سقط جنین با قرص سایتوتک، عوارض و خطرات


سقط جنین با قرص سایتوتک، عوارض و خطرات

قرص های میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک Cytotec به شکل قرص خوراکی 200 میکروگرمی وجود دارد.

سقط جنین با قرص سایتوتک (میزوپروستول) در زنان باردار می تواندباعث نقص های هنگام تولد، سقط جنین، و تولد زودرس شود. پارگی رحم زمانی که سایتوتک در زنان باردار برای القاء زایمان یا برای سقط جنین فراتراز هفته هشتم بارداری مصرف کرده اند گزارش شده است. سایتوتک باید برای کاهش خطر ابتلا به زخم معده تجویز شود.
قرص های خوراکی سایتوتک شامل هر دو دوز ۱۰۰ mcg یا ۲۰۰ میکروگرم میزوپروستول، یک پروستاگلندین E1 آنالوگ مصنوعی است.میزوپروستول، مایع چسبناک محلول در آب است.مواد تشکیل دهنده غیر فعال از قرص روغن کرچک، هیپرملوز، میکروسلولز و گلیکولاتglycolate نشاسته سدیم هیدروژنه است.
سایتوتک (میزوپروستول) مصنوعی (سنتتیک)یک پروستاگلاندین برای جلوگیری از تشکیل زخم در معده در طول درمان با آسپرین یا داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. NSAIDs و آسپرین برای درمان درد، تب، ورم مفاصل، و شرایط التهابی استفاده قرار میگیرد. سایتوتک در فرم کلی به نام میزوپروستول در دسترس است. عوارض جانبی شایع سایتوتک شامل اسهال، تهوع، یا گرفتگی معده است.دوز خوراکی سایتوتک برای زخم معده بزرگسالان ۲۰۰ میکروگرم چهار بار در روز همراه با غذا است. سایتوتک ممکن است با آنتی اسیدها که شامل منیزیم است تداخل داشته باشد. داروهای دیگر نیز ممکن است با سایتوتک تداخل کنند. سایتوتک نباید در دوران بارداری برای جلوگیری از زخم معده به دلیل آسیب جنین استفاده شود.این دارو براحتی از شیر مادر عبور می کند. این دارو احتمال آسیب رساندن به نوزاد را دارد. قبل از تغذیه با شیر مادر با دکتر خود مشورت کنید.
سقط جنین با قرص سایتوتک، عوارض و خطرات

در بسیاری از کشورها، زنان برای سقط با هیچ‌گونه منع قانونی مواجه نیستند با این حال خودسرانه از داروهای سقط جنین استفاده نکنید..
میلیون ها نفر از زنان در سراسر جهان با خیال راحت به بارداری خود با داروی mifepristone یا RU 486 برای اولین بار در اواخر ۱۹۸۰s معرفی شده بود خاتمه میدادند.پژوهش در دو دهه گذشته چند رژیم بسیار موثر را شناسایی کرده است برای سقط جنین اولیه پزشکی با میزان موفقیت ۹۵ تا ۹۸ درصد، متشکل از ۲۰۰ میلی گرم mifepristone به دنبال ۴۰۰ یا ۸۰۰ میکروگرم سایتوتک که زنان، به روش های جراحی مانند آسپیراسیون مکشی یا ساکشن دستی و یا اتساع و کورتاژ (D C) ترجیح می دهند.
از آنجا که mifepristone یک داروی سقط جنین ثبت شده است، فروش و استفاده از آن در بسیاری از کشورها با قوانین سقط جنین محدود مجاز نیست. در مقابل، سایتوتک یک داروی ضد زخم معده است که تحت نام های مختلف تجاری در بیش از۸۵کشوربه ثبت رسیده است، ۳ تحقیقات نشان داده است که میزوپروستول سایتوتک به تنهایی حدود ۸۵ درصد در القای سقط جنین استفاده می شود که به عنوان روش توصیه شده موفق است.
سایتوتک معمولا در قالب قرص ۲۰۰ میکروگرمی فروش می رسد. . زنان با دستگاه پیشگیری از بارداری داخل رحمی (IUD) در محل باید آن را قبل از استفاده از میزوپروستول بردارند.
اکثر حاملگی تا ۱۲ ساعت پس از مصرف اول سایتوتک خاتمه یافته است. به طور کلی، بیش از یک چهارم از زنان سقط جنین را در ۲۴ ساعت اول، تجربه میکننداگر چه گاهی اوقات طول می کشد اگر ناموفق باشد کل فرایند ممکن است تکرار شود.

دستورالعمل برای جنین مرده از ۱۳-۲۰ هفته:
اگر چه سایتوتک به تنهایی نیز می توانید برای سقط جنین در سه ماهه دوم استفاده شود، شانس عوارض جدی مانند پارگی رحم و یا افزایش خونریزی به عنوان پیشرفت بارداری را دارد. دسترسی به مراقبت های اضطراری در یک مرکز پزشکی ضروری است، و زنان نباید تلاش به تنهایی برای سقط جنین کنند. آنها همچنین باید برای عبور یک جنین و جفت در این مرحله آماده شوند.
هنگامی که خونریزی و انقباضات آغاز می شود، بهتر است آن را برای رفتن به بیمارستان و گزارش سقط جنین اماده باشند . در کشورهایی که سقط جنین به شدت توسط قانون محدود میشود، پرسنل بیمارستان ممکن است لازم به گزارش تمام تلاش سقط جنین به مراجع قانونی باشند.
قرار دادن تنها یک قرص ۲۰۰-میکروگرم در انتهای واژن کافیست در سه ماهه دوم به دلیل اینکه رحم به دارو حساس تر است. مصرف بیش از حد در این مرحله از بارداری خطرناک است.
حدود نیمی از زنان باسن حاملگی از ۱۳-۲۰ هفته سقط جنین را در ۱۰-۱۵ ساعت پس از اولین مصرف واژینالی از میزوپروستول با ۸۰-۹۰ درصدموفقیت میباشند. اتمام سقط جنین در عرض ۲۴ ساعت و حداکثر در ظرف۷۲ساعت میباشد .
اثرات مورد نظر و عوارض میزوپروستول (سایتوتک)
سقط در سه‌ماهه اول کمترین عوارض را دارد.عوارض سقط بسته به ‌نوع روش انتخاب‌شده متفاوت است.شایع‌ترین عارضه ی داروها اسهال است.تهوع، استفراغ، دل‌پیچه (کرامپ‌های شکمی) و تب از دیگر عوارض مصرف این داروهاست.در برخی از زنانی که از روش سقط دارویی استفاده می‌کنند سقط کامل صورت نمی‌گیردوبیشتر موارد ناقص است.و نیاز به استفاده از روش‌های دیگر نظیر کورتاژ است. عفونت، خونریزی‌های شدیدوسقط ناقص، پارگی و آسیب رحم یا دهانة آن، و ادامة بارداری از جمله عوارض سقط جنین با سایتوتک است.
خونریزی و انقباضات رحمی (گرفتگی)، اثرات مورد نظر و عوارض استفاده از میزوپروستول برای القاء سقط جنین که قوی تر از یک دوره قاعدگی عادی خواهد بود و ممکن است دردناک باشد. تا یک هفته با ادامه لکه بینی، در اکثر موارد، وجود دارد. داروهای ضد درد غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن ممکن است جهت تسکین دل درد لازم باشد.تب ولرز از عوارض جانبی شایع هستند، اما تب کمتر شایع است، اما می تواند رخ دهد و معمولا در عرض چند ساعت ازبین میرود.ازدیگر عوارض تهوع، استفراغ، و اسهال است.
- خونریزی خیلی سنگین (خیساندن بیش از دو پدبهداشتی در اندازه ضخامت بزرگ هر یک ساعت برای بیش از دو ساعت مداوم)؛
- خونریزی مداوم برای چند روز در نتیجه ایجادسرگیجه
- خونریزی که متوقف می شود امابعد از دو هفته یک شروع ناگهانی خونریزی بسیار سنگین است، که ممکن است نیاز به کورتاژ و یا D C به دنبال باشد .
- خونریزی اندک یا بدون خونریزی در تمام هفت روز اول بعد از استفاده میزوپروستول، که ممکن است نشان دهد که هیچ سقط جنینی رخ نداده است و نیاز به یک دور تکرار میزوپرستول باشد.
- و تب و لرز بیش از ۲۴ ساعت، که نشان می دهد که یک عفونت ممکن وجود داشته باشد است که به درمان با آنتی بیوتیک نیاز است.
در بیشتر کشورها، میزوپروستول را می توان در داروخانه ها به عنوان سایتوتک و یا برخی از نام های تجاری دیگر به عنوان یک داروی ضد زخم معده خریداری شده است. یا خرید به اصطلاح "داروهای سقط جنین” در بازار سیاه و یا از منابع اینترنت ناشناخته است توصیه نمی شود.
سقط جنین با قرص سایتوتک، عوارض و خطرات

عوارض و خطرات قرص سقط جنین میزوپروستول
مرحله 1) قرص 200 میکروگرم مایفپریستون را میل کنید. ممکن است پس از مصرف آن خونریزی خفیفی داشته باشید که شایع است.
مرحله 2) به مدت 48-24 ساعت منتظر بمانید. قبل از استفاده از میزوپروستول باید 24 ساعت صبر کنید اما مطمئن شوید که قبل از 48 ساعت آن را مصرف کنید. زمانی که در حال انتظار هستید، با همان کارهای عادی که در طول روز انجام می دهید مانند مراقبت از اعضاء خانواده، آشپزی یا به محل کار یا مدرسه رفتن مشغول باشید.
مرحله 3) از میزوپروستول استفاده کنید (4 قرص، هر کدام 200 میکروگرم)
دو روش برای استفاده از میزوپروستول وجود دارد: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان بین گونه ها و فک. هر دو روش موثر می باشد.

در صورت قرار دادن قرص در واژن
1) ادرار کنید و سپس دستها را بشویید.
2) دراز بکشید. با انگشت چهار قرص را در درون واژن قرار دهید: لازم نیست که قرصها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با آنها در تماس هستند کافی است.
3) به مدت 30 دقیقه دراز بکشید.

در صورت قرار دادن میزوپروستول در دهان
1)اندکی آب بنوشید تا دهانتان خیس شود. چهار قرص را بین گونه ها و دندانهای پایین قرار دهید (2 قرص در هر طرف).
2) قرصها را به مدت 30 دقیقه در این حالت نگهدارید. قرصها با حل شدن ممکن است دهان شما را خشک کنند یا طعم گچی به دهان شما بدهند. در مدت این 30 دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
3)بعد از 30 دقیقه، با آب باقیمانده قرصها در دهان را میل کنید.
معمولا ظرف 1 تا 2 ساعت، حالت گرفتگی وخونریزی ایجاد می شود. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای مقوی میل کنید. دراز بکشید و استراحت کنید. می توانید برای کنترل درد از قرص ایبو بروفن استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از صفحه علائم ونشانه ها، دیدن کنید.
4)اگر از دو قرص میزوپروستول و مایفپریستون استفاده کرده اید، نیازی به مراجعه به کلینیک جهت معاینه نخواهد بود. مطمئن شوید که نشانه های حاملگی در شما وجود ندارد ،احساس خوبی دارید وخونریزی شدیدی ندارید. این داروها، کاملا موثر هستند و سازمان بهداشت جهانی توصیه های زیر را در صورت نیاز به آنها، به شما داده است:
بیماری یا درد در شما کاهش پیدا نکرده است. در این شرایط نباید تا دو هفته منتظر بمانید. به خدمات پزشکی فورا مراجعه کنید.
دو هفته پس از استفاده از این قرصها همچنان حامله هستید.
خونریزی شدید است و بعد از دو هفته خفیف تر نشده است.
توجه: دو هفته بعد از حاملگی، آزمایش حاملگی به دلیل ماندن هورمونها در بدن شما ممکن است مبثت باشد. اگر همچنان احساس می کنید که حامله هستید (حالت تهوع، خستگی، نرم شدن سینه و ... دارید) به پزشک مراجعه کنید.

سقط جنین با دارو
بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۴تا ۸ بارداری می دانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری میباشد. بر خلاف تصور عموم هرچه سن بارداری بیشتر باشد شیاف سایتوتک اثر دهی بهتری دارد. در بین هفته های ۴ تا ۵ بارداری اثردهی ۵۰ درصد دارد.
در سن بارداری کمتر از ۶ هفته بهترین دارو امپول پروستاگلندین میباشد که البته عوارض بیشتری از نظر درد شکمی و تهوع و اسهال شدید بی حالی افت فشار خون نسبت به قرص سایتوتک دارد. زمانیکه جنین در شکم مادر مرده باشد و ضربان قلب نداشته باشد خونریزی بیشتر رخ میدهد زیرا بدلیل فوت جنین یکسری اتفاقات در سیستم خونی مادر میوفتد که خون دیرتر لخته میشود بنابراین باید احتیاط لازم را داشته باشید

بعداز استفاده از داروی سقط جنین چه اتفاقی می افتد:
درد شکمی که معمولا از ۲ ساعت بعد از مصرف قرص سایتوتک شروع می شود. اگر دل درد شدید بود میتوان از قرص ژلوفن یا هیوسین برای کاهش درد استفاده کرد. اسهال و استفراغ که البته با شدت کمتری و به سرعت قطع می شود تب و لرزش بدنی مانند سرماخوردگی که به مرور کم می شود خونریزی و سقط جنین.
خونریزی به شکل دفع لخته خون بصورت ناگهانی یا ذره ذره اتفاق میوفتد که با کنده شدن جفت افت فشارخون اتفاق میوفتد. فقط زمان این خونریزیها نباید بیشتر از ۱ هفته بطول بیانجامد و بعد از ان باید برسی شود که علت چیست.
در خانمهایی که سابقه سزارین دارند به هیچ عنوان خودسرانه استفاده نکنند چون احتمال پارگی رحم وجود دارد که بایستی حتما تحت نظر پزشک از این قرصها استفاده کنند. ولی معمولا در ۸ تا ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرصها جنین سقط می شود.
گاهی با مصرف یک دوره از قرص های سایتوتک خونریزی شروع نمیشود وباید مجددا بعد از ۳روز دارو را تکرار کرد. هرگز خودسرانه شیاف میزوپروستول یا امپول استفاده نکنید چون شما با عوارض ان اشنا نیستید حتی بسیاری مواقع خانمها دچار یک خونریزی کاذب میشوند در صورتیکه هنوز ساک حاملگی در رحم وجود دارد.
بهرحال شما باید تا ۱هفته بعد یک سونوی مجدد تکرار کنید تا از سقط کامل اطمینان حاصل کنید.وباز یاداوری میکنم که در ۸۰درصد موارد با این داروها سقط کامل صورت نمیگیرد و ممکن است شما مجبور به کورتاژ یا ساکشن شوید.چون باقی ماندن بقایای جفتی اجتناب ناپذیراست.وابن بقایای جفتی ممکن است باعث عفونت رحمی یا خونریزی منجر به مرگ شود.
گاهی ممکن است حاملگی شما خارج از رحم باشد پس تا وقتی جواب ازمایش خون شما مثبت شد سریع اقدام به تهییه دارو نکنید چون استفاده از داروهای سقط جنین ممکن است باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه رحمی که نطفه به ان چسبیده میشود ومنجر به فوت شما میشود.

عوارض جانبی سقط جنین
عوارض مربوط به سقط جنین در ایالات متحده بسیار نادر است و شایعترین عوارض جانبی حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. عوارض جانبی فیزیکی پس از سقط جنین می تواند در خانم ها متفاوت باشد وشماباید از ان اگاه باشید.
خونریزی شدید
در موارد نادر، برخی از زنان بیشتراز حد طبیعی خونریزی پس از سقط جنین میکنند. درین صورت باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
دردشکم ولگن
درد لگن شدید و مداوم ممکن است یک مشکل را نشان دهد. شایع ترین علت درد شدید عفونت است .
تب بالا
میزوپروستول می توانید تب های کوتاه مدت ایجاد کند با این حال، اگر درجه حرارت شما برای چند ساعت بالا باقی ماند، و یا اگر شما درد شدیدی داشتید به پزشک خود مراجعه کنید.
علائم ادامه بارداری
اگر علائم بارداری مانند تهوع، نفخ و یا حساسیت پستان، معمولا در یک یا دو هفته پس از سقط جنین باقی ماند شما هنوز هم ممکن است باردار باشید.
-عفونت یا سپسیس خونی
- آسیب بهه دهانه رحم
- زخم مخاط رحم
- سوراخ شدن رحم
- آسیب به اندام های دیگر
- مرگ

سقط جنین با ساکشن و کورتاژ
گاهی با مصرف کلی دارو باز انقباض و سقط جنین اتفاق نیوفتاده و یا در۹۰درصد موارد تکه ای از جفت باقی مانده است که باید سریعا درمورد ان اقدام شود .بهترین اقدام انجام ساکشن یا کورتاژ است .لازم به توضیح است که ساکشن نوعی از روش کورتاژ میباشد که بدون نیاز به بستری وبیهوشی به صورت سرپایی انجام میشود .مزیت ساکشن نسبت به کورتاژ مدت زمان کمتر بدون نیاز به بیهوشی بدون نیاز به تراشیدن رحم میباشد.
در واقع ساکشن رحم با یک سوند نلاتون شماره ۱۴یا ۱۶در داخل رحم میگذارند و با مکش مانند جاروبرقی ساک حاملگی و جفت را خارج میکنند .این روش تا هفته ۶بارداری قابل انجام است .در مواقعی که بعد از استفاده داروهای سقط جنین بقایای جفتی بماند میتوان بقایا را براحتی با ساکشن خارج کرد .روش ساکشن در سقط جنین بسیار بی خطر وایمن تر ازکورتاژ میباشد.

قرص میزوپروستول
پزشک یا ماما برای حصول اطمینان از سقط جنین، سونوگرافی برای مادر می نویسد. اگر جنین کاملا از رحم مادر دفع شده باشد، معمولا کار دیگری انجام نمی گیرد. اما معمولا رحم کاملا تخلیه نمی شود و نیاز به کورتاژ دارد. در فرایند کورتاژ تمام بقایای جنین از بدن مادر خارج می شود. کلا دونکته اجتناب ناپذیر در سقط جنین وجود دارد یکی دل درد و دیگری خونریزی میباشد .
کیفیت خونریزی ممکن است در روزهای اول بیشتر باشد و در چند روز اتی کمتر شود گاهی ممکن است یک لخته بزرگ از شما دفع شود یا گاهی با تکرار زیاد لخته لخته خونریزی داشته باشید. در طب گیاهی خوردن بعضی از گیاهان مانند گلپر یا زرشک اویشن وزعفران ممکن است باعث سقط جنین شود چون مکانیسم این گیاهان قاعده اور است ولی زمانیکه جنین بالای ۴هفته بارداریست بندرت این اتفاق میوفتد وشما به خونریزی خواهید افتاد. معمولا ۴تا۶هفته بعداز سقط جنین قاعدگی به روال خود بازمیگرددو مادر میتواند دوباره باردار شود.
سقط جنین با قرص سایتوتک، عوارض و خطرات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!