کارگردان بلژیکی «خانه به دوش» در خانه ابدی خود آرام گرفت


کارگردان بلژیکی «خانه به دوش» در خانه ابدی خود آرام گرفت

آنیس واردا رهبر موج نوی سینمای فرانسه و کارگران فیلم «خانه به دوش» در سن 90 سالگی در گذشت.

کارگردان بلژیکی «خانه به دوش» در خانه ابدی خود آرام گرفتبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورایتی، آنیس واردا کارگردان بلژیکی فیلم‌های کلئو از ۵ تا ۷، «خانه به دوش» و مستند چهره‌ها و روستاها، که از اخرین کارگردان‌های مطرح در موج نوی فرانسه محسوب می‌شد در سن ۹۰ سالگی به دلیل سرطان در پاریس جان خود را از دست داد.

او ماه گذشته با فیلم «واردا توسط آنیس» در جشنواره برلین شرکت کرد و جایزه افتخاری تصویربرداری را دریافت کرد و علاوه بر آن تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخت، او چهار بار دیگر در این جشنواره شرکت کرده بود و در سال ۱۹۶۵ برا فیلم «شادی» جایزه خرس نقره‌ای را دریافت کرد.

جیلس جاکوب رییس سابق جشنواره کن در مورد مرگ این کارگردان گفت:واردا از میان ما رفته، اما همیشه آثاری که با عشق، هوش و استعداد بالای خود ساخته است از میان ما نخواهد رفت، فیلم‌های وی از گنجینه‌های با ارزش در فرانسه و حتی جهان محسوب می‌شود.

واردا در سال ۲۰۱۷ توانست از آکادمی اسکار جایزه افتخاری دریافت کند و به اولین زنی تبدیل شود که موفق به دریافت این جایزه از اسکار می‌شود.

از دیگر جوایزی که او در جشنواره معتبر دریافت کرده است می‌توان به جایزه نخل طلایی از جشنواره فیلم کن برای فیلم «کلئو از ۵ تا ۷»، جایزه شیر طلایی از جشنواره فیلم ونیز برای «خانه به دوش»، جایزه بهترین فیلم مستند بلند از جوایز سینمایی سزار اشاره کرد، او همچنین از در سال ۲۰۱۵ از جشنواره کن نخل افتخاری دریافت کرده بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!