تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی


تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی

اهمیت تربیت کودکی در زندگی افراد نقش پر رنگی دارد. این دوران می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت افراد تاثیر بسزایی داشته باشد. تحقیقات نشان داده بیشتر افرادی که آینده موفقیت آمیزی داشتند؛ در دوران کودکی آموزش‌های خوبی دیده‌اند. خانواده اولین محیطی است که کودکان در آن حضور دارند. کودکان به شدت تحت تاثیر رفتار و گفتار خانواده قرار می‌گیرند. کودکان از پدر و مادرشان می‌آموزند تا چگونه بتوانند با بقیه ارتباط برقرار کنند. از طرفی خانواده‌ها با توجه به اهمیت و ارزش پرورش و تربیت کودکان، آن‌ها را در مراکز آموزشی مانند مهد کودک و پیش دبستانی ثبت نام می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها گمان می‌کنند که برنامه آموزشی مهد کودک و پیش دبستانی با یکدیگر یکسان است؛ در حالی که مهد کودک با پیش دبستانی تفاوت‌هایی دارد. مهد کودک مرکز آموزشی و نگهداری برای نوزادان و کودکان محسوب می‌شود؛ در حالی که پیش دبستانی برای کودکان سه الی شش سال است. هدف اصلی در مهد کودک‌ها بازی و سرگرمی در کنار آموزش نقاشی و رنگ‌آمیزی و فعالیت‌های اجتماعی به کودکان است؛ در پیش دبستانی هدف اصلی آموزش مفاهیم و دروس اولیه و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به مدرسه است. از طرفی بسیاری از مدارس دوره پیش دبستانی را نیز برگزار می‌کنند؛ در حالی که دوره مهد کودک فقط در مراکزی به همین نام دایر می‌شود. برای کودکان بین چهار تا هفت سال حضور در پیش دبستانی‌هایی که توسط مدارس برگزار می‌شود؛ محیط و فضای بهتری خواهد بود؛ چرا که کودکان با محیط مدرسه آشنا می‌شوند و دیگر در زمان ورود به مدرسه دچار استرس و اضطراب نمی‌شوند.

چگونه می‌توان پیش دبستانی مناسب انتخاب کرد

هر چند پیش دبستانی و مهد کودک با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ اما برای انتخاب مهد کودک یا پیش دبستانی مناسب می‌توان معیارهای یکسانی را در نظر گرفت که عبارتند از:

پرس و جو از کودکان

در اولین مرحله پیش از انتخاب مهد کودک، مهد کودک هوشمند و پیش دبستانی دربرابره علاقه کودکان نسبت به محیط‌های جدید پرس و جو کنید و همین‌طور درباره محیط‌های آموزشی به کودکان توضیح دهید تا آن‌ها بتوانند آشنایی درباره این محیط‌ها داشته باشند.

تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی

سابقه مهد کودک یا پیش دبستانی

دومین نکته‌ای که در زمینه انتخاب پیش دبستانی، مهد کودک یا مهد کودک هوشمند در نظر بگیری . سابقه مدیریت و مربیان آن‌هاست. تحقیقات نشان داده پیش دبستانی یا مهد کودکی که از سوابق بیشتری برخوردارند معمولا خدمات بالاتری ارائه می‌کنند. در مراکز پیش دبستانی سوابق مربیان اهمیت بالایی دارد؛ چرا که مربیان علاوه بر تسلط به نحوه آموزش مفاهیم و مطالب به کودکان باید با روحیات آن‌ها نیز آشنایی داشته باشند تا بتوانند به خوبی کلاس و کودکان را مدیریت کنند.

وضعیت و امکانات مهد کودک و پیش دبستانی‌ها

یکی دیگر از نکاتی که باید برای انتخاب پیش دبستانی و مهد کودک در نظر بگیرید؛ امکانات به کار گرفته شده در مهد کودک و پیش دبستانی برای آموزش کودکان است. مهد کودک‌های مناسب باید امکانات کافی برای سرگرمی و آموزش کودکان داشته باشد. همچنین مهد کودک‌‌ها و پیش دبستانی‌ها باید ایمنی و امنیت لازم برای حضور کودکان را نیز داشته باشند. ضمنا یکی دیگر از نکاتی که در زمینه انتخاب مهد کودک و پیش دبستانی باید در نظر گرفت سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب داشته باشند؛ چرا که سیستم ایمنی کودکان ضعیف است و در معرض قرار گرفتن سرما و گرما بیش از حد ممکن است باعث بیماری آن‌‌ها‌ ‌شود.

استفاده از ابزارهای آموزشی مناسب

پیش دبستانی و مهد کودک‌های معمولی از روش‌های یکسانی برای دروسی مانند آموزش نقاشی، مهارت‌های اجتماعی و ... استفاده می‌کنند؛ در حالی که در مهد کودک‌ هوشمند از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. در مهد کودک‌های هوشمند وسایل و ابزارهای دیجیتال برای آموزش کودکان به کار می‌برد. استفاده از وسایل دیجیتال باعث شده تا کودکان بتوانند به راحتی با وسایل دیجیتال آشنا شوند. همچنین استفاده از ابزارهای دیجیتال به مربیان این فرصت را می‌دهد تا بهتر بتوانند روی فرآیند یادگیری و رشد کودکان تمرکز کنند. بنابراین یکی دیگر از نکاتی که در زمینه انتخاب مهد کودک و پیش دبستانی اهمیت دارد توجه به نحوه روش‌های آموزشی مورد استفاده آن‌هاست. بسیاری از والدین برای آموزش کودکان مراکزی را انتخاب می‌کنند که از روش‌های امروزی استفاده می‌کنند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری که هواداران احسان علیخانی را حسابی نگران کرد؛ جنجال برای یک عکس فوتوشاپی!