معرفی رشته علوم قضایی و راه‌های ورود به این رشته


علاقه‌مندان ورود به رشته علوم قضایی لازم است تا بر زبان و ادبیات فارسی مسلط باشند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، رشته علوم قضایی همانند رشته حقوق، حول حق یابی و برپایی عدالت و معیار قانون می‌گردد و پذیرش این رشته، در دانشگاه سراسری برای فارغ‌التحصیلان هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی ممکن است.
در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی و بررسی این رشته دانشگاهی بپردازد.

معرفی رشته علوم قضایی و راه‌های ورود به این رشته

معرفی رشته علوم قضایی

عموم فارغ‌التحصیلان دبیرستان رشته انسانی، به امید وکیل شدن به این رشته روی می‌آورند؛ یکی از رشته‌هایی که شباهت‌های زیادی در واحد‌های دروس ارائه‌شده و زمینه‌های کاری پس از فارغ‌التحصیلی با رشته حقوق دارد، رشته علوم قضایی است.

رشته‌ای که به‌مانند حقوق، حول حق یابی و برپایی عدالت و معیار قانون می‌گردد؛ با این تفاوت که به‌جای وکیل، قاضی تربیت می‌کند.

راه‌های ورود به رشته علوم قضایی

پذیرش این رشته، در دانشگاه سراسری برای فارغ‌التحصیلان هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی ممکن است، اگرچه ظرفیت پذیرش این رشته در گروه انسانی نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر است.

این مطلب را از دست ندهید: کدام رشته‌های دانشگاهی بازار کار و آینده شغلی خوبی دارند؟

همچنین برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد کشور در رشته علوم قضایی، می‌توان بدون کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی نسبت به ثبت‌نام برای دو نیمسال مهرماه و بهمن‌ماه اقدام کرد. (حداقل نمره معدل کتبی دیپلم و معدل کل پیش‌دانشگاهی ۱۴ است.)

لازم به ذکر است پذیرش دانشجو در این رشته علاوه بر مقطع کارشناسی، به‌صورت کارشناسی ارشد پیوسته نیز در دانشگاه علوم قضایی میسر است.

ناگفته نماند پذیرش (مقطع کارشناسی) برای این رشته، در دانشگاه سراسری فعلاً فقط برای آقایان صورت می‌گیرد.

برای پذیرفته شدن در دانشگاه علوم قضایی حداکثر سن مورد پذیرش ۲۴ سال تمام است.

معرفی رشته علوم قضایی و راه‌های ورود به این رشته

مهارت‌های لازم برای ورود به رشته علوم قضایی

برای علاقه‌مندان به رشته علوم قضایی لازم است تا بر زبان و ادبایت فارسی مسلط باشند، قدرت استدلال بالا، فن بیان خوب، روحیه قوی و عدالت‌جو، اعتمادبه‌نفس و خلاقیت ذهنی بالایی نیز نیاز است.

این مطلب را از دست ندهید: امکان تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه تهران

قضات آینده و داوطلبان علوم قضایی فعلی لازم است تا در نویسندگی نیز توانایی بالایی داشته باشند، مفاهیم منطق ریاضی را به‌خوبی درک کنند و با علوم جامعه‌شناسی و روانشناسی و علوم فلسفی آشنایی داشته باشد.

از آنجایی‌ که در قوه قضاییه کشور ما، قضاوت بر اساس دین اسلام و احکام مربوط آن است، لازم است تا داوطلبان این رشته بر فقه اسلامی تسلط پیدا کنند تا در صورت نیاز بتوانند به‌صورت مستقیم به منابع موردنیازشان دسترسی پیدا کنند.

معرفی رشته علوم قضایی و راه‌های ورود به این رشته

بازار کار رشته علوم قضایی

در رابطه به بازار کار و آینده‌ شغلی رشته علوم قضایی لازم است به اطلاعتان برسانیم که دانشجویان در طی دوران تحصیل خود می‌توانند از همان ابتدا به صورت کارآموز در قوه قضائیه فعالیت کنند و استخدام شوند.

ضمن اینکه سنوات تحصیلی دانشجویان جزئی از سابقه خدمتشان محسوب می‌شود. فارغ التحصیلان رشته علوم قضایی می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود در حوزه و ادارات ثبت اسناد و املاک، فعالیت در دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار، نوشتن و تنظیم قرارداد‌های اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی، اداره تسویه ورشکستگی و سرپرستی محجوران فنی و حقوقی، اجرای احکام، بازپرسی و دادیاری، به عنوان مشاوران حقوقی در وزارتخانه‌ها و موسسات دیگر دولتی و … مشغول به کار شوند. همچنین فارغ‌التحصیلان رشته علوم قضایی توانایی‌های لازم را برای تصدی امر قضا در محاکم جمهوری اسلامی ایران پیدا می‌کنند.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی رشته اقتصاد + دانلود نمونه سوالات

توجه به اینکه دانشجویان علوم قضایی، تمامی دروس تخصصی رشته حقوق را نیز مطالعه می‌کنند، می‌توانند موقعیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان حقوق را نیز داشته باشند. در صورتی که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته سهمیه استعداد‌های درخشان را داشته باشند می‌توانند در آزمون سراسری بدون کنکور در مقطع دکترای حقوق ادامه تحصیل دهند؛ همچنین دانشجویان در طول تحصیل حقوق ماهیانه کارآموزان قضایی نیز دریافت کنند.

دروس اصلی رشته علوم قضایی

در معرفی رشته علوم قضایی مخصوصاً باید به دروس اصلی رشته علوم قضایی توجه شود، این موضوع کمک می‌کند که ما بدانیم چه توانایی‌هایی برای موفقیت در رشته علوم قضایی نیاز استف در نتیجه با معرفی رشته علوم قضایی مناسب می‌توان موفقیت در رشته علوم قضایی را تضمین کرد.

متاسفانه مسئله مهم معرفی رشته علوم قضایی در مدارس به خوبی صورت نمی‌گیرد. ولی مراکز مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری می‌توانند به شما در معرفی رشته علوم قضایی کمک شایان توجهی کنند. تا شما بتوانید انتخاب رشته مناسبی داشته باشید.

این مطلب را از دست ندهید: مصوبه جدیدی که کام متقاضیان رشته پزشکی را تلخ کرده است

معرفی رشته علوم قضایی و راه‌های ورود به این رشته

دروس پایه رشته علوم قضایی

مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی اشخاص و حمایت از محجوران، عربی.

دروس اصلی و تخصصی رشته علوم قضایی

حقوق سازمان‌های بین‌المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت اشخاص، حقوق تجارت شرکت‌ها، حقوق تجارت‌اسناد تجاری، حقوق تجارت ورشکستگی، حقوق مدنی (اموال و مالکیت، کلیات قراردادها، الزامات خارج از قرارداد، خانواده، عقود معین، شفعه، وصیت وارث)، آیین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، کار تحقیقی، حقوق بین‌الملل خصوصی، جرم‌شناسی، حقوق جزای اختصاصی، قواعد نفقه، حقوق تطبیقی، ادله اثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟