آبشارها شگفتی طبیعت کرمان


آبشارها شگفتی طبیعت کرمان

کرمان - ایرنا - در دل دیار کویری کرمان، آبشارهای طبیعی و زیبایی قرار دارد که ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران و مسافران در تمام ایام سال، بویژه نوروز است.

به گزارش ایرنا، جغرافیا و اقلیم متنوع و منحصر بفرد استان کرمان، جاذبه های سحرانگیز و بی نظیری مانند آبشارها را در خود جای داده که کمتر شناخته شده و گردشگران از وجود آنها بی اطلاع هستند.
اغلب آبشارهای کرمان در مناطق کوهستانی و پر بارش واقع شده اند و با خلق مناظر چشم نواز و محیطی فرحبخش، مکانی برای تفریح و آرامش گردشگران بشمار می رود.
معرفی این جاذبه ها و موهیت های الهی، قابلیت های صنعت گردشگری استان را بالا می برد و فرصت های جدیدی برای بهره بیشتر از آنها فراهم می کند.
**آبشار سکنج ماهان
سکنج روستایی در نزدیکی شهر ماهان از ییلاقات مشهور استان کرمان است که طبیعت زیبا و آب و هوایی خوش دارد و نامی آشنا برای گردشگران و مسافران محسوب می شود.
در این منطقه آبشار و چشمه خنگ و دل انگیزی وجود دارد که از دامنه کوه های پلوار کرمان فوران می کند و هر ببیننده ای را به وجد می آورد.
گردشگران برای رسیدن به چشمه و آبشار سکنج باید مسیری به فاصله چهار کیلومتر را در میان درختان، رودخانه و صخره های متعدد منطقه طی کنند که جاذبه ای فراموش نشدنی است.
تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای مسافران و گردشگران بشمار می رود که ضمن بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی منطقه شهداد، به روستای سکنج سفر کنند.
** آبشار راین
شهر تاریخی راین میزبان جاذبه های متنوع تاریخی و طبیعی است که آبشار راین از مهمترین آنها محسوب می شود که در طول سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.
این آبشار که به نام رز رود هم شناخته می شود، در 14 کیلومتری جنوب غربی راین قرار دارد و در دامنه‌ های جبهه شرقی کوه هزار قرار دارد.
آب این آبشار از ارتفاعی در حدود 40 متر در طی چهار مرحله به پایین فرو می ریزد و در اطراف خود هوایی طربناک پدید می آورد که در تابستان بازدید کنندگان زیادی از سراسر کشور و استان دارد.
دیوار صخره ای آبشار راین در زمستان فضای مناسبی برای ورزش یخ نوردی فراهم می آورد و اطراف دهانه ابشار مملو از گل ها و گیاهان بومی و وحشی است که زیبایی آن را دوچندان می کند.
** آبشار های سیمگ
مجموعه آبشارهای سیزده گانه در دره زیبا و کم نظیری به نام سیمک در فاصله 35 کیلومتری شهر کرمان و در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای کوهپایه قرار گرفته اند و در گرمای استان کرمان جاذبه ای دلچسب ایجاد کرده اند.
آبشارهای سیمک در درون دره قرار دارند که مرتفع ترین آن 20 متر ارتفاع دارد و دیواره های بلند صخره ای آبشار را احاطه کرده و لانه سازی پرندگان از جاذبه های این مکان دیدنی بشمار می رود.
برای بازدید و صعود به آبشارهای سیمک باید امکانات و تجهیزات کامل همراه گردشگران باشد و ابزار فنی و تجربه لازم در این مکان ضرورری است.
وجود اردوگاه تفریحی شهید باهنر در نزدیکی آبشارها امکانات مناسبی برای گردشگران و بازدید کنندگان از این مجموعه جاذبه طبیعی کرمان فراهم آورده است.
** آبشار دلفارد جیرفت
منطقه ییلاقی دلفارد جیرفت را بهشت جنوب کرمان نامیده اند که درون خود جاذبه های طبیعی رنگارنگ و بدیعی را در خود جای داده و در ایام سال پذیرای گردشگران و مسافران خسته از گرمای منطقه جنوب استان است.
آبشارهای دلفارد به همراه آبشار کراه و چند آبشار متوالی بنام آبشارهای دره گلم دخترکش، در فاصله 45 کیلومتری غرب جیرفت و در مسیر جیرفت به ساردوییه قرار دارد که مکان بسیار مناسبی جهت جذب گردشگران و مسافران بشمار می رود.
آبشار دلفارد در ارتفاع 2 هزار و 100 متری از دل کوه های بحر آسمان می جوشد و آب و هوای بسیار دل انگیز و دلربای اطراف آبشار هر بیننده و گردشگری را مجذوب خود می کند.
امکانات خوب منطقه گردشگری دلفارد در کنار آبشار ها فضای بسیار خوبی در ایام سال بویژه تعطیلات نوروز محیا کرده تا مسافران از موهیت های طبیعی بهشت گمشده جنوب لذت ببرند.
** آبشار کشیت
در نزدیکی بخش گلباف و در فاصله 40 کیلومتری کویر شهداد، روستای زیبای کشیت در دره ای به طول سه کیلومتر واقع شده که سراسر آن نخلستان، درختان میوه و خزه ها روییده و آن را به مانند نگین سبزی در دل کویر جلوه داده است.
در دره کشیت آبشاری به ارتفاع 12 متر به محوطه ای می ریزد که مردم محلی به آن دریا می گویند که حوضچه ای به مساحت 600 متر مربع پدید آورده که عمق آن هنوز اندازه گیری نشده است.
وجود این آبشار و چند آبشار کوچک در این دره را می توان اعجاز طبیعت در کویر سوزان نامید که طبیعت بکر آن برای هر بیننده و گردشگری وسوسه کننده است.
گردشگران در سفر به روستای کشیت علاوه بر دیدار از جاذبه های کویری دمی را در کنار آبشار و طبیعت چشم نواز پیرامون آن سپری می کنند، اگرچه امکانات زیرساخت های گردشگری منطقه ضعیف است و احتیاج به توجه بیشتری دارد.
** آبشار کوه شاه رابر
این آبشار در دامنه های قله چهار هزار و 350 متری کوه شاه در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان رابر کرمان قرار گرفته و ارتفاع آبشار در حدود 15 متر است که به دامنه کوه های هزار می ریزد.
آب حاصل از برف کوه شاه در مسیر خود این آبشار زیبا را پدید آورده که در میان صخره ها طبیعت کم نظیری را پیش چشم بینندگان می گذارد و گیاهان و درختان اطراف خود را سیراب می کند.
گردشگران و مسافران در فصول معتدل و گرم سال با سفر به شهرستان رابر و صعود به قله کوه شاه فرصت بسیار خوبی برای دیدار از این آبشار دارند تا از هوای دل افزای کوهستان بهره ببرند.
در کنار آبشارهای ذکر شده آبشارهایی مانند دوساری جیرفت، دهبکری بم، وامق آباد کوهپایه، خوشکار بردسیر و غیره نیز از جاذبه های طبیعی استان کرمان هستند که هر کدام به غنای طبیعت گردی و گردشگری دیار کریمان می افزایند و باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
گزارش از داود رجبی
3029/7437/ 5054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این افراد از خدمت سربازی معاف شدند