بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟


رسانه کلیک – در این مطلب به معرفی 10 مورد از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست که هر یک می توانند از بروز خطرات بسیاری جلوگیری کنند، می پردازیم.  افزایش هر چه بیشتر گرایش به مدرن شدن و شهرنشینی تاکنون اثر بسیار زیادی بر محیط زیست گذاشته است. به علت ایجاد تغییراتی در سبک زندگی […] نوشته بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟ اولین بار در رسانه کلیک....

رسانه کلیک – در این مطلب به معرفی 10 مورد از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست که هر یک می توانند از بروز خطرات بسیاری جلوگیری کنند، می پردازیم.

افزایش هر چه بیشتر گرایش به مدرن شدن و شهرنشینی تاکنون اثر بسیار زیادی بر محیط زیست گذاشته است. به علت ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مردم، شرایط محیط زیست روز به روز بدتر می شود. اگرچه تکنولوژی در صدد افزایش هر چه بیشتر راحتی زندگی انسان هاست؛ با این وجود این محیط زیست است که با شرایط و نتایج اسفباری روبه‌رو شده است.

محیط زیست توسط عوامل بسیاری همچون افزایش آلودگی هوا، خالی شدن منابع انرژی و شرایط آب و هوایی متغیر آسیب دیده است. با این وجود، امروزه افراد بسیاری به دنبال جدیدترین راهکارهای حفظ محیط زیست بوده و از اهمیت این موضوع آگاه شده اند. در ادامه همراه کلیک باشید تا با تعدادی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست آشنا شوید.

1- درختان بیشتری بکاریم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

درختان نه تنها به پاکیزگی هوا کمک می کنند، بلکه در میلیون ها شرایط دیگر از جمله کنترل تغییرات آب و هوایی نیز مفید واقع می شوند. همان طور که می دانیم، گازهای گلخانه ای هوا را به شدت آلوده کرده و به نابودی تدریجی لایه اوزون و بالا رفتن دمای کره زمین نیز منجر می شوند. درختان در تعدیل کیفیت هوا از طریق آزادسازی اکسیژن و همچنین کاهش اثرات گازهای گلخانه ای، بسیار موثر هستند. خوشبختانه اخیرا به واسطه برنامه های مختلف در کشورهای متفاوت، افراد از فواید کاشت درختان بیشتر مطلع شده اند.

2- به پلاستیک نه بگوییم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

پلاستیک ماده ای غیر زیستی بوده که تقریبا هیچ گاه تجزیه نمی شود. پلاستیک موجب آلودگی زمین و مرگ و میر بسیاری از حیوانات می شود؛ زیرا برخی از آن ها با بلعیدن پلاستیک های رها شده در طبیعت و یا گیر کردن در آن ها، دچار خفگی می شوند. سوزاندن پلاستیک موجب آزاد شدن میزان زیادی گاز سمی که برای انسان نیز بسیار خطرناک است، می شود. در همین راستا، مصرف پلاستیک در قالب کیسه های مصرفی روزانه، اسباب بازی ها و سایر وسایل باید به شدت محدود شده و با کیسه های کنفی یا کاغذی، اسباب بازی های خمیری و سایر محصولات دوستدار محیط زیست جایگزین شود.

3- از منابع جایگزین انرژی استفاده کنیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

زغال سنگ و نفت دو مورد از مهم ترین منابع انرژی مورد استفاده در حمل و نقل، تولید برق، صنایع و کارخانه ها هستند. با این حال، نیاز است که از اثرات منفی این منابع انرژی آگاهی داشته باشیم. گازهای حاصل از سوختن زغال سنگ و نفت موجب افزایش سطح کربن دی اکسید اتمسفر شده که در افزایش دمای کره زمین و نابودی لایه اوزون بسیار موثر است. ما باید بیشتر از انرژی هایی همچون انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و سایر انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم؛ زیرا این منابع اثرات جانبی نداشته و دوستدار محیط زیست محسوب می شوند.

4- از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست، استفاده از حمل و نقل عمومی است. مدرنیته موجب ایجاد تغییرات عمده ای در سبک زندگی مردم و تمایل آن ها به راحتی هرچه بیشتر شده؛ برای مثال، داشتن چند اتومبیل در هر خانواده حتی در صورت عدم نیاز، تبدیل به مسئله ای عادی شده است. برخی از خانواده ها حتی بیشتر از تعداد اعضای خود اتومبیل شخصی دارند. این موضوع می تواند اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست داشته باشد. گازهای حاصل از سوخت اتومبیل ها آلودگی هوا را دو چندان می کند. به همین علت، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به محل کار و یا مکان های دیگر می تواند بار سنگینی را از دوش محیط زیست بردارد.

5- محیط اطراف خود را آلوده نکنیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

زباله ریختن در محیط زیست یکی از عادات بدی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. این موضوع نه تنها موجب غیربهداشتی شدن محیط می شود، بلکه به آن آسیب های بسیاری نیز وارد می سازد. ریختن زباله در محیط موجب پرورش میکروب ها و باکتری ها در آن و در نتیجه، افزایش بیماری های محیطی و آلودگی محیط زیست می شود. زباله ها ممکن است دارای موادی غیرزیستی نیز باشند که مدت ها در محیط زیست باقی می ماند و تجزیه نمی شود. بنابراین، یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست می تواند آلوده نکردن آن باشد.

6- منابع طبیعی را حفظ کنیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

ذخایر منابع تجدیدناپذیری همچون زغال سنگ و نفت، بسیار محدود و در معرض خطر است. انسان ها امروزه با استفاده بیش از اندازه از این منابع، آن ها را در شرایط حادی قرار داده اند. اقدامی که باید برای حفظ این منابع انجام گیرد، توجه به استفاده پایدار و خردمندانه از این منابع است. ما می توانیم منابع انرژی دیگری را جایگزین این منابع کرده و بر آن ها فشار وارد نکنیم. با این حال، نباید از منابع تجدیدپذیر نیز بی رویه استفاده کرد و آن ها را هدر داد. نکته ای که باید همواره به آن توجه کنیم، حفظ منابع انرژی برای نسل های آینده است.

7- از آب باران مجددا استفاده کنیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

اگرچه آب یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر به شمار می رود؛ با این وجود استفاده بیش از اندازه و هدر دادن آن امروزه نیز موجب بحران آب در بسیاری از کشورهای جهان شده است. یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست و همچنین یکی از بهترین روش های جلوگیری از هدررفت آب، جمع آوری آب باران و استفاده دوباره از آن است. با این روش ساده و جمع آوری آب باران می توانیم از آن برای بسیاری از مقاصد از جمله آب دادن به گیاهان، شست و شو و غیره استفاده کنیم.

8- آلودگی را کاهش دهیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

گاهش آلودگی بدون تردید یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست است. تمام شکل های آلودگی از جمله آلودگی زمین، هوا و آب موجب تخریب و نابودی تدریجی کره زمین شده و امکان زندگی راحت را از انسان ها سلب می کند. انسان ها اولین مسئول این موضوع محسوب می شوند؛ زیرا تنها آن ها مشغول ازدیاد آلودگی در محیط زیست هستند! استفاده از یخچال ها، تهویه کننده های هوا، مایکروفرها، کارخانه ها، صنایع خودرو و غیره، موجب آلودگی محیط می شوند. تخلیه زباله از کارخانه ها و ریختن آن ها به آب یکی از اصلی ترین علل آلودگی آب است. کافیست متوجه شویم که این اقدامات نه تنها موجب آلودگی محیط زیست می شود؛ بلکه زندگی را برای خودمان نیز دشوار خواهند کرد. بنابراین هرکس در حدی که می تواند باید از این اقدامات جلوگیری کند.

9- بیشتر بازیافت کنیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

بازیافت بدون تردید یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست به شمار می رود. این اقدام به ویژه برای مواد تجزیه ناپذیر و غیرزیستی همچون پلاستیک، می تواند از آلودگی محیط زیست در اشکال مختلف جلوگیری کند. برخی از شیوه های نابودی زباله ها همچون سوزاندن و دفن آن ها می تواند اثرات منفی بسیاری بر محیط زیست داشته و هوا و زمین را آلوده کند. با بازیافت می توان از یک ماده بارها و بارها در شکل های مختلفی استفاده کرد و در نتیجه، میزان تولید مواد و آلوده سازی محیط کاهش می یابد.

10- آگاهی را افزایش دهیم

بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست کدامند؟

مهم ترین شیوه و راهکار حفظ محیط زیست آن است که هر فرد روی خودش کار کند. همچنین افراد باید سعی در آگاه سازی سایرین نیز داشته باشند؛ زیرا این عدم آگاهی می تواند بسیار خطرناک باشد و به نابودی محیط زیست منجر شود. هرکس باید تلاش خود را دو چندان کرده و به آگاه سازی افرادی با سطح تحصیلات و آگاهی کمتر نیز کمک کند. اگر همه سعی در حفظ محیط اطراف خود داشته باشند؛ ناخودآگاه محیط زیست نیز حفظ خواهد شد و کره زمین به محل بسیار بهتری برای زندگی تبدیل می شود.

Source: listsurge

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید