عوارض مکمل گین آپ، نابارور میشم؟


عوارض مکمل گین آپ، نابارور میشم؟

مکمل گین آپ هم چون پروتئینی است اگر بیش از اندازه و نادرست خورده شود سبب مشکل کبدی و کلیوی و ناباروری می شود.

سوال
با عرض پوزش دوباره ! این مکمل های گین آپ بزرگسال که توسط متخصصین تغذیه , توصیه میشوند , آیا عوارض کبدی و کلیوی و گوارشی به همراه دارند !؟ حتی اگر طریقه و دوز مصرفی آنها , زیر نظر پزشک باشد !؟ درباره ی این مکمل و قرص مخمر آبجو هم لطفا توضیح دهید که آیا تاثیر آنها موقتی است یا دائمی !؟ مثلا آیا قرص مخمر آبجو , فقط موجب ادم و ورم می شود یا نه !؟ متاسفانه, چون یکی از اقوام ما , در اثر استفاده از مکمل های غیر مجاز , در باشگاه ورزشی , دچار نارسایی کبدی و کلیوی شد , خانواده ام حتی زیر نظر پزشک , به استفاده از مکمل , رضایت نمیدهند ! میگویند باعث نازایی میشود! لطفا مرا راهنمایی کنید ! با تشکر بی پایان !
عوارض مکمل گین آپ، نابارور میشم؟
جواب
با سلام
مکمل گین آپ هم چون پروتئینی است اگر بیش از اندازه و نادرست خورده شود سبب مشکل کبدی و کلیوی می شود. باید به مقدار محدود و زیر نظر پزشک باشد. مخمر آبجو بدلیل ویتامین ب زیادی که دارد سبب افزایش اشتها می شود و در نتیجه وزن را بالا می برد. ادم ایجاد نمی کند. شما بهتر است از طریق ورزش و تغذیه صحیح وزن خود را بالا ببرید نا با قرص. چون همه داروها عوارض دارند و اثرشان موقتی است. یعنی بعد از قطع مصرف اثرشان از بین می رود و وزن دوباره کم می شود.
برای داشتن یک رژیم افزایش وزن موفق موارد زیر را باید رعایت کنید:
- باید بدانید که لاغری شدید می‌تواند مانند چاقی زیان‌بار باشد. لاغری شدید فرد را دچار کم‌خونی، ریزش مو، پوکی استخوان و اختلال گوارش، ناباروری، عدم تحمل سرما و افسردگی می کند. پس با غذا آشتی کنید و با آن دوست باشید. آن را مانند دارو بدانید. کم کم عادت می‌کنید که از غذا خوردن لذت ببرید پس برای غذا خوردن وقت بگذارید و به آن اهمیت دهید. غذا را با اشتها بخورید و برای خواص بی‌شماری که خداوند در آنها نهاده است فکر کنید.
- مثبت فکر کنید و از خانواده‌تان بخواهید شما را حمایت کنند. سعی کنید غذا را در آرامش و کنار خانواده میل کنید.
- باید بدانید که رژیم افزایش وزن به زمان نیاز دارد. باید کم کم حجم ماده غذایی را بیشتر کنیم و به تدریج تغییرات را وارد بدن کنیم تا بدن دچار اختلالات الکترولیت و ناراحتی معده و قلبی نشود. پس صبور باشید و رژیم را دقیقاً انجام دهید.
- برنامه غذایی که برای شما در نظر گرفته شده را در مقابل چشمانتان مثلا روی یخچال بچسبانید (می توانید این رژیم را از قسمت رژیم آنلاین تباین بگیرید). اگر هر روز صبح یک تکه نان و پنیر میل می‌کردید و اکنون در برنامه شما ، دو کف دست نان و یک لیوان شیر و یک قاشق عسل و یک خامه کوچک نوشته شده است، شما به برنامه قبلی‌تان یک لیوان شیر و یک قاشق عسل ،اضافه کنید. و به‌همین ترتیب روزهای برنامه را اضافه کنید تا یکی دو هفته اول. در تمام وعده‌های غذایی با بدنتان مدارا کنید تا کامل پس از چند روز به رژیم غذایی نوشته شده برسید و بدنتان بتواند با شرایط جدید عادت کند.
- هرگز یک وعده غذایی یا میان وعده‌ها را فراموش نکنید و سعی کنید سر وقت غذاها را بخورید چون بدن شما به ساعت دقیقی شباهت دارد که بر طبق زمان‌بندی شما تنظیم می‌شود.
- سالاد و ماست و شیر و میوه و سبزی را که نوشته شده حتماً در هر وعده میل کنید و خوردن دسر مثل بستنی، یک عدد شیرینی خامه‌ای یا یک عدد موز مهم است.
- مکرراً خود را به خوردن غذا تشویق کنید.
- در دو سه هفته اول استفاده از کپسول مولتی ویتامین میترال یک عدد د ر روز می‌تواند نیازهای ویتامینی شما را تأمین کند و نیز سبب بهبود اشتهایتان می‌شود.
- از چربی‌های مایع مثل روغن کانولا- روغن زیتون- کره بادام زمینی که اسیدهای چرب ضروری و خوبی دارند برای سالاد استفاده کنید. در ضمن از میوه ی اووکادو که چربی زیادی دارد به سالادتان اضافه کنید.
- می‌توانید به سوپ‌تان خامه- ماست و یا انواع جوانه‌ها را بیفزایید. جوانه‌ها جزو کاملترین مواد غذایی هستند که با مصرف آنها، ویتامین‌ها و پروتئین ها و املاح معدنی مفیدی را به بدن می‌رسانند. می‌توانید آنها را همراه با سالاد میل کنید.
- حتماً ورزش و پیاده‌روی را انجام دهید زیرا سبب افزایش اشتهای شما می‌شود و نیاز بدنتان را به غذا افزایش می‌دهد. فکر نکنید که اگر ورزش کنید لاغرتر می‌شوید خیر ورزش سبب شادابی و نشاط می‌شود و شما اندام مناسبی خواهید داشت. موفق باشید.
مهمترین مطالب در این باره
تأثیر کم‌ وزنی در باروری
کم‌وزنی شدید موجب کاهش شانس بارداری در زنان می‌شود. یکی از علت‌ها این است که وجود مقداری چربی در بدن برای فرایند تولیدمثل ضروری است. چرخۀ عادت ماهانه در زنانی که به شدت دچار کمبود چربی هستند، نامنظم و در برخی موارد متوقف می‌شود. کمبود وزن تأثیر زیادی در چرخۀ تخمک‌گذاری دارد. چربی بدن، همچنین به تولید هورمون‌های مورد نیاز برای ایجاد تخمک نیز کمک می‌کند. خوشبختانه اگر وزن کم علت ناباروری باشد، افزایش وزن موجب از بین رفتن مشکلات موجود در ناباروری می‌شود.
عوارض مکمل گین آپ، نابارور میشم؟
تأثیر اضافه وزن و چاقی مفرط در باروری
اضافه وزن از لحاظ پزشکی به شاخص تودۀ بدنی یا BMI بین ۲۶ و ۲۹ گفته می‌شود و به شاخص تودۀ بدنی بیش از ۳۰ چاقی مفرط گفته می‌شود. اضافه وزن یا چاقی مفرط می‌تواند باعث اختلال و مشکلات باروری در زنان شود. همان‌طور که کمبود چربی می‌تواند موجب اختلال در تولید هورمون‌های باروری شود، وزن زیاد نیز می‌تواند موجب تولید بیش از حد برخی از هورمون‌ها شود. تولید بیش از حد استروژن در زنان چاق می‌تواند موجب بروز مشکلات مرتبط با تخمک‌گذاری شود. اضافه وزن همچنین با سندرم پلی‌کیستیک تخمدان (PCOS) در ارتباط است که می‌تواند موجب اختلال چرخۀ عادت ماهانه شود. علاوه ‌بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهد که درمان‌های موجود برای ناباروری مانند لقاح خارج از رحم یا IVF در زنانی که اضافه ‌وزن دارند، با شانس موفقیت پایین‌تری همراه است.
تأثیر تناسب وزن در باروری
اگر علت ناباروری مربوط به وزن باشد، بهترین راه‌حل اصلاح و تغییر وزن است. زمانی که مشکل اضافه ‌وزن باشد، به راحتی می‌توان از طریق تغییر تغذیه و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم مثل مصرف مواد مغذی و ورزش آن را برطرف نمود. در مواردی که مشکل کم‌وزنی است، به خصوص زمانی که با بی‌اشتهایی عصبی یا آنورکسیا و بولیمیا که پرخوری و استفراغ عمدی است همراه باشد، می‌تواند تأثیرهای بلندمدت‌تری وجود داشته باشد. زمانی که برای مدتی طولانی دارای کمبود وزن شدید بوده‌اید، بدنتان برای زنده ماندن از ذخیره‌های خود مصرف می‌کند. پس از بهبود شرایط آنورکسیا و بولیمیا، پیش از تلاش برای بارداری باید اطمینان حاصل کرد که بدن شما سالم است. وزن، تأثیر مهمی در قدرت باروری مادر دارد. درحالی‌که اکثر زنان دارای کمبود یا اضافه وزن می‌توانند به راحتی باردار شوند، زمانی که بحث مشکلات مرتبط با باروری مطرح می‌شود، اصلاح وزن و تناسب آن می‌تواند موجب افزایش قدرت باروری و شانس بارداری موفق شود. کنترل وزن بدن در محدودۀ مناسب پس از زایمان نیز برای سلامت مادر و افزایش شانس بارداری‌های بعدی مهم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس