با آجیل‌های باقیمانده عید چه کنیم؟


با آجیل‌های باقیمانده عید چه کنیم؟
آجیل‌ها به دلیل طعم خاص، سهولت مصرف و مغذی بودن جزو مواد غذایی محبوب محسوب می‌شوند و از جمله اقلام غذایی پر مصرف ایرانی‌ها به ویژه در ایام عید نوروز هستند.

به گزارش میزان، آجیل‌ها به دلیل چربی بالا، در صورتی که شرایط نگهداری آن‌ها مناسب نباشد بسرعت اکسید شدن در آن‌ها رخ می‌دهد و بد طعم می‌شوند. در ادامه با روش‌های مختلف نگهداری آجیل‌ها آشنا خواهید شد. در صورتی که مقداری از آجیل‌های عید بدون استفاده باقی ماند، می‌توانید با این روش‌ها آن‌ها را حتی تا یک یا چند سال با حفظ طعم و ارزش تغذیه‌ای، نگهداری و مصرف کنید.

نگهداری در دمای محیط

اگر مقداری آجیل تازه دارید که بتازگی از درخت چیده شده‌اند (مثل گردو، بادام، پسته و غیره)، بهتر است قبل از این که آن‌ها را در دمای محیط نگهداری کنید، دو روز در فریزر قرار دهید تا میکروب‌ها یا تخم آفات باقیمانده کشته شوند. تخم حشرات در دمای اتاق زنده می‌ماند.

ممکن است شما با چشمتان چیزی مشاهده نکنید، اما این به معنی آن نیست که آجیل فاقد حشرات است. برای این منظور، آجیل‌ها را در ظروف در بسته بریزید و ۴۸ ساعت در فریزر صفر درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر قرار دهید و سپس خارج کنید. از قرار دادن آن‌ها در کنار مواد غذایی نظیر سیر و پیاز اجتناب کنید، چرا که تغییر طعم می‌دهند. برای نگهداری در محیط حتما از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی با در محکم استفاده کنید.

ظرف باید تمیز، خشک و فاقد بوی خاص باشد. در ظرف باید محکم بسته شود تا از ورود بو‌های خارجی جلوگیری کند. در دمای محیط ظروف بر کیسه‌ها ارجحیت دارند. کیسه‌ها معمولاً نفوذ پذیر هستند و بو‌های خارجی براحتی از آن‌ها نشت و طعم آجیل را تغییر می‌دهند.

ظروف را در محل تاریک و خنک قرار دهید، چرا که نور و حرارت به اکسید شدن کمک می‌کنند. در دمای اتاق و در بسته بندی مناسب مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته به ترتیب ۱۲-۹، ۹-۶، ۶-۴، ۹-۶ و ۳ ماه قابل نگهداری هستند، اما اگر پوست آن‌ها جدا نشود، عمر نگهداری افزایش می‌یابد.

نگهداری در یخچال

آجیل‌ها را در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی نفوذ ناپذیر و در بسته بریزید. نگهداری طولانی مدت آجیل تازه چیده شده در یخچال، اجازه زنده ماندن به تخم حشرات را نمی‌دهد. ظروف نسبت به کیسه‌های پلاستیکی ارجحیت دارند. دمای مناسب برای این روش ۴ درجه سانتی‌گراد یا کمتر است و آجیل‌ها تا یک سال تازه باقی می‌مانند. در دمای یخچال و در بسته‌بندی مناسب مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته تا یک سال قابل نگهداری هستند.

نگهداری در فریزر

آجیل‌ها را در ظروف در بسته بریزید. برای نگهداری در فریزر نیازی به انجماد اولیه دو روزه آن‌ها برای کشتن میکروب‌ها یا حشرات وجود ندارد. کیسه‌های پلاستیکی مخصوص فریزر می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. با وجود این پلاستیک‌های محکم و ظروف شیشه‌ای در اولویت هستند. این شرایط هم برای آجیل‌های با پوست و هم بدون پوست مناسب است.

نگهداری در فریزر به دلیل مصون ماندن آجیل‌ها از نور و حرارت، بهترین روش نگهداری آن‌ها برای زمان طولانی است. در دمای فریزر و در بسته بندی مناسب مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته به ترتیب دو، دو، یک، دو و سه سال قابل نگهداری هستند.

آجیل را حتی الامکان تازه بخرید

ترجیحاً آجیل‌ها را با پوست بخرید چرا که می‌توانید مدت بیشتری نگهداری کنید. وقتی مغز آجیل خرد، برشته یا آسیاب می‌شود، روغن آن‌ها براحتی خارج می‌گردد و در صورتی که با هوا در تماس باشند، بسرعت اکسید می‌شوند. همچنین این مغز‌ها براحتی رطوبت و بو‌های خارجی را جذب می‌کنند. پس باید در نگهداری آن‌ها دقت کرد و از ظروف خشک، نفوذناپذیر و تمیز برای آن‌ها استفاده و سریع‌تر آن‌ها را مصرف کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها