قرص جستیران برای چیست؟


قرص جستیران برای چیست؟

من قصد بارداری دارم رفتم دکتر گفت تخمدان هات ضعیفه قرص جستیران یا همون مجسترول داده میخواستم بدونم واسه چی داده.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من قصد بارداری دارم رفتم دکتر گفت تخمدان هات ضعیفه قرص جستیران یا همون مجسترول داده میخواستم بدونم واسه چی داده هر چقدر گشتم نتونستم چیز خوبی پیدا کنم لطفا کمکم کنین میخوام بدونم این قرص ضد بارداری هست؟
پاسخ دکتر مرجان قاجار، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:
همراه عزیز این قرص ضد بارداری نیست و از خانواده پروژسترون است. برای تخمدان ضعیف تجویز نمی شود. مجدد از پزشک خودتان سوال کنید که چرا تجویز شده و یا برای نظردهی توسط ما، اطلاعات کامل ازخودتان به همراه آزمایشها و سونوگرافی ها لازم است.
قرص جستیران برای چیست؟
مهمترین مطالب در این‌باره:
مجسترول برای چه بیماری هایی تجویز می شود؟
قرص مجسترول برای از بین بردن علائم و کاهش درد و رنج ناشی از سرطان پیشرفته پستان و سرطان پیشرفته اندومتر (سرطان مخاط رحم) استفاده می شود.
محلول مجسترول برای درمان ضعف اشتها، سوء تغذیه و کاهش شدید وزن در بیماران مبتلا به سندرم کمبود ایمنی (ایدز) استفاده می شود. لازم به ذکر است این دارو برای بیمارانی که این شرایط در آنها دیده نشده است نباید مورد استفاده قرار گیرد.
داروی مجسترول با تأثیر هورمون های زنانه درگیر در رشد سرطان، می تواند به درمان سرطان سینه کمک کند. همچنین با افزایش اشتها، موجب افزایش وزن نیز می شود.
مجسترول همچنین گاهی برای درمان سوء تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان هایپرتروفی پروستات و سرطان دهانه رحم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مجسترول را چگونه مصرف کنیم؟
مجسترول به صورت قرص، محلول مایع و محلول تغلیظ شده خوراکی در دسترس است. قرص و محلول مایع، معمولا چند بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد. اما محلول تغلیظ شده، یک بار در روز استفاده می شود. مجسترول را در زمان مشخصی در طول روز مصرف کنید و مطابق دستورات تجویزی عمل کنید. همچنین لازم است پیش از مصرف شربت، آن را تکان دهید.
دارو را لازم است که در دمای اتاق نگه دارید و از گرما و رطوبت زیاد دور نگه دارید.

عوارض جانبی مجسترول چیست؟
در صورتی که علائم واکنش آلرژیک داشته باشید، به اورژانس مراجعه کنید. این علائم عبارتست از: کهیر، تنفس سخت، تورم چهره، لبها، زبان یا گلو.
اگر یک یا چند مورد از موارد زیر را در طی درمان با محلول یا قرص مجسترول تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید.
- افزایش وزن (به خصوص در کمر و پشت خود)، نشانه های کشش.
- نازکی پوست، کبودی آسان، افزایش آکنه یا موی صورت.
- مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی.
- قند خون بالا (افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی نفس میوه ای، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید، کاهش وزن).
- درد، تورم، گرما، یا قرمزی (به ویژه در یک یا هر دو پا)
- درد قفسه سینه، سرفه ناگهانی، خس خس سینه، تنفس سریع، سرفه کردن خون.
همچنین برخی عوارض جانبی رایج نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- تهوع، گاز، اسهال
- خونریزی واژینال غیر معمول
- خارش خفیف پوست
- ضعف

تداخلات دارویی مجسترول چیست؟
بهتر است در مورد تمام داروهایی که مصرف کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید و همین طور هر دارویی که می خواهید در این مدت درمان همراه با مجسترول شروع کنید را نیز اطلاع دهید به ویژه داروهای زیر:
- دوفتلید
- ایندیناویر

مجسترول چگونه به چاق شدن کمک می کند؟
اثر مجسترول استات در افزایش وزن برابر با اثر دگزامتازون است و همین طور موثرتر از مصرف درونانبینول برای افزایش اشتها است.
افزایش وزن بر اثر مصرف اتفاق می افتد و تعداد زیادی از بافت های چربی به جای عضلات خالی تولید می شوند. اما افزایش وزن حاصل از این دارو به خاطر احتباس مایعات نیست.
در یک مطالعه انجام شده در بیماران مبتلا به سرطان، 20 تا 30 درصد پاسخ مثبت دریافت کردند و 5 درصد نیز پس از 6 الی 8 هفته از درمان افزایش وزن پیدا کردند.
افزایش اشتها می تواند تأثیراتی بر روی اثر تسکینی بگذارد، اما در مرحله پایانی درمان سرطان ممکن است فایده ای نداشته باشد.
با این وجود، مهم است مشخص شود که آیا افزایش چربی در مقابل بافت عضلانی در درمان سرطان یا هر اختلالی مزمن مزیتی دارد یا خیر. این موضوع هنوز روشن نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
قرص جستیران برای چیست؟

آیا مجسترول ضدبارداری است؟
اگر شما زن هستید، باید مورد دیگری را نیز راجع به این دارو بدانید و آن این است که ممکن است مجسترول در چرخه طبیعی قاعدگی شما دخالت کند.
با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید باردار شوید. این دارو یک داروی ضد بارداری نیست. اما از آنجایی که این دارو می تواند به جنین آسیب برساند، باید از روش قابل اطمینانی برای پیشگیری از بارداری استفاده کرد.

قرص مجسترول و لخته شدن خون
یکی از عوارض جانبی جدی این دارو، لخته شدن خون است. گاهی اوقات این لخته های خون می توانند کشنده باشند. مطالعات NCBI نشان داده است که مصرف کنندگان این دارو در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون هستند.
به خصوص برای بیماران مسن تر، این می تواند یک ریسک خطرناک باشد. در صورتی که درد یا فشار در سینه، بازو، پشت، گردن یا فک حس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که این یکی از اولین نشانه های لخته شدن خون است.
در صورتی که علائم زیر را تجربه کرده اید با پزشک خود تماس بگیرید: سرفه، خونریزی، بی حسی در یک طرف، مشکل صحبت کردن یا تفکر، عدم تعادل، تغییر در بینایی یا تنگی نفس.

مجسترول و بارداری
اگر باردار هستید و می خواهید از مجسترول استفاده کنید، حتما باید نسبت به آن تامل کنید. پزشک شما باید بداند که شما باردار هستید یا می خواهید باردار شوید و یا این که در دوران شیردهی قرار دارید.
قرص مجسترول ممکن است سبب آسیب رساندن به نوزاد شود. در صورتی که در حین مصرف دارو می خواهید باردار شوید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان همچنین توصیه می کنند که زنان شیرده نیز نباید این دارو را مصرف کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403