تاثیر بازی بر کودک در دوره پیش دبستانی


تاثیر بازی بر کودک در دوره پیش دبستانی

مسئول تولید محتوای طرح بازی و یادگیری با اشاره به آثار بازی در کودکی گفت: جنب و جوش ضرورت دوره کودکی است و کلاس ساکت تضمین کیفیت آموزشی نیست.

به گزارش بهداشت نیوز: استفاده از بازی‌های متنوع به منظور آموزش یکی از روش‌های نوین برای تعلیم و تربیت کودکان محسوب می‌شود و به دنبال این موضوع از بهمن‌ماه طرح کلاس بازی و یادگیری در ۱۰۰۰ مدرسه ابتدایی کشور به طور آزمایشی آغاز به کار کرد.

طرحی که به دلیل کمبود‌هایی در زیرساخت‌های مدارس با انتقادات بسیاری مواجه شد، منتقدان معتقد بودند به دلیل نبود زیرساخت کافی و وجود اولویت‌های دیگر در حوزه تعلیم و تربیت راه اندازی این طرح چندان کمک کننده نخواهد بود، اما آموزش و پروشی‌ها و در راس آن وزیر آموزش و پرورش اذعان داشتند که این طرح به تدریج و در کنار توجه به سایر اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت پیش می‌رود.

معلم و مدیر باید آموزش در فضای کودکانه رابیاموزند

مهدی علی اکبر‌زاده کارشناس آموزشی و مسئول تولید محتوای طرح بازی و یادگیری درباره اجرای این طرح در مدارس ابتدایی اظهار کرد: آموزش از طریق بازی باید به یک باور و فرهنگ تبدیل شود و معلم مدیر ما باید آموزش در فضای کودکانه را بیاموزند.

وی ادامه داد: مدارس متنوعی در کشور داریم که معمولا والدین متناسب با نیاز و اقتضائات خود نوعی از این مدارس را برای تحصیل فرزندانشان انتخاب می‌کنند و همواره سعی داریم در تمام مدارس بنا بر تاکیدی که وزیر آموزش و پرورش داشته است به نشاط آفرینی بپردازیم که در گام‌هایی این برنامه از طریق طرح اسباب بازی و یادگیری رخ می‌دهد و این درحالی است که کمتر به این موضوع توجه شده است؛ حال باید تفکر بازی و این فرهنگ در فرایند تدریس استفاده شود.

مسئول تولید محتوای طرح بازی و یادگیری با اشاره به اینکه اکنون این طرح به طور آزمایشی در برخی از مدارس کشور و به طور داوطلبانه اجرا می‌شود، گفت: نتایج این طرح در مرحله مقدماتی و اکنون که در مرحله آزمایش قرار دارد موجب شده است تا حتی برخی از استان‌هایی که مقرر نشده بود در این طرح حاضر باشند خواهان اجرای آن شدند.

فرایند یاددهی و یادگیری در شرایط فعلی کاملا سنتی است

علی اکبر‌زاده با اشاره به تجربه تحقیق مبنی بر استفاده از اسباب بازی در فضای یک پیش‌دبستانی اظهار کرد: فرایند یاد دهی و یادگیری در شرایط فعلی کاملا سنتی است و در دنیای کنونی که مدارس باید پویایی لازم را داشته باشند و متناسب با نیاز جامعه دانش آموزان را تربیت کنند این روش تربیتی سنتی پاسخگو نخواهد بود بنابراین استفاده از اسباب بازی‌هایی که فکر و هوش دانش آموزان را به چالش می‌کشد مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در قالب یک طرح تحقیقاتی و در بازه زمانی یک ساله مربیان و دانش آموزان یک پیش‌دبستانی را با استفاده از طرح کلاس اسباب بازی مورد بررسی قرار دادیم و بر اساس این طرح بازی‌های تحرکی، فکری، گروهی و فردی برای نو‌آموزان پیش‌دبستانی در نظر گرفته شد و از مربیان خواستیم تا مشاهدات خود را نسبت به عملکرد نو‌آموزان اعلام کنند، علاوه بر آن با دوربین‌های مدار‌بسته فعالیت آن‌ها بررسی شد.

مسئول تولید محتوای طرح بازی و یادگیری با اشاره به اینکه تحرک و جنب‌و‌جوش گام اصلی در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان دوره پیش دبستانی و ابتدایی است، تصریح کرد: معلم نباید این تصور را داشته باشد که لزوما دانش‌آموزان ساکت و داشتن یک کلاس بی سر‌وصدا آموزشی با کیفیت به دنبال خواهد داشت.

بهبود ناهنجاری های اخلاقی کودکان در قالب بازی

وی افزود: در این طرح نظر مربیان را دریافت کردیم و آن‌ها معتقد بودند نو‌آموزان به طور محسوسی نسبت به یادگیری اشتیاق پیدا کرده بودند و سرعت دریافت مطالب هم از طریق بازی افزایش پیدا کرده بود.

علی‌اکبرزاده با اشاره به اینکه فضای بازی برای نوآموزان و کودکان فضایی جذاب محسوب می‌شود، گفت: بنا بر بررسی‌های انجام شده برخی از کودکان که نارسایی‌هایی در رفتار یا گفتار داشتند با استفاده از طرح بازی و یادگیری این ناهنجاری‌ها را از بین برده بودند.

تسریع یادگیری کودکان در کلاس های بازی

آموزش‌های پایدار در کودکان از طریق بازی بهتر محقق می‌شود و پایبندی آن‌ها را به اجرای این آموزش‌ها در عمل بیشتر می‌کند به دنبال این موضوع اجرای طرح کلاس بازی در مدرسه از سوی والدین دانش‌آموزان هم مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته علی‌اکبرزاده پرس و جو از خانواده کودکان پیش‌دبستانی نشان می‌دهد تعامل کودکان با دیگران افزایش پیدا کرده همچنین وجود اسباب بازی‌های پر تحرک به طور محسوس باعث تخلیه هیجانات کودک می‌شود بنابراین در خانه چالش کمتری بین والدین و کودکان وجود دارد، البته اولیای دانش‌آموزان نیاز به دوره‌های تخصصی داشتند تا بررسی ابعاد این طرح بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وجود اتاق بازی در مدرسه علاوه‌بر جذابیتی که برای کودکان به دنبال دارد سرعت یادگیری در آن‌ها را هم افزایش می‌دهد همچنین باعث می‌شود تا کودکان از فضای مجازی فاصله گرفته و آموزش‌ها را عینی‌تر و در قالب بازی بیاموزند.

مسئول تولید محتوای طرح بازی و یادگیری با اشاره به ثبت مشاهدات از طریق دوربین‌های مدار‌بسته که در این مرکز پیش دبستانی تعبیه شده بود، گفت: بررسی رفتار کودکان نشان داد علاوه بر افزایش شور و نشاط مداوم در کودکان، پایبندی آن‌ها به نظم بیشتر شده همچنین جذابیت فعالیت‌های گروهی در قالب بازی در نو‌آموزان قوت گرفته است و به دلیل آزادی عملی که برای در این فضا وجود داشت کمتر اشتیاق به ترک این اتاق بازی داشتند.

علی اکبرزاده ادامه داد: استفاده از بازی در فرایند یادگیری باعث تنوع در فرایند آموزش شده بود و به دلیل تعدد بازی‌ها و انتخاب آزادانه کودکان نسبت به این موضوع آن‌ها با تمرکز بیشتری آموزش‌ها را دنبال می‌کردند.

طراحی اتاق بازی در مدارس نادیده گرفته نشود

وی درباره توجه به محتوای آموزشی و اسباب‌بازی مناسب سن کودکان در اتاق بازی گفت: آموزش و پرورش با اجرای این طرح برای تامین تجهیزات مورد نیاز از نظرات کارشناسان حوزه اسباب‌بازی کمک گرفته است و این موضوعات باید در مدارس و انجمن اولیا و مربیان مورد توجه قرار گیرد تا خانواده‌ها هم برای پیشبرد طرح وارد عمل شوند.

علی اکبرزاده اظهار کرد: در طراحی ساختمان‌ها و کلاس‌های درس باید به اتاق بازی توجه شود همچنین تولید محتوای آموزشی برای مربیان و والدین نوآموزان ضرورت دارد.

وی ادامه داد: فضای پیش دبستانی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا تمامی آموزش‌ها صرفا از طریق بازی به نوآموزان تعلیم داده شود همچنین متخصصان تعلیم و تربیت نگاه جدی‌تری به این مقوله داشته باشند و جلسات علمی و پژوهشی از طریق پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم تربیتی در این حوزه برگزار شود.

احیای بازی‌های بومی در بین کودکان

مسئول تولید محتوای طرح بازی و یادگیری با اشاره به اینکه دراین طرح صرفا بازی‌های دیکته شده‌ای برای دانش آموزان در نظر گرفته نشده است، گفت: مربیان می‌توانند با احیای بازی‌های بومی و قدیمی و همچنین با خلاقیت خود بازی‌ها جدید را به کودکان معرفی کنند که این موضوع نه تنها آثار تربیتی دارد بلکه بخشی از فرهنگ فراموش شده ناشی از بازی‌های بومی را هم زنده می‌کند و به تدریج می‌توان سنگین فضای مجازی را از کودکان دور کرد هر چند این موضوع یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند زمان است.

علی اکبرزاده تصریح کرد: در طرح بازی و سرگرمی سر فصل‌هایی به مدیر و مربیان داده می‌َشود اما مربیان می‌توانند بنا بر شرایط تغییراتی در روند بازی اعمال کنند و از این طریق فضای تعلیم و تربیتی با نشاط را برای کودکان رقم بزنند.

باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس