قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف


قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

خانمی 38 ساله هستم که 18 سال پیش ازدواج کردم ولی بخاطر فوت همسرم که پزشک بودند دوازده سال هست که مجرد هستم.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: خانمی 38 ساله هستم که 18 سال پیش ازدواج کردم ولی بخاطر فوت همسرم که پزشک بودند دوازده سال هست که مجرد هستم. از زمان کودکی یعنی حدود سن 12 سالگی دچار عفونت قارچی هستم...بارها به پزشک مراجعه کردم و پماد کلوتریمازول تجویز کردند و بهبودی حاصل نشد. تا اینکه دو ماه پیش به متخصص زنان مراجعه کردم و در أزمایشگاه قارچ شناسی اصفهان هم یک نمونه قارچ أزمایش دادم که با دیدن نمونه قارچ پزشک متخصص گفتند که درصدش زیاد نیست ولی سالهاست که از این بیماری رنج می برم. خانم دکتر عزیز در حال حاضر سوالم اینست که ا. با مراجعه به پزشک متخصص زنان برایم قرص فلونازوکل 150 تجویز شده أیا دوز مصرف به این شکل که هر سه روز هر روز یک عدد و مرحله ی دوم در پایان سه روز فقط یک عدد و بعد از یک هفته هم یک عدد...أیا درست متوجه مصرف این دارو شده ام؟و اینکه در پایان هفته آخر که مصرف أخرین قرص میشود و حدود ده روز. به طور کلی از مصرف دارو میگذرد می بایست أزمایش خون بدهم و مجددا به دکتر مراجعه نمایم...أیا برداشتم درست بوده است ؟
قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف
پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:
باید قرص هر سه روز یک عدد مصرف شود، پس از مصرف 5 عدد قرص فلوکونازول به شکل فوق باید مابقی را هفته ای یک عدد مصرف کنید و تا شش ماه ادامه دهید. دو ماه پس از اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید. عفونت قارچی را نمی توان با ازمایش خون تشخیص داد.
مهمترین مطالب در این باره
قرص فلوکونازول از داروهای ضد قارچ است که موارد مصرف متعددی برای درمان عفونت‌های قارچی همچون عفونت دهان و یا عفونت ادراری دارد.

قرص فلوکونازول چیست؟
قرص فلوکونازول (Fluconazole) یک داروی‌ ضد قارچ‌ است‌ که‌ برای‌ عفونت‌های‌ کاندیدایی‌ دهان‌ (برفک)، گلو و واژن‌ و دیگر عفونت‌های‌ قارچی‌ کمتر معمول‌، تجویز می‌شود. این دارو با از بین بردن قارچ ها و مخمرها باعث از بین رفتن عفونت می‌شوند. البته مصرف این دارو تنها با تجویز پزشک مجاز می‌باشد و مصرف خودسرانه، بدون نسخه پزشک می‌تواند زیان‌آور باشد.
پیشگیری از عفونت مخمر در بیمارانی که خطر ابتلا به عفونت در آن‌ها بیش از سایر افراد است مانند بیماران شیمی درمانی و پرتو درمانی از دیگر موارد استفاده از داروی فلوکونازول می‌باشد. درواقع این دارو رشد قارچ‌ها را که سبب ایجاد عفونت می‌شوند کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که فلوکونازول تنها برای درمان عفونت‌های قارچی موثر است و نمی‌تواند به درمان عفونت‌های ویروسی مثال سرماخوردگی و یا عفونت‌های باکتریایی کمک کند.
این دارو بصورت کپسول و قرص خوراکی 50، 100، 150 و 200 میلی‌گرم و همچنین سوسپانسیون خوراکی موجود می‌باشد. این دارو بطور عمده از طریق ادرار دفع می‌شود.
چنانچه به منظور عفونت واژن قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است با توصیه‌ها و همچنین درمان‌های خانگی آن هم در لینک زیر آشنا شوید.
قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف
موارد مصرف
- کاندیدیازیس واژینال
- کاندیدیازیس دهانی-حلقی و مری
- مننژیت کریپتوکوکی
- عفونت ادراری
- پیشگیری و کاهش عفونت در بیمارانی که شیمی درمانی یا پرتو درمانی می‌شوند
عوارض
- تهوع
- اسهال
- سردرد
- سرگیجه
- سوزش و درد معده
- اختلال در حس چشایی
- احساس خستگی و بی حالی
تداخل دارویی
داروهای ضد دیابت، داروهای ضد صرع (فنی تویین)، داروهای قلبی (وارفارین، وراپامیل و سیزاپراید)، داروهای گوارشی (سایمتیدین)، داروهای کاهنده قندخون (گلی بنکلامید، گلی بوراید)، آستمیزول، سیزاپراید، یک آلکالوئید ارگوت مانند ارگوتامین، اریترومایسین، پیموزاید، کینیدین، ترفنادین، وریکونازول و الکل

مقدار و نحوه مصرف
مقدار تجویزی‌ فلوکونازول‌، طول‌ درمان‌، و برنامه‌ زمانی‌ درمان‌ براساس‌ محل‌ عفونت‌ قارچی‌ و پاسختان‌ به‌ دارو متفاوت‌ است‌. بنابراین میزان دقیق مصرف این دارو باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. معمولا دوز مصرفی از 100 میلی‌گرم تا 800 میلی‌گرم به صورت روزانه می‌باشد. در برخی عفونت‌ها از جمله عفونت واژینال، درمان با مصرف یک عدد کپسول ۱۵۰ میلی‌گرم توسط پزشک تجویز می‌شود لذا از مصرف بیش از حد تجویز شده خودداری نمایید.
توجه: در موارد نادری مصرف داروی فلوکونازول موجب آسیب جدی به کبد و در نتیجه مرگ شده است. این مسئله به ویژه برای بیماران خاص بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین در صورت بروز علایمی مانند تیره شدن ادرار، از دست دادن اشتها، کم رنگ شدن مدفوع، درد شدید معده و زرد شدن پوست و چشم باید سریعا به پزشک مراجعه شود.
توجه: در صورت فراموش کردن دوز دارو در اولین فرصت آن را مصرف نمایید و از دو برابر نمودن دوزهای بعدی پرهیز کنید.

نکات مصرف قرص فلوکونازول
- توصیه می‌شود جهت کاهش عوارض گوارشی، دارو را همراه با غذا مصرف نمایید.
- در صورت بروز زردی، تغییر رنگ ادرار، بی رنگ شدن مدفوع، خارش و کاهش حجم ادرار به پزشک مراجعه نماید.
- حتی‌ در صورت‌ احساس‌ بهبودی‌ دارو را تا آخر مصرف‌ کنید.
- اگر ظرف‌ 3 روز از درمان‌ با فلوکونازول‌ احساس‌ بهبودی‌ ندارید با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید.
- همزمان با این دارو به‌ هیچ‌ وجه‌ الکل‌ یا داروهای‌ حاوی‌ الکل‌ (برخی‌ از داروهای‌ سرماخوردگی‌) مصرف‌ نکنید.
- در صورت مصرف بیش از ۱۴ روز این دارو، نیاز به آزمایشات خونی برای پایش وضعیت کبدی و کلیوی می‌باشد.
- در صورتی که با مصرف این دارو علائم شما برطرف نشد و یا بدتر شد،به پزشک خود مراجعه نمایید.
- خانم‌ها در صورتی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، در مدت درمان با این دارو باید از یک روش دیگر ضدبارداری علاوه بر قرص جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایند.
- در صورت بروز لکه‌های قرمز بر روی پوست به پزشک خود اطلاع دهید.
- در صورت تیرگی ادرار ،ضعف و خستگی شدید و زردی پوست یا چشم به پزشک خود اطلاع دهید.
- توصیه می‌شود از مصرف این دارو در زمان رانندگی و یا انجام اموری که نیاز به هوشیاری کامل دارد، اجتناب شود.
- در صورت مصرف این دارو قبل از انجام هر گونه عمل جراحی یا اقدام پزشکی جراح را از مصرف این دارو مطلع کنید.
- مصرف این دارو در افراد مسن باید با احتیاط صورت گیرد.
- مصرف فلوکونازول برای زنان باردار و شیرده مضر است. چرا که این دارو اثرات منفی بر جنین درون رحم می‌گذارد. از طرف دیگر چون این دارو به درون شیر مادر منتقل می‌شود مصرف آن در زمان شیردهی نوزاد توصیه نمی‌شود.
قرص فلوکونازول برای عفونت، نحوه مصرف

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا