مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو


مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو

بیشتر ورزشکاران از آب پنیر برای بدنسازی استفاده می‌شود. با این وجود حتی تمام افراد عادی نیز می‌توانند از خواص آب پنیر برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو بهره‌مند شوند.

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
ستاره |
سرویس سلامت - آب پنیر یا پروتئین وی چیست؟ شیر از دونوع پروتئین وی و کازئین تشکیل شده است، آب پنیر یا پروتئین وی قسمت مایعی است که در طی فرآیند تهیه‌ی پنیر بدست می‌آید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف این مکمل تنها برای بدنسازی در ورزشکاران مفید است، اما مصرف این مکمل می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند و از مشکلاتی که به دلیل کمبود پروتئین در بدن به وجود می‌آید پیشگیری کند. در این مطلب به بررسی خواص آب پنیر، محدودیت‌های مصرف آن و طرز تهیه‌ی آن می‌پردازیم.


مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت جسمی

۱. کاهش وزن

یکی از خواص آب پنیر کاهش وزن بدون از دست دادن عضلات است، بسیاری از افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، در ابتدا به جای از دست دادن چربی ممکن است از دست دادن عضلات را تجربه کنند. گفته می‌شود آب پنیر به از دست دادن چربی بدون کاهش عضلات کمک می‌کند. آب پنیر دارای پروتئین بالا و کالری کم است؛ بنابراین پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و با افزایش متابولیسم چربی بیش از حد بدن را می‌سوزاند. پروتئین موجود در آب پنیر می‌تواند اشتها را تا ۲ ساعت کنترل کند. آب پنیر دارای چربی پایین، کلسترول کم و لاکتوز است و یک گزینه‌ی عالی برای افرادی است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند.

۲. تنظیم هورمون

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
یکی دیگر از خواص آب پنیر تنظیم هورمون هاست. اکثر پروتئین‌ها باعث نوسان در سطح هورمون‌ها می‌شوند، اما آب پنیر اینگونه نیست. همچنین پروتئین موجود در آب پنیر بسیار مغذی‌تر از پروتئین موجود در سفیده‌ی تخم مرغ، سویا و گوشت است.

۳. غنی از اسید آمینه

اسید‌های آمینه واحد‌های شیمیایی هستند که معمولا به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شوند و باید از طریق مصرف مواد غذایی دریافت شوند. اسید آمینه برای ترمیم استخوان‌ها، عضلات و سایر بافت‌های بدن ضروری است. آب پنیر همچنین دارای نوعی از اسید آمینه به نام لوسین است که باعث افزایش پروتئین سازی می‌شود و با فرستادن سیگنال‌هایی به بدن باعث ذخیره‌ی اسیدآمینه می‌شود.

۴. کاهش علائم پیری

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
آب پنیر حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام گلوتاتیون است که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و تاخیر در بروز علائم پیری از خواص آب پنیر به شمار می‌آید. گلوتاتیون از سه اسید آمینه‌ی اصلی به نام سیستئین، اسید گلوماتیک و گلیسین تشکیل شده است. همچنین پروتئین موجود در آب پنیر از انحطاط عضلات در طی دوران سالخوردگی پیشگیری می‌کند و آن‌ها را قوی نگه می‌دارد.

۵. درمان سرطان

سرطان سینه و سرطان رحم دومین علت مرگ و میر در زنان به شمار می‌آید. آب پنیر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد. مصرف آب پنیر در طی شیمی درمانی رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. همچنین آب پنیر به دلیل هضم آسان یک غذای عالی برای بیماران سرطانی است. آب پنیر به راحتی در بدن جذب می‌شود و انرژی بدن را تامین می‌کند.

۶. حفظ سلامت قلب

پروتئین موجود در آب پنیر کلسترول بد یا LDL را کاهش می‌دهد و در کاهش فشار خون نیز موثر است، از اینرو خطر بیماری‌های قلبی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

۷. تقویت سیستم ایمنی

گلوتاتیون موجود در آب پنیر سیستم ایمنی را تقویت و به مبارزه با عفونت کمک می‌کند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدنی آب پنیر به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

۸. تقویت عضلات

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
تقویت عضلات از دیگر خواص آب پنیر است. پروتئین آب پنیر برای بهبود و تقویت عضلات ضروری است. فعالیت و ورزش‌های روزانه سطح انرژی بدن را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش عضلات می‌شود. آب پنیر از شیر گاو به دست می‌آید و یک پروتئین طبیعی برای ساخت و ترمیم عضلات است.

۹. تنظیم قند خون

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
تنظیم قند خون یکی از مهم‌ترین خواص آب پنیراست. آب پنیر از نوسانات قند خون پیشگیری می‌کند و برای مدیریت سطح گلوکز مفید است. همچنین آب پنیر مقاومت به انسولین در بدن را کاهش داده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

۱۰. تقویت استخوان‌ها

بسیاری از افراد به خصوص زنان از مشکل پوکی استخوان رنج می‌برند، پوکی استخوان باعث کاهش تراکم استخوان‌ها و افزایش شکنندگی آن‌ها می‌شود. مواد غذایی غنی از کلسیم به ساخت و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. آب پنیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است که از پوکی استخوان پیشگیری کرده و به استحکام آن‌ها کمک می‌کند.

۱۱. بهبود عملکرد کبد

مصرف متوسط آب پنیر به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. کبد دارای ۵۰۰ عملکرد در بدن است که بدون حضور اسیدآمینه‌ها انجام آن‌ها غیر ممکن است. آب پنیر می‌تواند اسید آمینه مورد نیاز کبد را فراهم کند.

۱۲. بهبود زخم ها

آب پنیر برای کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند گزینه‌ی عالی است، این مکمل به راحتی جذب بدن می‌شود و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

خواص آب پنیر برای پوست و مو

۱. افزایش رشد مو

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
پروتئین‌ها برای سلامت مو‌ها ضروری است و بخش عمده‌ای از مو از پروتئین ساخته شده است. کمبود پروتئین می‌تواند باعث ریزش مو شود و اضافه کردن آب پنیر به رژیم غذایی یک راه حل مناسب برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن است.

۲. تقویت پوست

کلاژن به الاستیسیته پوست کمک می‌کند. کلاژن برای بهبود سلامت پوست، رگ‌های خونی، استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. مصرف آب پنیر می‌تواند کلاژن فراوانی برای بدن فراهم کند و به حفظ سلامت پوست کمک کند.

۳. سلامت پوست سر

مصرف منظم آب پنیر باعث تغذیه مو‌ها می‌شود و باعث می‌شود مو‌ها ضخیم، سالم و براق شوند. همچنین خواص اسیدی آب پنیر به درمان شوره سر و پسوریازیس پوست سر کمک می‌کند.

۴. تونر پوست

از آب پنیر برای پوست می‌توان به عنوان یک پاک کننده، تونر و مرطوب کننده استفاده کرد. مقداری از پنبه را به آب پنیر آغشته کنید و با ضربه‌های ملایم روی پوست بمالید، سپس بشویید. آب پنیر یک تونر طبیعی شگفت انگیر برای پاکسازی پوست است.

۵. درمان آکنه

آب پنیر به دلیل خواص ضدمیکروبی که دارد تاثیر شگفت انگیزی در درمان آکنه و جوش دارد و به رفع لکه‌های پوستی و روشن شدن پوست کمک می‌کند.

۶. تنظیم PH پوست

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
یکی از بهترین خواص آب پنیر برای پوست تنظیم PH است. اضافه کردن ۲ فنجان آب پنیر به وان حمام و ۲۰ دقیقه ماندن در آن PH پوست را تنظیم می‌کند. حمام آب پنیر برای جوانسازی سلول‌های پوست و بازسازی سلول‌های پوستی مفید است.

۷. رفع پف چشم

قرار دادن یک کیسه چای در آب پنیر و قرار دادن آن بر روی چشم به مدت ۲۰ دقیقه به رفع پف چشم کمک می‌کند.

عوارض جانبی و محدودیت‌ها

مصرف روزانه از ۲۵-۵۰ گرم مفید است و مصرف بیش از حد آب پنیر همچون سایر مکمل‌ها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد که در ادامه آورده شده اند.
عوارض جانبی بر دستگاه گوارش. بیشتر عوارض جانبی آب پنیر مربط به دستگاه گوارش است و ممکن است باعث ورم معده، التهاب، کاهش اشتها و حالت تهوع شود. مشلات کلیوی. مصرف بیش از حد آب پنیر ممکن است مشکلات کلیوی را تشدید کند. شکنندگی استخوان‌ها. مصرف بیش از حد ذخیره کلسیم بدن را کاهش می‌دهد و باعث شکنندگی استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. افزایش آمونیاک در بدن. مصرف بیش از حد آب پنیر در زنان باعث افزایش آمونیاک در بدن آن‌ها می‌شود، زنان نباید روزانه بیش از دو وعده از این مکمل استفاده کنند. تداخل با برخی داروها. از مصرف آب پنیر همزمان با دارو‌های درمان پارکینسون، پوکی استخوان و آنتی بیوتیک‌ها باید اجتناب شود. همچنین کسانیکه به لاکتوز حساسیت دارند و یا دچار مشکلات روده‌ای مانند کولیت روده هستند باید از مصرف آب پنیر اجتناب کنند.

انواع آب پنیر

سه نوع آب پنیر وجود دارد که تفاوت عمده‌ی آن‌ها در نحوه‌ تهیه‌ی آن‌ هاست.
کنسانتره: این نوع آب پنیر نسبت به انواع دیگر به دلیل دارا بودن لاکتوز طعم بهتری دارد و بسیاری از افراد مصرف آن را ترجیح می‌دهند. آب پنیر کنسانتره دارای ۷۰-۸۰ درصد پروتئین است. ایزوله: نوع ایزوله دارای لاکتوز و مواد مغذی کمتری نسبت به نوع کنسانتره است، اما میزان پروتئین آن بیشتر و در حدود ۹۰ درصد است. هیدرولیزات: نوع هیدرولیزات نسبت به آب پنیر کنسانتره و ایزوله سریعتر جذب می‌شود و انسولین را در حدود ۲۴-۴۲ درصد بیشتر از نوع ایزوله‌ی آن افزایش می‌دهد.

طرز تهیه آب پنیر خانگی

مهمترین خواص آب پنیر برای سلامت و زیبایی پوست و مو
برای تهیه‌ی آب پنیر در خانه کافی است، یک لیتر شیر را ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس کمی صبر کنید تا ولرم شود. بعد از خنک شدن شیر یک استکان سرکه‌ی خرما یا سرکه انگور یا آب لیمو به آن اضافه کنید. ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید تا شیر ببرد و دلمه دلمه شود. بعد از بریده شدن شیر آن را از داخل یک پارچه نازک عبور دهید تا آب آن جدا شود. آب جدا شده را در یک ظرف شیشه‌ای نگه داری کنید.

نظر شما در رابطه با مصرف آب پنیر یا پروتئین وی چیست؟ لطفا نظرات خود را در این خصوص در پایین صفحه و در قسمت "ارسال نظر" با ما و دیگر مخاطبان ستاره در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403