب رئیس افتخاری فیده انتخاب کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم