احسان و انفاق به فقرا از نظر اسلام بسیار اهمیت دارد


احسان و انفاق به فقرا از نظر اسلام بسیار اهمیت دارد

آیت‌الله مجد هاشمی گفت: در ماه رجب بسیار استغفار کنید و عمل صالح انجام دهید؛ یکی از اعمال صالح احسان و انفاق به فقرا است که در اسلام به آن بسیار تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌‌الله «مجدهاشمی» استاد حوزه علمیه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: گناه اثرات منفی زیادی در وجود انسان دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس قرآن و روایات اگر کسی بخواهد به جایی برسد باید از گناه پاک باشد، عنوان کرد: زنگار گناه بزرگترین عامل انحطاط بشریت است باید گناهانی را که از نظر خداوند گناه است شناخت و پس از آن ترک کرد.

آیت‌الله مجدهاشمی با بیان اینکه گاهی شخصی جاهل قاصر است اما امروز دیگر جاهل قاصر بسیار کم است، اظهار کرد: امروز با وجود این همه کتاب و رسانه‌ وسایل دسترسی به دانایی زیاد است بنابراین کسی نمی‌تواند مدعی ندانستن باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید رشد و گمراهی برای انسان روشن شده است، ابراز کرد: رشد یعنی آنچیزی است که انسان را به کمال برساند، دین در دو کلمه به عمل واجبات و ترک محرمات خلاصه شده است.

وی با بیان اینکه از آثار گناه این است که اثر مطلوب اطاعت را از بین می‌برد، گفت: از جمله گناهانی که در از بین بردن اطاعت الهی اثر بسیار دارد رنجاندن مومن است، وقتی انسان مومنی را برنجاند تا زمانی که او را راضی نکند نماز او قبول نمی‌شود.

آیت‌الله مجدهاشمی با بیان اینکه یکی از شرایط قبولی نماز این است که انسان دل مومن را نرنجاند، اظهار کرد: وقتی نماز قبول نشود خاصیت و اثر نخواهد داشت زیرا نماز باید انسان را از فحشا و منکر دور کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حسنات و سیئات بر روی هم اثر متقابل دارد، افزود: یکی از دعاهای قرآنی این است که خدایا در قلب ما ذره‌ای از عداوت و دشمنی مومنان را قرار نده.

وی با بیان اینکه از آثار ماه رجب استغفار است، گفت: دو چیز گناه را از بین می‌برد یکی استغفار دیگری عمل صالح انجام دادن است، توبه و استغفار به نوعی آشتی با خداوند و اعمال خوب عامل از بین رفتن اعمال بد است.

آیت‌الله مجد هاشمی با بیان اینکه نخستین مرحله توبه واقعی عمل صالح است، اظهار کرد: از جمله اعمالی که گناه را از بین می برد احسان به فقرا است، شخصیتی مثل امیرمومنان امام علی(ع) پس از نماز بیشترین انرژی خود را در خدمت به فقرا قرار می‌دادند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در نظام اسلامی باید ثروتمندان به فکر فقرا باشند، گفت: مسئولیت ثروتمندان بسیار سنگین است آنها را به دولت و نظام حواله ندهیم، گاهی محبت دنیا اجازه نمی‌دهد که ما به فقرا احسان و انفاق داشته باشیم برای برخی افزاد جان دادن برخی راحت‌تر از پول دادن به دیگران است زیرا بخیل هستند.

وی افزود: اگر کسی بداند مومنی نیازمند است و آن را برطرف نکند روز قیامت با صورت سیاه از قبر بیرون آمده و بدون حساب و کتاب وارد جهنم می‌شود، امروز فقرای زیادی وجود دارند مراقب باشیم آه آنان زندگی ما را نابود نکند دستگیری از فقرا را در سیره زندگی خود قرار دهیم خداوند به این مسائل بسیار توجه دارد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟