زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس


زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

سمنان - غرب استان سمنان مانند شرق آن، دارای زیبایی‌های وسیع و جاذبه‌های گردشگری فراوان است که محور گردشگری گرمسار، مهدیشهر و شهمیرزاد یکی از رویایی‌ترینشان محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمد حسن مقدم‌نیا: در گزارش ویژه نوروزی گذشته با تیتر «سفر به دروازه رؤیاها در استان سمنان / ۳روز تفریح فقط ۳۰۰ هزار تومان» با سه محور گردشگری ارزان قیمت و اقتصادی که مسافران نوروزی و زائران رضوی با صرف نیم روز زمان می‌توانند از آن‌ها دیدار کنند، پرداختیم.

در این گزارش اما سه محور گردشگری ارزان قیمت دیگر را مبتنی بر بوم گردی و نقاط دیدنی استان سمنان، این بار در غرب دیار قومس معرفی خواهیم کرد شرط معرفی این اماکن اما، نقاطی است که امکان اسکان مسافران در آن وجود داشته باشد و همچنین تفریح و طبیعت گردی خانوادگی بتواند برای مسافران در یک روز، رقم بخورد.

در گزارش قبل به جنگل ابر شاهرود، روستای رضاآباد دروازه کویر بی ارجمند و همچنین چشمه علی و ییلاق‌های شمال دامغان و دیباج پرداختیم این بار سری به گرمسار، سرخه، مهدی شهر و شهمیرزاد می زنیم تا با روستای هدف گردشگری پاده، شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد و روستاهایی مانند افتر و درجزین و … می زنیم. غرب استان سمنان به واسطه قرار گرفتن در پایه جنوبی رشته کوه البرز اقلیم ویژه‌ای دارد هوایی مطلوب، آبی مناسب و طبیعتی بکر که زندگی ایل سنگسر به زیبایی‌های طبیعی این دامنه کوه، می‌افزاید.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

محور اول؛ پاده یک روز رویایی

روستای پاده از توابع شهرستان آرادان با جاذبه‌های فراوان گردشگری خود تصویری با شکوه از کهن دیار قومس را به تصویر می‌کشد که آوای خوش تاریخ کهن دیار گرمسار و آرادان را به یادگار دارد.

داوود عبدی خبرنگار و فعال رسانه‌ای گرمسار درباره روستای هدف گردشگری پاده می‌گوید: در دو کیلومتری شرق روستای اسلام‌آباد و چهار کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان واقع‌شده و مخلوطی از باورهای فرهنگی طوایف مختلف است که در سالیان گذشته به دلایل مختلف به این روستا مهاجرت کرده‌اند و درواقع، جابجایی‌های مکرر، تنوع فرهنگی را در این روستا قوام داده است.

عبدی در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌افزاید: پاده بخش عمده‌ای از شهرت خود را به دلیل قرار گرفتن بر سر راه تاریخی ابریشم، بناهای تاریخی و سفرنامه‌های مختلف همراه دارد تا جایی که ناصرالدین‌شاه قاجار، هرتوم شیندلر (سفیر کبیر پروس) و صنیع‌الدوله ازجمله افرادی هستند که در سفرنامه یا کتاب خود، اطلاعات مهمی از وضعیت پاده در حدود یک قرن پیش آورده‌اند.

حفظ نماها و بافت تاریخی روستای پاده

وی می‌گوید: درگذشته سه آب‌انبار در روستا وجود داشته است، آب‌انبار شیخ علی در سال ۱۳۲۰ و آب‌انبار خونی در سال ۱۳۱۰ و آب‌انبار ترابری در زمان قاجار ساخته می‌شود. این روستا دارای سه حمام بوده و یک‌خانگاه قدیمی و در سال ۱۳۶۲ دایر شده است.

عبدی معتقد است: حفظ نماها و بافت تاریخی روستای پاده و وجود ساختمان‌های قدیمی با معماری‌های کهن در سرتاسر روستا، جلوه‌ای خاص به این روستا بخشیده است به‌گونه‌ای که قلعه، امامزاده، تکیه، مسجد، حمام، آب‌انبار و تعدادی بناهای مسکونی قدیمی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی این روستا به شمار می‌آیند. وجود یک اقامتگاه برای مسافران سبب شده تا طی مسیر فرعی آرادان از محور اصلی تهران-مشهد و به تعویق انداختن سفر نوروزی مسافران به مشهد الرضا (ع) برای بازدید از روستای پاده، راحت‌تر صورت گیرد البته زیبایی‌های این روستا آنقدر هستند که این چند ساعت وقت گذاشتن به آن بیارزد.

اگر به پاده سری بزنید حتماً جاده ابریشم، امامزاده سلطان ابوسعید، تکیه روستا، دژ یا قلعه روستا، آب انبار تاریخی، حمام کربلایی و خانقاه پاده را نیز در دستور کار خود قرار دهید تا اوج تاریخ این روستای خشتی حاشیه کویر را در یابید.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

محور دوم؛ شهمیرزاد و مهدی شهر و مناطق گردشگری

وقتی سخن از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان به میان می‌آید معمولاً اذهان به سمت کویر و دشت و رمل و ماسه سوق پیدا می‌کند و نهایتاً سبزترین خاطره‌ای که از استان سمنان به یادگار می‌ماند همان جنگل‌های ابر و اولنگ شاهرود است در حالی که این گونه نیست و خطه شمالی این استان به واسطه هم مرزی با مازندران تماماً پوشش سر سبز گیاهی دارد.

یکی از همین مناطق که با پوشش سبز خود دلربایی می‌کند، مهدی شهر و شهمیرزاد هستند، این شهرهای زیبا به تنهایی خود، یک نوع مسیر و محور گردشگری هستند اما معرفی تمام جاذبه‌های آن به سان نگارش یک کتاب مجلد می‌ماند که در این مجال کوتاه صرفاً می‌توان به معرفی آن‌هایی پرداخت که در نوروز آوردگاه و وعده گاه چشم نواز مسافران باشند.

آبشار سنگسر یکی از پارک‌های گردشگری و تفرجگاهی برای مسافران محسوب می‌شود به خصوص مسافرانی که از راه‌های دور مانند غرب کشور به زیارت امام رضا (ع) می آیند و می‌خواهند نیم روزی را در مکانی استراحت کنند، این پارک دارای زیستگاه حیات وحش، سینمای روباز، دو دریاچه مصنوعی، سه آبشار مصنوعی، پارک کودک و پارکینگ است.

زیباترین مناظر پارک آبشار را آبشارهای مصنوعی آن تشکیل داده است بطوری که از فراز کوه سرازیر شده و در مسیر خود از کنار پله‌ها می‌گذرد و از روی صخره‌ها به پایین می‌ریزد. همچنین پیکره آرش کمانگیر از دیدنی‌های این پارک است. این پارک به واسطه استقرار در درون شهر مشکل اسکان نوروزی را هم ندارد چرا که هم مدارس اسکان نوروزی رایگان و هم کمپ‌ها و مسافر پذیرهای حومه این مکان تفریحی می‌توانند با ارزان‌ترین قیمت از مردم پذیرایی کنند.

خطیرکوه استوار و زیبا

خطیر کوه دیگر منطقه زیبا و دیدنی شمال مهدی‌شهر است که البته تا رسیدن به آن از محور اصلی کریدور تهران-مشهد باید یک ساعتی رانندگی کرد، فاصله ۶۵ کیلومتری این روستا به طبیعت زیبای آن و به واقع می‌ارزد.

مرتضی میرمحمدی از فعالان گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اقداماتی که با تازگی در احیای بوم گردی در شهرستان مهدی شهر صورت گرفته توان گردش پذیری روستاهای مهدی شهر را نیز افزایش داده است. یکی از زیباترین نقاط استان سمنان وجود آب رودخانه کبیر و آب ریزهای آن در خطیر کوه محسوب می‌شود که گوشه گوشه آن را دیدنی کرده است.

میرمحمدی معتقد است: کوه‌های منطقه خطیر کوه و رشته‌کوه‌های همجوار آن به صورت مرز اقلیمی برای مازندران با استان سمنان و تهران عمل‌کرده است، رویش جنگل‌های مازندران از کوهستان آغاز شده و به طرف شمال ادامه می‌یابد که چشم هر بیننده‌ای را در هر فصل به خود جلب می‌کند. منطقه خطیر کوه از لحاظ شرایط اقلیمی جز دسته‌بندی اقلیم خزری است که خاص کرانه‌های دریای خزر و مناطق کوهستانی مشرف به دریا است.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

آبشار شهمیرزاد تفرجگاهی زیبا

ایمان فرزامی از فعالان رسانه‌ای، فضای مجازی و گردشگری شهرستان مهدی شهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: شهمیرزاد قلب گردشگری استان سمنان یکی از دو شهر نمونه گردشگری دیار قومس، دیگر مکانی است که می‌تواند خستگی را از تن مسافران نوروزی و زائران رضوی بزداید از دیرباز کباب شهمیرزادی به واسطه کوهستانی بودن و تعلیف مناسب گوسفندان معروف بوده و امروز هم ویژگی بارز تغذیه این شهرستان گوشت لذیذ آن است از سوی دیگر وجود ایل سنگسر جاذبه اصلی این شهرستان است که در تولید لبنیات محلی یدی طولی دارند.

وی می‌گوید: شهمیرزاد تفرجگاه بسیار زیبایی است که خود ده‌ها مکان دیدنی دارد و در بوم گردی‌های روستایی حومه شهرستان مهدی‌شهر می‌توان فقط به صرف ۸۰ هزار تومان یک شب را اسکان یافت، بازدید ۲۴ ساعته از مناطق دیدنی شهمیرزاد برای یک خانوار چهار نفره بیش از ۴۰۰ هزار تومان خرج بر نمی‌دارد و اگر سوغات این شهرستان را نیز تهیه کنند قطعاً خاطره‌ای خوش برایشان به یادگار خواهد ماند.

فرامرزی افزود: این روزها با گران شدن گوشت و مواد غذایی شاید در ذهن کسی نگنجد که بتوان با بهای اندک هم در شهرهای نمونه گردشگری استقرار یافت اما به مدد بوم گردی‌هایی که مردم بومی و محلی آن‌ها را اداره می‌کنند این روزها یک روز اسکان، ناهار، شام و صبحانه در روستاهای استان سمنان بین ۷۰ تا ۱۳۰ هزار تومان برای هر نفر خرج دارد که مبلغی ناچیز در مقابل هتل‌ها است.

محور سوم؛ زیبایی‌های چاشم، پرور و دربند

سومین و آخرین محور گردشگری است که در غرب استان سمنان برای مسافران و گردشگران نوروزی معرفی می‌شود چرا که بهترین زمان بازدید از این مناطق نیز بهار محسوب می‌شود چاشم در پای کوه نیزوا، روستایی کوهستانی و زیبا است که امکان استقرار بوم گردی در آن با کمترین هزینه نیز وجود دارد آب این روستا آن از چشمه و قنات تأمین می‌شود و حتی در زمستان‌ها هم امکان تفریحات زمستانی در آن وجود دارد.

در گوشه گوشه چاشم می‌توانیم سرسبزی، چشمه‌های آب جوشان و طبیعت بکر را مشاهده کنید مهم‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه، ارتفاعات زیبا و چشم نواز نیزوا محسوب می‌شود.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

تنوع بی‌نظیر حیات وحش پرور

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره منطقه نمونه گردشگری پرور، می‌گوید: این منطقه در ۴۶ کیلومتری شمال مهدی‌شهر و ۶۵ کیلومتری شمال شرقی سمنان واقع شده که به عنوان منطقه حفاظت شده پرور شناخته شده است.

مهدی جمال می‌گوید: این منطقه در روستای پرور و در کوهپایه‌های البرز شرقی جای گرفته است، جنگل‌های زیبای اورس، مراتع سر سبز و جنگل‌های درختان پهن برگ به همراه تنوع بی نظیر حیات وحش، سیمای جذاب و بی نظیری به این منطقه بخشیده است. امامزاده سید تاج الدین، حمام و گورستان پرور از مهمترین آثار تاریخی این روستا بوده و از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به عشایر و ییلاقات آن اشاره کرد.

وی درباره دربند نیز می‌افزاید: «دربند» منطقه سرسبز کوچکی است که در حدفاصل مسیر مهدی شهر به شهمیرزاد واقع شده و مهمترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است. موقعیت دربند و نزدیکی آن به شهر مهدی شهر، موجب شده تا این منطقه برای توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد.

جمال در ادامه می‌گوید: این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری می‌باشد که غار دربند، دیوار صخره نوردی سنگسر، مناظر سرسبز و زیبا و چشمه سارهای روان نمونه‌ای از آن است، غار دربند در ارتفاعات شمالی بین راه مهدی شهر – شهمیرزاد درست، غرب جاده در بدنه کوه کمرد مقابل آبادی دربند واقع شده است.

زیبایی‌های غار دربند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان می‌گوید: دهانه غار در کمرکش کوه سنگی و زیبایی به نام لهرد رو به مشرق قرار داد و دره وسیع و سرسبز دربند زیر آن گسترده شده است فضای غار به صورت تالاری بیضی شکل است به طول ۹۱ متر که عریض‌ترین قسمت آن ۳۶ متر و بلندترین نقطه سقف آن ۲۰ متر است.

زیبایی‌های منطقه دربند فراوان هستند همچنین این منطقه دارای هتل، بیمارستان و … است که می‌تواند برای زائران رضوی نیز مناسب باشد از سوی دیگر مسافران نوروزی می‌توانند با اسکان در مهدی‌شهر در سفری نیم روزی از غار دربند نیز دیدار کنند.

در نهایت باید گفت محورهای معرفی شده در خبرگزاری مهر برای زائران رضوی و مسافران نورزی شامل جنگل ابر، رضا آباد بی ارجمند، چاشم و شهمیرزاد و پاده گرمسار و ییلاق‌های شمال دامغان و … تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های فراوان استان سمنان هستند، استانی که این روزها میزبان خیل عظیم مسافران نوروزی است.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمد حسن مقدم‌نیا: در گزارش ویژه نوروزی گذشته با تیتر «سفر به دروازه رؤیاها در استان سمنان / ۳روز تفریح فقط ۳۰۰ هزار تومان» با سه محور گردشگری ارزان قیمت و اقتصادی که مسافران نوروزی و زائران رضوی با صرف نیم روز زمان می‌توانند از آن‌ها دیدار کنند، پرداختیم.

در این گزارش اما سه محور گردشگری ارزان قیمت دیگر را مبتنی بر بوم گردی و نقاط دیدنی استان سمنان، این بار در غرب دیار قومس معرفی خواهیم کرد شرط معرفی این اماکن اما، نقاطی است که امکان اسکان مسافران در آن وجود داشته باشد و همچنین تفریح و طبیعت گردی خانوادگی بتواند برای مسافران در یک روز، رقم بخورد.

در گزارش قبل به جنگل ابر شاهرود، روستای رضاآباد دروازه کویر بی ارجمند و همچنین چشمه علی و ییلاق‌های شمال دامغان و دیباج پرداختیم این بار سری به گرمسار، سرخه، مهدی شهر و شهمیرزاد می زنیم تا با روستای هدف گردشگری پاده، شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد و روستاهایی مانند افتر و درجزین و … می زنیم. غرب استان سمنان به واسطه قرار گرفتن در پایه جنوبی رشته کوه البرز اقلیم ویژه‌ای دارد هوایی مطلوب، آبی مناسب و طبیعتی بکر که زندگی ایل سنگسر به زیبایی‌های طبیعی این دامنه کوه، می‌افزاید.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

محور اول؛ پاده یک روز رویایی

روستای پاده از توابع شهرستان آرادان با جاذبه‌های فراوان گردشگری خود تصویری با شکوه از کهن دیار قومس را به تصویر می‌کشد که آوای خوش تاریخ کهن دیار گرمسار و آرادان را به یادگار دارد.

داوود عبدی خبرنگار و فعال رسانه‌ای گرمسار درباره روستای هدف گردشگری پاده می‌گوید: در دو کیلومتری شرق روستای اسلام‌آباد و چهار کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان واقع‌شده و مخلوطی از باورهای فرهنگی طوایف مختلف است که در سالیان گذشته به دلایل مختلف به این روستا مهاجرت کرده‌اند و درواقع، جابجایی‌های مکرر، تنوع فرهنگی را در این روستا قوام داده است.

عبدی در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌افزاید: پاده بخش عمده‌ای از شهرت خود را به دلیل قرار گرفتن بر سر راه تاریخی ابریشم، بناهای تاریخی و سفرنامه‌های مختلف همراه دارد تا جایی که ناصرالدین‌شاه قاجار، هرتوم شیندلر (سفیر کبیر پروس) و صنیع‌الدوله ازجمله افرادی هستند که در سفرنامه یا کتاب خود، اطلاعات مهمی از وضعیت پاده در حدود یک قرن پیش آورده‌اند.

حفظ نماها و بافت تاریخی روستای پاده

وی می‌گوید: درگذشته سه آب‌انبار در روستا وجود داشته است، آب‌انبار شیخ علی در سال ۱۳۲۰ و آب‌انبار خونی در سال ۱۳۱۰ و آب‌انبار ترابری در زمان قاجار ساخته می‌شود. این روستا دارای سه حمام بوده و یک‌خانگاه قدیمی و در سال ۱۳۶۲ دایر شده است.

عبدی معتقد است: حفظ نماها و بافت تاریخی روستای پاده و وجود ساختمان‌های قدیمی با معماری‌های کهن در سرتاسر روستا، جلوه‌ای خاص به این روستا بخشیده است به‌گونه‌ای که قلعه، امامزاده، تکیه، مسجد، حمام، آب‌انبار و تعدادی بناهای مسکونی قدیمی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی این روستا به شمار می‌آیند. وجود یک اقامتگاه برای مسافران سبب شده تا طی مسیر فرعی آرادان از محور اصلی تهران-مشهد و به تعویق انداختن سفر نوروزی مسافران به مشهد الرضا (ع) برای بازدید از روستای پاده، راحت‌تر صورت گیرد البته زیبایی‌های این روستا آنقدر هستند که این چند ساعت وقت گذاشتن به آن بیارزد.

اگر به پاده سری بزنید حتماً جاده ابریشم، امامزاده سلطان ابوسعید، تکیه روستا، دژ یا قلعه روستا، آب انبار تاریخی، حمام کربلایی و خانقاه پاده را نیز در دستور کار خود قرار دهید تا اوج تاریخ این روستای خشتی حاشیه کویر را در یابید.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

محور دوم؛ شهمیرزاد و مهدی شهر و مناطق گردشگری

وقتی سخن از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان به میان می‌آید معمولاً اذهان به سمت کویر و دشت و رمل و ماسه سوق پیدا می‌کند و نهایتاً سبزترین خاطره‌ای که از استان سمنان به یادگار می‌ماند همان جنگل‌های ابر و اولنگ شاهرود است در حالی که این گونه نیست و خطه شمالی این استان به واسطه هم مرزی با مازندران تماماً پوشش سر سبز گیاهی دارد.

یکی از همین مناطق که با پوشش سبز خود دلربایی می‌کند، مهدی شهر و شهمیرزاد هستند، این شهرهای زیبا به تنهایی خود، یک نوع مسیر و محور گردشگری هستند اما معرفی تمام جاذبه‌های آن به سان نگارش یک کتاب مجلد می‌ماند که در این مجال کوتاه صرفاً می‌توان به معرفی آن‌هایی پرداخت که در نوروز آوردگاه و وعده گاه چشم نواز مسافران باشند.

آبشار سنگسر یکی از پارک‌های گردشگری و تفرجگاهی برای مسافران محسوب می‌شود به خصوص مسافرانی که از راه‌های دور مانند غرب کشور به زیارت امام رضا (ع) می آیند و می‌خواهند نیم روزی را در مکانی استراحت کنند، این پارک دارای زیستگاه حیات وحش، سینمای روباز، دو دریاچه مصنوعی، سه آبشار مصنوعی، پارک کودک و پارکینگ است.

زیباترین مناظر پارک آبشار را آبشارهای مصنوعی آن تشکیل داده است بطوری که از فراز کوه سرازیر شده و در مسیر خود از کنار پله‌ها می‌گذرد و از روی صخره‌ها به پایین می‌ریزد. همچنین پیکره آرش کمانگیر از دیدنی‌های این پارک است. این پارک به واسطه استقرار در درون شهر مشکل اسکان نوروزی را هم ندارد چرا که هم مدارس اسکان نوروزی رایگان و هم کمپ‌ها و مسافر پذیرهای حومه این مکان تفریحی می‌توانند با ارزان‌ترین قیمت از مردم پذیرایی کنند.

خطیرکوه استوار و زیبا

خطیر کوه دیگر منطقه زیبا و دیدنی شمال مهدی‌شهر است که البته تا رسیدن به آن از محور اصلی کریدور تهران-مشهد باید یک ساعتی رانندگی کرد، فاصله ۶۵ کیلومتری این روستا به طبیعت زیبای آن و به واقع می‌ارزد.

مرتضی میرمحمدی از فعالان گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اقداماتی که با تازگی در احیای بوم گردی در شهرستان مهدی شهر صورت گرفته توان گردش پذیری روستاهای مهدی شهر را نیز افزایش داده است. یکی از زیباترین نقاط استان سمنان وجود آب رودخانه کبیر و آب ریزهای آن در خطیر کوه محسوب می‌شود که گوشه گوشه آن را دیدنی کرده است.

میرمحمدی معتقد است: کوه‌های منطقه خطیر کوه و رشته‌کوه‌های همجوار آن به صورت مرز اقلیمی برای مازندران با استان سمنان و تهران عمل‌کرده است، رویش جنگل‌های مازندران از کوهستان آغاز شده و به طرف شمال ادامه می‌یابد که چشم هر بیننده‌ای را در هر فصل به خود جلب می‌کند. منطقه خطیر کوه از لحاظ شرایط اقلیمی جز دسته‌بندی اقلیم خزری است که خاص کرانه‌های دریای خزر و مناطق کوهستانی مشرف به دریا است.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

آبشار شهمیرزاد تفرجگاهی زیبا

ایمان فرزامی از فعالان رسانه‌ای، فضای مجازی و گردشگری شهرستان مهدی شهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: شهمیرزاد قلب گردشگری استان سمنان یکی از دو شهر نمونه گردشگری دیار قومس، دیگر مکانی است که می‌تواند خستگی را از تن مسافران نوروزی و زائران رضوی بزداید از دیرباز کباب شهمیرزادی به واسطه کوهستانی بودن و تعلیف مناسب گوسفندان معروف بوده و امروز هم ویژگی بارز تغذیه این شهرستان گوشت لذیذ آن است از سوی دیگر وجود ایل سنگسر جاذبه اصلی این شهرستان است که در تولید لبنیات محلی یدی طولی دارند.

وی می‌گوید: شهمیرزاد تفرجگاه بسیار زیبایی است که خود ده‌ها مکان دیدنی دارد و در بوم گردی‌های روستایی حومه شهرستان مهدی‌شهر می‌توان فقط به صرف ۸۰ هزار تومان یک شب را اسکان یافت، بازدید ۲۴ ساعته از مناطق دیدنی شهمیرزاد برای یک خانوار چهار نفره بیش از ۴۰۰ هزار تومان خرج بر نمی‌دارد و اگر سوغات این شهرستان را نیز تهیه کنند قطعاً خاطره‌ای خوش برایشان به یادگار خواهد ماند.

فرامرزی افزود: این روزها با گران شدن گوشت و مواد غذایی شاید در ذهن کسی نگنجد که بتوان با بهای اندک هم در شهرهای نمونه گردشگری استقرار یافت اما به مدد بوم گردی‌هایی که مردم بومی و محلی آن‌ها را اداره می‌کنند این روزها یک روز اسکان، ناهار، شام و صبحانه در روستاهای استان سمنان بین ۷۰ تا ۱۳۰ هزار تومان برای هر نفر خرج دارد که مبلغی ناچیز در مقابل هتل‌ها است.

محور سوم؛ زیبایی‌های چاشم، پرور و دربند

سومین و آخرین محور گردشگری است که در غرب استان سمنان برای مسافران و گردشگران نوروزی معرفی می‌شود چرا که بهترین زمان بازدید از این مناطق نیز بهار محسوب می‌شود چاشم در پای کوه نیزوا، روستایی کوهستانی و زیبا است که امکان استقرار بوم گردی در آن با کمترین هزینه نیز وجود دارد آب این روستا آن از چشمه و قنات تأمین می‌شود و حتی در زمستان‌ها هم امکان تفریحات زمستانی در آن وجود دارد.

در گوشه گوشه چاشم می‌توانیم سرسبزی، چشمه‌های آب جوشان و طبیعت بکر را مشاهده کنید مهم‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه، ارتفاعات زیبا و چشم نواز نیزوا محسوب می‌شود.

زیبایی‌های استان سمنان پیشکش می‌شود/ 3 محور گردشگری در غرب قومس

تنوع بی‌نظیر حیات وحش پرور

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره منطقه نمونه گردشگری پرور، می‌گوید: این منطقه در ۴۶ کیلومتری شمال مهدی‌شهر و ۶۵ کیلومتری شمال شرقی سمنان واقع شده که به عنوان منطقه حفاظت شده پرور شناخته شده است.

مهدی جمال می‌گوید: این منطقه در روستای پرور و در کوهپایه‌های البرز شرقی جای گرفته است، جنگل‌های زیبای اورس، مراتع سر سبز و جنگل‌های درختان پهن برگ به همراه تنوع بی نظیر حیات وحش، سیمای جذاب و بی نظیری به این منطقه بخشیده است. امامزاده سید تاج الدین، حمام و گورستان پرور از مهمترین آثار تاریخی این روستا بوده و از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به عشایر و ییلاقات آن اشاره کرد.

وی درباره دربند نیز می‌افزاید: «دربند» منطقه سرسبز کوچکی است که در حدفاصل مسیر مهدی شهر به شهمیرزاد واقع شده و مهمترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است. موقعیت دربند و نزدیکی آن به شهر مهدی شهر، موجب شده تا این منطقه برای توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد.

جمال در ادامه می‌گوید: این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری می‌باشد که غار دربند، دیوار صخره نوردی سنگسر، مناظر سرسبز و زیبا و چشمه سارهای روان نمونه‌ای از آن است، غار دربند در ارتفاعات شمالی بین راه مهدی شهر – شهمیرزاد درست، غرب جاده در بدنه کوه کمرد مقابل آبادی دربند واقع شده است.

زیبایی‌های غار دربند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان می‌گوید: دهانه غار در کمرکش کوه سنگی و زیبایی به نام لهرد رو به مشرق قرار داد و دره وسیع و سرسبز دربند زیر آن گسترده شده است فضای غار به صورت تالاری بیضی شکل است به طول ۹۱ متر که عریض‌ترین قسمت آن ۳۶ متر و بلندترین نقطه سقف آن ۲۰ متر است.

زیبایی‌های منطقه دربند فراوان هستند همچنین این منطقه دارای هتل، بیمارستان و … است که می‌تواند برای زائران رضوی نیز مناسب باشد از سوی دیگر مسافران نوروزی می‌توانند با اسکان در مهدی‌شهر در سفری نیم روزی از غار دربند نیز دیدار کنند.

در نهایت باید گفت محورهای معرفی شده در خبرگزاری مهر برای زائران رضوی و مسافران نورزی شامل جنگل ابر، رضا آباد بی ارجمند، چاشم و شهمیرزاد و پاده گرمسار و ییلاق‌های شمال دامغان و … تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های فراوان استان سمنان هستند، استانی که این روزها میزبان خیل عظیم مسافران نوروزی است.

کد خبر 4567892

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس