عوارض نداشتن رابطه جنسی


عوارض نداشتن رابطه جنسی

اینکه نداشتن رابطه جنسی در زوجین می‌تواند با چه پیامدها و عوارضی همراه باشد و آیا صرفا داشتن روابط صمیمی ولی بدون هیچ رابطه جنسی‌ای می‌تواند برای ادامه زندگی کافی باشد، سوالاتی است که به آن پاسخ می‌دهیم.

اینکه نداشتن رابطه جنسی در زوجین می‌تواند با چه پیامدها و عوارضی همراه باشد و آیا صرفا داشتن روابط صمیمی ولی بدون هیچ رابطه جنسی‌ای می‌تواند برای ادامه زندگی کافی باشد، سوالاتی است که به آن پاسخ می‌دهیم.

دکتر غلامحسین قائدی، روانپزشک جنسی و دانشیار دانشگاه شاهد و عضو گروه پژوهشی خانواده و سلامت با بیان اینکه رابطه جنسی به عنوان رابطه‌ای تعریف شده که نشان‌دهنده صمیمت و علاقه و عشق میان زوجین است، گفت: «برقراری رابطه جنسی زوجین با یکدیگر راهی است تا عشق و علاقه خود را به یکدیگر بیشتر از همیشه نشان دهند و نهایت لذت با هم بودن را تجربه کنند.

عوارض نداشتن رابطه جنسی

از این رو، طبیعی است که فقدان این رابطه در زندگی زناشویی می‌تواند مخاطرات متعددی به همراه داشته باشد. مگر اینکه زوجین هیچ‌کدام علاقه‌ای به این کار نداشته باشند و یا از فقدان رابطه رضایت کامل را داشته باشند.»

وی در ادامه توضیح داد: «وجود رابطه جنسی باعث صمیمت و نزدیکی عاطفی و احساسی زوجین شده و باعث می‌شود بتوانند به درک عمیق‌تری از احساسی که نسبت به یکدیگر دارند برسند. علاوه براین، از طریق رابطه جنسی انرژی روانی زوجین تخلیه می‌شود و زن و مرد احساس شادی و سرزندگی بیشتری می‌کنند و این مساله می‌تواند به بهتر شدن رابطه بین‌فردی زوجین کمک کند.»

قائدی با تاکید بر اینکه فقدان رابطه جنسی در زندگی زناشویی مطمئنا باعث بروز مشکلاتی در زندگی زناشویی خواهد شد، گفت: «اگرچه برخی از زوجین بدون داشتن رابطه جنسی یا با حداقل رابطه جنسی برای مدت‌های طولانی با هم زندگی کرده‌اند، ولی با این حال باید این حقیقت را پذیرفت که همیشه نوعی فقدان رضایت از زندگی زناشویی برای این افراد وجود خواهد شد و این مساله با افزایش حساسیت در روابط بین‌فردی همراه شده و زوجین ممکن است نسبت به مسائل مختلف واکنش‌های نامناسبی نشان دهند و مشکلات متعددی در روابط عاطفی و بین‌فردی‌شان ایجاد شود.»

دانشیار دانشگاه شاهد و عضو گروه پژوهشی خانواده و سلامت جنسی درنهایت با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات و تعارضات زناشویی زوجین ریشه در مشکلات جنسی آنها دارد، تاکید کرد: «بسیاری از مشکلات و تعارضات زناشویی زوجین ریشه در مشکلات جنسی آنها دارد که البته به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

معمولا زمانی که زوجین با شکایت‌های متعدد در زمینه‌های مختلف به متخصصین مراجعه می‌کنند، بعد از بررسی‌های صورت گرفته مشخص می‌شود، مشکلات جنسی زوجین به عنوان مهم‌ترین مشکل در بروز دیگر مشکلات دامن زده است.

بنابراین شاید بتوان گفت که اگرچه صرف داشتن رابطه جنسی برای زندگی زناشویی موفق کافی نیست و هرچند ممکن است زوجین در این خصوص مشکلاتی چندانی را با هم تجربه نکنند اما با این حال رضایت کامل از زندگی اتفاق نمی‌افتد و آنها به‌نوعی عدم رضایت از زندگی مشترک را به‌خصوص در مواقعی که درخصوص دیگر مسائل به مشکل برمی‌خورند، احساس خواهند کرد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !