نخستین چراغ 'رونق تولید' در لرستان روشن شد


نخستین چراغ 'رونق تولید' در لرستان روشن شد

خرم آباد - ایرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 98 را 'رونق تولید' نامگذاری کردند تا همچون سال های گذشته توجه مردم و مسئولان را بیشتر از گذشته به سمت مسائل اقتصادی و ضرورت خودکفایی اقتصاد کشور سوق دهند.

به گزارش ایرنا، استان زرخیز و ثروتمند لرستان همچون بسیاری از سایر مناطق ایران اسلامی دارای ظرفیت های عظیمی در حوزه های مختلف است گه چنانچه به خوبی ساخته و پرداخته شود بدون شک نه تنها حجم قابل توجهی از اقتصاد استان را رونق می بخشد بلکه تاثیر بسزایی در شکوفایی اقتصادی کشور خواهد داشت.
لرستانی که آب و هوای چهار فصل و منابع اب و خاک بسیار غنی آن زمینه را برای انجام هر نوع فعالیت کشاورزی و دامپروری مساعد کرده و معادن غنی ان گنجینه هایی از طلاهای سنگی هستند.
یک میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است که دارای یکهزار و 700 گونه گیاهی متنوع و 70 گونه منحصر بفرد به ویژه در حوزه گیاهان دارویی است.
مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان بلوط است که این درختان نقش فوق‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک و تولید اکسیژن محسوب می‌شوند و البته کل تنوع زیستی لرستان معادل 25 درصد کشور است.
به عنوان مثال غار ماهی کور تنها اثر طبیعی ملی استان لرستان است که در سال 82 به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده‌است.
ماهی کور یکی از گونه‌های کمیاب و اندمیک ایران است که در دنیا گونه‌ای منحصر به فرد محسوب شده که در غاری واقع در استان لرستان زندگی می‌کند و اولین «غارماهی» حقیقی جهان است که اولین بار ژئولوژیست دانمارکی در سال 1937 ضمن مسافرتی که به ایران داشت آن را کشف کرد و مطالعاتی بر روی این گونه انجام داد.
این گونه تنها در استان لرستان وجود دارد و به این لحاظ از ذخایر ارزشمند ایران زمین است.
همچنین لرستان با بیش از 50 آبشار و 2 هزار و 500 کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی فرصت بسیار مناسبی برای گردشگری طبیعی در اختیار دارد و الیته مکان های طبیعی و جغرافیایی منحصر بفردی همچون دره شیرز به عنوان یکی از منحصربفردترین ژئوپارکهای جهان، دریاچه طبیعی گهر، تونل برفی ازنا در فصل تابستان و چندین غار دست کند چندین هزار ساله از جمله غار شگفت انگیز کلماکره رادر دل خود جای داده است.
2 عامل مهم نیروی انسانی و آب و هوا، همچنان نقطه قوت استان لرستان بوده و از مجموع 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه حدود 2.5 میلیون تن و از سطح باغات ان حدود 200 هزار تن محصول تولید می شود که از جمله آن می توان به انار بسیار مرغوب تنگ سیاب و انجیر سیاه پلدختر اشاره کرد که در بازارهای منطقه به خوبی شناخته شده است.
اینها یکی از هزاران داشته های لرستان است که می تواند به تنهایی بار اقتصاد یک منطقه را به دوش بکشد اما به شرطی که شکوفا شود و ' رونق تولید' از این سرمایه ها در دستور کار قرار گیرد.
امروز مشکل اشتغال یکی از اساسی ترین موضوع و چالش های کشور است که همواره و در همه دولت ها وجود داشته، اما می توان با استفاده بهینه از ظرفیت ها و تحقق شعار ' رونق تولید'، غول بیکاری را شکست داد.

**چراغ اول رونق تولید در لرستان روشن شد
اما مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با یک خبر خوش، چراغ اول ' رونق تولید' را در استان روشن کرد.
بختیار رازانی به ایرنا گفت: سال های گذشته در برخی مناطق محدود استان شامل مناطق غیر برخوردار و توسعه نیافته تخفیف های 50 درصدی واگذاری زمین و تقسیط مابقی هزینه انجام می شد که با توجه به نامگذاری سال 98، این فرایند امسال برای کل زمین های شهرک ها اجرایی خواهد شد.
وی اظهار داشت: تامین زمین از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران تولید است که امید می رود با اجرای این مهم، بتوان گام موثری در راستای تحقق شعال سال برداشت.
وی ادامه داد: در این راستا 50 درصد قیمت واگذاری زمین تخفیف داده می شود و از مجموع 50 درصد مابقی نیز، 30 درصد به صورت نقد و 70 درصد در اقساط 60 ماهه از سرمایه گذاران اخذ می شود.

***نامگذاری شعار اقتصادی در یک دهه اخیر بیانگر اهمیت خودکفایی کشور است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان گفت: بیش از یک دهه گذشته، شعار سال در رابطه با مسایل اقتصادی انتخاب شده که نشان می دهد علاوه بر اینکه سیاست خارجی جز اولویت های کشور می باشد اما مهمترین مساله امروز ایران، اقتصاد است.
رازانی باید برای رهایی از اقتصاد نفتی به رونق تولید داخل توجه ویژه ای داشت و موانع این مسیر با همکاری و همدلی دستگاه های مختلف برطرف شود.
وی با بیان اینکه برخی مشکلات موجود در مسیر تولید خارجی هستند گفت: برخی موانع نیز درونی است و ارتباطی به تحریم یا مسائل خارجی ندارد.
وی افزود: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید ترویج شود و علاوه بر تزریق نقدینگی به واحدها، باید رقابت سالمی میان تولید کنندگان برای خلق محصولات با کیفیت ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان بیان کرد: در برخی موارد فعالان اقتصادی استان از تولید مواد اولیه مورد نیاز خود در استان بی خبر هستند و این ملزومات را از سایر شهرها فراهم می کنند که باید در این زمینه نیز اقدام درست و جامعی صورت گیرد.
رازانی با تاکید بر کاهش بار مالیاتی تولید از دوش تولیدکنندگان اظهار داشت: بازاریابی اصولی و برپایی نمایشگاههای مستمر درون و برون استانی، کمک شایانی به موفقیت و فروش محصولات استان خواهد کرد.
وی گفت: تبلیغ کالای ایرانی از طریق رسانه ملی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود و از طرفی شهرداری نیز باید بخشی از تابلوهای تبلیغاتی خود را با قیمت های مناسب و حتی رایگان در اختیار تولید قرار دهند تا محصولات داخلی برای مردم تبلیغ شود.
وی ادامه داد: همچنین دستگاه های دولتی نسبت به تامین ملزومات خود از تولیدکنندگان استان مقید باشند و استفاده از کالای درون استانی را اولویت خود بدانند.
بیش از یکهزار و 600 پروانه بهره براری صنعتی در لرستان صادر شده که 96 درصد آنها را صنایع کوچک تشکیل می دهد که از این تعداد بیش از 65 درصد واحدها فعال هستند اما میانگین تولید آنها 20 تا 70 درصد ظرفیت است.
لرستان 21 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی دارد که 16 واحد آن آماده استقرار واحدهای صنعتی است.
7269/6060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در