ویتامین های لازم قبل بارداری، چی بخورم؟


ویتامین های لازم قبل بارداری، چی بخورم؟

سه ماه پیش از بارداری باید مصرف ویتامین های لازم قبل از بارداری را شروع کنید. تخمک ها سه ماه پیش از آزاد شدن شروع به بالغ شدن می کنند بنابراین مصرف مواد مغذی در ابتدای راه لازم است.

اگرچه مصرف مکمل جای تغذیه درست را نمی گیرد اما قبل از بارداری مصرف مکمل ضروری است. در این مقاله توصیه های پزشک در خصوص مصرف مکمل و ویتامین های لازم قبل از بارداری ذکر شده است.

در چه زمانی در بارداری باید مصرف ویتامین های لازم قبل از بارداری را آغاز کنم؟
سه ماه پیش از بارداری باید مصرف ویتامین های لازم قبل از بارداری را شروع کنید. تخمک ها سه ماه پیش از آزاد شدن شروع به بالغ شدن می کنند بنابراین مصرف مواد مغذی در ابتدای راه لازم است. نقص لوله عصبی در چهار تا شش هفته اول بارداری اتفاق می افتد. اگر فکر می کنید باردار هستید و مکمل و ویتامین مصرف نمی کنید تا ملاقات با پزشک منتظر نمانید زیرا این دوره بحرانی و مهم را از دست می دهید. بنابراین سعی کنید 600 میکروگرم مکمل فولیک اسید مصرف کنید.
ویتامین های لازم قبل بارداری، چی بخورم؟

مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی لازم قبل از بارداری چیست و چرا؟
سه ماده مغذی بسیار مهم فولیک اسید، آهن و کلسیم می باشند. فولیک اسید از نقص لوله عصبی جلوگیری می کند. آهن برای رسیدن اکسیژن به جنین مهم است و از کم خونی در مادر جلوگیری می کند. کلسیم نیز به ساخت استخوان های جنین کمک می کند و از پوکی استخوان در مادر جلوگیری می کند. مواد غذایی حاوی کلسیم در بارداری در مقاله ای دیگر ذکر شده اند.
بنابراین مکمل این مواد مغذی مهم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

آیا تمام انواع مختلف ویتامین های لازم قبل از بارداری شبیه هم هستند؟
خیر. ویتامین هایی که پزشک توصیه می کند باید توسط بهداشت تایید شده باشد. مکمل های مختلفی با غلظت های متفاوت وجود دارد. برخی حاوی مقدار کمی از هر ماده مغذی هستند و برخی دیگر حاوی فقط یک ماده مغذی هستند. اگر مشکل خاصی داشته باشید پزشک یک مکمل با ماده مغذی مورد نیاز شما توصیه می کند.

آیا می توانم ویتامین های لازم قبل از بارداری آلی یا بدون تجویز پزشک مصرف کنم؟
اگر مکمل و ویتامین استاندارد و تایید شده باشد می توانید بدون تجویز پزشک مصرف کنید. ویتامین هایی که حاوی داروهای گیاهی هستند یا حاوی مقدار زیادی از برخی ویتامین ها مانند ویتامین آ هستند باعث نگرانی می شوند. زیرا ویتامین آ تاثیر معکوس بر رشد جنین دارد. پیش از مصرف ویتامین های لازم قبل از بارداری مطمئن شوید حاوی مواد مجاز و سالم هستند.
ویتامین های لازم قبل بارداری، چی بخورم؟

آیا لازم است چیز دیگری همراه با ویتامین های لازم قبل از بارداری مصرف کنیم؟
اگر ویتامین های لازم قبل از بارداری شما حاوی کلسیم کافی نیست، مکمل کلسیم مصرف کنید. در واقع بیشتر مکمل ها کلسیم کافی ندارند زیرا افزودن مقدار زیادی کلسیم به مولتی ویتامین باعث غیر پایداری آن می شود. خانم بارداری روزانه هزار میلیگرم کلسیم نیاز دارد که در مکمل ها و ویتامین های لازم قبل از بارداری فقط 150 تا 250 میلیگرم کلسیم موجود است. بعلاوه مطالعات اخیر نشان می دهد بیشتر خانم های باردار کمبود ویتامین د دارند. یک مکمل حاوی 200 IU به همراه سی دقیقه آفتاب (حداقل دو بار در هفته) ویتامین د موردنظر شما را تامین می کند. همچنین توصیه می شود خانم باردار حداقل روزانه دویست میلیگرم DHA مصرف کند. این ماده اسیدهای چرب امگا سه است که در ماهی و برخی سبزیجات یافت می شود و برای رشد مغز جنین لازم است. بیشتر ویتامین های لازم قبل از بارداری حاوی DHA هستند. همچنین می توانید کپسول های روغن ماهی مصرف کنید. این کپسول ها دارای جیوه نیستند.

ید بسیار مهم است. آیا ویتامین های لازم قبل از بارداری حاوی ید هستند؟ اگر نیستند آیا لازم است مکمل ید مصرف کنم؟
برخی ویتامین های لازم قبل از بارداری حاوی ید هستند و برخی نیستد. پیش از مصرف مکمل چک کنید ببینید ید دارد یا خیر. بررسی ها نشان می دهد مصرف ید لازم نیست. اما ممکن است مطالعات آینده مصرف آن را توصیه کند. در حال حاضر ید مورد نیاز در نمک یددار وجود دارد. خانم باردار باید روزانه دویست و بیست میکروگرم ید مصرف کند. نصف قاشق چایخوری نمک یددار حاوی صدونود میکروگرم ید است و خانم باردار روزانه 190 تا 210 میکروگرم ید مصرف می کنند.
ویتامین های لازم قبل بارداری، چی بخورم؟

من گیاه خوار هستم. آیا لازم است مکملی دیگر علاوه بر ویتامین های لازم قبل از بارداری مصرف کنم؟
از آنجایی که گیاهخواران محصولات حیوانی مصرف نمی کنند، مواد مغذی مانند ویتامین ب دوازده، روی، آهن و اسید چرب امگا سه نیاز دارند. بنابراین مکمل هایی که حاوی این مواد مغذی همراه با DHA هستند مصرف کنید.

اگر پس از مصرف ویتامین های لازم قبل از بارداری، حالت تهوع داشته باشم و استفراغ کنم باید چه کاری انجام دهم؟
سعی کنید پیش از خواب ویتامین بخورید بنابراین در حالی که حالت تهوع داشته باشید به خواب می روید.
ویتامین های لازم قبل بارداری، چی بخورم؟

مواد مغذی لازم برای خانم باردار: (روزانه)
کلسیم 1000 میلیگرم
DHA دویست میلیگرم
فولیک اسید 600 میکروگرم
ید 220 میکروگرم
آهن 27 میلیگرم
ویتامین ب 6.1 میلیگرم
ویتامین ب دوازده 2.6 میکروگرم
ویتامین ث 80 میلیگرم
ویتامین د دویست IU
ویتامین ای 15 میلیگرم
روی 11 میلیگرم
به طور کلی، اگر شما در حال تلاش برای باردار شدن هستید، داشتن یک رژیم غذایی مناسب، برایتان ضروری است.این پنج ماده مغذی تنها بخشی از برنامه غذایی سالم هستند. اما مصرف ویتامین همیشه کافی نیست.استفانی مک کرچر، یک متخصص رژیم غذایی از کلورادو گفت: "بسیاری از مادران ویتامین های دوران بارداری را مصرف می کنند، اما به طور کامل از اهمیت یک رژیم متعادل مطلع نیستند و در این زمینه غفلت می کنند.” "ویتامین های پیش از تولد ممکن است نیازهای مغذی شما را پوشش دهد، اما مواد مغذی مانند چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها نیز همان قدر مهم هستند.”رژیم غذایی سالم و مصرف روزانه آهن، اسید فولیک، روی و ویتامین D برای اکثر زنان کافی است. با این وجود McKercher معتقد است که اگر با رژیم محدود کننده یا وضعیتی مانند سندرم روده تحریک پذیر مواجه هستید، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است نیاز به حمایت غذایی بیشتری داشته باشید.شاو نیز با این قضیه موافق است، در دوران بارداری فقط نباید بر روی ویتامین ها تکیه کنید. او گفت: "در حالی که ویتامین های پیش از زایمان یک شبکه ایمنی عالی هستند، چیزهایی مانند کولین و امگا ۳ تمام چیزی که شما نیاز دارید نیستند.”شاو افزود که دوره قبل از حاملگی، به اندازه دوره حاملگی و پیش از تولد برای سلامتی طولانی‌ مدت نوزاد مهم تلقی می‌ شود.Lizzy Swick، متخصص تغذیه ای در نیوجرسی، گفت: انتخاب رژیم غذایی و شیوه زندگی بهترین روش های طبیعی برای افزایش سلامت باروری به شمار می روند.او همچنین معتقد است: "تغذیه بدن به اندازه کافی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات، حبوبات سبوس دار، پروتئین ها و چربی های سالم همراه با مکمل مولتی ویتامین پیش از تولد، راه خوبی برای شروع است.”

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان