قطع کمک‌های مالی آمریکا به السالوادور، گواتمالا و هندوراس


قطع کمک‌های مالی آمریکا به السالوادور، گواتمالا و هندوراس

ساعاتی پس از آن که ترامپ تهدید کرد شاید مرزهای مشترک با مکزیک را برای مقابله با مهاجران غیرقانونی ببندد، دولت او از قطع کمک‌ها به سه کشور آمریکای مرکزی خبر داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، دولت دونالد ترامپ کمک‌های آمریکا به دست‌کم سه کشور آمریکا مرکزی را متوقف می‌کند؛ به گفته ترامپ این کشورها برای جلوگیری از حرکت مهاجران غیرقانونی به مرزهای ایالات متحده اقدامات کافی انجام نداده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۰ فروردین گفته است: «ما در حال اجرای دستور رئیس‌جمهوری و پایان دادن به برنامه‌های کمکی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به [کشورهای] مثلث شمال (در آمریکای مرکزی) هستیم».

مثلث شمال کشورهای السالوادور، گواتمالا و هندوراس را در بر می‌گیرد؛ هزاران تن از شهروندان این کشورها طی سال‌های گذشته برای گریز از فقر و خشونت‌های رایج، زادگاه و محل سکونت خود را ترک کرده، راهی مرزهای آمریکا شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزوده است که دولت، کنگره را وارد روند پایان دادن به کمک‌ها خواهد کرد، چرا که این موضوع باید از تصویب قانون‌گذاران بگذرد.

سناتور دمکرات باب منندز، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، از طرح توقف کمک‌ها به این سه کشور انتقاد کرده‌است.

سناتور منندز گفته است: «کمک‌های خارجی، خیرات نیست؛ این کمک‌ها قرار است به پیشبرد منافع راهبردی ما یاری برساند و سرمایه‌گذاری در ابتکاراتی‌ست که به حفاظت از شهروندان آمریکا می‌انجامد».

دونالد ترامپ دولت‌های السالوادور، گواتمالا و هندوراس را متهم کرده به «کاروان‌های» مهاجران اجازه می‌دهند راهی مکزیک گردند تا بخت این را بیابند که از مرز گذشته و وارد ایالات متحده شوند.

طی دو سال گذشته رقمی در حدود ۱.۳ میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا برای توسعه، به کشورهای آمریکای مرکزی اختصاص یافته که بیشتر آن به‌کشورهای موسوم به مثلث شمال می‌رسد.

اعلان قطع کمک‌ها به السالوادور، گواتمالا و هندوراس تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد مرز کشورش با مکزیک را خواهد بست.

دونالد ترامپ گفته است که اگر مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا اقدامی نکند، مرز آمریکا با آن کشور را خواهد بست.

بسته شدن مرز، صنعت توریسم و بازرگانی بین دو کشور را که میلیاردها دلار ارزش دارد، به خطر می‌اندازد.

اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک گفته است بر سر این موضوع، خود را وارد این درگیری نمی‌کند.

لوپز اوبرادور گفته است که مسئله مهاجرت ربطی به مکزیکی‌ها ندارد. این موضوعی است که از آمریکای مرکزی آغاز شده است و نه از مکزیک.

او گفت: "مکزیکی‌ها دیگر به دنبال پیدا کردن کار به آمریکا نمی‌روند. عمده مهاجران، شهروندان کشورهای دوست‌مان در آمریکای مرکزی هستند."

مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک هم در واکنش به سخنان ترامپ گفته است که کشورش، "همسایه بزرگی" برای آمریکاست و مکزیک "بر اساس تهدیدات عمل نمی‌کند."

دونالد ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفت: "احتمال زیادی دارد که هفته آینده مرز را ببندم و مشکلی با آن ندارم."

او گفت که برای مکزیک خیلی راحت است که "جلوی کسانی که این طرف می‌آیند را بگیرد، اما آنها نمی‌خواهند این کار را بکنند."

ترامپ در یک رشته توییت به این موضوع پرداخت و نوشت که "پولی که آمریکا به خاطر آنها از دست می‌دهد، مخصوصا وقتی که قاچاق مواد مخدر را هم به آن اضافه کنید، می‌بینید که بستن مرز چیز خوبی است."

بسته شدن مرز مکزیک و آمریکا پیامدهای مالی زیادی برای هر دو کشور دارد و صنعت توریسم و بازرگانی که بر اساس اداره آمار آمریکا بالغ بر ۶۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد، مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بستن مرزها به معنای توقف تجارت زمینی بین دو کشور همسایه نیز هست، که تبعات اقتصادی در پی خواهد داشت. به نوشته آسوشیتدپرس، میزان تبادل تجاری کالا بین ایالات متحده و مکزیک حدود یک و هفتصد میلیون دلار در روز است.

احداث دیوار مرزی برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بوده که با مخالفت هایی در داخل آمریکا مواجه شده است.

با این حال دونالد ترامپ همچنان ساخت این دیوار را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و مجرمان خارجی از طریق مرز جنوبی آمریکا لازم می‌داند و انتظار می‌رود در صورت حضور در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده، این طرح همچنان در برنامه انتخاباتی او گنجانده شود.

در حال حاضر در بخش‌هایی از مرز آمریکا و مکزیک حصارهایی وجود دارد، اما به گفته ترامپ، این حصارها مانع از ورود مهاجران غیرقانونی نمی‌شود.

۱۰۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !