نگهداری سرخس: 10 نکته درباره نگهداری سرخس برگ شمشیری


... نوشته نگهداری سرخس: 10 نکته درباره نگهداری سرخس برگ شمشیری اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

سرخس بوستون یا سرخس برگ شمشیری به دلیل برگ‌های سبز و لطیفی که دارد یک گیاه خانگی بسیار پرطرفدار است‌. در حالی که سرخس برگ شمشیری معمولا در محیط داخل خانه رشد خوبی دارد و می‌تواند کمی بی‌توجهی را تحمل کند، اما بیش‌تر مردم ممکن است برای نگهداری سرخس و شیوه‌های درست رسیدگی و پرورش سرخس برگ شمشیری گیج شوند. با آبیاری و تغذیه‌ی مناسب، سرخس بوستون می‌تواند به مدت چند سال تر و تازه و سالم بماند.

نگهداری سرخس: 10 نکته درباره نگهداری سرخس برگ شمشیری

درباره‌ی سرخس بوستون یا سرخس برگ شمشیری

نام لاتین این گیاه آپارتمانی کلاسیک Nephorlepsis exalata است و انواع مختلفی از سرخس در خانواده‌ی Nephorlepsis، وجود دارد. سرخس‌های بوستون یا برگ شمشیری می‌توانند تا ۹۰ سانت ارتفاع و ۱۲۰ سانت پهنا داشته باشند. این گیاه پهن و پر از برگ از عصر ویکتوریا، که گیاهان آپارتمانی و خانگی باب شدند، محبوبیت دارد.

شرایط ایده‌آل برای نگهداری سرخس برگ شمشیری

سرخس به طور طبیعی در جنگل‌های سرد و مرطوب رشد می‌کند، جایی که درختان بلند روی زمین سایه می‌اندارند، بنابراین باید سعی کنید شرایط خانه را طوری حفظ کنید که انگار آن‌ها در جنگل هستند.

– سرخس‌ها ترجیح می‌دهند در جایی باشد که کمی سایه یا به طور کامل سایه دارد و اگر آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید، ممکن است خشک شوند.

– رطوبت این گیاه باید همیشه حفظ شود، اما خاک نباید مرطوب بماند.

– سرخس تمایل دارد در دمای اتاق یا کمی سردتر از دمای اتاق باشد، چیزی بین ۱۸ تا ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

– اگر در خارج از منزل سرخس دارید، در زمستان آن‌ها را به فضای داخل انتقال دهید تا در برابر سرمازدگی از آن‌ها محافظت کنید. به این کار آماده کردن گیاه برای زمستان می‌گویند.

مطلب مرتبط: نگهداری آلوورا: ۱۰ نکته و توصیه برای مراقبت و پرورش آلوورا

نگهداری سرخس

سرخس را می‌توان در تمام طول سال در محیط بسته نگهداری کرد یعنی در جایی که شرایط را می‌توان تحت کنترل نگه داشت، اما در طول ماه‌های سرد باید حتما این گیاه را در فضای بسته نگهداری کنید. سرخس بوستون یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی است، زیرا هنگامی که شما نیازهای آن را درک می‌کنید، مراقبت از آن بسیار آسان می‌شود.

۱. آبیاری سرخس بوستون یا برگ شمشیری

سرخس‌های بوستون باید به طور مرتب آبیاری شوند تا خاک مرطوب باشد. با این حال، یادتان باشد که به سرخس‌ها نباید بیش از حد آب بدهید، زیرا این کار ممکن است برگ‌های سرخس را زرد کند. اطمینان حاصل کنید که آب از گلدان تخلیه می‌شود و در آن باقی نمی‌ماند. اگر آب از گلدان وارد زیرگلدانی شد، حتما آن را خالی کنید.

نگهداری سرخس: 10 نکته درباره نگهداری سرخس برگ شمشیری

۲. کود دادن به سرخس

از آن‌جایی که سرخس‌های بوستون به طور طبیعی در زمین‌های جنگلی رشد می‌کنند که در آن گیاهان پوسیده خاک را غنی می‌کنند، به خاک حاصلخیز نیاز دارند. با این حال، بیش‌تر خاک‌های گلدانی که برای گیاهان زینتی تهیه شده‌اند حاوی کود هستند، بنابراین لزوما نیازی به اضافه کردن کود ندارید.

تابستان و بهار، ماه‌های اصلی رشد برای سرخس‌ها است، به همین دلیل زمانی که هوا گرم می‌شود باید به آن‌ها کود بدهید. تنها یک بار در ماه کود مایع ۲۰ – ۱۰-۲۰ را که با آب رقیق شده و قوت‌اش به نصف کاهش پیدا کرده به خاک گلدان اضافه می‌کنید. در فصل زمستان رشد کند می‌شود، بنابراین فقط باید هر دو تا سه ماه یک بار کود مایع را که با آب رقیق شده و قوت آن به یک سوم کاهش پیدا کرده پای گیاه بریزید.

مطلب مرتبط: روش درختکاری: ۱۲ مرحله برای کاشتن درخت در باغ و باغچه تان

۳. انتقال سرخس به گلدان بزرگ‌تر

هنگامی که برگ‌های سرخس کم کم خاکستری می‌شوند، ممکن است زمان مناسب برای انتقال سرخس به یک گلدان بزرگ‌تر فرا رسیده باشد. ریشه‌های سرخس‌های بوستون می‌توانند نسبتا سریع رشد کنند، بنابراین ریشه‌ها را بررسی کنید تا ببینید که آیا آن‌ها به خارج از گلدان رشد کرده‌اند یا خیر.

۱. گلدان جدید را دست کم ۱۰ سانت عریض‌تر از گلدان اول انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر سرخس در یک گلدان ۳۰ سانتی بوده‌است، یک گلدان ۴۵ سانتی را انتخاب کنید.

۲. یک لایه شن یا سنگ کوچک را در پایه‌ی گلدان جدید بریزید. سپس یک لایه خاک اضافه کنید. خاک را در اطراف لبه‌های گلدان فشار بدهید، تا دور مرکز ریشه‌ها یک گودی ایجاد شود.

۳. با فشار دادن گلدان، خاک اطراف ریشه را شل کنید و بعد سرخس را از گلدان قبلی بردارید. اگر گلدان شما از نوع سفت باشد، می‌توانید به آرامی به طرفین گلدان ضربه بزنید تا ریشه‌ها شل شوند.

– پایه سرخس را با دست بگیرید و بعد گلدان را سر و ته کنید.

– به آرامی گلدان را از ریشه و خاک جدا کنید.

– گیاه را در گلدان جدید قرار دهید.

– مقداری خاک به اطراف ریشه‌ها اضافه کنید، به آرامی به سمت پایین فشار وارد کنید تا بتوانید مقدار بیش‌تری خاک داخل گلدان بریزید.

– برای این‌که گیاه در گلدان جدید جا بیفتد، آن را در یک مکان آفتابی (نه در معرض نور شدید خورشید بلکه فقط روشن) بگذارید و به آن آب بدهید.

نگهداری سرخس: 10 نکته درباره نگهداری سرخس برگ شمشیری

۴. هرس کردن

شاخه‌های جدید که رشد می‌کنند روی شاخه‌های قدیمی سایه می‌اندازند، شاخه‌های پایین گیاه به طور طبیعی قهوه‌ای و خشک می‌شوند. برای حفظ ظاهر سرسبز و زیبای گیاه شاخه‌های قهوه‌ای را جدا کنید. سرخس همچنین می‌تواند به خوبی کوتاه شدن شاخه‌هایش را تاب بیاورد بنابراین نترسید و به راحتی بعضی شاخه‌ها را در صورت نیاز کوتاه کنید. معمولا بهتر این است که که در ماه‌های سردتر سرخس را هرس کنید و در بهار اجازه بدهید که گیاه به رشد خودش ادامه بدهد.

مطلب مرتبط: نگهداری گل پیله آ: ۱۰ نکته برای نگهداری از گیاه پیله آ یا آلومینیومی

۵. آفات و بیماری‌ها

آفات گیاهی مانند شپشک‌ آردی، کنه تارعنکبوتی و شپشک در محیط داخلی نیز به سرخس‌های بوستون حمله می‌کنند. از آن‌جایی که سرخس‌ها می‌توانند نسبت به آفت‌کش‌های شیمیایی حساس باشند، باید از آفت‌کش‌های ارگانیک استفاده کنید. اغلب، صاحبان این گیاه، روش گیاه‌افزایی طبیعی این گیاه را با بیماری یا آفت اشتباه می‌گیرند. لکه‌های سیاه زیر برگ‌ها هاگ هستند، نه بیماری. اگر این هاگ‌ها را دیدید، آفت‌کش روی آن‌ها اسپری نکنید. خیلی ساده به مراقبت از گیاه ادامه دهید.

۶. نکات کلی مراقبت از سرخس بوستون یا برگ شمشیری

نکته‌ی اصلی در مورد مراقبت از سرخس‌ها این است که بیش از حد در معرض نور خورشید بودن یا آبیاری زیادتر از حد نیاز برای آن‌ها بدتر از غفلت گاه به گاه است. نور بیش از حد خورشید می‌تواند برگ‌های این گیاه را بسوزاند، و آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه و رشد قارچ شود. آبپاشی سرخس نیز غیر ضروری است، و می‌تواند منجر به پدیدار شدن کپک روی برگ شود. همچنین توجه به وضعیت گیاه مهم است. شاخه‌های خشک، زرد یا پژمرده همگی نشان می‌دهند که مشکلی در این گیاه وجود دارد، بنابراین برای تشخیص مشکل و اصلاح آن وقت بگذارید. با استفاده از این نکات ساده‌ی مراقبتی، می‌توانید از زیبایی و سرسبزی این گیاه در تمام طول عمرش لذت ببرید!

۷. آماده کردن سرخس برای زمستان

آماده کردن سرخس برای زمستان کار پیچیده‌ای نیست، اما به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و البته نوع سرخسی که دارید بستگی دارد. اگر این کار به درستی انجام شود، سرخس در زمستان زنده خواهد ماند تا زمانی که آب و هوای گرم از راه برسد و دوباره جان بگیرد.

مطلب مرتبظ: پرورش بن سای: ۱۴ گام برای رشد و پرورش درختان به صورت بونسای

انواع سرخس

انواع بسیار زیادی از سرخس وجود دارد که بیش‌تر آن‌ها به دسته‌های همیشه سبز یا برگ‌ریز تعلق دارند. هر کدام از آن‌ها به شیوه‌ی مراقبتی اندکی متفاوت نیاز دارند.

برخی از سرخس‌های همیشه سبز در هوای سرد هم به خوبی رشد می‌کنند. برخی دیگر از انواع این گیاه مناطق گرم‌تر را ترجیح می‌دهند. سرخس‌های برگ‌ریز هم به همین شکل هستند، با کمی تفاوت مرتبط به مناطق آب و هوایی متفاوت. بنابراین، مهم است بدانید که چه نوع سرخسی دارید و همچنین منطقه‌ای که در آن هستید چه جور آب و هوایی دارد. به این ترتیب بهترین روش مراقبت از گیاه را در زمستان تعیین خواهید کرد.

۸. آماده کردن سرخس‌های همیشه سبز برای زمستان

سرخس‌های همیشه سبز به این دلیل چنین نامی دارند که اگر در مناطق مناسبی باشند، در زمستان هم سبز هستند و رشد بسیار مناسبی دارند. شاخ و برگ سبز آن‌ها را در فصل بهار می‌میرند. این نوع سرخس‌ها اغلب برای زیباسازی و سبزیِ دسته‌های گل یا سبدهای گل استفاده می‌شود.

یک نمونه از سرخس همیشه سبز، سرخس کریسمس است.

آماده کردن گیاه سرخس ‌همیشه سبز برای زمستان بسیار ساده است فقط باید اطمینان داشته باشید از این‌که شما سرخس مناسبی را برای منطقه‌ی آب و هوایی خودتان انتخاب کرده‌اید. در شرایط آب و هوایی مناسب، سرخس‌های همیشه سبز در طول ماه‌های زمستان هم سبز خواهند بود و می‌توانند در بهار زمانی که برگ‌های قدیمی شل و پژمرده می‌شوند و برگ‌های تازه تشکیل می‌شوند، هرس شوند. اطمینان حاصل کنید که ریشه‌ها مرطوب هستند، و در صورتی که آبیاری برای جلوگیری از خشک شدن گیاه لازم است دقت کنید که باید خاک را آبیاری کنید، نه شاخ و برگ گیاه را.

مطلب مرتبط: انواع بن سای: ۲۲ بهترین درخت برای پرورش بونسای+روش نگهداری

۹. سرخس برگ‌ریز

سرخس‌های برگ‌ریز در زمستان سبز نخواهند شد. با این حال، اگر شما سرخس‌ها را مناسب منطقه‌ی خودتان انتخاب کرده‌اید، آن‌ها در زمستان هم خوب خواهند ماند. وقتی شاخ و برگ‌ها در پاییز کم کم پژمرده می‌شوند و می‌میرند آن‌ها را هرس کنید. برای ماه‌های زمستان سرخس را می‌توان با پوشش خاکپوش یا مالچ گرم نگه داشت. خواهید دید که در بهار شاخ و برگ‌های جدید کم کم پدیدار می‌شوند.

یک نمونه از سرخس برگ‌ریز پرسیاوشان است.

۱۰. نکاتی بیش‌تری در رابطه با نگهداری از سرخس در زمستان

در اغلب مواقع مردم گیاهانی را تهیه می‌کنند که برای منطقه‌ی آب و هوایی آن‌ها مناسب نیست. این افراد در نهایت وقتی گیاه دوست‌داشتنی مورد علاقه‌شان در زمستان می‌میرد، ناامید می‌شوند. این موضوع در مورد سرخس‌ها نیز صدق می‌کند. در صورتی که سرخس، مناسب آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نباشد، نگهداری از گیاه در زمستان کمی متفاوت خواهد بود.

برای مثال، سرخس بوستون یا برگ‌ شمشیری در مناطق آب و هوایی ۸ تا ۱۱ بهترین شرایط خود را دارد. با این حال این سرخس معمولا در تابستان و در مناطق سردتر برای قرار دادن در گلدان‌های آویزان خریداری می‌شود. اگر یک سرخس مانند این را خریداری کنید، باید بدانید که در زمستان سخت زنده نخواهد ماند.

بهترین گزینه این است که چنین سرخسی را در فضای داخل خانه و کنار یک پنجره‌ی روشن اما دور از بخاری‌ها قرار دهید، و همیشه گیاه را مرطوب نگه دارید. با مراقبت از گیاه‌تان می‌توانید آن را در فصل تابستان دوباره در فضای بیرون قرار بدهید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -سارا فیضی

منبع: گاردن

نگهداری سرخس: ۱۰ نکته درباره نگهداری سرخس برگ شمشیری

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر