30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن


... نوشته 30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

همه می‌دانند که کشیدن سیگار به سلامتی آسیب می‌رساند. ما از بیلبوردها، تبلیغات چاپی و رسانه‌ای و حتی جعبه‌های سیگار شاهد علائم هشداردهنده‌ای هستیم که به معنای واقعی کلمه عواقب این عادت خطرناک را به ما گوشزد می‌کنند. قبل از این‌که سراغ شیوه‌های ترک این عادت خطرناک و همچنین روش‌های سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن مان برویم، بهتر است با تاثیری که سیگار روی بدن‌مان دارد کمی آشنا شویم.

30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

هر بار که سیگار می‌کشیم، گازهای سمی به ریه‌ها منتقل شده و سپس وارد جریان خون می‌شوند، و به این ترتیب به سایر ارگان‌های بدن نیز می‌رسند. سیگار با استفاده از برگ‌های تنباکو، که شامل نیکوتین و انواع ترکیبات دیگر هستند، تهیه می‌شود. در حین این‌که تنباکو و ترکیبات آن می‌سوزنند، هزاران مواد شیمیایی خطرناک آزاد می‌شود، از جمله بیش از ۴۰ ترکیب شناخته‌شده که عامل ایجاد سرطان هستند. دود سیگار حاوی گازهای سمی مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و مقدار کمی از ذرات رادیواکتیو سرطان‌زا است.

تمام اشکال تنباکو خطرناک هستند، از جمله سیگار، پیپ و قلیون و انواع بدون دود تنباکو مانند جویدن توتون و بو کشیدن آن. نیکوتین یک ماده شیمیایی اعتیادآور موجود در تنباکو است که موجب احساس لذت در مغز می‌شود. تکرار مصرف نیکوتین باعث کاهش حس لذت در مغز می‌شود و به این ترتیب فرد بیش‌تر و بیش‌تر ولع مصرف آن را دارد تا بتواند دوباره به حالت عادی برسد.

اثرات مضر سیگار بر بدن

– مرگ زودرس

– بیماری‌‌های قلبی

– حمله‌ی قلبی

سکته‌ی مغزی

– سرطان خون و مغز استخوان، دهان، حنجره، گلو، معده، کلیه و غیره

بیماری‌های قلب و عروقی

تصلب شرایین

– بیماری مزمن ریوی و بسیاری دیگر

نشانه‌های ترک نیکوتین ممکن است هر ناراحتی را که فکرش را بکنید، شامل شود. اکثر مردم برخی از این علائم را تجربه می‌کنند، اما به ندرت پیش می‌آید که کسی همه‌ی آن‌ها را تجربه کند.

به طور کلی، درد ناشی از قطع نیکوتین کوتاه مدت است. در صورتی که در معرض یک واکنش فیزیکی در اثر ترک سیگار بودید یا اگر علائم ترک ادامه یافت یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

۱. یک دفتر روزنگار برای این کار آماده کنید

دفتر روزنگار مخصوص ترک یک ابزار ارزشمند است که می‌تواند به شما کمک کند تا تمایل خود را برای ترک سیگار تقویت کنید. این دفتر می‌تواند در لحظه‌ای که شما در حال مبارزه و تلاش هستید کمک‌تان کند و زمانی که آن را مرور می‌کنید، می‌تواند چشم‌اندازی به شما بدهد از این‌که تا کجای مسیر را طی کرده‌اید و چه‌قدر تا پایان راه دارید.

اولین چیزی که در دفترتان می‌نویسید، می‌تواند دلایلی باشد که برای ترک سیگار دارید. از بزرگ‌ترین و واضح‌ترین دلایل تا کوچک‌ترین و ساده‌ترین دلایلی که شما را برای ترک سیگار ترغیب کرده‌اند.

30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

۲. آب می‌تواند در روند از بین بردن نیکوتین سیگار به شما کمک کند

برای این‌که بدن عملکرد مناسبی داشته باشد، نوشیدن آب کافی ضروری است. آب دو سوم وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد و هر سلول و ارگانی به آن وابسته است. بدون آب، در عرض چند روز می‌میریم.

هنگامی که ما سیگار را ترک می‌کنیم، آب برخی از ناراحتی‌هایی را که اغلب با ترک نیکوتین همراه هستند، کاهش می‌دهد:

یبوست

سرفه

گرسنگی / میل به خوردن

– گرایش شدید به سیگار کشیدن

آب همچنین نیکوتین باقی‌مانده را از بدن خارج می‌کند و با هیدراته نگه داشتن بدن سبب می‌شود که به طور کلی احساس خوبی داشته باشید. این امر می‌تواند به شما کمک کند که اختلالات و مشکلات ناشی از ترک نیکوتین را راحت‌تر پشت سر بگذارید.

۳. خوردن غذای سالم در هنگام از بین بردن نیکوتین سیگار حیاتی است

هنگامی که ما سیگار را ترک می‌کنیم، بدن‌مان از اندکی شوک رنج می‌برد. اکثر ما نه تنها روزی چند بار نیکوتین را استنشاق کرده‌ایم، بلکه همه‌ی مواد شیمیایی موجود در سیگار را نیز داخل بدن‌مان فرستاده‌ایم. هرچند این حالت ابدا حالت سالمی نیست، اما بدن ما به این روند تکراری عادت کرده‌است، و سم‌زدایی می‌تواند به عنوان شوک فیزیکی، و مسلما شوک احساسی وارد میدان شود.

با خوردن مواد غذایی مفید و مغذی که بدن‌مان نیاز دارد می‌توانیم با این حالت شوک مبارزه کنیم. خوردن مولتی ویتامین به صورت روزانه در هنگام ترک سیگار نیز می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

گاه گاهی هم می‌توانید هله هوله و خوراکی بخورید اما یادتان باشد که زیاده‌روی نکنید. خوردن هله هوله آن ولعی را که برای مصرف نیکوتین دارید از بین نمی‌برد و در واقع شما را در معرض اعتیاد دوباره به سیگار قرار می‌دهد.

اعتدال کلید موفقیت است. نسبت ۸۰ به ۲۰ را در نظر داشته باشید: ۸۰ درصد مواد غذایی سالم و ۲۰ درصد هله هوله که واقعا تمایل به خوردن‌شان دارید. این نسبت باید در طول ناراحتی‌های ناشی از ترک نیکوتین، باعث تقویت انرژی بدن‌تان و احساس رضایت در شما شود.

۴. ورزش کمک می‌کند که سختی‌های ترک و از بین بردن نیکوتین سیگار را پشت سر بگذارید

اضافه کردن تمرینات ورزشی به برنامه‌ی روزانه‌تان، هم سلامت جسمی و هم حالت ذهنی شما را بهبود می‌بخشد، به ویژه هنگامی که روزهای ترک نیکوتین را پشت سر می‌گذارید.

ورزش به شما کمک می‌کند تا تغییرات خلقی و میل به کشیدن سیگار را که در این دوران بسیار قوی است، کنترل کنید چرا که سبب می‌شود اندورفین، یا هورمون احساس خوب، در بدن‌تان آزاد شود.

اگر از آخرین باری که ورزش کردید، مدت زیادی گذشته‌است حتما ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد و می‌توانید برنامه‌ی ورزشی جدیدی را شروع کنید.

ورزش را با شدت پایین شروع کنید. در صورتی که اخیرا فعالیتی نداشته‌اید، کارتان را چند پیاده‌روی ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای در طول روز شروع کنید و بعد کم کم انجام تمرینات ورزشی را نیز مد نظر قرار بدهید. به خودتان زمان بدهید و بلافاصله مشغول انجام تمرینات سنگین نشوید و از همان ابتدا به مدت طولانی ورزش نکنید.

ورزش را به عنوان یک ابزار در نظر بگیرید، نه یک کار روزمره که باید هر روز انجام بدهید. انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به شما کمک کند که میل شدیدی که به سیگار کشیدن دارید کنار بزنید و در عین حال با افزایش وزن موقتی که اغلب همراه با ترک سیگار رخ می‌دهد، مقابله کنید.

۵. پاداش هم باید بخشی از برنامه‌ی ترک و از بین بردن نیکوتین سیگار باشد

ترک دخانیات کار سختی است و هر روزی را که بدون دود و دم پشت سر می‌گذارید، نوعی پیروزی است، ساده و زیبا. علاوه بر این، ما به عنوان آدم‌هایی سیگاری، یاد می‌گیریم که انتظار یک رضایت فوری را داشته باشیم، و دریافت پاداش در همان روزهای اولیه‌ی ترک می‌تواند کمک شایانی به ما بکند.

نیازی نیست که پاداش خیلی بزرگی برای خودتان در نظر بگیرید، هر چیزی که به شما کمک کند احساس خوبی داشته باشید، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

چند ایده:

– یک دوش آب گرم بگیرید

– یک گوشه‌ی آرام پیدا کنید و زمانی را به تنهایی برای خواندن کتاب اختصاص بدهید

– چرت بزنید

– از یک نفر دیگر در خانواده بخواهید که شام بپزد

– به باشگاه بروید

– کمی باغبانی انجام دهید

پاداش روزانه‌تان را به عنوان یک سرمایه‌گذاری در آینده‌ای که قرر است بدون دود و دم باشد، در نظر بگیرید. هنگامی که وقت خود را برای از بین بردن استرس آن روز و شارژ کردن باتری‌های‌تان اختصاص می‌دهید، در واقع بیش‌ترین تلاش خود به کار بسته‌اید برای تضمین این‌که روز بعد را با نیرویی تازه و اراده‌ای محکم آغاز خواهید کرد.

30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

۶. زمان ترک و از بین بردن نیکوتین سیگار از کشیدن نفس عمیق غافل نشوید

ولع کشیدن سیگار معمولا به سرعت پدیدار می‌شود و نیروی بسیار زیادی هم دارد. این حالت با قدرت بسیار زیادی آغاز می‌شود و در طول سه تا پنج دقیقه کم و کم‌تر می‌شود. هنگامی که به ناگهان میل شدید کشیدن سیگار به سراغ‌تان آمد، نگران نشوید. چند لحظه زمان بگذارید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید، به این ترتیب می‌توانید با موفقیت این حالت را پشت سر بگذارید.

تنفس عمیق یک راه سریع برای کنترل ذهنیت منفی است که تهدیدی برای خارج شدن از برنامه‌ی ترک سیگار محسوب می‌شود. از نکاتی که در ادامه می‌آید استفاده کنید تا بتوانید هر زمانی که ولع کشیدن سیگار سراغ‌تان آمد، حواس‌تان را پرت کنید. هر بار که دچار این حالت شدید بلافاصله برای دور کردن ذهن‌تان وارد عمل شوید!

۷. حواس‌تان را پرت کارهای دیگری کنید

گاهی اوقات بهترین کاری که ما هنگام میل به کشیدن سیگار می‌توانیم انجام دهیم، این است که به سادگی توجه‌مان را به چیزی متفاوت و جالب توجه هدایت کنیم. در ۹۹ درصد مواقع، ولعی که در وجودتان پیش آمده، در عرض چند لحظه از بین می‌رود.

افکار ما زندگی ما را رنگ می‌کنند. اگر متوجه شدید که افکارتان در حال سوق دادن شما به جاهایی هستند که نباید بروید، خودتان کنترل آن‌ها را بر عهده بگیرید و تمرکزتان را روی چیز دیگری بگذارید تا این افکار نامناسب دور شوند.

۸. از خواب به عنوان ابزاری برای ترک و از بین بردن نیکوتین سیگار استفاده کنید

آن حالت کسالت‌آور و افسردگی که پس از ترک سیگار تجربه می‌کنید، کاملا طبیعی است.

ما به عنوان آدم‌های سیگاری، عادت داریم که ۲۰ تا ۴۰ بار دوز نیکوتین‌مان و همین‌طور حدود ۷۰۰۰ ماده‌ی شیمیایی دیگر را در طول روز دریافت کنیم. استرسی که در اثر قطع ناگهانی این جریان (هر چه‌قدر هم که ناسالم باشد) رخ می‌‌دهد، می‌تواند سبب شود که به شدت احساس خستگی داشته باشیم.

اگر خسته هستید و برای‌تان مقدور است، وسط کار یک چرت کوتاه بزنید. در صورت نیاز کمی زودتر از حد معمول به رختخواب بروید. بدن شما در حال حاضر سخت در حال تلاش است که بر اثرات ترک نیکوتین غلبه کند، و کمی بیش‌تر از حد معمول خوابیدن می‌تواند تا حدی زیادی کمک‌کننده باشد.

از سوی دیگر، اگر شما در سر دیگر این طیف قرار دارید و به دلیل ترک نیکوتین خواب از چشم‌تان رفته، از این نکات استفاده کنید تا بتوانید اوضاع خواب‌تان را بهبود بدهید.

۹. فرد مناسبی را برای پشتیبانی از برنامه‌ی ترک‌تان پیدا کنید

در صورتی که حمایتی قدرتمند و مثبت را از سوی اطرافیان‌تان دریافت کنید، تعهد شما برای ترک همیشگی سیگار بسیار آسان‌تر خواهد بود.

دوستان و خانواده می‌توانند حامی خوبی برای شما باشند، اما ممکن است شرایط کنونی شما را که در اثر ترک سیگار دچارش شده‌اید، به طور عمیق درک نکنند، به خصوص در صورتی که هرگز سیگار نکشیده باشند.

با اطمینان از این‌که آدم‌های دور و برتان اهداف مشابه شما را دارند، عزم و اراده‌تان بیش از آن‌چه که تصورش را دارید، تقویت می‌شود.

۱۰. تمرکزتان را روی روز جاری حفظ کنید

همه‌ی ما زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره‌ی همه چیز می‌کنیم، اما دقیقا همان روزی را که در حال سپری کردن‌اش هستیم به طور کل فراموش می‌کنیم. نگران دیروز، فردا یا آینده نباشید. اگر مدام غصه‌ی روزهای گذشته را بخورید یا ترس از آینده داشته باشید، درگیر این احساس خواهید شد که دیگر قادر به کشیدن سیگار نخواهید بود. قدرت شما برای تغییر زندگی شما همیشه در همین جا و همین لحظه است، بنابراین توجه‌تان را روی امروز متمرکز کنید و تصمیم بگیرید که بیش‌ترین استفاده را از امروزتان ببرید. فقط امروز را که می‌توانید بدون سیگار بمانید… این‌طور نیست؟ این تمام کاری است که باید انجام بدهید!‌ قدم‌هایی کوچک اما موفقیت‌آمیز!

۱۱ اسید آمینه از روند ترک سیگار حمایت می‌کند

دو هفته قبل از تاریخ ترک و به مدت دست کم دو ماه بعد از شروع برنامه‌ی ترک، از اسید آمینه تیروزین (۵۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز و تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم) استفاده کنید. این اسید آمینه یک پیش‌ماده برای دوپامین است. ثابت شده‌است که تائورین (نوع دیگری از اسید آمینه) باعث جلوگیری از آسیب دیدن ریه می‌شود و از سلامت قلب و عروق حمایت می‌کند و می‌تواند بعد از شروع برنامه‌ی ترک استفاده شود.

تمرین تنفس یوگا برای سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

دو تمرین تنفس به طور خاص در طول عمل ترک و پس از آن بسیار مفید هستند. این تمرینات را از قبل یاد بگیرید تا زمانی که فرایند ترک را شروع کردید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. این تمرینات تنفسی، تغییراتی را که در دم و بازدم مرتبط با سیگار کشیدن رخ می‌دهد، تسهیل می‌کنند و همچنین کمک می‌کنند تا اکسیژن را به خون و مغز بازگردانید. این دو تمرین، «تنفس آهسته و طولانی» و «تنفس آتش» نام دارند.

۱۲. تنفس آهسته و طولانی

در مواجهه با استرس زیاد یا هنگامی که احساس اضطراب دارید، تنفس طولانی و آهسته را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه انجام بدهید. زمانی که نفس‌تان را تو می‌دهید تا چهار بشمارید، و قبل از این‌که نفس‌تان را بیرون بدهید، چهار شماره نفس‌تان را نگه دارید. دوباره قبل از این‌که نفس‌تان را تو بدهید تا چهار بشمارید و مکث کنید. این تمرین را ۴ تا ۸ مرتبه انجام بدهید.

۱۳. تنفس آتش

این تکنیک بخشی از مکتب کندالینی یوگا است و همچنین کاپلابهاتی نامیده می‌شود که “روشن کردن جمجمه” نام دارد، احتمالا به این دلیل است که باعث افزایش آگاهی می‌شود. هر زمانی که احساس کردید لازم است سیگار بکشید، می‌توانید این تمرین تنفس را به مدت ۱ دقیقه انجام بدهید. این تمرین انرژی‌دهنده است و ولعی را که برای دریافت نیکوتین دارید، کاهش می‌دهد.

تنفس آتش متشکل است از بازدم‌های کوتاه، پرقدرت و نسبتا طولانی و دم منفعل. بازدم توسط انقباض‌های قدرتمند قسمت پایین شکم تولید می‌شود و به این ترتیب هوا را با فشار از ریه‌ها خارج می‌کنید. دم واکنشی نسبت به این انقباض است که هوا را به ریه‌ها بازمی‌گرداند.

تمرین

این تمرین را با نشستن در یک موقعیت راحت شروع کنید. ستون فقرات را صاف کنید و چانه را کمی عقب ببرید، به طوری که پشت سرتان با ستون فقرات‌تان همتراز شود.

چشمان‌تان را ببندید و تمرکزتان روی قسمت پایین شکم باشد. یک دست‌تان را آرام روی دست دیگر بگذارید و آن‌ها را به آرامی روی پایین شکم فشار دهید به طوری که دست‌ها بین ناف و استخوان شرم‌گاهی قرار داشته باشند. عضلات شکمی را شل کنید. تنفس از طریق بینی را با دم و بازدم‌های برابر و سریع شروع کنید، به طوری که انگار دارید به سرعت نفس نفس می‌زنید. سرعت و ریتم خود را پیدا کنید و در حین این‌که دیافراگم به طور طبیعی با هر نفس بالا و پایین می‌شود، ریلکس بمانید.

زمانی که نفس‌تان را بیرون می‌دهید تصور کنید که ذهن‌تان روشن می‌شود و اتصال آن با گردن شل و شل‌تر می‌شود. با این تمرین به آرامی ‌شروع کنید تا ریتم آن را به دست بیاورید و سپس هشت تا ده چرخه‌ی دم و بازدم (هر چرخه یک تا دو ثانیه طول می‌کشد) را انجام بدهید. شما می‌توانید سرعت خود افزایش دهید به این ترتیب که در هر ۱ ثانیه دو چرخه‌ی دم و بازدم را انجام بدهید و در عین حال منقبض/آزاد کردن قسمت پایین شکم را نیز به خوبی باد بگیرید. ابتدا ۲۵ تا ۳۰ چرخه را انجام دهید. تعداد چرخه‌ها را به تدریج افزایش دهید تا دچار مشکل نشوید.

* احتیاط: اگر در طول انجام این تمرین دچار سرگیجه یا حالت گیجی شدید، سابقه ژرف‌دمی (تنفس سریع در اثر اضطراب زیاد) دارید، یا اگر قاعده هستید، به جای آن تنفس آرام شکمی یا نفس عمیق بلند را تمرین کنید. اگر سابقه‌ی فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، صرع یا زخم معده دارید، هنگام انجام این تمرین احتیاط کنید.

30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

۱۴. ذهن‌آگاهی یا مدیتیشن (یا هر دو) را امتحان کنید

ذهن‌آگاهی با حضور در لحظه فقط به معنای تجربه‌ی بدون قضاوت افکاری است که به ذهن خطور می‌کنند؛ انگار که شما نوعی شاهد از راه دور باشید. مثلا نباید روی این فکر که می‌خواهید به گوشه‌ای از فروشگاه بروید و بسته‌ی غذایی خاصی را بردارید، تمرکز کنید‌. فکری را که به ذهن‌تان رسیده بشناسید (در این‌جا ولع کشیدن سیگار)، اما روی آن تمرکز نکنید و در واقع آن را نادیده بگیرید. بنابراین این احساسات محو خواهند شد و بدن شما به طور طبیعی روند سم‌زدایی را ادامه داده و خود را التیام می‌دهد.

گیاهان دارویی برای سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

طب گیاهی باعث کاهش عوامل استرس‌زای فیزیکی و عاطفی می‌شود که در زمان ترک سیگار با آن‌ها مواجه خواهیم شد. در میان گیاهان دارویی مواردی وجود دارند که یه شما کمک می‌کنند این دوران را راحت‌تر پشت سر بگذارید و در هدف‌تان به موفقیت برسید.

۱۴. گیاه لوبلیا اینفلانتا یا تنباکوی آمریکایی

یکی از مهم‌ترین موارد لوبلیا اینفلاتا یا تنباکوی آمریکایی است که به عنوان تنباکوی هندی نیز شناخته می‌شود. این گیاه دارویی بومی شمال امریکا است و به طور سنتی برای درمان بیماری‌های تنفسی فوقانی مانند آسم، سرفه و برونشیت استفاده می‌شود. گیاه لوبلیا اینفلانتا حاوی لوبلین است، یک آلکالوئید که به عنوان جایگزین تنباکو عمل می‌کند، زیرا در گیرنده‌های نیکوتین مغز نقش یک آنتاگونیست را دارد. تنباکوی آمریکایی نوعی آرام بخش و محرک است همراه با خواص روانگردان و اغلب با داروهای گیاهی ترک نیکوتین ترکیب می‌شود.

۱۵. ریشه‌ی شیرین ‌بیان

ریشه‌ی شیرین بیان یک جایگزین موثر برای سیگار است که می‌تواند در ۴ هفته‌ی اول ترک مصرف شود.

۱۶. برخی دیگر از گیاهان دارویی موثر در زمان ترک نیکوتین

چای یا عصاره‌های که دارای هر یک از گیاهان دارویی قاشقک ، گل راعی یا گل شهناز، کرفس و اسطووخودوس هستند، نیز در زمان ترک کمک زیادی به شما می‌کنند زیرا این گیاهان می‌توانند سیستم عصبی را آرام کنند، روند ترک را راحت‌تر کنند و در عین حال خلق و خوی شما را بهبود بدهند.

۱۷. لوبلایا، گل ساعتی و کاوا

لوبلیا، ریشه‌ی شیرین بیان، عصاره‌ی گل ساعتی و کاوا نیز به کاهش اضطرابی که در دوران ترک با آن مواجه خواهید شد، کمک می‌کنند و در عین حال سبب کاهش ولع کشیدن سیگار می‌شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی روند سم‌زدایی را تسهیل می‌کنند، سیستم عصبی و قند خون را به تعادل می‌رسانند و در عین حال سبب کاهش اضطراب می‌شوند. ب کمپلکس حاوی تیامین زیاد نیز در این دوران از سیستم عصبی حمایت می‌کند.

مواد خوراکی برای سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

۱۸. زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که به حذف سموم از دستگاه تنفسی کمک می‌کند. این ریشه‌ی پرقدرت حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است از جمله پتاسیم، منیزیم، بتا کاروتن و روی و برتر از همه‌ی این ویژگی‌ها این‌که عطر و طعم بسیار خوبی به همه‌ی غذاها می‌دهد! ثابت شده‌است که برخی از عصاره‌های زنجبیل نیز سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. شما می‌توانید زنجبیل را به عنوان یک گیاه به بسیاری از غذاها اضافه کنید یا آن را به صورت چای زنجبیل مصرف کنید.

30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

۱۹. زردچوبه

زردچوبه که به عنوان ادویه‌ی طلایی نیز شناخته شده، به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، به پاکسازی ریه‌ها کمک می‌کند.

۲۰. سیب

حتما شنیده‌اید که می‌گویند “اگر روزی یک سیب بخورید، دور از پزشک و دوا و درمان خواهید ماند.” این میوه شامل طیف گسترده‌ای از فلاونوئیدها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه ویتامین C است که به طور موثر به مبارزه با بیماری‌های ریه کمک می‌کند.

۲۱. سیر

این ماده‌ی خوراکی قدرتمند شامل ترکیبی به نام آلیسین است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی عمل می‌کند و سبب می‌شود که بر عفونت‌های تنفسی که ریه‌های ما را آلوده می‌کنند، غلبه کنیم. سیر همچنین باعث کاهش التهاب، بهبود آسم و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می‌شود.

۲۲. چای سبز

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند، در مقابل سرطان‌های مختلف از بدن محافظت می‌کنند و سبب حذف مایعات از ریه‌ها می‌شوند. ترکیباتی که در چای سبز حضور دارند، موجب از بین رفتن موکوس از دیواره‌ی ریه‌ها می‌شوند و در واقع طبیعتی ضد میکروبی دارند.

۲۳. سبزیجات چلیپایی

کلروفیل موجود در این سبزیجات یک عامل سم‌زدایی خوب محسوب می‌شود و به فیلتر کردن خون و خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند. بعضی از سبزیجات چلیپایی مفید عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل و برخی دیگر. این سبزیجات غنی از ویتامین C هستند، ویتامینی که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند.

۲۴. نوشیدنی زنجبیل و زردچوبه

نوشیدنی زنجبیل – زردچوبه می‌تواند هم در جلوگیری از سیگار کشیدن و هم سم‌زدایی بدن از تمام سموم مضری که ممکن است باعث ایجاد بیماری و اختلالات خطرناک در بدن‌تان شوند، کمک کند.

یکی از اجزای اصلی این نوشیدنی ریشه‌ی زنجبیل است. ریشه‌ی زنجبیل توانایی کاهش حالت تهوع را دارد. تهوع یکی از علائم اولیه‌ی ترک نیکوتین است.

دیگر ماده‌ی مهم موجود در این نوشیدنی زردچوبه است. سیگار کشیدن می‌تواند ریسک ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه حاوی کورکومین است که ویژگی‌های ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد سم دارد. این ترکیب می‌تواند به خارج کردن سموم مضر از بدن کمک کند و در عین حال مراقبت از ارگان‌ها را در برابر آسیب بیش‌تر برای‌تان فراهم کند.

سومین عنصر مهم این نوشیدنی، پیاز است. پیاز کوئرستین دارد که تاثیر آن برای جلوگیری از سرطان ریه مورد مطالعه قرار گرفته و ثبات شده‌ که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است.

در این‌جا چگونگی تهیه‌ی نوشیدنی زنجبیل و زردچوبه را می‌بینید:

مواد لازم:

– ۱ تکه‌ی کوچک ریشه‌ی زنجبیل

– ۴۰۰ گرم پیاز خرد شده

– ۲ قاشق چایخوری زردچوبه

– ۱ لیتر آب

– آبلیمو برای بهبود طعم (در صورت تمایل)

روش تهیه:

– آب را در یک قابلمه بجوشانید و سپس ریشه‌ی زنجبیل و پیاز را به آن اضافه کنید.

– مقدار بیش‌تری زنجبیل را رنده کرده و به آب اضافه کنید و بعد زردچوبه را هم اضافه کنید.

– شعله را کمی پایین بکشید و اجازه بدهید مواد چند دقیقه روی حرارت پایین بجوشند.

– هر چه‌قدر مواد داخل آب بیش‌تر بجوشند، طعم و عطر نوشیدنی‌تان تندتر می‌شود.

– این نوشیدنی را دو بار در روز بنوشید تا هم بدن‌تان سم‌زدایی شود و هم ریه‌های‌تان تمیز شوند.

30 روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

۲۵. انواع آبمیوه‌های طبیعی

استفاده از انواع آبمیوه‌های طبیعی نیز یکی از روش‌های مناسب برای سم‌زدایی بدن بعد از ترک نیکوتین است. آبمیوه‌ها سموم را از بدن شما خارج می‌کنند.

نوشیدن آبمیوه از بدن‌تان در برابر انواع بیماری‌های مربوط به سیگار محافظت می‌کند.

شما می‌توانید آب میوه و سبزیجات تازه را با آبمیوه‌گیری یا دستگاه میکسر در خانه تهیه کنید.

آب هویج تازه، کرفس، چغندر، سیب، گوجه‌فرنگی و انگور برای تمیز کردن بدن عالی هستند.

راه دیگر هم این است که می‌توانید آبمیوه‌های ۱۰۰٪ طبیعی را خریداری کنید.

آب چغندر، آب مارچوبه، آب گوجه‌فرنگی و آب گریپ‌فروت برای از بین بردن سموم ناشی از سیگار در بدن بسیار مفید و موثر هستند.

۲۶. مواد غذایی سرشار از فیبر

فیبر می‌تواند به از بین بردن سمومی که در طول زمان در اثر سیگار کشیدن در بدن‌تان جمع شده‌اند، کمک کند.

فیبر به جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

غذاهای غنی از فیبر عبارتند از لوبیا، سبزیجات برگ سبز خام، کلم کالی، برنج قهوه‌ای، هویج، کلم، مارچوبه، نخود فرنگی و غلات کامل.

۲۷. ویتامین E و C

سیگار کشیدن ویتامین‌های ضروری از جمله ویتامین C را در بدن کاهش می‌دهد و بنابراین نوشیدن آب پرتقال و خوردن میوه‌های حاوی ویتامین C کمک خواهد کرد که بدن سلامت و تندرستی خود را بازبیابد.

سیگار کشیدن ویتامین E بدن شما را کاهش می‌دهد، اما خوردن سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم کالی به بازیابی این ویتامین در بدن شما کمک می‌کند.

اساسا، ویتامین E به دفاع از سلول‌ها و اندام‌های شما در برابر آسیب ناشی از سیگار کشیدن و نیکوتین کمک می‌کند.

۲۸. کیوی و لیمو

افراد سیگاری برای جذب ویتامین A، C و E دچار مشکل است. رساندن این ویتامین‌ها به میزان زیاد سبب می‌شود که سلامت بدن‌تان را حفظ کنید و در عین حال آسیب ایجاد شده را از بین ببرید. کیوی و لیمو سرشار هستند از این ویتامین‌ها و برای برنامه‌ی غذایی بعد از ترک سیگار گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.

۲۹. هویج

اگر سیگاری هستید، باید بدانید که هر بار که سیگار می‌کشید، نیکوتین به مدت سه روز در بدن شما باقی می‌ماند. نیکوتین به پوست نیز آسیب وارد می‌کند. آب هویج برای پوست مناسب است و دارای ویتامین‌های A، C، K و B است که برای حذف نیکوتین از بدن تاثیرگذار هستند. البته مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند برای انسان سمی باشد، اما بعید است که از طریق رژیم غذایی صرف به دست بیاید (دریافت بیش از حد ویتامین‌ها معمولا در اثر خوردن مکمل‌ها رخ می‌دهد). مصرف بیش از حد کاروتن ممکن است رنگ پوست را نارنجی کند اما برای سلامتی مضر نیست.

۳۰. اسفناج

اسفناج یکی از سالم‌ترین سبزیجات محسوب می‌شود، زیرا نه تنها غنی از ویتامین‌ها است، بلکه مقدار زیادی هم اسید فولیک دارد.

اسفناج و سایر سبزیجات سبز حاوی کلروفیل هستند که ثابت شده در جلوگیری از اثرات سرطان‌زای آمین‌های هتروسیکلیک تاثیر بسزایی دارند. آمین‌های هتروسیکلیک در هنگام کباب کردن غذاها با درجه حرارت بالا تولید می‌شوند. اسفناج دارای پتاسیم فراوانی است، و مصرف آن برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه می‌شود تا اثرات سدیم در بدن را از بین ببرد. مصرف پتاسیم کم ممکن است به اندازه‌ی مصرف سدیم در بروز فشار خون بالا اثرگذار باشد.

مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که به مبارزه با اثرات مضر سیگار کشیدن و سم‌زدایی بدن ما از درون کمک شایانی می‌کنند. نکته‌ی مهمی که همیشه باید به یاد داشته باشیم این است که رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را بهبود داده و به ما کمک کند که در مقابل دشواری‌های پس از ترک و اختلالات احتمالی مقاومت کنیم. به هر روی برای داشتن یک بدن سالم در هر شرایطی، باید خوراکی‌های مفید و مغذی را در برنامه‌ی غذایی‌مان قرار بدهیم.

کلام پایانی

رهایی از شر اعتیاد به نیکوتین و از بین بردن نیکوتین سیگار یک روند تدریجی است که در نهایت کمک‌تان می‌کند به نتیجه برسید. صبور باشید و اجازه بدهید که روند بهبودی کار خود را روی بدن‌تان انجام بدهد. از این مسیر لذت ببرید، و یادتان باشد که از لحظات گرانبهای امروز به بهترین نحو استفاده کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -سارا فیضی

منبع: verywellmind

۳۰ روش سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس