درمان تالاسمی مینور چیست؟


درمان تالاسمی مینور چیست؟

آیا واقعا تالاسمی مینور درمان نداره؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: دخترم 17 ماه دارد و طی آزمایشی که ازش گرفتیم کم خونی رو نشون داد. پیش فوق تخصص خون بردمش. گفت احتمال 90 درصد تالاسمی مینور هست چون باباش هم داره و باید یک ماه قطره میم 30 قطرشو بدم و دوباره آزمایش بگیرم ببینم چه جوره. اگه بعد از یک ماه هنوز کم خونیش رو داشت، آیا مصرف قطرشو به همون میزان و همون قطره رو باید ادامه بدم و یا خیر و این که آیا واقعا تالاسمی مینور درمان نداره؟ عوارضش چیه؟
درمان تالاسمی مینور چیست؟
پاسخ دکتر فاطمه هدی فلاح، متخصص کودکان:
کم خونی یک اصلاح کلی و عامیانه است و انواع مختلفی دارد. شایع ترین آن کم خونی فقر آهن و تالاسمی است. باید مشخص شود که کم خونی فرزند شما از چه نوع است. شما حتما باید یک آزمایش کم خونی برای فرزند خود بدهید تا مشخص شود نوع کم خونی او مینور ،ماژور و یا از نوع دیگری است. با توجه به نوع آن نیز نوع درمان مشخص می شود. موارد تالاسمی نیز ژنتیکی است که از پدر و مادر می رسد. اگر مشخص شود که نوع کم خونی فرزند شما تالاسمی است نباید درمان را قطع کنید. شما باید اسیدفولیک و آهن را به طور همزمان مصرف کنید که میزان آن نیز توسط دکتر و بر اساس نوع و شدت آن مشخص می شود. ممکن است به طور مداوم این مشکل در آزمایش خون فرزندتان وجود داشته باشد و باید به طور مداوم داروهایش را مصرف کند. این مشکل درمان ریشه کن ندارد ولی تا زمانی که اسیدفولیک را مصرف کند آزمایش خون او نیز نرمال گزارش می شود. اما فقر آهن اینجوری نیست. برای درمان اگر ذخایر استخوان بچه از آهن پر شود دیگر نیازی به ادامه درمان نیست. نوع ماژور عوارض زیادی دارد که در مورد فرزند شما نیست و درمان آن باید با تزریق خون انجام شود. نوع مینور اما عارضه خاصی ندارد. نگران نباشید.
مهمترین مطالب در این باره
تالاسمی مینور چیست؟
یک اختلال ارثی- ژنتیکی ناشی از جهش در یکی از دو ژن بتاگلوبین است که سبب بروز کم خونی خفیف میکروستیک می گردد.
بتاتالاسمی مینور بیماری نیست بلکه اختلال ژنتیکی است.

علت ابتلا به تالاسمی مینور چیست؟
تالاسمی مینور یک اختلال ارثی- ژنتیکی است لذا مشابه این اختلال در یکی از والدین وجود دارد.

ازمایشات لازم برای تشخیص تالاسمی مینور:
برای تشخیص قطعی الکتروفورز هموگلوین (ترجیحاً بعد از 1 سالگی) لازم است در CBC کم خونی خفیف با میکروسیتوز شدید شک به تالاسمی مینور را تقویت می کند.

علائم بالینی تالاسمی مینور:
صرفنظر از مختصر رنگ پریدگی (در بعضی از افراد) نکته ای در معاینه ندارد.

درمان تالاسمی مینور (کودکان یا بزرگسالان)
هیچ اقدامی لازم نمی باشد.

پیش اگهی تالاسمی مینور:
تالاسمی مینور بیماری نیست پس افرادی که تالاسمی مینور دارند مثل افراد طبیعی زندگی می کنند.

ازدواج در بیماران تالاسمی مینور:
ازدواج یک فرد مبتلا به تالاسمی مینور با فرد سالم سبب 50% شانس تولد تالاسمی مینور در هر بارداری و 50% شانس تولد فرد کاملاً سالم می شود. لذا بدون عارضه می باشد.
ازدواج زوجین با بتا تالاسمی مینور سبب شانس تولد در هر بارداری برای تالاسمی ماژور 25%- شانس تولد تالاسمی مینور 50% و شانس تولد کاملاً سالم 25% است. لذا در این مورد آزمایش پیش از تولد (قبل از بارداری= PNP1) و نیز آزمایش ژنتیک در جنین در هفته 12- 10 بارداری در جنین (PNP2) اجباری می باشد. در صورت تایید این نکته که جنین مبتلا به تالاسمی ماژور می باشد قبل از هفته 20 بارداری می توان سقط کرد.
درمان تالاسمی مینور چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد