پاره شدن کیسه آب قبل زایمان (3)


پاره شدن کیسه آب قبل زایمان (3)

سومین مطلب از بسته عزیمت به بیمارستان اطلاعات مورد نیاز مادران پا به ماه در خصوص پاره شدن کیسه آب را در اختیار شما قرار می دهد.

نی نی بان: سومین مطلب از بسته عزیمت به بیمارستان اطلاعات مورد نیاز مادران پا به ماه در خصوص پاره شدن کیسه آب را در اختیار شما قرار می دهد.

پاره شدن کیسه آب قبل زایمان (3)

اگر باردار هستید احتمالا کنجکاوید بدانید که کیسه آب کی، چطور و چرا پاره می شود، پاره شدن کیسه آب چه احساسی دارد و بعد از آن چه اتفاقی می افتد.

پاره شدن کیسه آب چه احساسی دارد؟
در طول دوره بارداری جنین داخل ساکی پر از مایع به نام ساک آمنیوتیک قرار گرفته و مایع داخل این ساک نیز مایع آمنیوتیک نام دارد. در ابتدای زایمان یا در طول فرایند زایمان این کیسه پاره شده و به این مرحله اصطلاحا پاره شدن کیسه آب گفته می شود. البته ممکن است کیسه آب در حوالی روزی که برای زایمان شما تعیین شده، پاره شود اما فرایند زایمان آغاز نشود که به این حالت پارگی زودرس کیسه آب گفته می شود.

وقتی کیسه آب پاره می شود دچار نوعی احساس خیسی در ناحیه واژن می شوید و ممکن است حتی مقداری ترشحات نیز در قسمت های خارجی آلت تناسلی خود احساس کنید. البته کمتر پیش می آید که مثل فیلم های خارجی، حجم زیادی مایع از بدن تان خارج شود!

چطور مطمئن شوم که کیسه آب پاره شده است؟
معمولا پی بردن به این نکته که آیا کیسه آب پاره شده است، واقعا به این راحتی ها هم نیست. به عنوان مثال خیلی از خانم ها به خصوص اگر فقط کمی احساس خیسی کنند، نمی توانند بفهمند که این مایع، مایع آمنیوتیک بوده یا ادرار که در نتیجه فشارهای وارده به مثانه از بدن خارج شده است.

اگر مطمئن نیستید که کیسه آب تان پاره شده یا نه، با پزشک تان تماس بگیرید یا خودتان را به بیمارستان برسانید. تیم پزشکی با انجام معاینه و انجام تست آزمایشگاهی متوجه می شوند که دفع مایع از بدن شما ناشی از پاره شدن کیسه آب هست یا نه. به محض رسیدن به بیمارستان به کادر پزشکی اعلام کنید که احتمالا کیسه آب تان پاره شده و آماده باشید تا به سوالاتی در خصوص بو یا رنگ خاص مایعی که از بدن تان دفع شده به پزشک یا ماما پاسخ دهید.

به محض پاره شدن کیسه آب باید از چه کارهایی خودداری کنم؟
اگر کیسه آب تان پاره شده از انجام هر کاری که ممکن است باعث ورود میکروب به داخل واژن شود، خودداری کنید. اگر احساس می کنید که در حال دفع مایع آمنیوتیک هستید بهتر است از داشتن رابطه زناشویی با همسرتان خودداری کنید. البته دوش گرفتن بعد از پاره شدن کیسه اب مجاز است ولی معمولا پزشک معالج تان از شما می خواهد که فورا خودتان را به بیمارستان برسانید و وقت تان را برای دوش گرفتن تلف نکنید چون معلوم نیست که بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر طول می کشد تا مرحله اصلی زایمان آغاز گردد.

بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر طول می کشد که زایمان شروع شود؟
معمولا به محض پاره شدن کیسه آب فرایند زایمان به سرعت آغاز می شود. اگر چه در بعضی موارد اول فرایند زایمان آغاز شده و در ادامه کیسه آب پاره می شود. البته گاهی اوقات تاخیری میان پارگی کیسه آب و شروع فرایند زایمان وجود دارد و در این مرحله پزشک احتمالا تصمیم می گیرد که انقباضات رحمی شما را با انجام یک سری اقدامات طبی تسریع کند چراکه هر چه قدر این مرحله طولانی تر شود، ریسک ابتلای شما و جنین تان به عفونت هم بالاتر می رود.

چه اتفاقی می افتد اگر کیسه آبم خیلی زود پاره شود؟
اگر کیسه آب شما قبل از هفته سی و هفت بارداری پاره شود معنایش این است که دچار پارگی زودرس کیسه آب شده اید. از جمله ریسک فاکتورهای پارگی زودرس کیسه آب شامل موارد زیر است:

1. سابقه پارگی زودرس کیسه آب در زایمان یا زایمان های قبلی

2. عفونت واژینال

3. داشتن خون ریزی واژینال در طول بارداری

4. سیگار کشیدن در طول بارداری

5. شاخص توده بدنی پایین یا لاغری مفرط

بعد از پارگی زودرس کیسه آب حتما باید توسط متخصص زنان و زایمان ویزیت شوید و وضعیت شما و جنین تان مورد ارزیابی قرار گیرد. گاهی اوقات شما می توانید علی رغم پاره شدن کیسه آب تا مدت کوتاهی، به بارداری خود ادامه دهید. اما در اغلب موارد هیچ راه برگشتی وجود ندارد و بلافاصله بعد از پاره شدن کیسه آب، فرایند زایمان باید برای شما آغاز گردد.

چه اتفاقی می افتد اگر کیسه آبم خود به خود پاره نشود؟
اگر پزشک معالج شما تصمیم بگیرد که کیسه آب در مرحله فعال زایمان (زمانی که دهانه رحم باز شده و سر جنین در حال پایین آمدن است) باید پاره شود با استفاده از یک تکنیک خاص و یک ابزار پلاستیکی بسیار نازک این کار را انجام می دهد که البته می تواند باعث ایجاد کمی احساس ناراحتی برای مادر شود. در ضمن اگر به طور معمول و در زمان معین علائم زایمان برای شما شروع نشود، پزشک تان برای ایجاد حالت زایمان کیسه آب را پاره خواهد کرد.

اگر می خواهید درباره عزیمت به بیمارستان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...