علائم اگزما در کودکان، چیست و چه درمانی دارد؟


علائم اگزما در کودکان، چیست و چه درمانی دارد؟

دلیل اصلی اگزما هنوز شناخته شده نیست. تحقیقات نشان داده که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می تواند منجر به بروز اگزما در کودکان می شود.

دلیل اصلی اگزما هنوز شناخته شده نیست. تحقیقات نشان داده که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می تواند منجر به بروز اگزما در کودکان می شود. این عوامل باعث می شود وقتی چیزی خارج از بدن کودک،سیستم ایمنی او را تحریک می کند، سلول های پوستی آنطور که باید عمل نمی کنند، و همین مسئله باعث بروز اگزما می شود. اگر در خانواده ی شما سابقه اگزما، آسم یا تب یونج وجود دارد، احتمال ابتلای فرزندتان به اگزما بیشتر می شود.

علائم اگزما در کودکان
بچه های مبتلا به اگزما معمولا پوست قرمز و خشک دارند که مدام دچار خارش می شود. این علائم ممکن است با برجستگی های کوچکی روی گونه، پیشانی و جمجمه کودک همراه شود. علاوه بر این راش های پوستی ممکن است به دست ها و پا ها و شکم نیز کشیده شوند و به مرور ممکن است زخم های باز، قرمز و دلمه پسته ای نیز در نواحی در گیر شده ی پوست بوجود بیاید. در بعضی کودکان مبتلا به اگزما نیز راش های گرد، خارش دار و زبری روی خم آرنج، پشت زانو مچ دست یا پا دیده می شود. به مرور و با افزایش سن کودک پوست خشک تر شده و نواحی درگیر، خارش بیشتری پیدا می کند.

اگزما در کودکان چقدر طول می کشد؟
متاسفانه قانون مشخصی وجود ندارد، در بعضی موارد ممکن است در دوران نوجوانی هم این شرایط پیدا کند و در بعضی موارد این علائم ممکن است در سال های ابتدایی مدرسه بهتر شده و سپس با ورود کودک به دوران بلوغ، مجددا عود کند. عود علائم اگزما در دوران بلوغ می تواند ناشی از تغییرات هورمونی، استرس، استفاده از محصولات آرایشی و … باشد. البته یادتان باشد اگزما اصلا مسری نیست. بنابراین لازم نیست کودک را از خواهر و برادر و همکلاسی هایش دور کنی، یا برایش بشقاب و لوازم غذا خوری جداگانه در نظر بگیرید.

چطور از بروز علایم اگزما جلوگیری کنیم؟
محققان معتقدند که بروز اگزما زمینه ژنتیکی یا ارثی دارد، بنابراین نمی توان جلوی آن را گرفت اما با پیشگیری از تماس کودک با بعضی ترکیبات می توان شدت علائم را کاهش داد. از جمله گرده ی گل ها و درختان، گرد و خاک، شوره ی بدن حیوانات، هوای خشک پاییزی و زمستانی، صابون های تند و بعضی مواد شوینده، پارچه های پشمی یا پارچه هایی که بافت درشتی دارند، عطرها به خصوص الکل دار آن، دود تنباکو، گرمای بیش از حد و تعریق، در ضمن شاید برایتان جالب باشد که بدانید استرس هم از جمله عواملی است که می تواند باعث بروز علائم اگزما در کودکان شود.

غذا روی اگزما اثر دارو؟
بله، حساسیت به بعضی مواد غذایی می تواند باعث تشدید علائم در بعضی کودکان شود. این مسئله به خصوص در کودکان کم سن و سال تر دیده می شود.
این مواد غذای شامل شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم ،ماهی و سویاست

چطور به کودک مبتلا به اگزما کمک کنیم؟
پوست کودک را همیشه مرطوب نگه دارید
از پوشاندن لباس های نایلونی و پشمی به کودک خودداری کنید و سعی کنید همیشه لباس هایش نرم و ریز بافت باشند.
دمای اتاق کودک را جوری تنظیم کنید که عرق نکند.عرق کردن می تواند خارش های ناشی از اگزما را بیشتر کند
بعد از حمام، او را با حوله ی نرم خشک کرده و ظرف سه دقیقه بدنش را به طور کامل با کرم مناسب مرطوب کنید
پوست کودک را با استفاده از روغن نارگیل چرب کنید.
سه دقیقه بعد از بیرون آمدن از حمام بدن فرزندتان را با کرم مناسب مرطوب کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی